2.420 visninger
|
Oprettet:
V2 vs Rakke 4 cyl {{forumTopicSubject}}
Mange mcér er jo til at komme til for penge i denne tid så overvejer lidt at skifte til noget større
Går lidt i tankerne om en suzuki sv 650 da man man få en forholdsvis fin maskine til fine penge men hvordan er sådan en til saglig brug kontra feks en gsxr 600?? den er godt nok lidt dyre men den har jo os lyden med sig og lidt flere hk
Er der mere bundtræk i en 2 cyl v motor eller hvordan??
har kun affaring med min 1 cyl 2t og den r ikke så spændende i det daglige og på langture :-S
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
Ja har os hørt 4 cyl er kvikkere men er det ikke først ved 10000 o/min og op af??
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 20
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
Jacob R har svaret til dig, så må du ud og prøve en af de dyre i jylland.
Du kan også bare beslutte dig for at købe den sv650 og så måske fortryde og købe en r4 senere hen og tabe en masse penge på det ombytteri..
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
apr 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 317
apr 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Emner: 36 Svar: 317
tror du den hoster sig igang og naar den saa rammer de magiske 10.000rpm saa der fart over feltet haha
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
Eneste honda jeg ville eje var en cbr 600 rr men syntes os 80k er lige lovlig meget :-S
men må jo ud og prøve mig frem..
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Du skal ud og prøve det, 'sælfullig'
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
det skulle jeg mene er en super god 2 cylinder maskine
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Og så alligevel ingen vil vel påstå at en Duc 1098 er langsom på toppen...
Og alt er relativt, Birger siger : "min bandit ( som self. er en række 4)er sgu kvik nok også fra bunden af." Hvor en bandit1200 i min verden, har et fint moment, og trækker rigtig godt i bunden, men er aldeles langsom når hastighederne når klippe fart.
En gsxr600, er ikke meget bevendt i de lave rpm, men det er ikke nødvendig at holde den over 10000 snoninger for at følge en Fiat punto på ringvejen
Og er på de fleste distancer, langt hurtigere end en sv650. Som slet ikke er ment som en ligeværdig sportsmaskine, men istedet en allrounder, med et sportsligt præg...
Hverken jeg eller andre, kan sige om du skal bruge 60 eller 260 hk. for at føle du har power nok.
Ud og prøv. Og en prøvetur kan sagtens foregå hos din lokale mc butik. Om du ender med at handle der, eller på djævleøen, er pt. Ligegyldigt. Blot du finder din næste drømme kværn
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
apr 2007
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 21 Svar: 1.073
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Momentet på GSXR kommer højere oppe, den trækker nok jævnere og er hurtigere på toppen.
I virkeligheden 2 helt vidt forskellige mc, der kræver en grundig test af DIG.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
den vil mest blive brugt de 11km hver vej på arbejde (land kørsel)
også en gang imellem længere ture..
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Generelt giver færre cylindere på en mc motor en mere momentstærk motor med et bredt arbejdsområde, godt bundtræk men lavere maks effekt, mens flere cylindere giver højere maks effekt, men ofte først ved højere omdrejninger.
Men nu giver flere cylindere ikke altid en hurtigere motor. Cb350 og cb350 four ligner meget hinanden, men det er den 2 cylinderede cb350 der vinder over den 4 cylinderede cb350 f i optræk. Og den vinder stort. Cb350 er endda 20cc mindre.
Men ja tag ud og prøv dig frem;)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Ved 500 til 800 kubik vil du oftest have mere træk fra 2000-4000 omdr i en tocyl end i en firer. Årsagen er at den tocylindrede har større slaglængde. Tilgengøld harr den firecylindrede ofte et dynamikområde på 10000 omdr, mens den tocylindrede har et område på 6000-8000 omdrejninger. Det er simpel fysik som følge af stempelhastighederne.
Kommer du op i 1000 cc er der så meget volumen at en 4-er også trækker fra omkring 2000 omdr.
Dette er årsagen til at du oplever en del tocylindrede 600 cykler tøffer afsted ved 60-70 kmt og accellererer bare ved at dreje hanen. En firecylindret skal hyle for at have noget dynamik ved den hastighed, ellers skal der geares ned til accelleration.
Om de tocylindrede er i V eller P geometri er temmelig ligegyldigt.
I mindre volumina synes jeg selv langt bedst om tocylindrede.
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.239
find en forhandler (brd jensen horsens )... og så ellers prøv prøv prøv... bare du handler et andet sted
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Brdr. Jensen. Har ikke det bedste ry i Jylland .... Sagt pænt
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.239
ja, klart man kun hører de dårlige historier, har selv besøgt dem .. jo, de er flinke og man kan bare sige hvad man vil prøve.. ingen problemer der...
jeg havde dog en mc jeg sku ha byttet med ind i handlen.... kors jeg blev svinebudt !!
Har også hørt mange historier om mc'er der pludselig har kørt mindre end da de blev solgt der
men klart... gør dine egne erfaringer
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Man er jo altid mindst to om at handle!!!!
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 8 Emner: 76 Svar: 1.239
enig... handlede bestemt også et andet sted
anyway.... Brd Jensen er jo heller ikke ene om at have et dårligt ry
aug 2009
Følger: 10 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 152 Svar: 584
Er dog heller ikke i tvivl om min nye SV1000 for smilet frem på mine læber og en V2 skal generelt køres 1 gear lavere end hvad jeg gjorde med Banditen ved lave hastigheder. Det er en vanesag...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Helt rigtigt:-)
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.774
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
maj 2006
Følger: 43 Følgere: 57 MC-er: 12 Emner: 133 Svar: 361
Men prøv for Guds skyld nogle forskellige inden du køber!!
