2.403 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 62 Svar

Kenneth H
Kenneth H
Tilmeldt:
10. okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066

Den ny MC lov part 2 Den ny MC lov part 2

på onsdag efter kl. 13:00 (på et eller andet tidspunkt) vil ministeren blive stillet flg. spørgsmål i folketinget

Hvorfor vælger den danske regering at implementere EU’s tredje kørekortdirektiv meget mere restriktivt, end man gør i de fleste andre EU-lande?

Er ministeren ikke bange for, at implementeringen af EU’s tredje kørekortsdirektiv vil have negative konsekvenser for færdselssikkerheden, når 16-årige eksempelvis kan tage motorcykelkørekort i Tyskland eller Sverige?

kan følges live på:
http://www.ft.dk/webTV.aspx

Hvis i har andre spørgsmål, relateret til det, så vil jeg gerne have det at vide, så vil jeg sende dem videre.
Skal selvfølgelig formulers så de kan siges højt i folketingssalen.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den ny MC lov part 2
  • #1   18. jan 2013 Er ministeren ikke nervøs ved de åbenlyse konsekvenser, en sådan stramning vil få for en, i forvejen hårdt presset, motorcykelbranche, med særligt henblik på den nuværende mangel på arbejdspladser, praktikpladser og lærepladser?

  • #2   18. jan 2013 Genialt Jabbekot.. smiley

  • #3   18. jan 2013 Gracias : -)

  • #4   18. jan 2013 Godt formulereret Jabbekot.

  • #5   18. jan 2013 Har da lige et par stykker som du kan bruge eller lade være, stavefejl er gratis

    Hvordan har de tænkt sig at diverse værksteder skal kunne tage unge ind i lære og give dem en ordentlig uddannelse, når de ikke kan prøvekøre kundernes større mc for at fejlfinde og heller ikke kan teste om det de evt. har lavet, da de ikke må køre på større mcér

    Hvorfor man på den måde forsøger at kvæle lysten til at køre motorcykel hos de unge, så de heller ikke som ældre køber mc eller udstyr, en ting er at det går ud over butikkerne, men noget helt andet er den voldsomme trafik som findes mange steder, her ville det jo være formålstjenstlig med flere mcére på vejen, som jo immervæk fylder noget mindre på vejen end bilerne

    Hvordan kan man forsvarer den store forskelsbehandling som der er mellem hvad der lovligt for de unge som køre bil og de unge som vælger mc. Det er jo helt hen i vejret ,at det er tilladt for de unge at køre både lastbil eller 500 hk´s biler og lign. når man tænker på regler man nu trækker ned over hovedet på de unge som køre mc

    Til trods for at der ikke har været stigninger i antallet af ulykker, tværtimod er antallet faldet en del, hvordan hænger det sammen med at der bruges argumenter som sikkerhed, for at gøre loven mere restriktiv end resten af EU

    Har man undersøgt sammenhængen i de andre EU lande for at se om der er færre eller flere uheld blandt de yngre motorcyklister når de får lov at starte allerede som 16 årige


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #6   18. jan 2013 Har sendt det hele afsted, så kan han selv sortere i det og bruge hvad han vil.

    Forøvrigt.. ret godt formuleret, og er glad for der trods alt findes folk i tingen der vil kæmpe vores sag.
    Så dem af jer der kan se Kim Christiansen navn på stemmesedlen næste gang der er valg, så tænk på det smiley


  • #7   18. jan 2013 Hvordan kan ministeren forsvare at indføre nye stramninger overfor den yngste aldersgruppe som i følge statistikkerne ikke er den der er oftest involveret i uheld både med personskade, ej heller dødsulykker.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #8   18. jan 2013 nogen der kan formulere det her for mig:

    hvordan kan man tillade sig at lave en lov der begrænser hastighenden så meget på køretøjet, at det ikke er i stand til at følge trafikken

    en med 15 hk får man sq ikke op på 130 km/t af motorvejen ved ejer baunehøj bakken


  • #9   18. jan 2013 Der kan også findes ulykkestatistikker fra tidligere år hvor man tydeligt ser størstedelen af ulykkerne sker v. mellem 40-60 km/t og antallet at tilskadekomne under 25 år var 1. ..jeg kan ikke huske år eller rapport, men jeg fandt den tidligere. ..Der var 40 omkomne mcister og vidst nok 75% af dem var over 35. ..og 1 under 25. ... og såvidt vi ved så er der vel flere mellem 20 og 25 år der kører, eller har kørt rundt på hurtigere sportsmc'er fordi DET appelerer til størstedelen af de unge.
    - hvis én ud af 40 kommer galt afsted og størstedelen er over 35 på "touring" cykler, så er de nye regler da helt hen i hampen!


