{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.221 visninger | Oprettet:

Ta kørekortet i Tyskland - det er så nemt {{forumTopicSubject}}

Så kom løsningen for de danske unge smiley

Fra Motorcykel forhandlernes facebook side

Vi spurgte sådan:
Kan en dansk statsborger 18 år gammel - flytte til Flensborg – her tage et kørekort til motorcykel efter sine muligheder som 18 årig nu bosiddende i Tyskland og umiddelbart efter bestået prøve anvende det. (som 18 årig bosiddende i Tyskland kan man tage kategori A2 =48 hk ingen kubik begrænsning)

Svaret er:
En person kan flytte til Tyskland imorgen og straks tage kørekort.
Han/hun skal dog være tilmeldt en adresse, hvor der kan udstedes en Meldebestätigung.
Med denne i hånden kan han tage kørekort. Når han har taget kørekortet, kan han fraflytte adressen til eks. DK og benytte sit kort der.
Vi har naturligvis verificeret dette overraskende svar hos en tysk advokat, henvendelsen medførte ingen ændring.

Når man så flytter tilbage til danmark og tilmelder sig på folkeregistret via internettet - går man på borgerservice og får byttet sit tyske kørekort til dansk kørekort - med A2 stemplet i..!

Det betyder, at bor man på Sjælland må Malmø være det nærmeste sted som 18 årig at tage kørekort, Jyderne vil sikkert foretrække at holde ferie i Flensborg og tage kørekort samtidig.

Vi er sikre på at de Tyske, Svenske og Norske kørelærerer i grænseregionerne nok skal få lært at tale dansk så de forsvarligt kan undervise danske 18-20 årige..de får nemlig en enstående mulighed for at udvide forretningen - desværre uden dansk arbejdskraft med tilhørende moms og skatteindtægter.

Hvordan opstår denne situation? Fordi justitsministeriet har vedtaget at Danmark skal gå enegang i forhold til EU og de omkringliggende lande..når det gælder motorcykelkørekort - for i relation til øvrige kørekorttyper er der jo ikke dansk enegang.

Giver det mening for dig...dine kommentarer er som altid velkommen her på siden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ta kørekortet i Tyskland - det er så nemt
  • #2   25. okt 2012 Hold op hvor er det fedt hvis det passer, så så man lige den plan med enegang af uvisse og sikkert tåbelige årsager eksploderer lige op i fjæset på dem.

  • #4   25. okt 2012 Kikker på lejlighed i Flensborg jeg kan leje ud, samt div. papierer der retfærdiggør opholdet i Tyskland smiley

  • #5   25. okt 2012 Ligesom der findes en EU regel om at hvis et køretøj har været indregistreret i et andet EU land, kan danske myndigheder ikke nægte at indregistrered det, hvis ellers lys, bremser, dækmønster og forureningskrav overholdes. De bon'er dig for afgift,men der findes en vandtæt legal metode at få den på tyske plader: Man kan så ikke køre i Danmark, men hvem gider efterhånden det? Hvis ikke en eller anden åndssvag chikane tager livet af en, så holder der en fotovogn rundt om hjørnet.

  • #6   25. okt 2012 Det er ikke rigtigt Niklas, flytter du kan du tage dit kørekort med det samme. Det står jo netop i det link jeg har skrevet.

    Mht. at bo i Tyskland, så går man bare til "einwohnermeldeamt" og sigar man bor på adresse xx. De tyske myndigheder er fuldstændig ligeglad. Så lang tid man har arbejde og kan forsørge sig selv er det nemt.

    Desuden har et tysk kørekort en fordel mere at det danske politi kun kan udstede kørselsforbud men ikke tage kortet. Dermed kan man ved fartovertrædelse etc stadig køre i resten af verden, bare ikke i DK.


  • #7   25. okt 2012 Eu er svaret på alle vores problemer.
    Ironi kan forekomme.


  • #8   25. okt 2012 Den regel vil jeg gerne se dok. for Peter K.
    Forenklet godkendelsespraksis ved import af køretøj fra et andet EU eller EØS land gælder sidst jeg så efter, kun for et masseproduceret og seriefremstillet køretøj og hvis det er ombygget / ændret skal dette dok. nøjagtig som hvis det havde været på et dansk køretøj.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.685
    #10   25. okt 2012 Det Peter K siger, passer faktisk med hensyn til syn & godkendelse i et andet EU land - så længe køretøjet ikke er indregistreret under nationsspecifikke regler, som f.eks "Amatörbygge" i Sverige.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/26451-honda_fireblade_streetfighter_billig

    Derfor er den der synet og indregistreret i DK fuldt lovligt.