Jeg var personligt rigtig glad for min første cykel, en Yamaha szr 660. Det var en 1 cylindres med 48 hk. Og den vibrerede vanvittigt meget men den var sjov at starte på. Efterfølgende købte jeg en ducati 748 ( v2 med 98hk) og den købte jeg efter en prøvetur på 10 min. gør dig selv den tjeneste at køre længere end det og prøv noget forskelligt så du har noget at sammenligne med! Jeg syntes f.eks den var vildt hurtig og med godt optræk, men jeg havde altså også kun min 1cyl Yamaha at sammenligne med så selvfølgelig var den hurtig. Men efter et par ture på den vidste jeg at den slet ikke passede mig, (jeg fik ondt i ryggen og nakken). Ikke sagt at ducen var en dårlig cykel! Den passede mig bare ikke. Købte så en ny z750 og den havde jeg i 2 år og var virkelig glad for den. Den er hurtig i optræk, køre 117 i første gear og trækker rent fra 50 kmt i 6. Gear så det er en rigtig god allround cykel. Problemet med den er at den er mindst 40 kg for tung og da jeg følte jeg havde nået dens begrænsninger ville jeg gerne have v2 cykel igen men det skulle være en 1000ccm.
Den rsv Mille jeg har nu er den bike jeg har været gladest for. Kørestillingen passer mig perfekt og der er rigeligt kræfter gennem hele registeret og så er den sindssygt sjov i sving. Eneste problem ved den er at hvis man ikke kan klare at se nye 600 ccm racere køre lige op med en så skal man kæbe en 1000er med flere kræfter.
Ud og prøv da der ikke er 2 cykler der køre ens!
Har selv prøvet mange cykler som burde køre ens men som jeg bestemt ikke synes lige godt om, så ud og prøv, og held og lykke med købet:)
maj 2007
Følger: 59 Følgere: 52 MC-er: 5 Emner: 67 Svar: 293
nu er den så droslet og køre stadig rigtigt dejligt, og ang lyden har jeg komplet mivv titanium udstødning på min, og min far og min onkel der køre blackbird og der kammerater står altså stadig og lytter og smiller når den bliver skudt af;) og især før den blev droslet;D
men ja prøv dig frem det er det eneste der er at sige, nu er jeg selv fan af v2 lyden men det bliver alle hvis de har hørt min aprilia;D
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Helt specielt ved drosling er de her V2 ere langt bedre end R4 - netop fordi de har momentudvikling ved lavere ydelse - færre omdrejninger. Når man skærer heste ud af sådan en skærer man ikke forholdsvis lige så mange Nm ud, og man har stadig MC-dynamik. De fleste R4 bliver som borede knallerter, når man piller HK ud, netop fordi man så piller moment ud ved samme lejlighed. Helt specielt ved drosling er V2 efter min mening langt at foretrække - og ikke bare pga. lyden.
maj 2007
Følger: 59 Følgere: 52 MC-er: 5 Emner: 67 Svar: 293
apr 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 35
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Nu kan jeg se, at du har mest erfaring med Aprilla 125-skøn knallert - 2-takter-så du er nok vant til at maskinen skal snurre meget hurtigt rundt for at trække. derfor kan du nok opleve at en ikke droslet R4 trækker meget bedre ved lave omdr, end du er vant til, så udroslet kan du nok personligt opleve forbedringer.
Vær under alle omstændigheder opmærksom på at du får en helt anden form for motorbremsning, end du er vant til
Med lidt 4-takts rutine vil de fleste opleve at en tobener trækker bedre nedefra
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Jeg siger ikke at du tager fejl, men denne test af droslede motorcykler fra motorrad viser lidt andet. Momentpeaket ligger faktisk meget ens på de testede 2- og 4-cylindrede maskiner og selvfølgelig har bundtrækkongen Bandit 1250 klart mest moment ved lavest omdrejninger.
(link fjernet)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Læg lige mærke til volumen på de maskiner, der testes. Så bliver billedet lidt anderledes. Både du og jeg ved, at "there is no real substitute for volume"
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Det ved jeg godt, men CBF 600 ligger peakmomentet ved samme omdrejningstal som F650 og Sportsteren.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg tror da også at jeg skrev "generelt". De betyder almindeligvis, men der kan nok findes undtagelser:-)
I øvrigt er peak-momentet på CBF-en ca 2/3 af, hvad det er på de to andre. Jeg tror -skriver tror-at det her har mere med droslingsmetodikken at skaffe end noget andet.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Læg lige mærke til volumen på de maskiner, der testes;-)
CBF'eren er 600 cc., hvor de to 2-cyl er henholdsvis 800 og 883 cc. Lavere kubik = lavere moment.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det her kan vi jo blive ved med - jeg vil nok nøjes med at henvise til bemærkningen om "Generelt"
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Jeg vil så sige, at man ikke kan sige noget generelt om antal cylindre og drosselegnethed. Jeg mener helt klart, at det handler om hvad motoren er konstrueret til end hvor mange cylindre den har.
Hverdagscykler, hvor motoren er konstrueret til moment over hele registreret, er at foretrække til drosling frem for racercykler, der først får kræfter højt oppe i omdrejningsregistreret.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Det gør vi nu;-) Det var bare ikke det du skrev f.eks i dit indlæg 3. jan kl. 07:43.
Men jeg mener også at en CBF eller Bandit f.eks er glimrende at drosle, da de trækker mere jævnt ved lavere omdrejninger end f.eks en SV eller ER6. Lidt lavere moment og højere vægt, men mere jævnt træk helt fra bunden.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Knud og jeg er sjældent uenige, vi misforstår bare hinanden:-D
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
V2 vs Rakke 4 cyl