{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel uden kortet
  • #1   23. okt 2012 Tror ikke der er nogen forhandlere som vil låne dig en cykel uden du har kørekort, og jeg ville ALDRIG lade en prøvekøre en cykel jeg skulle sælge uden at jeg så hans kørekort !!
    Tror det bliver svært.


  • #2   23. okt 2012 ja du skal jo finde en de har cyklen du kan låne... og et lukket område hvor færdsels loven ikke tæller...

    men hvad vil du med en mc du ikke må køre på?


  • #3   23. okt 2012 den er lovlig nok og eje... den kan da stå i stuen:)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #4   23. okt 2012 Din drømmecykel er RØVkedelig.

    Hvorfor tager du ikke kørekortet og bekymrer dig om hvilken MC du skal have bagefter?


  • #5   23. okt 2012 Næææ det tror jeg ikke du kan, med mindre du lægger købssummen i depositum. Så hent 60k i banken og find din hjelm. Eller vent til den dag du har kortet så er det ikke noget problem smiley

  • #6   23. okt 2012 Sajmon: Når du siger røv kedelig, er det så måden den kører på, eller er den bare kedelig at kører ?

  • #7   23. okt 2012 Det er ikke lovligt at låne ud til dig når du ikke har pappet, bane er dog noget andet.

  • #8   23. okt 2012 Jeg prøvekørte min sv hos en privat inden jeg havde kortet. Jeg kom i mine forældres bil som stod i hans indkørsel, så han kunne nok godt regne ud jeg ikke smuttede med den! Dumt at køre uden kort, sikkert. Men lyder til du har 'erfaring'. Man kan jo være heldig.

  • #9   23. okt 2012 Og skal siges jeg havde haft samtlige køretimer og prøve ugen efter, så vidste godt hvordan en motorcykel fungerede.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #10   23. okt 2012 Den er bare KeDeLiG.

    Ingen fyr og flamme i motoren og man bliver irriteret over at skulle piske den til døde og rode i gearkassen før der sker noget - og første gang man falder under 10.000 rpm mister man fuldstændig rytmen. Den er ikke specielt skarpt styrende, og bremser heller ikke just så englene synger.

    Efter min mening skal en MC have så meget power at man har en sund respekt for den, og den skal være præcis at styre og bremse på, samtidigt med at den er en vis grad af komfortabel så man GIDER køre på den i længere tid.

    Man kan godt opgradere affjedring og bremser til en vis grad, men man skal stadig "nøjes" med en elendig 600ccm motor med en alt for lineær karakteristik, og som INGEN punch har.
    Som motorcyklist vil jeg gerne overraskes lidt eller skræmmes lidt engang imellem - det kan en R6 fra den årgang ikke.

    Men husk - det er bare min mening. Jeg er bare helt uforstående overfor ordet "drømmecykel" hvis det handler om andet end hvordan den ser ud på en plakat over sengen... smiley


  • #11   23. okt 2012 Det kan lade sig gøre nogle steder, men du må jo rundt at spørge. Det er jo heller ikke smart at hænge forhandlere (og deres ulovligheder) ud på nettet.
    Er dog ikke enig i udsagnet om at det er en røvkedelig maskine.


  • #12   23. okt 2012 Min drømmecykel er en Kawasaki ZZR1400.. men det vidst en helt anden liga smiley

  • #13   23. okt 2012 Min første cykel er en r6 fra 2002...

    Den syntes jeg jo er pænt meget bedere sammenlignet med min vens sv 650s fra 2007.

    Og nej man skal ikke over 10.000 før der sker noget ved 3000-4000 begynder min helt fint at rykke!


