{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.190 visninger | Oprettet:

Kenneth H
Kenneth H
Tilmeldt:
10. okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066

Antal uheld på MC som 18 - 19 år {{forumTopicSubject}}

Flg. har jeg trukket ud af danmarks statistik

Er muligvis lidt svær at læse, men prøv at zoom ind med jeres browser, så burde det være muligt

Dette er solouheld, tager man uheld hvor der er flere køretøjer indblandet så stiger antallet til 160, er sorteret fra, da det der, ikke nødvendigvis behøver være motorcyklens skyld det er sket.

Tror de tal er en medvirkende årsag til at den nye lov mht til antal hk for denne aldersgruppe er indført, at den så nok ikke giver den store forskel er en anden snak.

http://www.flickr.com/photos/91735482@N06/8328596099/in/photostream/lightbox/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Antal uheld på MC som 18 - 19 år
  • #1   31. dec 2012 Er det meget? Altså hvor mange % udgør det af den samlede ulykkestatestik?

  • #2   31. dec 2012 sesføldig er der uheld med 18 åringer ingen erfaring = uheld,men man skal ikke bare se på de 18 åringer der er jo rigtig mange på 45 50 og op efter der har købt mc i en sen alder og tror at de kan køre bare fordi de har kørt bil i mange men den erfaring kan man ikke tage med på mc Bare min mening

  • #4   31. dec 2012 prøv lige at se hvor mange der er på ekstremiteterne på kroppen..... ENDNU en god grund til ikke at spare på grejet selv når det er varmt.......

    er det for varmt til at have beskyttelse på, er det for varmt til at køre på mc


  • #5   31. dec 2012 jeg gad godt se en statistik på hvor mange der har udelukkende hudlæsioner

  • #6   31. dec 2012 De tal kan jo ikke bruges, med mindre der også er udtræk af 20-22 årige 22-24 årige osv... tallet for 40-42 årige kunne jo være 184 stk ! og 24-26 årige kan være 30,

    Statistik er som en bikini, man kan kun se det som brugeren ønsker !


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #7   31. dec 2012 I kan selv gå ind og lave lige nøjagtig den statistik i vil have

    http://www.statistikbanken.dk/442


  • #9   31. dec 2012 Jeg er heller ikke den helt store tilhænger af de statistikker, de kan drejes næsten som man vil, bare lav et spørgsmål der passer til hvad man vil høre / se.....
    Statistikken siger at der i 23 % af uheld er spiritus en årsag, det viser så at der i 77 % IKKE er spiritus med, det viser så at det er pisse farligt at færdes ÆDRU...... gør det ikke he he
    Nu inden i overfalder mig så er de tal jeg skrev bare noget der blev forfattede til formålet og ikke rigtige, godt nytår


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #10   31. dec 2012 Statistik kan bruges, tolkes, læses og håndteres som en vis person læser den tunge bog! Når dette er sagt, så kan man være 100% sikker på, at den økonomiske betragtning også bliver medtaget når rigets forsikringsanstalter skal sætte deres prisniveau ud fra en simpel risikobetragtning. Og uagtet hvor meget 18-29 årige end forsøger at kaste grus i maskinen og foragte fakta, så er og bliver det den gruppe som udgør den største kategori - deraf prisen for en given forsikring!

    Jeg er viden om at der findes en del forsikringsfolk her på sitet, og det kunne jo være ganske interessant om én af disse også var placeret et sted hvor man ofte finder "mærkeforsikringer" - f.eks. (blot tilfældigt valgt) BMW. Hvordan ser skadefrekvensen ud for den gruppe? I rest my case... smiley


  • #12   31. dec 2012 John P.

    Jeg tror du har helt ret. Der er en bestemt grund til at forsikringsselskabernes matematikere (aktuarer) næsten selv kan bestemme, hvad de vil have i løn - De kan sgu regne!!!

