{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.429 visninger | Oprettet:

V2 vs Rakke 4 cyl {{forumTopicSubject}}

Mange mcér er jo til at komme til for penge i denne tid så overvejer lidt at skifte til noget større

Går lidt i tankerne om en suzuki sv 650 da man man få en forholdsvis fin maskine til fine penge men hvordan er sådan en til saglig brug kontra feks en gsxr 600?? den er godt nok lidt dyre men den har jo os lyden med sig og lidt flere hk smiley


Er der mere bundtræk i en 2 cyl v motor eller hvordan??


har kun affaring med min 1 cyl 2t og den r ikke så spændende i det daglige og på langture :-S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  V2 vs Rakke 4 cyl
  • #4   29. dec 2012 Jahh men der fanme langt til kbh bare for at prøve.. alle de billige cykler der jo der over :-S


    Ja har os hørt 4 cyl er kvikkere men er det ikke først ved 10000 o/min og op af??


  • #5   29. dec 2012 Du skal bare huske at kaste anker når du parkere/sejler i havn med sådan en V2'er... smiley

  • #6   29. dec 2012 Du får en mere rolig motorgang med r4 men mere bundtræk ved v2'eren det er rigtigt.. Jeg er til begge dele, elsker lyden af en v2'er og elsker lyden af en række 4 der får noget sovs..

    Jacob R har svaret til dig, så må du ud og prøve en af de dyre i jylland.

    Du kan også bare beslutte dig for at købe den sv650 og så måske fortryde og købe en r4 senere hen og tabe en masse penge på det ombytteri..


  • #7   29. dec 2012 det kommer jo også an på andre forhold - min bandit ( som self. er en række 4) er sgu kvik nok også fra bunden af.

  • #8   29. dec 2012 nu behøves det jo ikke at være en v2 for at have 2 cylinder. det kan jo også være en række 2 ligesom min.

  • #9   29. dec 2012 jeg er blandt andet selv skiftet fra en sv650s med pc3 monteret over til en z750, og kawasakien er meget hurtigere I optraek samt topfart, en sv650 er bare ikke noget at anbefale til unge mennesker samt senior. maaske pensionister smiley

  • #10   29. dec 2012 Nobody : det en skroene...
    tror du den hoster sig igang og naar den saa rammer de magiske 10.000rpm saa der fart over feltet haha


  • #11   29. dec 2012 Du kan også være god ved dig selv og købe en Honda hornet.. De kører brand godt.

  • #12   29. dec 2012 Man kan ikke bare sige at 4 cylindre giver en hurtigere maskine. Prøv at sammenligne en suzuki sv 1000 kontra en suzuki gsx 600 katana. (så vil du nok også mene at en v2 lyder bedst.) Det handler rigtig rigtig meget om kubik, hvis man skal snakke hurtighed generelt. Og så er der stadig en masse "undt.+ og+ hvis+ medmindre osv. Prøv at drikke 10 øl på en time og tag så en tur på en cykelsti med den du har nu. Så vil du føle at den er rigtig hurtig.

  • #13   29. dec 2012 r ikke til de der naked maskiner smiley skal ha fuldkåbe på! smiley

    Eneste honda jeg ville eje var en cbr 600 rr smiley men syntes os 80k er lige lovlig meget :-S

    men må jo ud og prøve mig frem.. smiley


  • #15   29. dec 2012 Fire eller seks cyl. på række med 180 graders krumtap giver fine motorer til biler og både – med jævnt træk fra bunden nogenlunde som en elmotor. Til mc opleves omtrent alle andre motorformer sjovere, mere temperamentsfulde IMHO.

    Du skal ud og prøve det, 'sælfullig' smiley


  • #16   29. dec 2012 en er6f er har to cylinder.
    det skulle jeg mene er en super god 2 cylinder maskine smiley


  • #17   29. dec 2012 MiChRev . ja der skal iværfald en anden pot på sådan en sv 650 ellers lyder den som en plæneklipper :-S

  • #19   29. dec 2012 Det er religion.