  • #14   23. okt 2012 du skal nok ikke spørge, du skal nok bare sige du gerne vil købe deres cykel og så
    vil man sælge må man jo lade folk prøve den ellers må man jo bare regne med ikke og få solgt.

    det er jo bare en r6 ikke en vildt special


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #15   23. okt 2012 Mathias M - Som jeg siger, er det bare MIN mening... smiley

  • #16   23. okt 2012 Lige præcis sajmom smiley

  • #17   23. okt 2012 Tak for svarene smiley
    Hvordan er en R6 så, i forhold til en ZX7R fra samme årgang ?


  • #18   23. okt 2012 punkt 1... ta et kørekort...
    punkt 2... ta ud og prøv de cykler du kunne tænke dig..
    punkt 3... køb den cykel du syntes bedst om..


  • #19   23. okt 2012 Jeg har ALDRIG prøvet en r6 der "rykker" ved 5000rpm... Vil næsten påstå at det kun kan føles sådan hvis man sammenligner med en derbi senda smiley

    I mine øjn er det eneste en gammel r6er er rigtig god til, at se godt ud på billeder smiley

    En zx7r har et meget bedre træk, men er ikke en cykel jeg føler mig hjemme på.

    Tror det bedste råd er at få taget det kort i en fart. Og så komme ud og prøve cykler.

    Og så selvfølgelig holde dig fra køretøjer du ikke har kort til i mellemtiden smiley


  • #20   23. okt 2012 Jeg tror ik på der er nogle forhandler som vil lade dig køre på en af deres mcer uden kørekort...muligvis bagpå,,,
    Ville aldrig nogensinde selv lade en køre på nogle af mine mcer uden kort.......


  • #21   23. okt 2012 Hvis du tager ud og optræder som testpilot, som du gør i indledningen til denne tråd, så hitter du aldrig nogen der lader dig prøve - heller ikke med kørekort.

    Der er altid mulighed for at prøvekøre et eller andet brugt hos en forhandler, hvis han har den klare opfattelse at du er seriøs køber - det er bare ikke den opfattelse jeg får - sorry


  • #22   23. okt 2012 Til en nystarter er en R6 mere end rigelig!


  • #23   24. okt 2012 Aston Martin B du er da et fjols..

  • #24   24. okt 2012 Jeg tror nu også du ville blive glad for en r6'er.

  • #25   24. okt 2012 Sebastian: Jeg vil mere sige jeg er amatør, end nystarter, da jeg nogenlunde godt kan lægge mig ned i svingene. Kunne jeg i hvert fald på GSXR´eren, men den var også mere adræt og letkørt end GPZ´eren, hvor jeg skulle arbejde lidt mere for det

  • #26   24. okt 2012 Du kan nemt starte med en R6´er. Dem der siger det er en "møgmaskine" har noget mere erfaring end dig som begynder, men derfor er det ikke ensbetydende med at det er en møgmaskine.. Da den kom frem var den vellidt, der er selvfølgelig sket meget siden, og det er nok også en af grundende til at den får en hård medfart herinde... Jeg startede på en RF600 for 13år sidne, som er endnu mere møgmaskine, men dengang var den skam fin og jeg havde mange gode km på den.

    Det er lidt ligesom med damer, jo flere man dusker jo mere kræsen bliver man...
    Og man skal jo starte et sted, så gå du bar efter en r6´er.. Det er en fin maskine til at starte på...Skal du fx pendle meget eller rejse, så ville jeg nok finde et alternativ


  • #28   24. okt 2012 Sebastian: Lige præcis. Primært grunden til det er R6´eren jeg savler over er, at jeg har hørt den har blandingen mellem GSXR´eren og GPZ´eren, altså styre og handle egenskaberne fra Gixeren og bundtrækket og kraften fra GPZ´en, men er der mon hold i det ? generelt set er R6´eren bare en møgfed cykel i mine øjne

  • #29   24. okt 2012 Den er rigelig smiley
    Om ikke andet så se om du kan få en tur et sted (når du har fået pappet) og tag den derfra.
    Jeg ville ikke vove mig med en tur uden pap. Skulle uheldet være ude, så får du ikke råd til nogen mc i mange år!



