4.903 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Lovgivning, må man køre mellem trafik i DK? Lovgivning, må man køre mellem trafik i DK?

Hej Alle

Sad lige og så denne video på youtube omkring "splitting lanes"
http://www.youtube.com/watch?v=JNGD9AAIfFU

Synes de har nogle gode argumenter, men må man gøre det i DK?

håber der er en nogen herinde der ved det.
(har googlet, men er svært at søge efter, så har ikke fundet noget)

m.v.h.
René

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovgivning, må man køre mellem trafik i DK?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #1   10. jan 2013 Det må man gerne, men man må KUN passere biler venstre om i samme vejbane.

Se f.eks dette link: http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58&view=topic&postid=98636

• #2   10. jan 2013 Sajmon..... nej det må du IKKE.... du må ik passere biler på midterlinien færdig, bom. og det ved alle som har taget et kørekort.

• #3   10. jan 2013 Så er der mange der ikke har kørekort, eller også er de ligeglade

• Sajmon ™

#4   10. jan 2013 Det er så heller ikke det jeg skriver, spøjst nok. smiley

Prøv lige at følge med en gang...

• #5   10. jan 2013 Tak for svaret, hurtigt og godt svar smiley

• #6   10. jan 2013 i teorien må man gerne hvis man kan gøre det uden at komme i konflikt med andre paragrafer i færdselsloven.

realistisk er det dog umuligt uden at komme i konflikt med andre paragrafer.

der findes ikke noget egentlig dansk paragraf om "lanesplitting" derfor er svaret her det tætteste man kan komme på et svar.

• Sajmon ™

#7   10. jan 2013 (link fjernet)

Der var den jeg ledte efter...

• #8   10. jan 2013 Jeg har lige taget kørekort, eller det vil sige kan først komme til prøve i år pga sne stormen!! Well.. Vi lærte at du ikke må køre slalom men bilerne, men du må gerne overhale i midter lininen såfrem bilerne holder stille, f.eks. ved kø dannelser.

• #9   10. jan 2013 Ja den Sajmon linker til har jeg også fået bekræftet er den der gælder!! Og den viser det ganske simpelt.

• #10   10. jan 2013 Sajmon>>> Det er forkert hvad der står der.... der er vist et billed af en 3 sporet (motor)vej hvor de "grønne" striber skal indikere at det er en "lovlig" overhaling... men det er det ikke ,for dem som køre i midterspor samt ydersporet overhaler du stadigvæk indenom ifølge gældende dansk lovgivning...Hvis det havde været en stillestående kø må du i teorien godt køre uden om, men du skal gøre det med god sideafstand og det er i 9/10 tilfælde umuligt på sådan en vej.... Hvis du ikke er klar over det så skal du godt nok lige overveje at tage teorien til dit kørekort én gang til..... Det er venligt ment, men synes det er forkert at fortælle trådstarter det er lovligt når det reelt ikke er....

• #11   10. jan 2013 Jones.. Det lyder som Bolette smiley Og hun ville også fortælle dig at du skal ligge dig ind mellem 2 biler i tilfælde af kø. Og påkørsel bagfra..

Men reglerne er præcis om Sajmon har linket over os.. Og er der kø og de holder stille.. Så er reglerne det samme..
    Går du over i den anden vejbane og der er en bil der. betragtes det som inden-om overhaling.

• Sajmon ™

#13   10. jan 2013 Kim S - Jeg tror du skal vænne dig til at læse hvad der står i de links der kommer. smiley

Det er netop ved kø-kørsel eller stillestående biler at det er lovligt, men det er naturligvis aldrig lovligt når trafikken er at betragte som "normal" - dvs glidende i alle spor.

• #14   10. jan 2013 det er et tolkningsspørgsmål. selvom trafikken står helt stille som kø, så rammer i ind i paragraffen om at der ikke må være 2 køretøjer i den samme vognbane som Jacob R så fint har citeret. derfor mener jeg stadig kun svaret kan være som i min første post.

• #15   10. jan 2013 Og hvad vil du så kalde trafikken i det klip han har smidt ind???? stillestående.... nej vel.!! og det jo det han spørger til... Al respekt har da selv gjort det, tror jeg ik mange kan sige sig fri for, men det gør det ikke mere lovligt. Ved kø kørsel er det korrekt at det er "lovligt" i den forstand at du SKAL holde en sikker sideafstand til køretøjet du passere og samtidig skal du holde dig i din egen vejbane, med HELE mc´en ikke bare hjulene...

• #17   10. jan 2013 Jacob R

som forbikørsel i samme vognbane nej - men som overhaling via modkørende vognbane (forudsat der er frit) - ja. deri ligger forskellen.

• #18   10. jan 2013 idet du bruger modkørende vognbane til at overhale i, så overholder man også loven om kun 1 køretøj pr vognbane.

• Sajmon ™

#20   10. jan 2013 Jeg er enig med Jakob R - og den ene gang jeg har diskuteret det med en repræsentant fra ordensmagten, fik jeg helt ret.

• #21   10. jan 2013 du har faktisk ret Jacob, også alligevel ikke. smiley nu bliver det lidt mere teknisk, men det er korrekt at reglen om forbikørsel og 2 køretøjer i samme vognbane blive gradbøjet lidt når det handler om parkeret køretøjet, også derfor jeg skriver det er et tolkningsspørgsmål idet om man kan argumentere for at biler i en motorvejskø er parkeret? jeg har selv mødt mange kørelærer, jurister o.lign som heller ikke kan blive enige om dette. smiley vi mangler en specifik paragraf om lanesplitting i dk.