    Reglen omkring at tage kørekort i et andet land og efterfølgende bytte til DK kørekort, er superfed. Godt spottet. smiley


  • #11   25. okt 2012 du kan ikke holde ferie i tyskland og tage kørekort, det bliver et dyrt kørekort med udrejse og leje af bolig, registrering af bopæl og skat, ja ja held og lykke med billigt kørekort

  • #12   25. okt 2012 Bodie, tror mere den går på at man som 18 årig må køre med 48 hk

  • #13   25. okt 2012 Hvis tyskland er for dyrt, triller man da bare videre til Polen :-b

    Ganske sikkert billigere og i de større byer er der en stor del der i dag taler ret godt engelsk.

    Så kan man tage hele pakken A, B, BE, C, CE og D og er der tid til overs kan man da lige få ordnet bisserne smiley

    som bonus info kan man i lande som polen stadig den dag i dag med de rette forbindelser betale sig fra mangt og meget smiley


  • #14   26. okt 2012 Ja, hvis man alligevel tager til Polen kan man da bare trække det i en automat.

  • #15   26. okt 2012 Nu er der jo ingen der siger man behøver flytte... Man smider bare adressen på den tyske sider i de 2-3 uger det tager at tage kørekortet og flytter adressen tilbage... når staten snyder må man vel også selv?

    Så lang tid man ikke skriver kørselfradrag og andre fiduser på ens skattekort for den måned tror jeg næppe nogen interesserer sig for hvor du har din adresse.


  • #16   26. okt 2012 Hvis Bombes indlæg holder ville jeg hvis jeg var ung straks smutte til Flensborg en uge - fjorten dages tid på ferie.

    Væk fra forbuds Danmark og smålige danske politikere hvis største målsætning er at lovgive og begrænse borgernes personlige frihed.

    Hver gang politikerne har lavet endnu en tåbelig lov står fjolserne og hiver i banditten smiley


  • #17   26. okt 2012 Jeg havde på et tidspunkt en kollega der er russer, som ikke ville bruge tid og penge på at tage et kørekort i DK, så geniet tog til Moskva i en weekend og købte et kørekort til vist nok 3-400 Kr., og ville så derefter ombytte det til en dansk kørekort. Idéen ville have god nok HVIS han havde haft adr. i Moskva på det pågældende tidspunkt, men han havde en dansk adr, så det kunne ikke lade sig gøre.

  • #18   26. okt 2012 Christian det var fanme et mærkeligt indlæg

    Har du på nogen måde belæg om den påstand ?

    Alle de undersøgelser der blev lavet, da loven blev lavet sagde det modsatte
    Og hvorfor gælder det kun MCer og ikke biler


  • #19   26. okt 2012 metoden med at tage kørekort til mc i udlandet har været brugt før.
    Feks. af soldater udsendt til cypern.
    og så omskifte det til dk kørekort.
    Men Ok. det var dengang ruder konge var knægt


  • #20   26. okt 2012 @ Christian P - debatten omkring de nye regler i forskellige tråde er en smule mere nuanceret end det du lægger op til smiley

    Hvis DK havde valgt at følge trop med resten af EU (de regler det tyske kort følger) ville det efter bl.a. min mening give større trafik forståelse og have en opdragende effekt.

    Et af de bedre ting ved EU modellen er at man i andre lande kan føre 125 ccm med 15 hk fra man er 16, dog kræver dette et rigtig kørekort med teori, køretimer, teori og køreprøve. Dummer man sig inden man fylder 18 og dermed kan søge om styrebrev til 4 hjuling og mellem mc, er der mulighed for udsættelse af dette til det 21 år.... Mon ikke det vil give nogen noget at tænke over?

    Derudover følger de nye EU regler stort set de mc regler vi har herhjemme nu for mellem og stor mc... så hvor mange 18 årige på store cykler det giver er jeg noget i tvivl om smiley


  • #22   26. okt 2012 Sådan! Er straks sendt videre til vennerne der bliver ramt af de nye regler! smiley

  • #23   21. feb 2013 Ved godt den er lidt gammel, men er der nogen der har prøvet det? - har en lillebror der snart skal have kørekort, og kan ikke finde flensborg på (link fjernet)

  • Dansk K
    Dansk K Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #24   27. feb 2014 Stop nu det vrøvl. Man skal have fast bopæl i det pågældende land i mindst 185 dage før man kan tage kørekort i et andet EU land

  • #25   27. feb 2014 Jeg beundrer at du har oprettet en profil til at svarer på dette emne, men det er altså et par år gammelt :d

  • #26   27. feb 2014 # 24 ævl. Min nevø boede i dyskerland i 21 dage og fik kørekort han må bruge i dannevang.

