{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.461 visninger | Oprettet:

Er opstaldning sket rigtigt? {{forumTopicSubject}}

Hej Mcg.

Først jeg håber jeg har lagt dette i den rette kategori.

Jeg har lige købt mig min første Mc, en GS500E fra 90, den er ikke ny mere, men jeg vil jo gerne passe godt på den alligevel, og derfor vil jeg høre om jeg har gjort det rigtige når den nu skal opstaldes.

Jeg har for det første vasket den, og fundet et sted hvor den kan stå indenfor i varmen. Der næst har jeg tømt og afmonteret benzintanken, og ligeledes afmonteret batteriet. I næste weekend bliver der så skiftet olie og oliefilter - er det korrekt at en fuldsyntestisk olie er bedst ?
Har jeg gjort det korrekt, er lidt i tvivl om man nu også skal tømme tanken ? og er der andet jeg mangler at gøre ?

På forhånd tak for hjælpen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er opstaldning sket rigtigt?
  • #1   2. dec 2012 Afmontering af tank og batteri er total spild af tid. Fyld tanken, og luk for benzinhanen.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
    #3   2. dec 2012 På med tank og batteri igen, og sæt så en vedligeholdelseslader på maskinen.

Fuldsyntetisk olie er fint, forudsat det overholder specifikationerne i din manual.

• #4   2. dec 2012 Jeg ville tømme tanken helt rense filter på hanen fylde lidt olie i og fordele det.

• #5   2. dec 2012 På med tanken igen. Køb en c-tek vedligeholdelses lader, den kommer med et genialt stik, som altid sidder på batteriet smiley

Og med mindre du kan komme til at starte den, så olien bliver varm. Så vent med at skifte olie til marts.

• #6   2. dec 2012 så længe den står tørt... så er resten sq da ligegodt...

min blev vasket i år... (det plejer den ikke) sat på støttefoden i skuret med en kvart tank..

når der igen bliver godt vejr, bliver den hevet ud... og mon ikke den kan finde ud af det.. smiley

• #7   2. dec 2012 min står ude i sneen under et tæppe.....

• #8   2. dec 2012 Den behøver ikk stå i varmen, det har den ikk nødvendigvis god af.. Den skal bare stå tørt, og så må der gerne være -10grader det er ligegyldigt

• #10   2. dec 2012 Tø Hø....

• #11   2. dec 2012 Egentligt sjovt at jo ældre vi bliver, jo dyrer cykler får vi, og i tilgift bliver de fleste meget mindre hysteriske smiley

• #12   2. dec 2012 du skal skifte olie for når der olien har været varm sker der noget kemisk og olin kan godt udskælle noget syre som ikke er godt for metallet. der kan være vand i og det bundfalder og du får noget ir\rust der hvor det lander. næst hvis du har noget koks vil det også komme ud ved et olie skift og husk nu filteret og lige så vigtig det rigtige olie, hvis du ikke har en manual som alle tror man har, hvilket jeg ikke tror mange har på en mc der er over 5år har så spør her i forumet eller tagfat i din lokale mc pusher..

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
    #13   2. dec 2012 Værkstedsmanualer kan hentes gratis på nettet til de fleste maskiner...

• #14   2. dec 2012 nogenlunde konstant temp. et sted hvor der er lidt udluftning. så kondensere den ikke de forskellige steder. min bror har bygget et skur i haven til hans. der er udluftning og en konstant temp i hele opstaldnings perioden.

• #16   2. dec 2012 @torben.

Du har i princippet ret..... Og så alligevel smiley nu er vi nogle som har flere heste at spille på, og der er masser af motorer som står stille i 3 mdr. Med ikke ny olie på. Det allerbedste er selvfølgelig at skifte.

En moderne mc motor i aluminium, tager ikke skade af den smule vand som i sjældne tilfælde er i bunden af olien. Alle mine maskiner står frostfrit ( undtaget en gammel MF35 :-)) og der er ALDRIG tegn på vand i olien.

De sæsoner hvor jeg kun får kørt 100km,der skifter jeg kun olie hvert 2 år.

• #17   2. dec 2012 - Lad batteriet op og tjek det jævnligt hvis ikke du har en puls lader.
    - Skift olie og begge filtre (olie og luft).
    - Fyld benzin i tanken og undgå dermed kondens vand.
    - Brug evt central foden.