    Den her med at de gamle er farlige er en skrøne - det er rigtigt, at der er langt større personlig risiko for en 50 årig, der falder af end for en 20 årig, men antallet der dratter af er langt mindre - og det er ikke noget jeg skriver pga min egen alder.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #14   31. dec 2012 @John P: Nej, du er bestemt ikke alene mht. "de nye regler". Og jeg har med stor tilfredshed ligeledes erfaret, at Etaten i nærmeste fremtid end ikke skal vente på 2-3 gang forsømmelse for deres ulovlige scootere... Hammeren falder til ophug allerede 1'ste gang! Og i den anledning vil jeg da anbefale Etaten at foretage placering af metalpressen i ét bestemt område her i byen... Det vil være optimering af arbejdsrutiner så det basker! smiley

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #15   31. dec 2012 De nye regler gør det så direkte livsfarligt for de unge på en motorvej

    Prøv at forestille dig du kommer i bil, 130 km/t på motorvejen, det er mørkt og regner, gæt hvilken overraskelse du får når der pludselig er en MC med to personer foran dig der kører 40 km/t mindre end dig, så skal der nu reageres ret hurtigt for ikke at rende den over.


  • #16   31. dec 2012 Hovedparten af alle uheld med motorcykler sker, uanset alder, fordi chaufføren kører over evne, eller kører alt for stærkt på de forkerte steder. Og når så en bilist fejlbedømmer hastigheden, og kører ud foran en motorcykel de tror kører 80-100 Kmt. men rent faktisk kører 160kmt, ja så er det bilisten der er en botnakke.

    Nej kør efter forholdene og efter din erfaring, og tænk på at beskytte dig selv, så kommer du sikkert både ud og hjem.

    Rigtig godt nytår til alle jer MCister både de unge og vi gamle.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #18   31. dec 2012 Ikke ment som en diskussion, mere ment som at loven er tåbelig.
    De fleste har vel prøvet at komme med den fart motorvejen nu tillader og så blive overrasket når man pludselig møder gamle Hr. Hansen i hans Vectra med 80 km/t
    Lastbiler og en bil med trailer, kan man forholde sig til, man ved hvad fart de kører med, anderledes er det når man møder noget der kører væsentlig langsommere end det normalt ville gøre, det forventer man ikke.

    Så pointen er - hvorfor lave en lov der potentielt indebære en risiko for uheld?


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #19   31. dec 2012 @Leo K: Af alle uheld - uanset alder - sker pga. kørsel "over evne" - betyder det så, at unge på 18. år kører mindre eller mere "over evne" end statistikken eller "beregneren for risikovurdering" hos de respektive forsikringsselskaber fortæller?

    Jeg skal bestemt ikke kloge mig på tolkning af ovenstående statistik eller hvorledes forsikringen beregner risiko, men fakta er, at unge føler sig udødelige og ikke har samme frygt.... Måske hænger det godt sammen - alligevel? Ung = udødelig og lav frygt = høj risiko

    Måske har jeg glemt nogle få parametre i ovenstående? smiley

    @Kenneth H: Indførsel af tvunget brug af sikkerhedssele, kørelys og og og... var også noget "dumt" i sin tid.... mon ikke tiden arbejder for din holdning? smiley


  • #20   31. dec 2012 GTR
    Det betyder det jeg skriver, nemlig at hovedparten af alle mc uheld sker fordi chaufføren kører over evne og for hurtigt på de forkerte steder. Jeg skal ikke kloge mig på statistikker, men jeg mener det jeg skriver, og jeg mener det er både de gamle og de unge der kører galt der kører for stærkt og over evne.

    Der findes fantastiske chauffører på 18 og på 50 år, men det modsatte findes også i begge katagorier.


  • #22   31. dec 2012 Kenneth
    Dit argument om at de to mennsker på motorbanen vil blive kørt ned af langsomt reagerende bilister holder IKKE. Så ville vi jo have et utal af bagfra påkørte lastbiler og langsomt gående personbiler i midterbanen. Det har vi ikke og du undervurderer efter minmening de øvrige trafikanter.


  • #23   31. dec 2012 der er forbløffende mange kvinder skadet, på den skema..........