  • Dansk K
    Dansk K Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #27   28. feb 2014 # 25 Grundet disse tråde, er der stadig mange, der ikke kender reglerne og derfor valgte vi at kommentere på det.

    # 26 At nogle evt. slipper fra at køre for stærkt, gør det ikke lovligt !


  • #28   28. feb 2014 I følge loven er det 185 dage eller fast tilknytning, som familie eller arbejde, men ved ikke helt hvor strikse tyskerne er med de regler.

  • Dansk K
    Dansk K Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #30   2. mar 2014 #29 ja sådan kan man jo også se på tingene!

  • #31   6. mar 2014 Er der nogle her hjemme som kører rundt med et eu-kørekort til mc, som kun er 16år?? Der er meget snak om det bla bla. Er der nogle der har det eller kender en?
    Ved godt at tråden er gammel.


  • #32   30. jul 2014 Hvis man flytter til Tyskland som 18 årig og skal arbejde der, så skal man da ikke vente 185 dage på at få sit pap?

  • #33   31. jul 2014 # 24 - Der er du helt forkert på den, reglen for 185 dage har aldrig eksisteret, denne regl er et levn fra dengang der var et booom af danskere der søgte til udlandet for at få en fed bil.
    Dengang var det også bare et rygte da man mente at bare man var i udlandet over halvdelen af et år, så var man mere svensk end dansk f.eks.

    Men det er ikke rigtigt.
    Den rigtige er "centrum for livsinteresser." Det er skat det her handler om, og hvis skat kan bevise at din tilknytning til Danmark er større end til din udlandske adresse, så falder hammeren.

    Nu kan diskurtionen så gå igang omkring at nogle kender en der kender en der har været igennem møllen og der galt 185 dage reglen, men den findes ikke.
    Jeg bør selv i Malmø. og jeg har sat mig godt ind i reglerne ang. hvornår man falder i fælden for "centrum for livsinteresser." dette bla. ved at tale åbent omkring det med skat.

    Ang. Kørerkort, så er den god nok.
    Det kræver at man flytter folkeregister til udlandet.
    Melder sig ind på f.eks en Svensk køreskole.
    Tar sit kørekort, på svensk, da teoriprøven vil være på svensk.
    Efter man har modtaget ens kørekort så flytter man hjem igen. Og bytter kørekort.

    MEN, for der er et stort men.... Kørekort i f.eks Sverige er dyrt, og det koster generelt en god sjat mere end dk.
    Jeg har en kammerart der har givet lige under 30.000 svenske for hans.

    Det gælder iøvrigt også den anden vej, da jeg selv har benyttet mig af det.
    Jeg skulle bruge et MC kort, og jeg er så gammel at jeg må tage stort med det samme.
    Jeg fik så en god pris i DK.
    Og valgte at flytte til DK i 2 md, for at ta kortet, da det nye var sendt flyttede jeg hjem igen.

    Der er også nogle der tror at man skal have bopæl i over 6 md, og det er også forkert, dette gælder kun hvis man er tilflytter fra et ikke EU land.

    Som 16 årig kan man få lille mc i sverige. og dette kan man også ta med til DK da det er et EU kørekort.

    Jeg læser iøvrigt også til Kørelærer, så derfra har jeg også lidt kendskab til det.
    Hvilket kan irreterre mig lidt da en opretter en bruger med Dansk kørelærer union og giver direkte forkerte svar. FAIL.

    Håber i kan bruge det.


  • #34   31. jul 2014 Jeg har lige taget A1 (bestod alt uden problemer), og vil selvfølgelig gerne kunne køre lovligt på min 525'er, med A2.

    Kan jeg bare leje et kollegieværelse i en måned, og så tage køreprøven til A2?


  • #35   31. jul 2014 Malte, Hvis du kan få et gyldigt EU kørekort et andet sted i EU med de stempler du søger så kan du ombytte til et DK/EU kørt og du beholder self dine stempler.

    Men det bliver et dyrt projekt.

    Om du benytter Kollegie eller Lejlighed eller andet er op til dig selv, og din pengepung, Men du skal tilknyttes Folkeregisteret.
    Du skal i den forbindelse tænke alt igennem.
    Kørselsfradrag.
    Du mister din faste læge.
    Dine forsikringer skal laves om, da du f.eks ikke må bruge din danske mc forsikring i når du bor i udlandet.

    Men det er muligt, men det kræver en del arbejde.
    Det kræver self. at din alder er til det. Mener dog det er 18 år i Sverige.