Det var det, resten er spildtid.

• #18   2. dec 2012 Du har ramt et meget farligt emne her..
    Der er lige så mange meninger som der er stjerner på himlen...

Hvad angår oile ville jeg vælge at kigge i din manual og se hvad de anbefaler.
    Bare husk at det skal være en mc oile...

Ville mene det er en 10-40 oile om den skal være fuld syntetisk fremgår af din manual.

Jeg ville gøre følgende...

Vask din maskine godt og grundigt.

Tør den af og start den op så den bliver godt varm..

Lad den køle af igen.

Smør alle dine gummi slanger med silikone samt stellet med en lille smule oile/wd40

Smør din kede godt.

Skift oile og filter.. Vent ikke til foråret da der er en smule vand i brugt oile som kan give rust og ier.

Fyld en smule 2taks oile i tanken ikke meget og ryst den godt.. Og vendt med benzin til foråret. Husk at tage hane med filter ud og lad den overskydende oile løbe ud, sæt filter og hane på igen.. Olien danner en beskyttende Hinde på indersiden af tanken..

Hvis din mc står inde ville jeg sætte en lader på den eller tage batteriet med ind.

Hvis den står på hjulene så fyld ekstra luft i dækkende..

Tror det var det..

God vinter..

• #19   2. dec 2012 Jeg ville nok vælge en mineralsk eller del synt olie til de lidt ældre motor..! Men self vis der står noget andet i bogen så følg den.

• #20   2. dec 2012 Den skal stå stille i tre måneder - ikke år - vask den, og sæt den i stuen.
    Hvis den ikke kan starte efter vinteren uden at der har været en eller anden fin lader på, så skal bateriet nok skiftes alligevel...
    Jeg har squ aldrig puttet alt muligt halløj i tanken eller skiftet olie på nogle af mine - det står de simpelthen ikke længe nok til efter min mening...

• #21   2. dec 2012 Erder nogen der tror forhandlere laver stort ståhej ud af de måske 75 mc de har stående vinteren over

• #22   2. dec 2012 nu når tanken alligevel er af ville jeg tømme den helt så du får alt skidt med ud og nyt benzinfilter og på med batteri og tank igen, evt tag kæden af og giv den en dieselvask og en god klud og få den smurt op igen

• #23   2. dec 2012 Jørn K ja det vil jeg da håbe vis man betaler for et vinteropbevaring er det normalt det der høre under et vinteropbevaring, ellers er det sku penge ud af vinduet.

• #24   2. dec 2012 @lars.

Alle de brugte cykler, som har kørt et ikke nærmere bestemt antal prøveture, uden at have fundet en ny ejer, tror du de får et stort service. Bare fordi det er blevet vinter ?? smiley

Næ de får sgu først noget nyt olie når der er vådt blæk på købspapirene smiley

• #25   3. dec 2012 min står akkurat som jeg satte den efter sidste køretur, og det bliver den hvert år, det eneste jeg sikrer mig er at den sidste tur er en lang en (over 25 km) så olien bliver ordentlig gennemvarm,
    min står i min garage hvor der altid er 2-3 grader varmere end udenfor og nogenlunde udskiftning af luften. jeg sætter en alm billader på batteriet 1-2 gange i løbet af vinteren.
    når den kommer ud til forår så tørner startere en til to gange mere end en hvilkensomhelst anden start og så kører jeg ud i det blå og nyder den smiley
    uden alle bekymringerne og besværet. den får skiftet olie når jeg synes det er ved at være tid. og det bliver nok engang i løbet af næste sæson!

• #27   3. dec 2012 Olieskift, afmontere batteri, tømme karburator for benzin via drænskruen.
    Plejer desuden at afmontere kæden og lægge den i et fad med lampeolie. Den kan nemlig sagtens ruste i leddene, selv om den er smurt, når den står vinteren over. Har endda oplevet dét med en O-ringskæde smiley

• #28   3. dec 2012 ALDRIG lægge en moderne kæde (med o-x ringe eller lign) i rengørringsbad... ALDRIG !!! Lampeolien/petroleummen render ind bag tætningen, og neutralliserer smørringen..

Det er både fy og skamme på 1 gang smiley

Er en vel serviceret mc dårligerer end en over serviceret ??