  • #30   24. okt 2012 Købte min fireblade før jeg fik kortet...

  • #31   24. okt 2012 Jeg har godt nok prøvekørt mange biler (fra forhandlere og private) uden at vise kørekortet... så det kan bestemt lade sig gøre, men jeg ville ikke anbefale det..

  • #33   24. okt 2012 Ja, fik tilbuddet men takkede nej af to grunde...1. Jeg ved ikke hvad jeg skulle kigge efter, og 2, hvis jeg smadrede den ville det være 70k ud af vinduet (købte før krisen, derfor den høje pris) smiley

  • #34   24. okt 2012 Så min bror tog en tur i stedet for...

    Sjov historie (lidt ulovligt) smiley

    Da jeg skulle til køreprøve, kørte jeg på min egen kværn ind til stedet hvor vi skulle starte og holdte en gade derfra. Jeg troppede så op sammen med de andre fra holdet, men skulle først køre til sidst. Da jeg så havde bestået og fået det midlertidige kort / papir hev jeg min mc jakke ud af tasken, gik over til min kværn, kørte forbi holdet, læren og "sensoren", vinkede farvel og kørte på arbejde smiley


  • #35   24. okt 2012 Sebastian: Ok tak, jeg holder mig også til R6´eren smiley

  • #36   24. okt 2012 Bil forhandlere har også større tendens til at lade en prøvekøre deres bil, uden de skal se eller ber om kortet, men det kommer så også an på, om det er en "mindre" forhandler eller autoriseret som f.eks. Audi, BMW osv. Den Volvo jeg har nu, fik jeg lov at prøve inden jeg købte den, uden han skulle se kortet. Men jeg tror måske mc forhandlere er mere strikse og lovlydige på det punkt (kan sagtens forstå dem), da de jo ingen garanti har for, at man kommer tilbage med den, eller ødelægger den, medmindre man giver dem nøglen til sin bil og siger "her, det er jeres garanti for, at der ikke sker noget"

  • #37   24. okt 2012 Du har forelsket dig i en 99 r6..... Fordi du mener den er en blanding af en gsxr250 og en gammel kawa 600 smiley

    Få nu først det kort, og kom derefter ud og prøv en ordentlig stak spændende cykler inden du træffer dit valg...det er de færreste som der ender med en r6 når de har været på nakken af de andre muligheder.


  • #38   24. okt 2012 Brian det passer ikke.. Det er en in maskine der ikke kan sammenlignes hverken med 250´eren eller Kawaen. Den er i en helt anden klasse

  • #39   24. okt 2012 Brian S: Nej, jeg har forelsket mig i den af flere grunde. Jeg har før set på en i Køge og var solgt ved første øjekast. Den har bare et lækkert design i MINE øjne, og jeg synes man sider rigtig godt på den og den bare passer til min stil. Så lyder den bare rigtig godt og hvad jeg har set, rykker den også pænt fremad. I min pris klasse på max 50k, er det den eneste jeg synes om, i forhold til f.eks. ZX7R, CBR600 og GSXR-750. Så er det også den "nyeste" i den pris klasse, bland de andre smiley

  • #40   24. okt 2012 Hvis du har råd til sådan en maskine? Hvorfor har du ikke forlængst taget det kort?

  • #41   24. okt 2012 Jeg synes at en R6 ser RIGTIG godt ud, det er der slet ingen tvivl om. Og jeg sidder fantastisk på den.

    Problemet er hverdag.... Før 2002 var momentet helt væk, nyere end 02 blev det lidt bedre, men slet ikke på højde med konkurrenterne.

    Til trackdays er dens motor fantastisk. Det samme når man en søndag i solskin møder 4 km snoet vej med gutterne. Men når man skal overhale på landevejen med 80 km så er den lige så død som en pgo hot, med mindre man banker den 3 gear ned, og det er så træls, og helt urimeligt. Og noget der gør at man bliver træt af den.
    Alle de andre i 600 klassen er bedre på landevejen og i særdeleshed i byen.

