Min første MC, Honda CBF600, godt valg? {{forumTopicSubject}}
Hej alle MC'ere.
Efter kørekortet er i hus, vil jeg nu ud og investere i noget fast materiel.
Kan godt forstå, når man står her og er ny i MC verdenen og skal finde sin første!!! Der er godt nok mange aspekter man skal have tænkt over, før man kan begynde at vælge ud hvilken slags man kunne tænke sig...
Efter mange mange timers søgning, betænkning og læsning på forskellige forummer, fandt jeg endelig at den rette for mig ville være en Touring bike, der kunne det jeg ville bruge den til..
Behovet skulle dække en mc der skulle kunne trække mig til Norge, Sverige, Tyskland osv, hvis jeg får den idé. Stadig være til at håndtere i en by og være en man ikke får ondt i ryggen af efter en lidt længere tur...
Størrelsen skulle den også have med sig, er 1,94, og vil ikke ligge og krympe sammen om den..
Så skulle modellen 'bare' findes, Suzuki, Honda, Yamaha el. en 4.?
Suzuki SV650, Yamaha FZ6, Suzuki GS500F, Suzuki V-strom, Honda CBF600..
Endnu en jungle at finde igennem!
Har nu nogle spørgsmål til den videre færd...
1). ABS... Lort eller lagkage? Her er vel delte meninger, eller er det et must, hvis man vil ofre pengene, altså hvis det er det værd??
2). Honda... Har ikke kunnet læse særlig meget dårligt om deres motorer, maskiner osv.
Honda'en skulle umiddelbart være den bedste af de 3 japanere med en motor der ikke skulle volde mange problemer i fremtiden.. Har i noget dårligt at sætte på den.
3). Suzuki, sparer de lidt mere på materialerne en Honda?
4). Prisen på en Honda jeg har været ude at se på er 74.000,- kr, 15.000 km, 2008 model, og med alle kåber og sidetasker.
Har set den og den ser ud som ny. Den er meget velholdt!
Er prisen for sådan en OK?
Håber på der er nogle der kan nå at svare, inden en kommende vinterdepression sætter ind, med denne her tidlige saltning og kulde!
Mvh.
Simon
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
De eneste jeg har hørt brokke sig over abs er folk der går VILDT meget op i sving og at bremse i "sidste sekund".
Hvis jeg nogensinde skulle købe en ny maskine, ville jeg uden tvivl vælge abs.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Okay, det behov har jeg ikke
Så der er vel egentlig ikke nogen problemer med ABS, andet end prisen er højere...
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Okay, syntes ellers det var en af de større jeg havde fundet...
Har du nogle modelnavne på nogle større cykler?
Og tak for svarene!
sep 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 410
Resten er alle fine valg. Tag ud og prøv dem, og vælg den du bedst kan lide at køre på, da der er relativt stor forskel. SV650'eren føles f.eks. noget anderledes end FZ6'eren pga. V2-motoren over for en rækker 4'er.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Jeg har prøvet begge maskiner og tror at sv'eren faktisk var mere mig
Suzukien bliver det nok ikke..
Mirza: Nej, ved den kun vil hjælpe ved akutte lige opbremsninger, men det er vel også værd at tage med
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
ABS er et must på ny eller nyere mc, selvom der er nogle hardcore der tror deres boller visner, hvis de får ABS bremser. Det vejer vel et par kg.
I alm trafik er det ikke muligt at katastrofe bremse bedre uden, og du har netop en chance for at bremse, hvis der opstår noget midt i et sving.
Efter min mening en sikkerhed, der ikke kan vurderes i penge.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det varierer en lille smule, Honda's brake-by-wire ABS til CBR600RR/CBR1000RR vejer faktisk 10 kg mere i forhold til non-ABS modellerne, og her vil nogle race/sports-purister måske nok sige, at det er for meget, afhængig af den tiltænkte brug. Men til cykler tiltænkt gadebrug som her, vil jeg også helt klart anse ABS som en fordel.
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
Man skal selvfølgelig øve sig i køre- og bremse teknik, og gerne på et mckursus.
At jeg mener at der bør være ABS, er for at have den ekstra sikkerhed, når der opstår noget uventet.
sep 2011
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 208
Hvorfor trækker den til venstre? Hvis der er to skiver foran burde det vel hip som hap?
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 383
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/34189-yamaha_tdm_900_solgt
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
John: Erfaringer fra en der har sådan en maskine er jo perfekte at få. Også selv om det kun er 2 år, kunne være du havde fundet ud af nogle generelle fejl/mangler, men det lyder det ikke til.
Rene Wagner: Ved du om det er muligt på en sådan at "klode" styret højere op?
Mvh.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Man får fx at vide at man ikke må dreje og bremse samtidig på en MC, wtf ?!
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 42 Svar: 383
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Men det er sikkert muligt at få et højere på...
nov 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 6
Min første MC, Honda CBF600, godt valg?