{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.498 visninger | Oprettet:

hjælp til nye MC regler (har allerede søgt i forummet) {{forumTopicSubject}}

okay, jeg kunne ikke finde dette i forummet, så hvis jeg har overset en tråd så giv mig gerne et link smiley

jeg tog mc kørekort som 18 årig (maj 2012) - jeg fik afvide at jeg kunne køre stor mc efter 2 år på lille mc eller automatisk når jeg blev 21..

men hvad sker der så nu? skal jeg igennem flere step? før jeg kan køre på min yamaha uden den er droslet?

jeg forstår det sgu ikke!

håber i kan hjælp en ung fyr smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til nye MC regler (har allerede søgt i forummet)
  • #1   11. jan 2013 Du skal vente til du bliver 22 smiley
    Efter to år med 34hk, som du må køre med nu, så må du køre med 48hk i to år, også må du opgradere til helt stort MC kort.

Det er i hvert fald min opfattelse af, hvordan det fungerer smiley

• #2   11. jan 2013 For det første, fed Yamaha smiley
    Som udgangspunkt vil jeg mene, at du kan køre med dine nuværende 34 HK til du flyder 22 år, hvorefter du kan gå til en køreprøve for at få kortet til stor MC og derved kan køre uden drosling.
    Alternativt kan du måske opgradere fra 34 HK til 48 HK når du fylder 20, men er ikke helt sikker smiley

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 39
    #3   11. jan 2013 What?? Jeg sidder nemlig i lignende situation. Reglen træder da ikke i kraft bagudrettet? Gælder de nye regler ikke kun for dem der har taget kortet efter de nye regler er trådt i kraft? Og så os andre der har taget det før, vi kører videre på de gamle regler?

• #4   11. jan 2013 Dette står på politiets hjemmeside....

Hvis du allerede har kørekort, må du fra den 19. januar 2013 køre de samme køretøjer, som du kunne køre før denne dato. Dog kan vilkårene for efterfølgende udstedelser af kørekort ændre sig, f.eks. gyldighedsperiode, helbredskrav og lægebesøg.

Så noget kunne godt tyde på at vis du ikke er skiftet over til stor mc endnu så må du nok kun køre lille. smiley

• #5   11. jan 2013 Det kørekort du er i besiddelse af nu, det bibeholder du sådan som jeg er orienteret.
    Men hvis du ikke har fået det store kørekort endnu, så skal du tage det under de nye regler desværre...
    Får selv et år ekstra med det lille kort..

• #6   11. jan 2013 Jeg syntes reglerne er lidt svære at tolke. Er det ik på tide at det bliver penslet ud i et sprog der er til at forstå.

• Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 39
    #7   11. jan 2013 Lorte lov.

• #8   11. jan 2013 Jeg spurgte min gamle kørelærer, og han sagde, at loven var med tilbagevirkende kraft smiley Han sagde dog også, at jeg kunne skifte mine max 34 hk ud med 48 hk, når jeg fylder 20 år i slutningen af januar, da det jo hedder max 48 hk til man er 24.

Når man er 22, OG har haft 2 års kørsels erfaring, på kørekort A2, kan man dog gå til en prøve og opgradere sit kort til A (ubegrænset hk)

Det var hvad han fortalte mig

• #9   11. jan 2013 Det er som Blak skriver..

Du kan dog godt gå direkte fra 34hk til stort kørekort, når du fylder 22 og har 2 års erfaring, altså uden at have kørt A2 .. Bare lige for at få det hele med smiley
    - Og opgradering sker ved en køreprøve.. Så den skal vi også lige igennem, modsat den automatiske opgradering .. Øv smiley

• #11   12. jan 2013 det hænger sammen som kristian B skriver

• #13   13. jan 2013 Steffen , der står ingenting om overgangen fra 34hk til stort.. Det er da et fint link der giver opklaring for de fleste, men det giver ikke svar på Casper B's spørgsmål smiley

• #14   13. jan 2013 § 139. Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:
    1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre de i § 9 nævnte køretøjer. Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver endvidere ret til at føre:
    a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.
    b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg.
    c) De under litra a og b, nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3.
    3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

Stk. 1 Siger at man må føre de i §9 nævnte køretøjer. §9 omhandler kategori A1 og dermed 125cc og 11kW
    A, b og c siger at man fortsat må køre på de samme maskiner med op til 25kW effekt

Stk. 2 siger at hvis du har over 2 års erfaring den 19 januar 2013 kan du være helt ligeglad med de nye regler.

Stk. 3 siger at man med et gammeldags kategori A (Lille mc) kan gå op til kategori A kørepøve når man er fyldt 22 og har 2 års erfaring.

Så dem der er blevet yderligere bekymret efter Olga og DMC's misvisende pressemeddelelse kan slappe lidt mere af igen!

Og til jer der er i samme båd som mig.
    Vi må køre på nøjagtigt det samme før og efter 19 januar 2013 dog skal vi desværre vente længere og til køreprøve igen før vi må køre noget størrere

• #15   5. feb 2013 Jeg er i samme sted. på mit kørekort står der: 2010-11-17. Vil det så sige at jeg kan køre stor? Eller har jeg bare trukket den ultimative nitte og skal køre Endnu 2 år med en begrænset mc ?

• #16   5. feb 2013 Du må vel køre stor mc, da du den 2012-11-17 har kort til dette

• #17   5. feb 2013 Ja det er også det jeg selv havde tænkt, men er der nogen som kan bekræfte det ?

• #18   5. feb 2013 Kan dog ikke huske om du skulle op til prøve for at få stort kort, eller om det automatisk bliver opgraderet.

• #19   5. feb 2013 Nej okay, men tak for hjælpen ihvertfald

• #20   5. feb 2013 Du har haft det store siden den 17. november 2012 .. Og det tager de nye regler ikke fra dig smiley

Kommentér på:
hjælp til nye MC regler (har allerede søgt i forummet)

Annonce