  • #10   18. jan 2013 Ingen tvivl om at argumenter som indeholder tal og referencer til hvor de kan findes, nok er den eneste form for argumentation som politikere har respekt for, så bare klø på Alexander P, indrømmer blankt at jeg ikke lige nu har overskuddet til at gå på jagt i diverse statistikker

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #11   18. jan 2013 gad godt om du kunne finde den rapport igen.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #12   18. jan 2013 statistik er det eneste de er modtagelige for, ingen af dem, tror jeg, har nogen sinde sat på en MC


  • #13   18. jan 2013 Jeg prøver lige at finde den frem i morgen.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #14   18. jan 2013 mange tak


  • #15   19. jan 2013
    Der er også værd at tage med i overvejelsen at et større antal tohjulede køretøjer på vejene som afløsning for personbiler med en passager vil lette trængslen på de i forvejen pressede indfaldsveje til de større byer.
    Også parkeringsproblematikken vil have gavn af flere motorcykler da de kan parkeres tættere sammen og på steder der ikke er egnet til bil parkering - baggårde, smalle stræder osv.
    Og så er miljøet også altid en god kanin at hive op af hatten smiley


  • #16   19. jan 2013 hvordan kan det være man som 16 årig kan føre traktor med X-antal tons efter med X-antal heste krafter men man må ikke som 20 årig køre en mc med 80 hk?

    hvordan kan det være at man som 18 årig må køre en bil med 1000 hk hvis man fik muligheden men man må ikke engang føre en mc som kan køre 150 km/t



  • #17   19. jan 2013 Var det ikke myth busters der viste at MC'er er dem med mest co2 udslip, i forhold til biler, samt hyppigere olieskift ikke appelerer til noget godt i miljøsagen

  • #18   19. jan 2013 Jonas (odense) W: Nu har jeg ikke set det myth busters afsnit, men det kommer jo helt an på typen af motorcykel. Hvis de har testet en højpotent 150hk motorcykel eller en rigtig gammel ueffektiv maskine, så er det jo klart at de har fået de resultater. Den rigtige motorcykel vil naturligvis altid slå en hvilken som helst bil med forbrændingsmotor.

  • #19   19. jan 2013 Emil M: Nej, en ny MC forurener mere end end ny bil. I EU skal en bil leve op til euro-norm 5 (snart 6). For en MC er kun euro-norm 3 gældende.

    Kan ikke lige gennemskue hvorfor den nye lov ramme lærlinge. For den nye lov kunne de jo heller ikke teste kundernes mc, hvis de ikke havde kort til den.


  • #20   19. jan 2013 Hvorfor er der ingen overgangs ordning , så dem der er ved at tage kørekortet ikke kommer i klemme

    Min søn har købt en Suzuki sv 650. Og fået den drosselen, inden han har fået kortet ,nu er den ULOVLIG..
    Jeg har været ude og købe en Honda cbr 125 r ,som min søn på 196 cm høj og 92kg nu skal køre på,,, DET BLIVER VIRKELIGT SJOVT AT VÆRE UNG I DANMARK...


  • #21   19. jan 2013 Jan 1 h: Din søn kendte vel til lovændringen før kan købte MC'en og satsede vel så på at blive færdig inden lovændringen?
    Overgangsordningen har kørt siden loven blev offentlig.


  • #22   19. jan 2013 Jeg tror ministeren er total ligeglad med 500 arbejdspladser i mc brancen. Regeringen har lige lukket ned for solcelle brancen hvor man estimerer at op til 5000 har været direkte eller indirekte beskæftiget.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #23   19. jan 2013 mon ikke det kunne indbringes for eu som forskelsbehandling

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #24   19. jan 2013 Ellers må de unge til at køre trike MC, for der er der ingen begrænsning, da den indreg. som en bil.