    Og så alligevel smiley ingen vil vel påstå at en Duc 1098 er langsom på toppen...

    Og alt er relativt, Birger siger : "min bandit ( som self. er en række 4)er sgu kvik nok også fra bunden af." Hvor en bandit1200 i min verden, har et fint moment, og trækker rigtig godt i bunden, men er aldeles langsom når hastighederne når klippe fart.

    En gsxr600, er ikke meget bevendt i de lave rpm, men det er ikke nødvendig at holde den over 10000 snoninger for at følge en Fiat punto på ringvejen smiley
    Og er på de fleste distancer, langt hurtigere end en sv650. Som slet ikke er ment som en ligeværdig sportsmaskine, men istedet en allrounder, med et sportsligt præg...

    Hverken jeg eller andre, kan sige om du skal bruge 60 eller 260 hk. for at føle du har power nok.

    Ud og prøv. Og en prøvetur kan sagtens foregå hos din lokale mc butik. Om du ender med at handle der, eller på djævleøen, er pt. Ligegyldigt. Blot du finder din næste drømme kværn smiley


  • dannie d
    dannie d Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
    #20   29. dec 2012 Kojak, Z750 er sku da lige så sløv som en sv 650. Hvis du byttede om på grund af du manglede power, så er det da en forkert cykel du har købt dig...

  • #21   29. dec 2012 Bla bla bla søg på forum

  • #22   29. dec 2012 En 650 har jo 10% mere slagvolumen, den er sikkert den bedste hvis man fortrinsvis kører bytrafik, momentet kommer jo tidligt.
    Momentet på GSXR kommer højere oppe, den trækker nok jævnere og er hurtigere på toppen.
    I virkeligheden 2 helt vidt forskellige mc, der kræver en grundig test af DIG.


  • #23   29. dec 2012 Dannie : ja hvis de begge er droslede måske smiley , men eller er der da noget forskel på dem, både i teori og praksis

  • #24   29. dec 2012 Har ikke planer om jeg skal ud og rykke 300km,t

    den vil mest blive brugt de 11km hver vej på arbejde (land kørsel)
    også en gang imellem længere ture..



  • #25   29. dec 2012 Hvis det meste kørsel er 11km-ture, så hold dig til en 125-250cc'er, større mc'er kokser til på så korte ture, hvor motoren (olien) ikke bliver driftsvarm smiley

  • #26   29. dec 2012 den skal nok blive brændt ren ,bare roli;-)

  • dannie d
    dannie d Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
    #27   29. dec 2012 Nu snakker vi kun om "power" og ifølge fabrik specifikationerne på de to cykler er der sku ikke meget at komme efter ved et skifte fra en sv 650 til z 750. Jeg har kørt begge cykler og syntes ikke den virker hurtigere, den har flere hk, men er tungere og har ikke det samme moment som en V2. Men der kan jo være så mange andre gode grund til at skifte til en z750 man sidder jo fx. bedre på den end på en sv 650 s....

  • dannie d
    dannie d Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 63
    #28   29. dec 2012 Nobody, jeg har haft min sv 650 s i et par år og syntes den har fint med kræfter. Affjedringen på den er dog ikke fantastisk den er meget blød. Sv 650 har mere komfort end gsxr men kan så heller ikke følge med hverken ligeud eller i sving smiley

  • #29   29. dec 2012 Ja det med hvorvidt 2 eller 4 cylinder er bedst er en tåbelig diskution. Man kan snakke om karaktertræk, men ikke hvad der er bedst.

    Generelt giver færre cylindere på en mc motor en mere momentstærk motor med et bredt arbejdsområde, godt bundtræk men lavere maks effekt, mens flere cylindere giver højere maks effekt, men ofte først ved højere omdrejninger.

