3.525 visninger
|
Oprettet:
Prøvekørsel uden kortet {{forumTopicSubject}}
Hej folk. Jeg har ikke kort til mc endnu, men har haft en GSXR-250 og en GPZ 600r. Mit spørgsmål er, om jeg nogen steder her på sjælland kan komme til at prøve min drømme cykel, en 1999 Yamaha Yzf R6 ? jeg er 20, hvis det skulle have noget at sige
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 123
Tror det bliver svært.
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 226 Svar: 3.253
men hvad vil du med en mc du ikke må køre på?
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvorfor tager du ikke kørekortet og bekymrer dig om hvilken MC du skal have bagefter?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 1.407
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ingen fyr og flamme i motoren og man bliver irriteret over at skulle piske den til døde og rode i gearkassen før der sker noget - og første gang man falder under 10.000 rpm mister man fuldstændig rytmen. Den er ikke specielt skarpt styrende, og bremser heller ikke just så englene synger.
Efter min mening skal en MC have så meget power at man har en sund respekt for den, og den skal være præcis at styre og bremse på, samtidigt med at den er en vis grad af komfortabel så man GIDER køre på den i længere tid.
Man kan godt opgradere affjedring og bremser til en vis grad, men man skal stadig "nøjes" med en elendig 600ccm motor med en alt for lineær karakteristik, og som INGEN punch har.
Som motorcyklist vil jeg gerne overraskes lidt eller skræmmes lidt engang imellem - det kan en R6 fra den årgang ikke.
Men husk - det er bare min mening. Jeg er bare helt uforstående overfor ordet "drømmecykel" hvis det handler om andet end hvordan den ser ud på en plakat over sengen...
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 19 Svar: 361
Er dog ikke enig i udsagnet om at det er en røvkedelig maskine.
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 127
Den syntes jeg jo er pænt meget bedere sammenlignet med min vens sv 650s fra 2007.
Og nej man skal ikke over 10.000 før der sker noget ved 3000-4000 begynder min helt fint at rykke!
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 870
vil man sælge må man jo lade folk prøve den ellers må man jo bare regne med ikke og få solgt.
det er jo bare en r6 ikke en vildt special
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 127
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Hvordan er en R6 så, i forhold til en ZX7R fra samme årgang ?
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 226 Svar: 3.253
punkt 2... ta ud og prøv de cykler du kunne tænke dig..
punkt 3... køb den cykel du syntes bedst om..
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
I mine øjn er det eneste en gammel r6er er rigtig god til, at se godt ud på billeder
En zx7r har et meget bedre træk, men er ikke en cykel jeg føler mig hjemme på.
Tror det bedste råd er at få taget det kort i en fart. Og så komme ud og prøve cykler.
Og så selvfølgelig holde dig fra køretøjer du ikke har kort til i mellemtiden
aug 2006
Følger: 25 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 967
Ville aldrig nogensinde selv lade en køre på nogle af mine mcer uden kort.......
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der er altid mulighed for at prøvekøre et eller andet brugt hos en forhandler, hvis han har den klare opfattelse at du er seriøs køber - det er bare ikke den opfattelse jeg får - sorry
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
sep 2008
Følger: 2 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 196
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 346
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Det er lidt ligesom med damer, jo flere man dusker jo mere kræsen bliver man...
Og man skal jo starte et sted, så gå du bar efter en r6´er.. Det er en fin maskine til at starte på...Skal du fx pendle meget eller rejse, så ville jeg nok finde et alternativ
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Om ikke andet så se om du kan få en tur et sted (når du har fået pappet) og tag den derfra.
Jeg ville ikke vove mig med en tur uden pap. Skulle uheldet være ude, så får du ikke råd til nogen mc i mange år!
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.419
Sjov historie (lidt ulovligt)
Da jeg skulle til køreprøve, kørte jeg på min egen kværn ind til stedet hvor vi skulle starte og holdte en gade derfra. Jeg troppede så op sammen med de andre fra holdet, men skulle først køre til sidst. Da jeg så havde bestået og fået det midlertidige kort / papir hev jeg min mc jakke ud af tasken, gik over til min kværn, kørte forbi holdet, læren og "sensoren", vinkede farvel og kørte på arbejde
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Få nu først det kort, og kom derefter ud og prøv en ordentlig stak spændende cykler inden du træffer dit valg...det er de færreste som der ender med en r6 når de har været på nakken af de andre muligheder.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 346
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Problemet er hverdag.... Før 2002 var momentet helt væk, nyere end 02 blev det lidt bedre, men slet ikke på højde med konkurrenterne.