Det kan godt more mig lidt, at en mc kan leve i 15 år med et olieskift 1 gang pr sæson, og en vandslange inden vinterhi.
    Og så pludselig får den ny ejer som nærmest skiller den ad, blot fordi den skal stå stille i 3 mdr smiley

• #29   3. dec 2012 vinterklargøring her = lukker døren i garagen..

• #30   3. dec 2012 Den der lader kan man så diskuterer nødvendigheden af, jeg har aldrig vedligeholdt mine batterier på nogle måder og har kun skiftet et enkelt på 24 år..... I mine øjne er det spild af penge

• #31   3. dec 2012 brian også derfor jeg siger diesel, det opløser ikke rigtig fedtet, men lader det sidde og diesel efterlader en fedtet overflade

• #32   3. dec 2012 Diesel er også en dårlig ide !! det er et petroliumsprodukt.. En o/x rings kæde må ikke ligge i andet end olie.

Den kan godt tåle at blive dyppet i diesel og straks tørret. men det er en dødssynd at købe meget dyre kæder med tætning, og så behandle dem med kemikalier som fjerner smørreevnen mellem tætningerne...

Ved godt at det sker i bedste mening. men det er NO GO smiley

• #33   3. dec 2012 Min cykel er vasket og gjort ren. I løbet af vinteren vil jeg skifte olie filter, bundskrue og olie, men om det er til vinter eller i foråret, kommer an på hvornår jeg har tid... Den smelter jo ikke af den gamle olie smiley Den er blevet sat op på holderne og rengjort, men ud over det, får den ingen speciel behandling.

Hvis batteriet ikke holder 3 måneder uden at få strøm, skal det sku skiftes og til de par hundrede kroner det koster, kan det da være lige meget.

Jeg vælger hvert år at tage baghjulet af og rengør kæde, baghjul og tandhjul i noget petrolium / lampeolie og så får kæden og tandhjul det en tyndt lag syrefri olie, for at give en beskyttende hinde vinteren over.

• #34   3. dec 2012 Nu er jeg så heldig at mine små MC'er ikke behøver kæder med O- eller X-ringe. Så jeg kører blot med almindelig kæde.

Derfor går det i mit tilfælde !! smiley

• #35   3. dec 2012 Jeg kan vist forstå at jeg måske er en smule hysterisk omkring min mc, men jeg vil jo bare have den holder mange år endnu smiley Det ender ihvertfald med et nyt luftfilter og et olie samt oliefilter skift., og så må jeg lige se hvad jeg har temperament til, der er også en del af det elektriske jeg skal have ordnet i løbet af vinteren for jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på dårlige samlinger og blottet kobber som tildels er fyldt med ir smiley

Jeg vil sige mange tak for alle jeres råd!, det er sgu dejligt at man kan spørge her inde istedet for at skulle stole blindt på en mekaniker

I kommer nok til at høre fra mig igen, hvis jeg finder nogle småting der skal ordnes smiley

• #36   3. dec 2012 hvorfor skifte olie nu? hvor ikke gøre det dagen før den skal ud og køre igen?

• #37   3. dec 2012 er det ikke noget med der kan dannes oliesyre?

har før hørt at folk hælder en billig olie på før opstaldning og lader den snurre 5 min og så kommer den i hi

• #38   3. dec 2012 og skifter når den skal ud igen

• #39   3. dec 2012 det er rigtig med at der dannes noget syre med gammel olie som angriber de metaller der er i motoren men det er ikke sån at det falder fra hinanden til forår. smiley men ja i det lange løb er det ikke godt for motoren.

hvorfor hælde billig olie på motoren for så og skifte til dyre olie efter ca 4 mdr...?

• #40   4. dec 2012 lad batteri, dæk motor ind i wd 40, prop kaburator sprit ned i fyldt tank, klods den op på holdere, rens den, rens kæde, giv beskyttelse til ledninger osv. skift olie og filter, skift kølervækse, skift bremsevæske, skift forgaffel olie, mal noget så det ser endnu flotter ud... Køb diverse ting du kan sætte på den, helst noget der tager tid... og WHOOPSY så er de 3 mdr. gået og du er klar til en ny sæsson. smiley

ca. sådan jeg gør men jeg er også rastløs

• #41   4. dec 2012 lars må du ikke spørge mig om, det var bare noget jeg havde hørt smiley

Kommentér på:
Er opstaldning sket rigtigt?

Annonce