1.331 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Større kørekort tidligere!? Større kørekort tidligere!?

Jeg har som sådan accepteret de nye regler og at jeg kun kan køre 34hk indtil jeg er 20 år osv osv. Det er ok.

Men det betyder jo ikke at jeg ikke gerne siger ja til at få mulighed for at køre noget større noget hurtigere. Det giver en del flere muligheder med hensyn til udvalg af modeller.

Jeg var egentlig også klar over at man som 16 årig kunne tage det het lille 15hk kørekort i udlandet, at der er ved at live oprettet kørekorts "camps" osv osv.

Hvad jeg jeg dog ikke umidlbart kan gennemskue er hvorvidt man også kan tage mellem og stort kørekort hurtigere?

http://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar

På siden her lægger de op til at hvis man opfylder EU kravene(altså ikke de danske), så kan man tage de forskleige kørekort hurtigere. Men de er ikke helt tydelige. De snakker mest om at tage 15hk som 16-årig.

Nogen der har mere viden om dette?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Større kørekort tidligere!?
  • #1   9. jan 2013 Sjovt nok står der ingen steder på siden at du skal have haft fast bopæl i det land, hvor du tager kørekort, i mindste 180 dage og fast tilknytning. Dvs. arbejde eller familie......
    Så bliver det pludselig lidt værrer.

• #2   9. jan 2013 Du kan flytte din faste adresse til f.eks tyskland og fra første dag tage kørekort under deres regler. Hvis du har adresse i danmark men arbejder i Tyskland og dermed pendler kan du efter 180 dage tage kørekort under deres regler. I begge tilfælde må køre kortet også benyttes i danmark. Reglerne gælder for alle trin (A1, A2, A og knallert AM). Dvs. at du kan fremrykke alle trinene jvf. reglerne i det land du tager kortet.

• #3   9. jan 2013 Men spørgsmålet er om man kan fremrykke mellem og stort kort, selvom man har taget det lille i Danmark? smiley

• #4   9. jan 2013 Well hvis loven ikke siger noget imod det, så er der da ingen i Danmark der kan forhindre nogen i at give kørekort i udlandet. Især ikke hvis den person der tager kørekortet i det tidsrum er bosat med permanent adresse i sverige?

• #5   9. jan 2013 Hmm hvor finder du det henne? Det stikker imod alt hvad der står på nettet. Det skal bare være et EU kørekort, så vidt jeg har forstået.

• #6   9. jan 2013 Jeg har forstået reglerne lige som Emil M - dog uden at lægge hovedet på blokken.
    Men mener ikke danmark kan gøre noget for at forhindre det, da det er noget EU har vedtaget...

• #7   10. jan 2013 Ja, det er der ingen tvivl om Carlos..
    Bestemmelser for kørekortindehavere med sædvanlig bopæl i Danmark
    § 118. Et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, jf. dog stk. 2.

Det vi ikke kan finde er reglerne for hvorfor man ikke må smiley

• #8   10. jan 2013 Niklas er det dig der har skiftet navn til Carlos?

Danmark kan fastsætte reglerne for alderstrin (indenfor visse rammer) på kørekort udstedt i Danmark. MEN Danmark SKAL også acceptere kørekort udstedt i andre EU lande uanset om ondehaveren flytter sin adresse til Danmark!!

• #9   10. jan 2013 Det er nogle ret triste links.. Virker i hvert fald ikke her. Virker de hos dig ?
    Jeg har tilladt mig at slette lidt i din tekst, men ellers kommenteret efter hvert afsnit smiley

Artikel 6, stk. 3, i direktiv 91/439/EØF fastlægger, at medlemsstaterne kan afvise at anerkende gyldigheden af kørekort udstedt til førere under 18 år på deres eget område.
    - OK

5. For saa vidt angaar underkategori A1 kan medlemsstaterne fastsaette strengere supplerende normer.
    - Er det aldersgrænse som vi i DK har gjort ? For så findes der vil lignende om A2 og A .. Hvad er strengere supplerende normer? Jeg spørger af uvidenhed.

Lovbekendtgørelsen som er gældende fra 19. januar 2013 siger bl.a.:
    § 116. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, skal være i besiddelse af dansk kørekort for at føre motordrevet køretøj her.
    - Ja, et udenlandsk kørekort skal ombyttes til dansk hvis du bor i Danmark, det er fair nok..

§ 3. Det er en betingelse for at få udstedt et dansk kørekort, at ansøgeren har sædvanlig bopæl i Danmark.
    - Ja, det skulle ikke være noget problem. Jeg bor i DK

§ 59. Ikke-danske kørekort opdeles i færøske, grønlandske og udenlandske kørekort.
    - Ja, fint

Stk. 2. Udenlandske kørekort opdeles i:
    - Her bliver de defineret at tyske og svenske kort er 'udenlandske kort'. Fint

§ 60.
    Stk. 3. Gyldige »EF-kørekort« kan anvendes når indehaveren har erhvervet sædvanlig bopæl her, hvis den pågældende er fyldt 18 år. Kørekortet gælder til de i udstedelseslandet angivne kategorier og i den angivne gyldighedsperiode
    - Læser jeg det forkert, eller er det modstridende med §116 ?

§ 62.
    Stk. 2. Ombytning af »EF-kørekort« foretages i overensstemmelse med Europa-Kommissionens beslutning af 25. august 2008 om ækvivalens mellem visse kategorier af kørekort.
    - OK

På en netavis ......
    - Det er jo fint.. Men hvad med en 18-årig på 48hk? eller en 20-årig på stor ? Det må du lige spørge ham manden der citerer en netavis om smiley Så kan vi debattere troværdigheden bagefter smiley

Derudover kræves det, for at kunne tage kørekort i et andet EU land, at man har sædvanlig bopæl i det pågældende land i mindst 185 dage indenfor samme kalenderår forud for udstedelse af kørekortet.
    - Det er den her regel jeg gerne vil vide noget om.Hvor skal jeg lede ?

MEN
    Hvordan kan du forestille dig at en 16 årig vil kunne tage kategori A1 kørekort i et andet EU land og derefter opnår fast bopæl i Danmark og derefter få ombyttet sit kørekort til Dansk kørekort før han fylder 18 år.

- Det forestiller jeg mig på baggrund af den spinkle viden jeg har om emnet, og de få regler jeg har læst, der tyder på at det kan lade sig gøre smiley

• #10   10. jan 2013 Ok, tak smiley

Jeg er 20, og fik kortet 15 dage for sent.. Havde 3 aflyste køreprøve pga. sne.. Øv bøv smiley
    Havde jo håbet på at smide droslingen denne vinter, men det bliver så bare næste.. Har ingen intensioner om at forsøge at opgradere.. Min Honda kører fint med 34hk smiley

Kommentér på:
Større kørekort tidligere!?

Annonce