Til trackdays er dens motor fantastisk. Det samme når man en søndag i solskin møder 4 km snoet vej med gutterne. Men når man skal overhale på landevejen med 80 km så er den lige så død som en pgo hot, med mindre man banker den 3 gear ned, og det er så træls, og helt urimeligt. Og noget der gør at man bliver træt af den.
Alle de andre i 600 klassen er bedre på landevejen og i særdeleshed i byen.
Går du op i cc bliver All round egenskaberne meget bedre, men forsikringen kan være svær at betale, og de køre pludselig meget hurtigt
Prismæssigt er det INGEN problem at finde hverken cbr600 eller gsxr750 som er nyere end 99eren for 50k
Der er blevet solgt gsxr'r fra 06 for 64k. Og jeg har kendskab til en 03 som er handlet under 50 inden for de sidste mdr
Og prisniveauet til foråret spår jeg til ikke at stige, tvært imod
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg frygter det samme er tilfældet, hvis man først gør sig useriøs også
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Min gamle GPZ havde 57 hk og 32 nm, efter dysning med åbne filtre, hvilket jeg syntes dengang rykkede rimelig godt. Jeg syntes i hvert fald den trak meget godt, selv ved lave omdrejninger, og der tænker jeg at R6´eren må være rigtig god, da den jo har dobbelt så mange kræfter og moment, så jeg tænker jeg ikke vil savne "trækket" i byen, når man f.eks. Kører fra et lys kryds.
Prismæssigt er mit max på 50k, men jeg har dog også snuset til CBR900 og ZX7R og ZX9R, men det er bare som om R6´en tiltaler mig mest. ZX7R og ZX9R´eren ville jeg kører for "bane" agtigt på tror jeg, Og for at være ærlig, bryder jeg mig heller ikke så meget om designet på de nye cykler, fremfor de lidt ældre. Så ja, designet har nok også sin rolle hos mig, da jeg mest er til de gamle bane lignende cykler
Så jeg tror grunden til R6´eren er, at den ser godt ud uden at være for meget, og den har nok kræfter til mig
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
At du geare ned når du overhaler er kun fordi, du er nød til det. Tro mig
Og eftersom du ikke har en mc kort. Så er det nok ikke blevet til 100000km på landevejen endnu
Når du har prøvet begge verdener, så vil du med garanti sige "nøøøøøøøjj .... Jeg troede ikke forskellen var så stor"
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det kan så diskuteres hvad "noget" så er, for det er jo meget forskelligt fra person til person. Må en overhaling godt tage lang tid og se lidt latterlig ud, så ruller man bare på i 6. gear ved 80km/t på den R6.
Skal det være hurtigt og derved også sikkert, så skal den 2 eller 3 pinde ned for at komme kvikt udenom.
Efter min standard, sker der NADA under 10.000rpm - men er man kun vant til en tunet scooter, vil det helt sikkert føles som om jordkloden flyver afsted.
Hvis den R6 giver dig stiv diller, skal du sgu købe den. Man køber MC med hjertet og mavefornemmelsen - ikke fornuften.
Når du så er træt af at skifte gear hele tiden, må du jo se på hvad der så giver dig mere stiv diller.
aug 2004
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 135
Honda CBR600RR.
Runnerup er 636 03+ med indsprøjtning, meen den er ik mekanisk holdbar til mig.
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Selvom jeg dog også synes ZX7R og ZX9R er nogle sprøde maskiner
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 127
Så lyder det også federe
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 95
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Fandt en ZX9R på guloggratis fra 03 til lidt over 50k, men den er overhovedet ikke min stil/smag, design mæsigt
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Har pt 2 cykler, den ene synes jeg er smuk, men den er ELENDIG at køre på. den anden er sgu ikke noget at råbe hurra for udseende mæssig, men den køre som en drøm
Valget afhænger meget af om det er en cykel man vil bruge meget,eller den mest bare er en pynte genstand, og kun skal en tur omkring is kiosken et par gange hver sæson...
nov 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 278
Mht. prøvekørsel af et motorkøretøj, så husk på at du sætter ejeren / forhandleren i meget dårligt lys i tilfælde af en ulykke. I sådan et tilfælde vil forsikringen ikke dække, hvis du ikke har kørekort til køretøjet. Det er selvfølgelig sælgers pligt at kontrollere det.
Kan sige fra egne erfaringer, at i tilfældet du bliver stoppet under prøvekørslen, stå er det dig, sælgeren, direktøren og firmaet der får bøde. (De 2 sidstnævnte er firma), også selvom det kun er glemt derhjemme..
God tur til alle..