  • #36   4. aug 2014 Dennis:
    Hvis du læser til kørelærer, så kender du også til kørekortbekendtgørelsen. Forhåbentlig.....
    Sædvanlig bopæl
    § 6. Med sædvanlig bopæl forstås i denne bekendtgørelse det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig, det vil sige i mindst 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personlige eller erhvervsmæssige tilknytning. Er den pågældende en person uden erhvervsmæssig tilknytning, skal der bestå en personlig tilknytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem vedkommende og dennes bopælssted.
    Stk. 2. Sædvanlig bopæl anses for etableret på det tidspunkt, hvor en person har bosat sig i Danmark med henblik på opfyldelse af en af de i stk. 1 nævnte betingelser.
    Stk. 3. En person, som alene har sin erhvervsmæssige tilknytning til Danmark, anses for at have sædvanlig bopæl i det land, hvor den pågældende har sin personlige tilknytning, såfremt vedkommende regelmæssigt vender tilbage dertil. Sidstnævnte betingelse kræves ikke opfyldt, hvis den pågældende opholder sig i Danmark med henblik på at udføre et tidsbegrænset erhverv.
    Stk. 4. Optagelse på en uddannelsesinstitution indebærer ikke i sig selv, at den pågældende opnår sædvanlig bopæl i Danmark.

    Det er trukket ned over hovedet på os af det skønne EU, så derfor er det ens i alle EU lande.


  • Aage P
    Aage P Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #37   18. sep 2014 Det er rigtigt man skal have fast bopæl i Tyskland for at kunne skifte dansk kørekort til tysk- eller tage tysk kørekort. Vi har en ferielejlighed i Sydtyskland - og skal i henhold til tyske regler være tilmeldt gennem det lokale rådhus, dvs vi så har 2 adresser, i DK og i D - idet jeg som 70 årig skulle søge om nyt dansk kørekort foretrak jeg at skifte mit danske kørekort til Tysk, idet et nyt dansk kørekort kun er gyldig i 4 år (over 70 år) - medens et tysk kørekort er gyldig til du er 85 år - og kun kostede Euro 22,00 - og ikke behøvede lægeattest (som i DK koster kr 500) - og ikke igen om 4 år kan får forlænget med kun 1 år af gangen.

  • #38   18. sep 2014 Jens, du ved godt hvad med henblik betyder?

    Det betyder i praksis at du flytter til f.eks tyskland, med henblik på at du skal bo der i mindst 185 dage, men efter 3 uger fortryder du og flytter tilbage til dk, tilfældigvis er det lige den dag du modtager dit nye tyske kørekort... Nu har du ikke gjort noget forkert, da du havde tænkt dig at blive i tyskland for evigt, men savnede bare mor....

    Der stilles kun krav til at du har været i et EU land i over 6 md, eller 185 dages reglen kan vi kalde den, hvis du flytter til EU fra et ikke EU land...

    Et eks. kunne være, jeg bor i Sverige, jeg kører hver eneste dag i DK, nu taber jeg så mit kørekort og skal ha udleveret et nyt. Det kan det danske "politi" så ikke da jeg ikke har dansk bopæl, derfor kan de lave et midlertidigt, som jeg så kan bytte ved det svenske politi til et Svensk gyldigt kørekort.

    Et. eks kunne også være at man bor i Sverige, og beslutter sig for at man vil ha MC kørekort, men det svenske skræmmer en, samt prisen i Sverige er mere end ens pengepung kan klare....
    Det falder så tilfældigvis sammen med at man kommer til at savne ens søster helt vildt, og man derfor beslutter at flytte til DK, nærmere betegnet hjem til ens søster.
    Så møder man op på borgerservice, som så spørger hvor længe man har planer om at blive i DK, hvortil man svare "det ved man ikke, men man har ikke planer om at flytte til Sverige igen lige med det samme"
    Så går der 2 md, og man bliver træt af søster, og vælger så at flytte hjem igen, man har jo stadig lejligheden i Sverige, og det var jo sådan et rart sted.
    Tilfældigvis er det lige den dag hvor ens kørekort kommer med posten...

    Nu kan man så efterfølgende gå ned og bytte ens Danske kørekort til et Svensk.

    man har ikke gjort noget ulovligt, da man ifølge dansk lovgivning er uskyldig til det modsatte er bevist. Og det gider de næppe bruge mange kræfter på, da det er umuligt at bevise om man havde en plan om at snyde eller ej.

    Og så tror jeg helt ærligt ikke at der er ret mange der udnytter det hul der er, da det altså ikke er gratis at "flytte"..... Og at det kræver en del arbejde, samt transport omkostninger osv.
    Men jeg ved at det fungere... Og at overnævnte metode virker, da jeg kender en der kender en der engang kendte en der kendte en.


Kommentér på:
Ta kørekortet i Tyskland - det er så nemt

Annonce