{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.602 visninger | Oprettet:

Drosling eller nyt kørekort? {{forumTopicSubject}}

Efter vedtagelsen af de fantastiske nye regler for kørekort kategori A, hænger jeg på det lille kort i 2 år endnu.
Er der nogle der ved om, hvorvidt det er muligt for mig at opgradere mit nuværende kørekort på 34 HK til et med 48 HK, som efter de nye regler er kategori A2?
Tanken bag dette er, at jeg så muligvis kan slippe for at skulle drosle min cykel, der eftersigende skulle have 53 HK.
Men vil de resterende 5 HK gå under en bagatelgrænse, eller skal den drosles de sidste 5 HK?
Håber nogle ligger inde med et godt svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drosling eller nyt kørekort?
  • Nicklas R
    Nicklas R Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 49
    #1   8. jan 2013 Men hvis du er 20 nu, og har taget dit kort før 19. jan. Så er du vel ikke omfattet af de nye regler og får derfor det store som 21 årig - eller 20 med 2 års erfaring`? smiley

  • #2   8. jan 2013 Er 20 nu, og tog kortet i sommers så jeg er desværre også omfattet af de nye regler smiley
    Så kan først få kørekort til stor MC når jeg fylder 22, og ikke 21 som jeg havde regnet med smiley


  • Nicklas R
    Nicklas R Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 49
    #3   8. jan 2013 Hvad er din kilde til det? - der er vidst meget delte meninger om det.

  • #4   8. jan 2013 (link fjernet)
    Sådan som jeg tolker reglerne, så træder de nye aldersbegrænsninger ind efter d. 19/1-2013, hvilket betyder at man kan beholde det kørekort man tog inden reglerne trådte i kraft, men hvis man vil opgraderer til stor MC så er man underlagt de nye regler.
    Men det er selvfølgelig også kun min fortolkning af dette, og er ikke nødvendigvis korrekt smiley


  • #5   8. jan 2013 Jeg har også det lille kørekort, så jeg vil også gerne have styr på det. Jeg har her:

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073

    I paragraf 139, fundet at:

    "2) Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3."

    Så hvis man ikke har de to års erfaring før 19. januar, får man heller ikke lov at køre stor motorcykel (det er den der er nævnt i paragraf 11).


  • #6   8. jan 2013 Nicklas R, der er ikke delte meninger.. Der er dem der har læst bekendtgørelsen og så er der dem der ikke har smiley

    Tobias, har forstået det rigtigt, og det er som Mads L citerer..

    Jeg har skrevet mail til både politiet og justitsministeriet og afventer svar på selvsamme spørgsmål Tobias..
    Jeg vil anbefale at du også selv skriver en mail til både jm@jm.dk og politi@politi.dk , hvor du spørger ind til reglerne omkring opgradering til 48hk..
    Det behøver ikke være hverken langt eller fint formuleret, bare skriv at du gerne vil vide om det er muligt, og hvordan smiley


  • #7   8. jan 2013 Så der er ikke andet for, end at sende en mail afsted og så afvente svar?
    Hvis man ikke kan opgraderer ved at tage en prøve til 48 HK, så føler man sig da lidt dum at man tog kortet i sommers til 34 HK, men hvis jeg havde vente til nu kunne man have 48...


  • #8   8. jan 2013 At du skriver en mail gør jo også at de finder ud af at bekendtgørelsen er mangelfuld og at loven er uretfærdig for os der bliver ramt med 'tilbagevirkende kraft' ..

    De vi selvfølgelig gerne vil vide er om der er noget krav til undervisning inden prøven til 48hk .. Og om man udskyder opgraderingen til det store kort fra at være 22 år, til 2 år med A2.
    Jeg fylder 22 til maj 2014, men hvis jeg opgraderer til 48hk i foråret 2013, kunne det være at man 'vælger' de nye regler og derfor først kan få det store efter 2 år med A2.. Altså 2015; det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i smiley


  • #9   8. jan 2013 Så er der jo ikke andet for, end at sende nogle mails afsted..
    Men ja, de nye regler er mangelfulde og informationer omkring de nye regler er efter min mening ikke tilstedeværende..
    Men eftersom de nu engang er blevet vedtaget, så vil jeg da noget hellere køre med 48 HK fremfor de nuværende 34 smiley
    Men hvis dette kun kan lade sig gøre, ved at man skal igennem al undervisning igen til A2, så er der vel nogen der ender med at køre med 34 HK i 4 år, hvilket på ingen måde kan være retfærdigt..
    De gamle regler var noget bedre smiley


  • #10   9. jan 2013 Jeg gider ikke tage et nyt kørekort igen (har lige været gennem bil og motorcykel i foråret). Det betyder jo så at jeg skal leve 4 år med 34 hk, da jeg fik kortet på min 18 års fødselsdag.

  • #11   9. jan 2013 de resterende 5hk vil de ikke se igennem... når det hedder max 48hk mener de max... uanset hvor latterligt det er. smiley

  • #12   10. jan 2013 Snakkede ellers lige med min mekaniker igår angående service på cyklen, og i den forbindelse spurgte jeg ind til drosling til 48 Hk, og han sagde at hvis det kun var 5 Hk det drejede sig om, ville det være et meget stort pille arbejde og ville ikke kunne svare sig?
    Men ja, de nye regler er ikke ligefrem gennemtænkte smiley


  • #13   11. jan 2013 men mekaniker er jo ikke politiet. jeg vil også stadig få en bøde hvis jeg på et 7 zoners klippekort rejser 8 zoner, hvis jeg bliver taget i den. 8. smiley

  • #14   11. jan 2013 Det har du selvfølgelig også ret i Elias smiley
    Men i praksis tror jeg ikke de vil have en chance for at opdage, at de sidste 5 HK "mangler" at bliver droslet smiley
    For er blevet fortalt at den den ved syn i forbindelse med droslingen ikke kommer på rullefelt, men udelukkende bliver bedømt som droslet ud fra dokumentation på dette, samt en prøvetur smiley


Kommentér på:
Drosling eller nyt kørekort?

Annonce