    Går du op i cc bliver All round egenskaberne meget bedre, men forsikringen kan være svær at betale, og de køre pludselig meget hurtigt smiley

    Prismæssigt er det INGEN problem at finde hverken cbr600 eller gsxr750 som er nyere end 99eren for 50k

    Der er blevet solgt gsxr'r fra 06 for 64k. Og jeg har kendskab til en 03 som er handlet under 50 inden for de sidste mdr smiley

    Og prisniveauet til foråret spår jeg til ikke at stige, tvært imod smiley


  • #42   24. okt 2012 Altså - jeg har ALdrig i mine yngre dage haft problem med at få lov at prøvekøre uden kort, hvis ellers sælger virkelig har opfattet mig som seriøs - og det har de altid, men jeg har også købt noget bagefter - er man en gang opfattet som seriøs, så bliver man det igen.

    Jeg frygter det samme er tilfældet, hvis man først gør sig useriøs også


  • #43   24. okt 2012 Brian S: Der er bare det, at når jeg overhaler, gear jeg altid ned for at komme hurtigere forbi, uanset hvad jeg kører på/i, så moment mæsigt betyder det ikke alverden for mig smiley

    Min gamle GPZ havde 57 hk og 32 nm, efter dysning med åbne filtre, hvilket jeg syntes dengang rykkede rimelig godt. Jeg syntes i hvert fald den trak meget godt, selv ved lave omdrejninger, og der tænker jeg at R6´eren må være rigtig god, da den jo har dobbelt så mange kræfter og moment, så jeg tænker jeg ikke vil savne "trækket" i byen, når man f.eks. Kører fra et lys kryds.

    Prismæssigt er mit max på 50k, men jeg har dog også snuset til CBR900 og ZX7R og ZX9R, men det er bare som om R6´en tiltaler mig mest. ZX7R og ZX9R´eren ville jeg kører for "bane" agtigt på tror jeg, Og for at være ærlig, bryder jeg mig heller ikke så meget om designet på de nye cykler, fremfor de lidt ældre. Så ja, designet har nok også sin rolle hos mig, da jeg mest er til de gamle bane lignende cykler smiley
    Så jeg tror grunden til R6´eren er, at den ser godt ud uden at være for meget, og den har nok kræfter til mig smiley


  • #44   24. okt 2012 Men det er selvfølgelig sagt uden at have prøvet den smiley

  • #45   24. okt 2012 R6 er 10000% sikkert den mest "køre på bane" cykel af dem vi snakker om.

    At du geare ned når du overhaler er kun fordi, du er nød til det. Tro mig smiley

    Og eftersom du ikke har en mc kort. Så er det nok ikke blevet til 100000km på landevejen endnu smiley

    Når du har prøvet begge verdener, så vil du med garanti sige "nøøøøøøøjj .... Jeg troede ikke forskellen var så stor" smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #46   24. okt 2012 Som Mathias siger, behøver han ikke at runde de 10.000rpm før der sker noget.

    Det kan så diskuteres hvad "noget" så er, for det er jo meget forskelligt fra person til person. Må en overhaling godt tage lang tid og se lidt latterlig ud, så ruller man bare på i 6. gear ved 80km/t på den R6.
    Skal det være hurtigt og derved også sikkert, så skal den 2 eller 3 pinde ned for at komme kvikt udenom.

    Efter min standard, sker der NADA under 10.000rpm - men er man kun vant til en tunet scooter, vil det helt sikkert føles som om jordkloden flyver afsted.

