{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.428 visninger | Oprettet:

Så kender jeg alt til de lorte regler! {{forumTopicSubject}}

Det var da utroligt..

Jeg har været på Næsted Politistation to gange, for at hører mig ang de nye regler og hvad mit " lille mc kort " går under!

Mit første svar var; Tjek internettet, vi ved det ikke endnu desværre.

Mit andet svar: Vi ved det ikke, du skal snakke med borgerservice, vi har ikke noget med det at gøre..

Afsted til borgerservice med mig..

Deres svar var: Vi kender desværre heller ikke reglerne, er det ikke Politiet som skal kende dem?
( Dog var damen så sød så hun kontaktede en som kendte alt til de nye regler, fik en rigtig god snak med ham og han forklarede mig ENDELIG hvordan det hele hang sammen..

Det nye MC kort er således og er inddelt i 3 Klasser, hvor de førhen var 2 Klasser.

Klasse 1 : 125cc - 18 hk, Denne klasse kan du tage som 18år, Efter to år er det muligt at tage en ny køreprøve som giver føreret til Klasse 2.

Klasse 2 : Du må føre en MC som ydre 35KW ( 47.6 HK ). Denne klasse skal du være 20 år eller ældre for at kunne tage . Med to års erfaring er der mulighed for at tage en køreprøve for at føre en MC i klasse 3.

Klasse 3: Du må føre hvilken som helst MC.

Reglerne er således:

Har du taget MC kort ( lille mc ) INDEN de nye regler kom, afhænger det hele faktisk bare af din alder, Er du under 20 år, og har det lille MC kort, går du desværre under den kedelig regl med 125cc.

Er du 20+ gælder dit gamle Lille MC kort som et Kort i Klasse 2. ( altså du må føre en MC med 35KW ( 47.6 HK )
Antager vi at du tog dit Lille MC kort som 20årig ligesom mig selv, er det muligt for dig allerede som 22årig tage en ny køreprøve til Klasse 3.

Håber det hjalp lidt, ris / ros tages gerne.

Forsat god torddag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så kender jeg alt til de lorte regler!
  • #1   14. mar 2013 Alt dette har jeg vidst længe:) men fint indlæg smiley så kan dem som er i tvivl også få det på det rene smiley

Men der er et sted du har fået forkerte informationer smiley
    Hvis du har erhvervet et lille kørekort inden d 19/1-13
    Så har du dette kørekort uanset alder smiley har et par kammerater som falder under samme kategori:)

Altså det kørekort du har kan de ikke røre ved smiley
    Og hvis du som mig ville have A2 skulle jeg op til en ny køreprøve for at få det det er ikke noget jeg får automatisk smiley har også valgt at beholde mit kørekort som det gamle lille kørekort da jeg ellers ikke må køre på min Honda smiley

Mvh Mike

• #2   14. mar 2013 Formålet med det her oplæg er for de mennesker som køre med et Lille MC kort som mig selv, men ikke ved Hvilken klasse det gik under..

• #3   14. mar 2013 Hej Mike smiley

Er du 20 eller over og tog kortet inden den nye lov, så ender du med at være i A2 som jeg beskrev i min tekst, da dit kort gælder for det, det er aldersbestemt. men dette er dog kun når vi snakker om det Lille MC kort smiley

Mvh

• #4   14. mar 2013 fra at gå fra den nye klasse 1 til klasse 2 kræver selvfølglig en ny køreprøve ligesom når du skal gå fra Klasse 2 til Klasse 3 smiley

• #5   14. mar 2013 jeg er 20 snart 21 og tog mit kørekort inden jeg blev 19 så derfor beholder jeg stadigvæk mig gamle kørekort
    det eneste der gør at du kommer op på A2 ( mellemstor mc ) er en ny køreprøve
    den opgradere ikke automatisk

og ja jeg har det gamle lille mc kørekort ved ikke hvem der har fortalt dig den del men jeg ved 100 % at det som du har fået af vide på det punkt er forkert...

har du det gamle kørekort beholder du det gamle kørekort uanset alder DU SKAL op til en ny KØREPRØVE inden det mellemstore kørekort træder til

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006L0126:dA:HTML

læs evt artikel 13

• #6   14. mar 2013 Artikel 13

Ækvivalensregler for kørekort, der ikke følger EF-modellen

1. Med samtykke fra Kommissionen fastlægger medlemsstaterne reglerne for ækvivalens mellem førerret, der er erhvervet inden dette direktivs gennemførelse, og de i artikel 4 definerede kategorier.

Efter høring af Kommissionen kan medlemsstaterne i deres nationale lovgivninger foretage de tilpasninger, der er nødvendige for gennemførelsen af artikel 11, stk. 4, 5 og 6.

2. Enhver førerret, som er tildelt inden 19. januar 2013, ophæves ikke og berøres ikke på nogen måde af bestemmelserne i dette direktiv.

• #7   14. mar 2013 Så du (trådstarter) vil mene, at os der er under 20 år, men fik kørekort før de nye regler 19/1-13, kun må køre 125 kubik og 15 hk nu? Det er vist en røver. smiley Indtil videre har der da hele tiden været sagt, at de ikke kan tage vores 34 hk kort fra os?

• #8   14. mar 2013 mads l det har du også helt ret i derfor jeg siger til ham det er det forkerte han har fået afvide smiley

• #9   14. mar 2013 Ja Mike A, du var lige en tand hurtigere smiley

• #10   14. mar 2013 I følge læreren var det sådan men fedt folk ligger svar op, så vi kan få aflivet uvisheden smiley

• #11   14. mar 2013 Ja for tror desværre du er blevet misinformeret, lige som mange af os andre der har snakket med dem, der skulle have forstand på det.