  • #24   31. dec 2012 Jeg startede på 125, så 250, så 500 ccm og så væltede jeg, men det var pga sand i en vending rundt om et helle anlæg, men stadigvæk min skyld. Så det passer vel med 21-22 år ved første solo uheld.
    Første hospitalsindlæggelse og 60 sygedage var på Suzuki GT250 1976, bil kørte frontalt ind i mig og overtrådte sin ubetingede vigepligt. Da var jeg 20-21 år.
    Så jo, vi andre har også været med i statistikkens dårlige ende.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #25   31. dec 2012 Knud
    Læs igen, skriver jo netop at man ved/forventer lastbiler kører langsomt.
    Hvornår har du sidst set en MC med 90 km/t på motorvejen?
    sikkert meget sjældent, derfor forventer du ikke den bevæger sig med den hastighed.
    De fleste billister kører på personlig autopilot, de er opmærksomme nok, men din hjerne fortæller dig hvad du kan forvente ud fra en given køretøj.
    Er der lavet forsøg med i Tyskland, kan desværre ikke lige finde linket.

    dvs ser du en lastbil, så har din hjerne fortalt dig det er en langsomt kørende transport, lang tid før du selv når at registrer dens fart, og forberedt dig på hvordan du skal forholde dig til det.
    Overraskelsen kommer så når et køretøj bevæger sig med en langsommere hastighed end forventet. Og en lille MC er sq ikke så nem at få øje på som en lastbil/personvogn, hvad gør overraskelsen endnu større.

    Dette kan give nogen ret specielle situationer i trafikken, enten forsøger man at undvige ved at trække ud i anden bane, eller man bremser ret voldsomt ned, hvad gør ham der ligger klods op i røven på dig kort efter hænger samme sted (jo, sådan kører de på motorvejen, helt op i bagagerummet på den foran), eller, du rammer MC'n



  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #26   31. dec 2012 John P
    Tvivler på du er 70 år og kører langsomt og forsigtig rundt i trafikken smiley


  • #27   31. dec 2012 Jeg tror ikke på motorvejs teorien... Der er jo i forvejen, masser af langsom gående mc'er derude.

    Og de fleste 15 hp maskiner vil bevæge sig med 100-110 kmt når de bevæger sig ud på en motorvej.

    Blot de unge mænd, lige som mz og kinøjser folket, ikke prøver at overhale truckerne smiley


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #28   31. dec 2012 Havde for år tilbage en Laverda Phoenix 150 ccm som køretøj til og fra arbejde, den havde, så vidt jeg husker 13 HK, efter GPS var toppen 108 km/t på lige vej
    Prøv med 2 personer og hvor det går lidt opaf, tvivler på den kan holde nok fart så den kan følge lastbilerne.

    Men kan godt følge dig, Brian, du har længe passeret den alder hvor det her er aktuel for dig, så hvad er problemet.


  • #30   31. dec 2012 @kenneth.

    Hvis du læser mit indlæg, så er det på INGEN måde en hyldest til de nye regler. Men blot min holdning til motorvejs problemet for 15hk.

    Havde min stemme betydning. Så havde vi fulgt EU modellen, med 15hk for de 16-18 årige. Man kan både have en positiv og negativ holdning til regler som man ikke selv bliver ramt af..........!!


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #31   1. jan 2013 @Brian

    Tror ikke det bliver ret sjovt for os andre at skulle følges med dem til Assen i uge 26, og tror heller ikke de har den helt store fornøjelse ud af turen.

    Men nu slet ikke det tråden gik på, mere det forholds vis store antal uheld der er med den aldersgruppe, langt flere end jeg havde forventet.


  • #32   1. jan 2013 keneth H

    Jeg skriver altså også om langsomt gående personbiler med og uden trailer i midterbanen - de bliver heller ikke kørt ned


  • #33   1. jan 2013 "prøv at forestille dig du kommer i bil, 130 km/t på motorvejen, det er mørkt og regner, gæt hvilken overraskelse du får når der pludselig er en MC med to personer foran dig der kører 40 km/t mindre end dig, så skal der nu reageres ret hurtigt for ikke at rende den over."

    ej ja og så prøv at forestil dig at køre rundt i byen med 40km/t og der lige pludselig står en parkeret bil på vejen.. Fuldstændig samme scenarie, man kører vel efter forholdene... Og nu siger du man møder sjældent en mc der kører 90km/t.. Men møder også SJÆLDENT en mc med 2 personer på, medmindre det er en goldwing, så hvor tit tror du man vil se en 125ccm med 2 personer på?