    Hvis den R6 giver dig stiv diller, skal du sgu købe den. Man køber MC med hjertet og mavefornemmelsen - ikke fornuften.
    Når du så er træt af at skifte gear hele tiden, må du jo se på hvad der så giver dig mere stiv diller. smiley


  • #47   24. okt 2012 I forbinelse med mit job har jeg kørt på stortset alle 600ish der findes i dk... og der er kun en jeg vil tag på en søndags tur.

    Honda CBR600RR.

    Runnerup er 636 03+ med indsprøjtning, meen den er ik mekanisk holdbar til mig.



  • #48   24. okt 2012 Min gamle GPZ havde kun 57 hk, men alligevel syntes jeg den var nogenlunde kvik, både i optræk og mellem accelerationer, så en 120 hk R6 tror jeg nok vil kunne tilfredsstille mig smiley
    Selvom jeg dog også synes ZX7R og ZX9R er nogle sprøde maskiner smiley


  • #49   25. okt 2012 Brian S: Så den mest hverdags venlige mc, ville være mellem CBR600, CBR900, ZX7R og ZX9R, mod R6'eren ?

  • #50   25. okt 2012 hold kæft hvor er i gamle alle sammen, skifte 2 gear ned... sooooo what c",)

  • #51   25. okt 2012 Lige præcis mirza a

    Så lyder det også federe smiley


  • #52   25. okt 2012 Til banen valgte jeg R6 men til hverdag klart en cbr.. Den har også flest kræfter når man geare ned. Men det er ikke pine død nødvendigt smiley og så kan man køre meget længere på den. Da kroppen ikke siger fra efter 1 time smiley

  • #53   25. okt 2012 Om jeg har brug for det eller ej skifter jeg altid 2 gear ned. - Det kilder så dejligt i understellet.

  • #54   25. okt 2012 Brian S: Okay, der hælder jeg nok mere til ZX7R end CBR600 både motor og udsensmæsigt. Synes der er mere "gaderace" over en ZX7R end en CBR på udseendet. Så ja, delvis også designet jeg går efter smiley

    Fandt en ZX9R på guloggratis fra 03 til lidt over 50k, men den er overhovedet ikke min stil/smag, design mæsigt smiley


  • #55   25. okt 2012 Motorcykler er lige som sko, hellere den der er rar at have på, end den der ser blændende godt ud som giver vabler smiley

    Har pt 2 cykler, den ene synes jeg er smuk, men den er ELENDIG at køre på. den anden er sgu ikke noget at råbe hurra for udseende mæssig, men den køre som en drøm smiley

    Valget afhænger meget af om det er en cykel man vil bruge meget,eller den mest bare er en pynte genstand, og kun skal en tur omkring is kiosken et par gange hver sæson...



  • #56   25. okt 2012 Du vælger den maskine du syntes om...
    Mht. prøvekørsel af et motorkøretøj, så husk på at du sætter ejeren / forhandleren i meget dårligt lys i tilfælde af en ulykke. I sådan et tilfælde vil forsikringen ikke dække, hvis du ikke har kørekort til køretøjet. Det er selvfølgelig sælgers pligt at kontrollere det.
    Kan sige fra egne erfaringer, at i tilfældet du bliver stoppet under prøvekørslen, stå er det dig, sælgeren, direktøren og firmaet der får bøde. (De 2 sidstnævnte er firma), også selvom det kun er glemt derhjemme..

    God tur til alle..


  • #57   25. okt 2012 Brian S: Ja, selvfølgelig. Så man skal faktisk finde et midtpunkt i mellem komfort og sport smiley
    Er din Gixer ikke så behagelig på længere ture ?


  • #58   25. okt 2012 Uanset hvad du finder af superbikes, som jeg kalder ZX9R for, så kan du næsten altid finde et styr kit så du kommer op og sidde ordentligt, kaldet et Superbike styr, fra LSL, Gimbel osv, så er den bike man egentlig godt kan li men sidder frygteligt anspændt på, pludselig alligevel værd at overveje.