  • #25   19. jan 2013 Men Kenneth, det er jo netop et regelsæt fra EU vi følger i dk med de nye kørekort regler. I det regelsæt var der frit valg for de enkelte lande, inden for nogle rammer om der skulle være stramme halsbrands agtige suropstød regler. Eller om man som 16 årig må køre en mc man ikke kan styre, hvilket de så har valgt i de fleste andre eu lande.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #26   19. jan 2013 en 15 hk MC kører nu ikke hurtigere end de voldtunet scootere de unge alligevel fiser rundt på.
    Det undre mig så, at vi her i landet, altid skal stramme de regler der bliver vedtaget i EU,
    Min teori er, at loven er indført for at de stadig kan have den relativt stor indtægt de har, ved at stoppe ulovlige scootere.


  • #27   19. jan 2013 Jeg har fundet en rapport fra 2009.
    http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Motorcykel/~/media/Files/Dokumenter/MC_og_knallert/Koretekniske%20kurser/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.ashx

    Side 17: Ulykkesstatistik fra 1985-2008. Der kan man måske se på sidst reglerne blev reguleret med de unge kun måtte føre 25 kw. har der været fald i ulykkerne? var det i 93? Den faldende ulykkesrate skyldes vel mest folks egen fokus på sikkerhedsudstyr og mere moderne mc'er. ?

    Side 21:
    "Af de 41 involverede motorcykler var de 40 "rigtige" motorcykler af almindeligt
    forekommende fabrikat. Den sidste var af en type, der ikke kan godkendes til
    kørsel på færdselslovens område. Kun 3 motorcykler kunne køres af en fører
    med et "lille" kørekort og havde alle en ydelse på 25 kW eller derunder."

    Side 21.
    "Motorcyklisterne
    De 41 involverede motorcyklister var mellem 19 år til 69 år, og gennemsnitsalderen var 38 år. Kun 5 af dem var under 24 år, mens næsten halvdelen var 40 år eller ældre. Af de 41 motorcyklister var 3 kvinder."

    Side 32: en mc'ist på 41 år omkommer v. en venstresvingende billist med 90 km/t. misfortolkning af billisten.


    Side 37: - Vejene og skilte er misvisende og er skyld i 4 ulykker.

    Side 38-39: 37 årig mc'ist kører 130-140. misfortolker venstresvingende billist på landevej. Lander på en mark med et skadet lårben.

    Side 41: 6 ud ad 8 ulykker med krydsende billist på vejen, skyldes manglende orientering og ikke fart eller cyklens kraftoverskud. Dvs. hastighedsgrænsen var overholdt.

    Side 42: Den mest dominerende faktor i de 41 ulykker skyldes manglende orientering og ikke for høj fart eller effekt.

    Side 48: 47 årig mc'ist omkommer ved dårlig orientering fra billist.

    Side 60: forholdet mellem hastighed og skadefølger. Bemærk den lile forskel mellem 51-60 km/t og 60-150 km/t.

    ja,,, det var lige hvad der var at finde i den rapport. flere kan findes. er i gang.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #29   19. jan 2013 rigtig godt Alexander

    Liselott og Kim har lidt svært ved at finde tiden til at lede efter det, så de værdsætter at vi gider gøre det for dem.
    Skulle hilse og takke for det gode arbejde og de gode argumenter,


  • #30   19. jan 2013 Jonas H
    Så godt det afsnit af mythbusters. C02 var vist en hel del lavere end bilers , men det var nogen andre giftstoffer som lå meget højerer , nmogen af dem var vist 400-600% mere


  • #31   19. jan 2013 Her er det afsnit med mythbusters.. Det ser sq ik så godt ud for MC'erne
    http://www.movshare.net/video/4e83d28e4e60d


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #32   19. jan 2013 Siden vil ikke give mig lov til at hverken downloade filmen, eller se det online

  • #33   19. jan 2013 Her virker det perfekt.. gad vidfe om du ik mangler divX web player..??


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #34   19. jan 2013 Skriver noget med man skal logge ind, og så vil den have nummeret på mit kreditkort. Og der stopper jeg så smiley

  • #35   19. jan 2013 ik her.. Jeg klikker bare på linket.. og derefter play. Så kører det.. andre der har problemer??


  • #36   19. jan 2013 ATV med 100hk må en på 18 vel køre på? Eller

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #37   19. jan 2013 uden problemer, den er jo indreg. som en bil, samme gælder for en trike

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #38   20. jan 2013 Skrev i alt 31 mails til de folk der sidder i transportudvalget + Morten Bødskovl og ville have en begrundelse for hvorfor netop han/hun mente at de unge i Danmark var dummere og mere ansvarsløse end unge i resten af EU.
    Selvfølgelig ikke lige skrevet sådan, men var ingen tvivl om at det var hvordan jeg opfattede dem.

