{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Endnu et kørekort spørgsmål... {{forumTopicSubject}}

Jeg er 21 og har haft kortet i 2 år den 13 april i år.
Betyder det at jeg kan få 'fjernet' droslingen på min cykel? så den har de 35kw(~48hk) og lovligt kan køre på den?

Fatter hat af de nye regler og bliver kun mere forvirret når jeg prøver at tyde dem..

Hvad så med når jeg bliver 22? skal jeg så tage en ny prøve eller bliver det så automatisk stort?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu et kørekort spørgsmål...
  • #1   1. jan 2013 Den 13 april har du per automatik fået et "stort" kørekort.
    Det kan dog måske godt betale sig at gå på borgerservice og få udstedt et nyt hvorpå det står, så du ikke recikerer problemer med bendt Betjent med hensyn til de nye regler.

• #2   1. jan 2013 d.13april ja maa du fjerne begraenseningen.. jo mindre du har et forsikringselskab som har det krav at den skal vaere der.. smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #3   1. jan 2013 Hvis du er 21 år nu, så kan du få begrænsningen fjernet når du vil, kun folk under 21 der skal have den på.
    Reglerne er:
    2 år med drosling eller til den dag man bliver 21 hvad der kommer først.
    Har du haft MC kort siden du var 18, kunne du komme af med begrænsningen da du blev 20.

• #4   1. jan 2013 Så det vil sige jeg kan fjerne begrænsningen nu og få stort kort den 13 april?

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#5   1. jan 2013 Hvis du er 21 år i dag, kan du få den fjernet i morgen. tvivler på der er åben nu.

• #6   1. jan 2013 Du skal til køreprøve for at få stort kort når du bliver 21 hvis du på den dag ikke har haft kortet i to år.. det sker ikke automatisk.
    Det er først automatisk stort kort når du har haft det 2 år.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#7   1. jan 2013 korrekt, der skal aflægges en prøve, men der ud over er der intet til hindre for han ikke kan få det store kort når han vil smiley

Så er det op til ham selv om han vil tage prøven og få begrænsningen fjernet nu, eller han vil slippe for prøven og vente til april.
    Jeg havde nok ventet, de næste 3 mdr bliver der alligevel ikke kørt meget.

• #8   1. jan 2013 Da du er fyldt 21 kan du opgradere til stor mc nu, ved at gå til prøve. Men kun frem til den 19.januar.. Når du ikke det kan du få stort når du fylder 22 (Og til den tid også har 2 års erfaring smiley )

§139
    Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), jf. dog nr. 3.

3) Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#9   1. jan 2013 Henrik, ikke logisk det der smiley
    Tager jeg kortet når jeg er 20 år og 11 mdr, kan jeg først få stort kort 2 år efter, venter jeg 1 md. kan jeg få det med det samme.?

Men Kristian har sikkert ret, der er nye regler fra d. 19, og de også gælder eksisterende folk med kørekort, eller det kun er nye "kunder" det aner jeg faktisk ikke.

• #10   1. jan 2013 Ser ud til jeg ikke er den eneste der er i tvivl om de nye regler.
    jeg skal ikke ud og tage nyt kort da der kun er et par måneder til jeg har haft det i 2 år (13 april) er 21 nu, bliver 22 til maj.

Ville bare vide om jeg kunne få fjernet droslingen nu eller om jeg virkelig skal vente til jeg er 22 eller 23? pga de nye regler?!?!

• #11   1. jan 2013 Hvis du ikke 'gider' at gå til prøve inden den 19. januar.. Så skal du vente til du fylder 22.. Og det bliver muligvis også med en prøve ? .. Det har jeg ikke lige fået eller fundet svar på smiley

• #12   1. jan 2013 hej Kenneth H.. gennemlæste selv mit indlæg.. og slettede det smiley
    Jeg er ikke helt stiv i de nye regler endnu... og overgangsordningerne for de der er 21-22 år er det endnu mere bøvl at forstå. Godt nytår og hurra for at man er 45 smiley

Håber i alle for et godt MC år med en masse solskin og km på to hjul - uanset alder :-).

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#13   1. jan 2013 Det er generelt noget rod, især med dem som har kortet i forvejen, der synes jeg det er ret uklart.
    Efter de nye regler, så må man max køre 48 hk fra 20 til 22 år, som jeg har fanget det.

Aner seriøst ikke hvordan det forholder sig med Nicolai og han kommer under det eller ej.
    Mit bedste råd er nok, ring til en kørelære, de må sq have styr på det.

• #14   1. jan 2013 Takker for svarene, ringer nok til en kørelære og hører ad, skal nok lige vende tilbage når jeg har fundet ud af det smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#15   1. jan 2013 God ide, kunne være andre med samme problem

• #16   2. jan 2013 Har nu haft snakket med 2 kørelærer og borgerservice (ringer tilbage engang)

Den ene kørelære vidste det ikke helt endnu.
    Den anden mener som han har forstået på det at, Hvis man i 2011 tog kortet som 20 årig så har man ret til A2 (35kw) kørekort efter de nye regler.

2 år med lille kørekort har ret til ny prøve for stort kort hvis man er fyldt 22. Overgangsregler er der ikke kommet styr på, og det virker MEGET indviklet.

Men som jeg forstod det må jeg kører på en cykel med højst 35kw og så kan jeg tage stort kort når jeg bliver 22, hvilket jeg nok også gør så jeg kommer ud af alle de her latterlige nye regler.

Håber det gav lidt mening, er stadig rimelig blank på området.

• #17   2. jan 2013 har lige været til køreprøve idag godt nok til tralier der spurgte jeg den motorsavkyndige pga min søn fik kort til mc aug 2011 om han skulle op til stor kørekort når han har haft det i 2år. han svare nej han er efter de gamle regler så han har automatisk stor efter 2år eller når han fylder 21år.det gælder alle som når køreprøven inden 19jan 2013.

• #18   2. jan 2013 Der er bare ikke det der står i bekendtgørelsen .. Håber inderligt at jeg tager fejl, men er bange for at det er kørelærerne og motorsagkyndige der ikke har læst bekendtgørelsen.

• #19   2. jan 2013 Borgerservice ringede tilbage i dag og de har ikke modtaget bekendtgørelsen endnu så de kunne ikke give mig et svar, de siger jeg er for tidligt ude?!

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#20   2. jan 2013 den får de nok først d. 18 januar, bare for at gøre folk forvirret indtil da.

• #21   2. jan 2013 Det er jo et håbløst svar .. Hører da ingen steder hjemme.. Der er 17 dage til at de nye regler træder i kraft, og så kan de ikke svare på spørgsmål ? Det er ikke borger service smiley

Kommentér på:
Endnu et kørekort spørgsmål...

Annonce