  • #59   25. okt 2012 Jeg køre aldrig langt smiley men jo gixxeren er bedre på en ½ dags tur end en R6. Men den aller største forskel er klart momentkurven, som gør at den kan bruges som motorcykel og ikke kun racer.

  • #60   25. okt 2012 For mig er der INGEN tvivl om at hvis jeg skulle bruge en mc som transport middel og ikke kun som legetøj. så ville jeg købe en sports tourer.

    En R maskine i byen i regnvejr. det er tortur, og gør for mig motorcykel kørsel til en negativ oplevelse smiley


  • #61   25. okt 2012 Brian S: Dengang jeg havde 250´eren, den lille gixer, tog jeg og eks´en en tur til Jylland. Faktisk ganske behageligt med to stop undervejs smiley vi var hverken ømme i ryggen eller noget.

    Men passer det stadig med, at gixerne skal have høje omdrejninger før der sker noget ? jeg købte min hos en Suzuki forhandler som fortalte mig, at i forhold til andre mc´er, skal en GSXR have høje omdrejninger før det bliver sjovt, og derved også grunden til deres dårlige benzin forbrug. Bare noget han fortalte mig, da jeg købte min 250, som i hvert fald manglede power, specielt i overhalingerne


  • #62   25. okt 2012 Jeg tror heller ikke visse af debattørerne her nogensinde har prøvet den luksus det er at sidde kanongodt ved 78 km/t og så dreje højre hånd en smule for så at køre 125. DET ER FEDT, og så kan det skyldes det volumen og den trækkraft, der er i en stor tourer eller sportstourer eller en gammel momentstærk cruiser:-)

  • #63   26. okt 2012 Jeg har skam kørt store maskiner +900ccm maskiner, men det er ligeså fedt at fiske en R4 rundt i det røde felt, problemet er bare at man mentalt kommer helt uden for rækkevidde af hvad der er rigtigt og forkert når man kører på vejene :-S

  • #64   26. okt 2012 Er du selv villig til at lade folk uden kørekort prøve dine mc-er/bil, hvis/når du sætter noget af det til salg?





  • #65   26. okt 2012 Palle (Moffa)

    Jeg vil i hvert ikke sige nej på forhånd, men jeg vil nok kigge meget vurderende på de udsagn og indtryk jeg fik af den potentielle køber. Trådstarter her ville få et balnkt "NEJ" på det foreliggende grundlag.


  • #66   26. okt 2012 Palle, jeg har aldrig spurgt nogen efter kørekort når de skulle prøve, har alligevel ikke kasko på, så om de smadrer den med eller uden kørekort er i princippet ligemeget..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #67   26. okt 2012 Jeg har haft et par potentielle købere ude og prøve min SV som står til salg - hvis ikke jeg kunne have fået billede af deres kørekort sammen med sygesikringskortet, så havde de ikke været ude og prøve den.

    Lader du en anden person køre i din bil / på din MC, så får du skam også en bøde hvis ikke de har kørekort til det. Det er din pligt som ejer af køretøjet, at tjekke det.


  • #68   26. okt 2012 Det er korrekt, men mon ikk det går c",)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #69   26. okt 2012 Er det en jeg kender, så er sagen en helt anden end hvis det er en fremmed.

    Sådan forholder det sig her hos mig.


  • #70   26. okt 2012 Palle (Moffa): Min gixer solgte jeg til en, som ikke havde kortet endnu, men han fik stadig lov til at prøve den, da jeg stolede på han ville tage det roligt og han kunne finde ud af det. For mig handler det om at kunne stole på køberen

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #71   26. okt 2012 Whooop/MOB - ja fuldstændigt underordnet.
    Jeg snakker ikke om loven når det kommer an på hvem det er. Er det en jeg kender, så ved jeg at vedkommende vil holde mig skadefri - dvs han betaler min bøde.