    Ind til nu efter knap 14 dage har 4 svaret,

    Liselott Blixt, Kim Christiansen, Leif Mikkelsen og Kristian Pihl Lorentzen

    i denne rækkefølge. Sjovt at ingen fra rød stue ønsker at kommentere det.

    De 4 påstår de at de og deres parti har stemt mod forslaget, men var op mod den røde side, og der kunne de ikke få flertal.
    En enkelt af dem har endda sagt at loven vil blive fjernet når magten kom til den blå side, Om det passer, ved jeg ikke, lige nu er min tiltro til valgløfter ret lav.


  • #40   20. jan 2013 Nu kan man jo ikke liiige ændre i et EU direktiv, så om det var rød/blå der sad ved roret da det blev vedtaget er jo hip som hap..

    Det der er det springende punkt er om det er rød eller blå der har valgt at afvige fra direktivets retningslinier for aldersgrænser? Hvis det er blå der har gjort det er de nogle hundehoveder - og rød også for ikke at lave det om! Hvis det er rød der har gjort det er de nogle hundehoveder..

    Så uanset hvordan man vender det, er de røde nogle hundehoveder smiley


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #42   20. jan 2013 Simon H
    EU loven er som den danske, det har du ret i.
    Her starter den bare ved 18 år, mens den i resten af EU starter ved 16 år
    Morten Bødskovl valgte bare at stramme den danske udgave.


  • #43   20. jan 2013 ER det egentlig Morten der er bagmanden eller er det bare et navn der er sluppet ud? ..er faktisk lidt i tvivl...

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #44   20. jan 2013 Om det lige er ham eller en af de disciple han har under sig, det er vel egentlig ligemeget, som "chef" for justitsministeriet er det ham der skal godkende det og dermed hans ansvar hvad der kommer ud der fra,

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #45   20. jan 2013 fra TV2
    Det får Venstre til at kalde den danske fortolkning af de nye regler for en hetz mod både motorcyklister og forhandlere, men justitsminister Morten Bødskov (S) fastholder dog, at implementeringen er fornuftig.

    Så jo, ham der er tossen bag det.


  • #46   20. jan 2013 Jan P: I Tyskland gælder reglen om maks 98hk da, har ikke hørt om nogle lande hvor den ikke gælder. Det er bla derfor Kawasaki har lanceret Z800 i en "e" model som netop kan drosles til de 48hk
    http://www.kawasaki.de/Z800e


  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #47   21. jan 2013 Hej allesammen. Lige et ord fra mig om mythbusters. Det er et underholdningsprogram og deres metoder er langt fra videnskabelige! At anføre dem som kilde i en alvorlig sag er en stor fejltagelse.

  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #48   21. jan 2013 Statistikker er en undelig størrelse. Man bruger det nå man løber tør for logikken. De kan nemlig altid dobbelfortolkes. Er i klare over at 10% af trafikulykker med alvorlige følger er fororsagede af trafikanter under påvirkning af alkohol?
    Hvor længe -spørger jeg - skal vi tillade de 90% ædruelige at køre og dræbe folk på gaderne og vejer ?!?!?!?!?!?!


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
    #50   22. jan 2013 Jeg forstår godt jer der ikke har alderen til stor mc, men der er jo kun en grund til disse regler i Danmark. Og det jo at man som 16 el 18 årige måske ikke altid kører mc som man burde..Derfor de høje forsikringspriser. Og en ting mere....Der er vel ingen der håber at alt hvad der bliver indført i EU kommer til Danmark. EU laver mange mærkelige regler. Men jo, jeg ville også brokke mig hvis jeg ikke havde stor mc.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #51   22. jan 2013 Det fornuftige ville være, efter min mening,
    15 år køre knallert
    16 år det som kaldes 45 i dag, bare uden begrænsning, vil sige 60 - 70 km/t
    Og så lad reglerne for MC være som de har været de sidste år.
    Fuldstændig tåbelig at folk som 18 årig ikke må føre et køretøj der kan følge trafikken.,


  • #52   22. jan 2013 Nu udgør de unge jo en minimal del i ulykkestatistikkerne, så reglerne er fuldstændig rend og hop. ..og når man tænker på hvor mange der faktisk kører uden den lovpligtige begrænsning og at næsten alle ulykkerne sker ml. 40-60 km/t så giver det ingen mening overhovedet.