    Men nu giver flere cylindere ikke altid en hurtigere motor. Cb350 og cb350 four ligner meget hinanden, men det er den 2 cylinderede cb350 der vinder over den 4 cylinderede cb350 f i optræk. Og den vinder stort. Cb350 er endda 20cc mindre.

    Men ja tag ud og prøv dig frem;)


  • #30   29. dec 2012 Generelt kan du regne med følgende:

    Ved 500 til 800 kubik vil du oftest have mere træk fra 2000-4000 omdr i en tocyl end i en firer. Årsagen er at den tocylindrede har større slaglængde. Tilgengøld harr den firecylindrede ofte et dynamikområde på 10000 omdr, mens den tocylindrede har et område på 6000-8000 omdrejninger. Det er simpel fysik som følge af stempelhastighederne.

    Kommer du op i 1000 cc er der så meget volumen at en 4-er også trækker fra omkring 2000 omdr.

    Dette er årsagen til at du oplever en del tocylindrede 600 cykler tøffer afsted ved 60-70 kmt og accellererer bare ved at dreje hanen. En firecylindret skal hyle for at have noget dynamik ved den hastighed, ellers skal der geares ned til accelleration.

    Om de tocylindrede er i V eller P geometri er temmelig ligegyldigt.

    I mindre volumina synes jeg selv langt bedst om tocylindrede.


  • #31   29. dec 2012 tak, de 2 sidste indlæg her ga mig lidt mere viden smiley

  • #32   29. dec 2012 Jeg ville klart vælge en z750 jeg syntes personlig at en sv er mega tan og kedelig. Men ellers er jeg vild med v2 syntes lyder og i top klasse og har et fedt moment men det er som om at sv'eren ikke har noget af det jeg kan lide.

  • #33   29. dec 2012 Køb en som min smiley

    find en forhandler (brd jensen horsens )... og så ellers prøv prøv prøv... bare du handler et andet sted smiley


  • #36   29. dec 2012 @Jacob.

    Brdr. Jensen. Har ikke det bedste ry i Jylland .... Sagt pænt smiley


  • #38   29. dec 2012 Jamen hvis kun 50% af kunderne, er blevet snydt. Så er de måske ikke så slemme som rygtet antyder smiley

  • #40   30. dec 2012 Jacob R
    ja, klart man kun hører de dårlige historier, har selv besøgt dem .. jo, de er flinke og man kan bare sige hvad man vil prøve.. ingen problemer der...
    jeg havde dog en mc jeg sku ha byttet med ind i handlen.... kors jeg blev svinebudt !!

    Har også hørt mange historier om mc'er der pludselig har kørt mindre end da de blev solgt der

    men klart... gør dine egne erfaringer smiley


  • #42   30. dec 2012 Brdr Jensen er et handelshus - de er ikke MC-specialister. Men de har en helvedes masse forskelligt på lager, og det gør dem efter min mening til et interessant sted at besøge.

    Man er jo altid mindst to om at handle!!!!


  • #43   30. dec 2012 Knud

    enig... handlede bestemt også et andet sted

    anyway.... Brd Jensen er jo heller ikke ene om at have et dårligt ry


  • #44   30. dec 2012 Jeg er gået fra en GSF 650 (4 cyl) til en SV1000 (V2). Jeg er gået efter mere moment og bundtræk da den 650 ikke var helt nok mere. (ved godt man ikke kan sammeligne en 650 og en 1000) Specielt en Suzuki bandit kører på ca 6000 omd ved normal kørsel og den trækker godt op til ca 11000 omd. Det er en lækker fonemmelse (var :-)) og jeg kan da savne trækket og den bløde motorgang.

    Er dog heller ikke i tvivl om min nye SV1000 for smilet frem på mine læber og en V2 skal generelt køres 1 gear lavere end hvad jeg gjorde med Banditen ved lave hastigheder. Det er en vanesag...