• #22   10. jan 2013 Biler/lastbiler/mc´er osv der er holder/kører i kø må du godt passere venstre om så længe du kan gøre det i egen vejbane( med HELE mc´en) og med god sideafstand og de 5-10cm det kan blive til i sideafstand er altså ikke nok hvis det skal tolkes korrekt, men det er et fortolkningsspørgsmål i det tilfælde "bent betjent" ser dig gøre det......

• #24   10. jan 2013 jeg har også været igennem min pensum af færdselsloven, har også pladen fuld.
    jeg underkender heller ikke at du kan finde paragrafer som bakker det op, men igen det er et fortolkningsspørgsmål så det er rigtig svært at sige om man må eller ej, man kan vel sige det afhænger af omstændighederne. smiley
    vi mangler en specifik paragraf eller at der er nogen som følger det til dørs med nuværende paragrafer helt til højesteret så der bliver dannet præcedens for alle.

• #26   10. jan 2013 tjaa, ulovligt eller ej så har jeg da også gjort det, men kører også lidt for stærkt nogen gange, (det ved jeg dog godt er ulovligt)
    men derfor holder jeg også på at det er et umuligt spørgsmål og sige enten ja eller nej til.

igen, i teorien et det lovligt, realistisk er det ikke. smiley

• #28   10. jan 2013 @ Nicker mate: Det er os Bolette's guldkorn! ;D

Damn der kommet gang i fortolkningerne herinde smiley

( (link fjernet) ) Der bliver linket til en side der sidst blevet opdateret i 2009, så vidt jeg kan se.
    Siger ikke at oplysningerne er forkerte! Siger bare.. yea smiley

• Sajmon ™

#29   10. jan 2013 Siger bare... Så find nyere links der modbeviser det... smiley

Indtil da... meH?

• #30   10. jan 2013
    Haha, jeg ved ikke hvad der er rigtigt.
    Det kan meget vel være indformationerne fra linket stadig holder. Det ville være fint for mig smiley

• #31   11. jan 2013 Når der er kø på motorvejen er jeg sku en af den som triller op igennem rækkerne. Jeg er rimlig sikker på at gøres det forsvarligt skal en betjent have en yderst dårlig dag for at gide at gøre noget ved det. Især på Fyn hvor folk åbenbart elsker at klaske op i hinanden om fredagen og lave 5km lange køer elsker jeg det:-)

• #35   11. jan 2013 men det vil sige at når man køre op mod et rødtlys må man gerne liste forbi da de jo er stilleståene/parkeret og holde forrest?

• #36   12. jan 2013 Hold da op, der var sket noget på tråden smiley (kanon læsning)

Det spørgsmål jeg egentlig forsøgte at få besvaret, var om jeg må køre op imellem bilerne ved kryds og lign. når der er kø.?
    og som jeg kan læse mig frem til, så ja hvis der er plads, og den betjent der eventuelt ser mig ikke er for emsig smiley korrekt?
    alt dette på "normal" vej, 2 spor, 4 spor. ringveje osv.

ikke så meget på motorveje, efter jeg har fået DRZ'ern holder jeg mig i højrebane med en 120km/t smiley

• #37   12. jan 2013 Når der er kø( alt holder stille) så kan du roligt trille langsomt op igennem. Ingen betjent vil sige noget til det. Men så snart der kommer bare lidt fart på, så ser de lidt anerledes på det.

• #38   20. maj 2013 jeg gør det ALDRIG,goldwingen kan sgu ikke være der som cx500 kunne.

• #39   20. maj 2013 Der var noget i fdm for noget tid siden.

Motorcykler og køkørsel
    Færdselsreglerne for motorcykler og biler er stort set ens, og man får klip i kørekortet for de samme forseelser. Men motorcyklisterne har lidt nemmere ved at komme frem end bilisterne, og især når der er kø på motorvejen, suser nogle motorcykler langs midterstriberne inde mellem bilerne for at komme frem. Men det er ulovligt. Motorcyklister skal altid overhale venstre om bilerne og ikke højre om.
    Det betyder altså, at alle motorcyklister, der ved køkørsel ønsker at overhale, skal helt ud til venstre for bilerne i vognbanen længst til venstre for at overhale. Ellers svarer det til at overhale højre om. Motorcyklisten må kun gennemføre overhalingen, hvis det kan ske uden fare, og der er tilstrækkelig afstand mellem motorcyklen og bilen. Er der ikke plads, må der ikke overhales, og motorcyklisten må ikke overskride den ubrudte linje ind mod midterautoværnet.

• #41   20. maj 2013 Som jeg læser det er det kun i det yderste spor man må.

• #42   20. maj 2013 Den er lige her http://www.fdm.dk/sites/default/files/mediafiles//032-035_Motor05_20130423_08.pdf

• #43   20. maj 2013 denne tråd viser desværre med al tydelighed, at der ikke er mange tråde vi uvidende bliver klogere af, bare vi dog kunne komme frem til at det kun er dem der er sikre på et svar der ville hjælpe en trådstarter, så ville svarene være enslydende og så kunne de bruges til noget.

• #45   20. maj 2013 Leo K Nå.

profilbillede
  • #47   20. maj 2013 Jacob R, ja hvis du er en af dem der gætter på et svar istedet for kun at svare på det du er sikker på så skal det ellers ikke, så døm selv

Kommentér på:
Lovgivning, må man køre mellem trafik i DK?

Annonce