  • #34   1. jan 2013 Det er faktisk meget skægt - jeg kører jo også cruiser - ofte med passager. Den kan teknisk køre meget hurtigere, men den kører faktisk oftest mellem 80 og 110 - simpelthen fordi det ikke er rart - man får sgu så lange arme - at køre stærkere. Jeg holder mig bare i højre bane, når jeg ikke har grund til andet - og det er der altså ingen problemer i.

    Hvis man endelig vil anholde ringe motorkraft, så findes helt andre situationer, som er meget vigtigere - f.eks. overhalinger på landevej. Her skal man nu altid være på vagt, men jo mere power man har, jo nemmere er det.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #35   1. jan 2013 @Mirza

    I en by forventer man at der kan ske holde parkerede biler. Jeg gør i hvert fald.
    Mht til hvor tit man kommer til at se en 125 ccm med 2 personer på, ja det vil tiden jo vise. I øjeblikket ikke ret tit, da de færreste vælger at købe sådan en, når man kan få 34 hk.

    @Knud
    Du har ret, de har heller ikke samme evne ti hurtigt at kunne overhale en langsomt kørende,

    Det sjove ved det er så, at de lægger op til at alle motorcykler, for de kan blive godkendt, skal have ABS bremser, hvem kender en med max 15 hk der har det? For bliver det gennemført, så er alderen faktisk sat op til 20 år før man kan køre MC, med mindre man vil køre på noget der er gammel. Ikke så stort et problem lige nu, men om en del år er det.


  • #36   1. jan 2013 ALT-laves med ABS, at Danskere så ofte ikke vil betale det er en anden sag, der selvfølgelig påvirker, hvad importørerne tager hjem. Skal der fremover være ABS på de små cykler, så er de selvfølgelig til rådighed.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #37   1. jan 2013 Kan kun finde en KTM der opfylder de krav Knud

    The KTM 125 Duke is the world's first 125 cc motorbike to offer ABS
    Og det er deres 2013 model

    http://www.ktm.com/125/125-duke-eu/highlights.html#.UOLCLeQW5nE

    Hvem gør ellers?


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #39   1. jan 2013 Kun i DK, resten af EU der er det alle OVER 125 ccm der skal have det, ikke dem under eller på.

  • #40   1. jan 2013 Kenneth H

    Det er sådan set ligegyldigt - hvis der skal udbydes ABS i Danmarkm så bliver der udbudt ABS i Danmark. Det er kun et spørgsmål om, hvilke del man anvender i hvilke produktionsserier - det her er helt almindelig markedstilpasning, og selv om det danske marked ikke er stort, så er det stort nok.


  • #41   1. jan 2013 ....Tænk lige på at man her til Danmark leverede biler uden, radio, abs, esp og aitcondition i en laaaanng årrække, da disse relativt billige dele gange 3(som det danske afgiftsystem gør) gjorde kørejernene for dyre, selv om det faktisk var problematisk for fabrikkerne at producere specialserier til lille Danmark.

    Disse ting kom i en ad gangen efterhånden som de blev betegnet som sikkerhedsfremmende og dermed fritaget for afgift.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #42   1. jan 2013 jo jo, men alt andet lige, så er det vel nemmere at fjerne noget en bil er bygget til at køre med, end at bygge den om til noget, den ikke fra firmaets side af normalt ville have.

  • #43   1. jan 2013 Jeg giver op - du har tydeligvis ingen ide om, hvordan moderne markedsstyret produktion og udvikling fungerer. Det er mindst lige så forstyrrende at pille noget ud i en produktionsgang som det er at øge kapaciteten på noget der allerede eksisterer!

    Hvorfor tror du, at der konstant kommer flere og flere gadgets i allerede eksisterende produkter - lige fra brødristere til fokofoner?


Kommentér på:
Antal uheld på MC som 18 - 19 år

Annonce