  • #53   23. jan 2013 Her er dødstallet siden 05.
    Ja.. pinligt at dem der medvirker minimalt eller slet ikke i statistikken, skal straffes. spørg hvorfor.


    profilbillede
  • #54   25. jan 2013 Afskaf 75% af politikerne og alle deres frynsegoder, hov der var lige 150 milliarder ekstra

  • #55   25. jan 2013 @Morten.

    Hvilke 25% vil du beholde ?? synes sgu ikke der er 45 personer på borgen som jeg har tiltro til smiley


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #56   25. jan 2013 Meget nemmere, lav et krav om man kun kan sidde i folketinget hvis man har en IQ over 80, vil tynde meget ud i flokken.
    Eller mindst havde 5 års erfaring på arbejdsmarkedet


  • #57   26. jan 2013 Nu behøver man jo ikke at være fornuftig, eller have et godt menneskesyn blot fordi man har en høj iq...

    Men noget erfaring på arbejds markedet. Og en fjernelse af det sikkerhedsnet som er spændt ud under ministrene i form af urimelige pensioner, så de selv risikere det grumme arbejdsmarked, hvis genvalget svigter, tror jeg ville skabe nogle bedre forudsætninger for at jonglerer med andres eksistens..........


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #58   26. jan 2013 Prøv du at få det vedtaget i folketinget smiley

  • #59   20. mar 2013 Den 23-01-2013 var dagen hvor der skulle spørges, om spørgsmålet overhovedet måtte blive stillet.

    Er der nogen der har hørt enten spørgsmål eller svar?
    Jeg sidder og søger på 3. Kvarter lige nu


  • #60   20. mar 2013 Det her er det nærmeste jeg er kommet

    http://www.ft.dk/Search.aspx?tab=3&btn=1&q=+kørekort&samling=20121&samling=20111&udvalgsomraade=&dokumenttyper=sm&advdoctype=sm&stillettil=&stilletaf=&stilletdendts=23-01-2013&stilletdendte=20-03-2013&besvaretdendts=20-03-2013&besvaretdendte=20-03-2013&xbesvaret=&emneord=&searchID=7523d4a3-8439-45c1-b413-b8a92153e870&pageSize=&pageNr=1#pagination


    Håber ordene
    <b>Hvorfor vælger den danske regering at implementere EU’s tredje kørekortdirektiv meget mere restriktivt, end man gør i de fleste andre EU-lande?

    Er ministeren ikke bange for, at implementeringen af EU’s tredje kørekortsdirektiv vil have negative konsekvenser for færdselssikkerheden, når 16-årige eksempelvis kan tage motorcykelkørekort i Tyskland eller Sverige?</b>

    Er blevet udtalt i folketingssalen, og at en minister har svaret fyldestgørende på spørgsmålene...

    Men denmark being denmark er jeg sikker på det ikke er sket.


  • #61   20. mar 2013 Overdreven udenomsnak frabedes smiley

    Jeg er meget opsat på at høre/læse svaret hvis det findes.

    Og er bange for at overse det hvis tråden drukner i fniddermudder smiley


  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #62   20. mar 2013 Man skulle kigge på Barcelonas løsning der fremmer MC kørsel med sænkede afgifter for motorcyklisterne og de bilister der lader bilen stå og kører mc.

  • #63   20. mar 2013 Mc A

    så må du sgu bruge 3 min på at kikke godt efter... du kan da ikke dikterer folk, om hvad de må, og ikke må.. spænd hjelmen mand.. smiley :)

    mvh


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #64   20. mar 2013 Første gang han skulle svare på dette spørgsmål var d. 19/1 dette møde blev udsat pga sygdom, og rykket frem til i går, igen blev møde udsat, da Morten Bødskovl desværre fik en anden og mere pressende aftale.

    Hvornår næste gang bliver, tjaee..
    Får det nok at vide, men lur mig om han ikke igen finder en undskyldning.


  • #65   21. mar 2013 Okay, tak skal du ha kenneth.

    Måske tale er sølv og tavshed er guld i hans situation


    profilbillede
Kommentér på:
Den ny MC lov part 2

Annonce