Større kørekort tidligere!? Større kørekort tidligere!?
Jeg har som sådan accepteret de nye regler og at jeg kun kan køre 34hk indtil jeg er 20 år osv osv. Det er ok.
Men det betyder jo ikke at jeg ikke gerne siger ja til at få mulighed for at køre noget større noget hurtigere. Det giver en del flere muligheder med hensyn til udvalg af modeller.
Jeg var egentlig også klar over at man som 16 årig kunne tage det het lille 15hk kørekort i udlandet, at der er ved at live oprettet kørekorts "camps" osv osv.
Hvad jeg jeg dog ikke umidlbart kan gennemskue er hvorvidt man også kan tage mellem og stort kørekort hurtigere?
http://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar
På siden her lægger de op til at hvis man opfylder EU kravene(altså ikke de danske), så kan man tage de forskleige kørekort hurtigere. Men de er ikke helt tydelige. De snakker mest om at tage 15hk som 16-årig.
Nogen der har mere viden om dette?
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.292
Så bliver det pludselig lidt værrer.
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
okt 2010
okt 2010
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
Men mener ikke danmark kan gøre noget for at forhindre det, da det er noget EU har vedtaget...
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 100
Bestemmelser for kørekortindehavere med sædvanlig bopæl i Danmark
§ 118. Et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land giver indehaveren ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i udstedelseslandet i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, jf. dog stk. 2.
Det vi ikke kan finde er reglerne for hvorfor man ikke må
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
Danmark kan fastsætte reglerne for alderstrin (indenfor visse rammer) på kørekort udstedt i Danmark. MEN Danmark SKAL også acceptere kørekort udstedt i andre EU lande uanset om ondehaveren flytter sin adresse til Danmark!!
okt 2010
Jeg har tilladt mig at slette lidt i din tekst, men ellers kommenteret efter hvert afsnit
Artikel 6, stk. 3, i direktiv 91/439/EØF fastlægger, at medlemsstaterne kan afvise at anerkende gyldigheden af kørekort udstedt til førere under 18 år på deres eget område.
- OK
5. For saa vidt angaar underkategori A1 kan medlemsstaterne fastsaette strengere supplerende normer.
- Er det aldersgrænse som vi i DK har gjort ? For så findes der vil lignende om A2 og A .. Hvad er strengere supplerende normer? Jeg spørger af uvidenhed.
Lovbekendtgørelsen som er gældende fra 19. januar 2013 siger bl.a.:
§ 116. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, skal være i besiddelse af dansk kørekort for at føre motordrevet køretøj her.
- Ja, et udenlandsk kørekort skal ombyttes til dansk hvis du bor i Danmark, det er fair nok..
§ 3. Det er en betingelse for at få udstedt et dansk kørekort, at ansøgeren har sædvanlig bopæl i Danmark.
- Ja, det skulle ikke være noget problem. Jeg bor i DK
§ 59. Ikke-danske kørekort opdeles i færøske, grønlandske og udenlandske kørekort.
- Ja, fint
Stk. 2. Udenlandske kørekort opdeles i:
- Her bliver de defineret at tyske og svenske kort er 'udenlandske kort'. Fint
§ 60.
Stk. 3. Gyldige »EF-kørekort« kan anvendes når indehaveren har erhvervet sædvanlig bopæl her, hvis den pågældende er fyldt 18 år. Kørekortet gælder til de i udstedelseslandet angivne kategorier og i den angivne gyldighedsperiode
- Læser jeg det forkert, eller er det modstridende med §116 ?
§ 62.
Stk. 2. Ombytning af »EF-kørekort« foretages i overensstemmelse med Europa-Kommissionens beslutning af 25. august 2008 om ækvivalens mellem visse kategorier af kørekort.
- OK
På en netavis ......
- Det er jo fint.. Men hvad med en 18-årig på 48hk? eller en 20-årig på stor ? Det må du lige spørge ham manden der citerer en netavis om
Derudover kræves det, for at kunne tage kørekort i et andet EU land, at man har sædvanlig bopæl i det pågældende land i mindst 185 dage indenfor samme kalenderår forud for udstedelse af kørekortet.
- Det er den her regel jeg gerne vil vide noget om.Hvor skal jeg lede ?
MEN
Hvordan kan du forestille dig at en 16 årig vil kunne tage kategori A1 kørekort i et andet EU land og derefter opnår fast bopæl i Danmark og derefter få ombyttet sit kørekort til Dansk kørekort før han fylder 18 år.
- Det forestiller jeg mig på baggrund af den spinkle viden jeg har om emnet, og de få regler jeg har læst, der tyder på at det kan lade sig gøre
okt 2010
Jeg er 20, og fik kortet 15 dage for sent.. Havde 3 aflyste køreprøve pga. sne.. Øv bøv
Havde jo håbet på at smide droslingen denne vinter, men det bliver så bare næste.. Har ingen intensioner om at forsøge at opgradere.. Min Honda kører fint med 34hk
Større kørekort tidligere!?