  • #45   30. dec 2012 Allan L:

    Helt rigtigt:-)


  • #47   30. dec 2012 V2 Rules ............ Godt nytår til alle

  • #48   30. dec 2012 Der er sgu også et eller andet over at køre 100km/t i 6gear, og så hurtigt sparke gearene ned med mellem gas, ramme 2.gear og så lukke op der ud af- det spiller bare, lyden og alle kræfterne er klar- Omvendt elsker eg ligeså meget at mærke bundtrækket/lyden af en V2.. Begge dele nyder JEG lige højt.


  • #49   1. jan 2013 Nu har jeg kørt både 1,2 og 4 cylindre og det eneste du kan gøre er at prøve nogle forskellige.
    Men prøv for Guds skyld nogle forskellige inden du køber!!
    Jeg var personligt rigtig glad for min første cykel, en Yamaha szr 660. Det var en 1 cylindres med 48 hk. Og den vibrerede vanvittigt meget men den var sjov at starte på. Efterfølgende købte jeg en ducati 748 ( v2 med 98hk) og den købte jeg efter en prøvetur på 10 min. gør dig selv den tjeneste at køre længere end det og prøv noget forskelligt så du har noget at sammenligne med! Jeg syntes f.eks den var vildt hurtig og med godt optræk, men jeg havde altså også kun min 1cyl Yamaha at sammenligne med så selvfølgelig var den hurtig. Men efter et par ture på den vidste jeg at den slet ikke passede mig, (jeg fik ondt i ryggen og nakken). Ikke sagt at ducen var en dårlig cykel! Den passede mig bare ikke. Købte så en ny z750 og den havde jeg i 2 år og var virkelig glad for den. Den er hurtig i optræk, køre 117 i første gear og trækker rent fra 50 kmt i 6. Gear så det er en rigtig god allround cykel. Problemet med den er at den er mindst 40 kg for tung og da jeg følte jeg havde nået dens begrænsninger ville jeg gerne have v2 cykel igen men det skulle være en 1000ccm.
    Den rsv Mille jeg har nu er den bike jeg har været gladest for. Kørestillingen passer mig perfekt og der er rigeligt kræfter gennem hele registeret og så er den sindssygt sjov i sving. Eneste problem ved den er at hvis man ikke kan klare at se nye 600 ccm racere køre lige op med en så skal man kæbe en 1000er med flere kræfter.
    Ud og prøv da der ikke er 2 cykler der køre ens!
    Har selv prøvet mange cykler som burde køre ens men som jeg bestemt ikke synes lige godt om, så ud og prøv, og held og lykke med købet:)


  • #50   3. jan 2013 nu har jeg selv en sv650s og er pisse glad for den, syns den er dejlig at køre på pga den tækker godt i alle gear og den skal ikke pines ud i alle gear;)
    nu er den så droslet og køre stadig rigtigt dejligt, og ang lyden har jeg komplet mivv titanium udstødning på min, og min far og min onkel der køre blackbird og der kammerater står altså stadig og lytter og smiller når den bliver skudt af;) og især før den blev droslet;D

    men ja prøv dig frem det er det eneste der er at sige, nu er jeg selv fan af v2 lyden men det bliver alle hvis de har hørt min aprilia;D


  • #51   3. jan 2013 ..::supermoto racing::..Paw Bejer #221 b:

    Helt specielt ved drosling er de her V2 ere langt bedre end R4 - netop fordi de har momentudvikling ved lavere ydelse - færre omdrejninger. Når man skærer heste ud af sådan en skærer man ikke forholdsvis lige så mange Nm ud, og man har stadig MC-dynamik. De fleste R4 bliver som borede knallerter, når man piller HK ud, netop fordi man så piller moment ud ved samme lejlighed. Helt specielt ved drosling er V2 efter min mening langt at foretrække - og ikke bare pga. lyden.


  • #52   4. jan 2013 Præcis også en stor grund til til jeg valgte en sv, syns den er pisse god som en droslings cykel:-)

  • #53   5. jan 2013 planen var dog ikke lige at den drosles smiley


  • #54   5. jan 2013 Nej, men alligevel har du mest bundtræk på en tobener.