Vi kan vel godt blive enige om at dette:

"2. Enhver førerret, som er tildelt inden 19. januar 2013, ophæves ikke og berøres ikke på nogen måde af bestemmelserne i dette direktiv."

Betyder at vi med 34 hk beholder 34 hk, da det "ophæves ikke". Når der så står at kørekortet "berøres ikke på nogen måde af bestemmelserne i dette direktiv", kunne man jo godt foranlediges til at tro, at vi kunne fortsætte under de gamle regler? Hvis det ikke skal berøres på nogen måde. Det kommer vel an på om man ser den automatiske opgradering man fik før i tiden, som en del af kørekortet.

Alternativt: er der nogen af jer der kan se hvor der står at vi med 34 hk skal opgradere efter de nye regler og kategorier? Og i så fald hvor? smiley

• #12   14. mar 2013 Er glad for at jeg nåede at få det store kort inden reglerne trådte i kraft . Så jeg som 21årig kan køre de store . Selvom det ikk er aktuelt da jeg ejer en 125 med 13hk smiley Men stadig :b

• #13   14. mar 2013 ved ikke hvor det står men jeg ved at du med lille mc kørekort efter gammel lov
    når du er fyldt 22 og har 2 års erfaring på det gamle kørekort kan tage en ny køreprøve og få det store

• #14   14. mar 2013 Mike A: det kan også være det er rigtigt, men det ville bare være rart at finde et sted hvor det står hvad der gælder for det gamle lille kørekort. Alle "påstandene" er jo alligevel forskellige, så det er ikke nemt at vide hvad der gælder.

• #15   14. mar 2013 Hvis der er ingen der kender reglerne, så pil droslingen af og kør c",)

• #16   14. mar 2013 ^Det ender det vist også med! smiley

• #17   14. mar 2013 Har en veninde (39år) som overvejer at snuppe kortet, men får hun så den store med det samme eller starter hun på 2?

• #18   14. mar 2013 Hun får det store med det samme, hvis hun tager til en stor motorcykel. Det gør hun fordi hun er over de 24 år.

• #19   14. mar 2013 oki, tak for svaret..

• #20   14. mar 2013 Det du skriver med at vi der er under 20 år. Som tog kortet inden de nye regler begyndte, at vi skal på en 125cc. Maskine passer ikke..

Hvis du er mere i tvivl så ring 114 og snak med færdelsafdelingen smiley

• #21   14. mar 2013 Jeg tog kørekort sidste sæson før de nye regler. Køre på en gs500 droslet til 34hk, jeg er 20år, må jeg så køre med 47,6hk nu?
    Ved godt at jeg skal til syn inden jeg kan fjerne droslingen.

• #22   14. mar 2013 Hvis man er 21, har 2 års erfaring, kan man så tage en klasse 3 prøve?

• #23   14. mar 2013 Anders nej det må du ikke før du tager en køreprøve

• #24   14. mar 2013 hmm, det er sku ikke det værd så heller vente til næste sæson og så tage til klasse 3. Men håber da det har den effekt for politikerne, som de ønsker!

• #25   14. mar 2013 sur røv for dem der har en droslet r6. så må de jo ud og købe en 125cc i stedet for..

• #26   14. mar 2013 Thomas D, nej, ikke hvis de har kørekort i forvejen

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 157
    #27   14. mar 2013 Min kæreste har for nylig fået fornyet sit kørekort. På grund af sygdom har det kun et års løbetid. I følge det ny kørekort har hun nu kun ret til at føre en 15 hk mc, selv om hun har taget kort til 34 hk. I det ny kørekort er der åbenbart ikke mulighed for at angive den korrekte mc-størrelse, ikke engang med en kode. Det skal i der har det gamle lille kort være opmærksomme på, hvis i skal have et nyt kort.
    Borgerservice arbejder stadig på problemet. Vi har i hvert fald endnu ikke fået svar.

• #28   14. mar 2013 Det kan være der er andre nybegynder der er lige så heldig som mig at modtage det store kørekort som 18årig smiley Så jeg har måtte køre stor Mc i 5år, altså ud fra mit kort.

• #29   14. mar 2013 WHAT ?!!?
    Jeg har også været heldig, men det er med min forsikring fik som 19 årig 3 år skades fri erfaring ved en fejl. Men at det kan ske med kørekortet forstår jeg ikke helt, men dejligt fordi, hvis du tør køre stor mc. Nu hvor du jo er klar over at det er en fejl og det ville give en mærkelig situation at blive stoppet. smiley

• #30   14. mar 2013 Sikkert et dumt spørgsmål. Jeg tog lille kort i 1998 som 18årig, og efter 2år fik jeg så automatisk føreret til stor mc. Hvilke regler er jeg så under nu?

• #31   14. mar 2013 Lars - det har ingen tilbage virkendekraft. Dvs. Du må kører som altid. De eneste der bliver ramt er dem der ikke har kortet og dem som havde lille kort til 34hk, de skal nu til køreprøve for at få stort, hvor før gik der bare 2 år

• #32   14. mar 2013 Men ved en evt. generhvervelse kommer man under de nye regler...korrekt ?

• #33   14. mar 2013 Ja, men du er over 24 år så det er ingen problem

Kommentér på:
Så kender jeg alt til de lorte regler!

Annonce