  • #72   26. okt 2012 Sajmon: Præcis smiley

  • #73   26. okt 2012 Jeg vil heller ikke lade nogen prøvekøre min mc eller bil uden kørekort, ven eller ej.

    Tvivler også stærk på at en forhandler af omtalte vil det. Ved prøvekørsel skal der (normalt) fremvises gyldigt kørekort.



  • #74   26. okt 2012 Selv om der kun er ansvar på køretøjet, kan der godt blive tale om regres fra forsikringen i tilfælde af uheld på personer eller ting, ved kørsel uden kørekort.

    I de fleste mc- og bilforsikringer står dette:

    Der er regres ved grov hensynsløshed efter regler fastsat i Færdselsloven.

    Der er også stå at forsikringen ikke dækker ved kørsel uden kørekort.

    Det kan falde tilbage på forsikringstager, hvis køretøjet e lånt ud, velvidende at fører ikke har gyldigt førerbevis.

    Jeg gider ikke ta' risikoen bare for at få solgt en mc eller bil.


  • #75   26. okt 2012 Altså jeg har flere gange prøvekørt, men det var tidligere - uden kort.

    Jeg kender flere, der har prøvekort udenkort de seneste år - både hos forhandlere og private - men det er en tillidssag.

    Som Mirza siger - uden at lade en køber prøve, så risikerer man jo bare at miste ham, og enhver handel er behæftet med en risiko - det ene eller andet sted.


  • #77   26. okt 2012 Niklas: Så du ville heller ikke lade en potentiel køber prøve din bil, selvom han havde kortet?

  • #78   26. okt 2012 fejlfrie ligefrem...... - sejt :-b

  • #80   26. okt 2012 Jeg må bakke op om Niklas her ( jo gu er har irriterende, men har man ret så har man ret ;-))

    Det er ikke os alle der er så forhippede på at få solgt, at vi tilsidesætter al sund fornuft.

    Jeg er ligeglad med om en køber kommer i sin Ferrari. Den kan jeg jo alligevel ikke tage som betaling for en smadret mc. Jo den er da rar at have stående hvis idioten ikke kommer tilbage efter prøve turen, men i så fald er det sikkert ikke hans alligevel...

    I min Indkørsel skal køber ikke nødvendigvis have et kørekort, men det skal vedkommende som prøvekøre. Hos mig er en prøvetur heller ikke for at finde ud af om man kan lide den model jeg har tilsalg. Men udelukkende for at fastslå om den virker som den skal/som jeg har fortalt den fungerer.

    Hvis en potentiel køber bliver afvist hos mig, så har han så lav en iq at han ikke burde befinde sig i trafikken... For disse simple betingelser vil være gjort meget tydelige for vedkommende i telefonen..


  • #81   27. okt 2012 Niklas, det kan godt være at dine køretøjer er fejlfrie, men ingen køretøjer kører ens efter x antal år/km... Men et er sgu fint du kan sælge dem på den måde.. Et eneste jeg ville købe uden en prøvetur er racerbiler, bane mcer

  • #82   27. okt 2012 Og blondiner!

  • #83   27. okt 2012 Jeg ville nu heller ikke købe noget jeg ikke måtte prøve en tur på.

  • #84   27. okt 2012 @kim.
    Hvorfor købe noget som du ikke har køreret til ??

    Ham der køre uden kort er da mere tåbelig end ham der låner ud til folk uden føreret....


  • #85   27. okt 2012 Mirza A: Giver dig helt ret
    Man vil gerne være sikker på, at det man køber er i orden. Sådan har jeg det i hvert fald, uanset hvor meget sælger så siger at den er fejlfri, så kan man jo aldrig være heelt sikker


  • #86   27. okt 2012 At møde op til prøvetur og fortie, at man ikke lovligt kan føre det givne køretøj, og dermed evt. udsætter sælger for ansvarspådragende konsekvenser, er bare for sølle IMO. At nogle sælgere (af ivrighed/desperation) vælger at tillade det, når de har viden om manglende kørekort, er så en anden ting (jeg ville bestemt ikke tillade det).