    Nu kan jeg se, at du har mest erfaring med Aprilla 125-skøn knallert - 2-takter-så du er nok vant til at maskinen skal snurre meget hurtigt rundt for at trække. derfor kan du nok opleve at en ikke droslet R4 trækker meget bedre ved lave omdr, end du er vant til, så udroslet kan du nok personligt opleve forbedringer.

    Vær under alle omstændigheder opmærksom på at du får en helt anden form for motorbremsning, end du er vant til

    Med lidt 4-takts rutine vil de fleste opleve at en tobener trækker bedre nedefra


  • #55   5. jan 2013 @ Knud (Ølstykke) J
    Jeg siger ikke at du tager fejl, men denne test af droslede motorcykler fra motorrad viser lidt andet. Momentpeaket ligger faktisk meget ens på de testede 2- og 4-cylindrede maskiner og selvfølgelig har bundtrækkongen Bandit 1250 klart mest moment ved lavest omdrejninger.
    (link fjernet)


  • #56   5. jan 2013 Jeppe:

    Læg lige mærke til volumen på de maskiner, der testes. Så bliver billedet lidt anderledes. Både du og jeg ved, at "there is no real substitute for volume"


  • #57   5. jan 2013 @knud
    Det ved jeg godt, men CBF 600 ligger peakmomentet ved samme omdrejningstal som F650 og Sportsteren.


  • #58   5. jan 2013 smiley

    Jeg tror da også at jeg skrev "generelt". De betyder almindeligvis, men der kan nok findes undtagelser:-)

    I øvrigt er peak-momentet på CBF-en ca 2/3 af, hvad det er på de to andre. Jeg tror -skriver tror-at det her har mere med droslingsmetodikken at skaffe end noget andet.


  • #59   5. jan 2013 @Knud
    Læg lige mærke til volumen på de maskiner, der testes;-)
    CBF'eren er 600 cc., hvor de to 2-cyl er henholdsvis 800 og 883 cc. Lavere kubik = lavere moment.


  • #60   5. jan 2013 Korrekt - ca. 20% lavere volumen og ca. 30% lavere moment:-)

    Det her kan vi jo blive ved med - jeg vil nok nøjes med at henvise til bemærkningen om "Generelt"


  • #61   5. jan 2013 @Knud
    Jeg vil så sige, at man ikke kan sige noget generelt om antal cylindre og drosselegnethed. Jeg mener helt klart, at det handler om hvad motoren er konstrueret til end hvor mange cylindre den har.
    Hverdagscykler, hvor motoren er konstrueret til moment over hele registreret, er at foretrække til drosling frem for racercykler, der først får kræfter højt oppe i omdrejningsregistreret.


  • #62   5. jan 2013 Sig mig, er det ikke det samme vi siger???? Jeg har så bare sat motorkonstruktionen på - de fleste en og tobenere har længere slaglængde end firebenere af samme størrelse. Da begge har udnyttelse til ca. maks lineær stempelhastighed, har de firecylindrede flere omdrejninger(generelt) og drosling foregår på HK-ydelse - altså øverst i omdrejningsfeltet, og her ligger deres moment også oftest:-)

  • #63   5. jan 2013 @Knud
    Det gør vi nu;-) Det var bare ikke det du skrev f.eks i dit indlæg 3. jan kl. 07:43.

    Men jeg mener også at en CBF eller Bandit f.eks er glimrende at drosle, da de trækker mere jævnt ved lavere omdrejninger end f.eks en SV eller ER6. Lidt lavere moment og højere vægt, men mere jævnt træk helt fra bunden.


  • #64   5. jan 2013 Puuuuuuhhh.... Troede aldrig i blev enige drenge smiley

  • #65   5. jan 2013 @Brian S
    Knud og jeg er sjældent uenige, vi misforstår bare hinanden:-D


  • #66   6. jan 2013 smiley

Kommentér på:
V2 vs Rakke 4 cyl

Annonce