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Er din Gixer ikke så behagelig på længere ture ?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
En R maskine i byen i regnvejr. det er tortur, og gør for mig motorcykel kørsel til en negativ oplevelse
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Men passer det stadig med, at gixerne skal have høje omdrejninger før der sker noget ? jeg købte min hos en Suzuki forhandler som fortalte mig, at i forhold til andre mc´er, skal en GSXR have høje omdrejninger før det bliver sjovt, og derved også grunden til deres dårlige benzin forbrug. Bare noget han fortalte mig, da jeg købte min 250, som i hvert fald manglede power, specielt i overhalingerne
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 864
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg vil i hvert ikke sige nej på forhånd, men jeg vil nok kigge meget vurderende på de udsagn og indtryk jeg fik af den potentielle køber. Trådstarter her ville få et balnkt "NEJ" på det foreliggende grundlag.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Lader du en anden person køre i din bil / på din MC, så får du skam også en bøde hvis ikke de har kørekort til det. Det er din pligt som ejer af køretøjet, at tjekke det.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Sådan forholder det sig her hos mig.
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg snakker ikke om loven når det kommer an på hvem det er. Er det en jeg kender, så ved jeg at vedkommende vil holde mig skadefri - dvs han betaler min bøde.
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 864
Tvivler også stærk på at en forhandler af omtalte vil det. Ved prøvekørsel skal der (normalt) fremvises gyldigt kørekort.
maj 2007
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 864
I de fleste mc- og bilforsikringer står dette:
Der er regres ved grov hensynsløshed efter regler fastsat i Færdselsloven.
Der er også stå at forsikringen ikke dækker ved kørsel uden kørekort.
Det kan falde tilbage på forsikringstager, hvis køretøjet e lånt ud, velvidende at fører ikke har gyldigt førerbevis.
Jeg gider ikke ta' risikoen bare for at få solgt en mc eller bil.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg kender flere, der har prøvekort udenkort de seneste år - både hos forhandlere og private - men det er en tillidssag.
Som Mirza siger - uden at lade en køber prøve, så risikerer man jo bare at miste ham, og enhver handel er behæftet med en risiko - det ene eller andet sted.
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Det er ikke os alle der er så forhippede på at få solgt, at vi tilsidesætter al sund fornuft.
Jeg er ligeglad med om en køber kommer i sin Ferrari. Den kan jeg jo alligevel ikke tage som betaling for en smadret mc. Jo den er da rar at have stående hvis idioten ikke kommer tilbage efter prøve turen, men i så fald er det sikkert ikke hans alligevel...
I min Indkørsel skal køber ikke nødvendigvis have et kørekort, men det skal vedkommende som prøvekøre. Hos mig er en prøvetur heller ikke for at finde ud af om man kan lide den model jeg har tilsalg. Men udelukkende for at fastslå om den virker som den skal/som jeg har fortalt den fungerer.
Hvis en potentiel køber bliver afvist hos mig, så har han så lav en iq at han ikke burde befinde sig i trafikken... For disse simple betingelser vil være gjort meget tydelige for vedkommende i telefonen..
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 346
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvorfor købe noget som du ikke har køreret til ??
Ham der køre uden kort er da mere tåbelig end ham der låner ud til folk uden føreret....
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Man vil gerne være sikker på, at det man køber er i orden. Sådan har jeg det i hvert fald, uanset hvor meget sælger så siger at den er fejlfri, så kan man jo aldrig være heelt sikker
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg er helt enig - fortielse om at man ikke har kørekort er forkasteligt, men ved sælger det, er det vel op til ham om han vil tage chancen.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Ja, det er nogenlunde essensen af det jeg skrev. At jeg personligt ikke vil tillade det (hvis jeg var klar over det) skyldes dog ikke primært de mulige økonomiske konsekvenser.
Nogle købere oplyser det faktisk uopfordret eller adspurgt, men hentyder til gengæld relativt kynisk og slet skjult til købers marked og lign. pressionsmidler, fordi de ved, at det virker (på nogle sælgere) - sådan nogle henvendelser fik jeg et par stykker af i sommers, og en af dem var mildt sagt temmelig overrasket over at få et venligt men bestemt nej.
Jeg har dog også solgt et par cykler til folk, der endnu ikke havde kørekort, de blev testet af deres venner/familie.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
Hvad er en slipper kobling og hvad gør den i forhold til en normal kobling ?
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Det er en slags envejskobling. Motoren kan trække baghjulet rundt men baghjulet kan ikke trække motoren rundt.
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 40
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Glem slipperkobling, det får du alligevel ikke på en cykel fra '99 til 50 tusind kr.
ZX9R er da netop en racer i lidt gammel stil, men er du faldet for R6, er det jo bare sin sag.
Få dig et kørekort, og tag så ud og prøv nogle R6'ere med god samvittighed og få et stort smil på læben, og glem dem fra MC galleri, der engang fortalte dig at du var en idiot og R6 et udtjent bukket jern..
Prøvekørsel uden kortet