  • #88   27. okt 2012 Michael S:

    Jeg er helt enig - fortielse om at man ikke har kørekort er forkasteligt, men ved sælger det, er det vel op til ham om han vil tage chancen.


  • #89   27. okt 2012 Knud -

    Ja, det er nogenlunde essensen af det jeg skrev. At jeg personligt ikke vil tillade det (hvis jeg var klar over det) skyldes dog ikke primært de mulige økonomiske konsekvenser.

    Nogle købere oplyser det faktisk uopfordret eller adspurgt, men hentyder til gengæld relativt kynisk og slet skjult til købers marked og lign. pressionsmidler, fordi de ved, at det virker (på nogle sælgere) - sådan nogle henvendelser fik jeg et par stykker af i sommers, og en af dem var mildt sagt temmelig overrasket over at få et venligt men bestemt nej.

    Jeg har dog også solgt et par cykler til folk, der endnu ikke havde kørekort, de blev testet af deres venner/familie.


  • #90   27. okt 2012 Michael, jeg respekterer godt du ikk vil acceptere dig.. Men økonomi kan ikk være årsagen.. I hvertfald hvis vi snakker ansvar, bliver den smadret så får du ikk en krone, kørekort eller ej

  • #91   27. okt 2012 Jeg forstår måske ikke helt, hvad det er du prøver at sige :-). Men for mig er det som skrevet netop ikke primært af økonomiske årsager (bøde for at overlade køretøjet til en der ikke lovligt kunne føre det, crash eller andet man måske kunne forestille sig delvist afhængig af forsikringsforhold). Det er mere det faktum, at der er en årsag til, at man skal ha' kørekort, og jeg ville ikke ha' det specielt godt med, at overlade min cykel til en uden kørekort, der derefter smadrer sig selv eller andre, hvor det manglende kørekort kunne ha' været en medvirkende årsag - Det er min primære bevæggrund, hvad andres er eller deres indstilling til prøveture, må de (naturligvis) selv afgøre...


  • #92   27. okt 2012 hov, læste forkert smiley

  • #93   28. okt 2012 Jeg kommer lige ind med et spørgsmål til de 'kloge' smiley
    Hvad er en slipper kobling og hvad gør den i forhold til en normal kobling ?


  • #94   28. okt 2012 som jeg har forstået: en kobling der søger for at baghjulet ikke motorbremser for hårdt/baghjul ikke kører hurtigere end motor, når der kobles ud ex. i downshift. effektiv til race inden man skal ind i sving, så baghjulet ikke glider...

  • #95   28. okt 2012 lidt off topic smiley men en slipper kobling gør det muligt at baghjulet ikke bliver motorbremset / låser ifm nedgearing.

    Det er en slags envejskobling. Motoren kan trække baghjulet rundt men baghjulet kan ikke trække motoren rundt.


  • #96   28. okt 2012 Den sørger for at dit baghjul ikke blokere når du gearer kraftigt ned.

  • #97   28. okt 2012 Okay, så fik jeg styr på det, tak smiley

  • #98   12. nov 2012 Det da klart ham forhandleren fortalte dig, at GSX-R bruger mere benzin, og skal have omdrejninger, din 250'er tar jo 10 millioner omdrejninger, mindst!
    Glem slipperkobling, det får du alligevel ikke på en cykel fra '99 til 50 tusind kr.
    ZX9R er da netop en racer i lidt gammel stil, men er du faldet for R6, er det jo bare sin sag.
    Få dig et kørekort, og tag så ud og prøv nogle R6'ere med god samvittighed og få et stort smil på læben, og glem dem fra MC galleri, der engang fortalte dig at du var en idiot og R6 et udtjent bukket jern..


Kommentér på:
Prøvekørsel uden kortet

Annonce