{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

Allan B
Allan B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11

Afgifts beregning?? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og undersøger import af en MC i den nærmeste fremtid, og derfor ville jeg gerne ha lidt styr på afgift osv.

kan se på skats hjemmeside man kan se hvad andre har givet, men når jeg kigger under den model jeg leder efter, så er der ingen tidligere der har importeret en? den finder intet

men er der nogen der ved hvad afgift satserne er,? så jeg kan få en ide om hvor meget jeg skal af med ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afgifts beregning??
  • #1   20. aug 2012 Hvilken cykel snakker vi om?

• #2   20. aug 2012 Jeg har præcis samme problem, så lytter med her.

• #3   20. aug 2012 samme her. ..Lidt riski at føre en cykel ind i landet som så viser sig at koste meget mere end hvad forventningen er.. import trækker også her. ..udvalget er så meget anderledes.

• #4   20. aug 2012 Alexander P - Hvilken cykel?

Her er det en Benelli TNT 1130 der er tale om..

• #5   20. aug 2012 600cc racere.. r6, zx6r, gsxr, cbr f4.. smiley ...ikke noget specifikt endnu.

• #6   20. aug 2012 http://www.dba.dk/benelli-1130-1130-ccm-2009/id-82963097/

Hvis du tager 60% af prisen på den her, så ender du med en afgift på 54000 kr.. Så det er vel i det område..

• #8   20. aug 2012 Find nogle tilsvarende cykler med afgift i dk - tag en gennemsnitspris af dem - tag herefter ca. 55-60% af den pris og du vil have et nogenlunde overslag - i hvert fald lige så præcist som at kigge på tidligere afgørelser fra skat.

• #9   20. aug 2012 Og her er en uden afgift:

http://www.123mc.dk/benelli-tnt-1130/mcid-24148s2

Hvis man tager den pris og lægger sammen med de 54000 kr i teoretisk afgift, ender du på 94000 kr.. Så 54000 kr i afgift er nok ikke helt skævt...

• Allan B
    Allan B Tilmeldt:
    maj 2012

#10   20. aug 2012 jeg var nu mere efter satserne, jamen har kigget på en række cykler, og får intet ud af skats side, den med de 60% har jeg prøvet flere gange med biler, og mange gange er det helt skævt, det danske marked er alt for spredt, nogen vil have en formue for det, andre vil have meget meget mindre, både hos private og hos forhandler.

vil gerne have noget lidt mere præcist. men det handler om en Z6R, synes bare dem jeg finder i tyskland står pænere samt har kørt mindre, og til fornuftige priser, de ligger ihvertfald under dem uden afgift jeg har fundet i dk

• #11   20. aug 2012 ZX6R (har ikke hørt om den anden)
    Og hvilken årgang?

• #12   20. aug 2012 Problemet er jo, at der er et beregningselement og et vurderingselement. Beregningselementet er simpelt, for enhver cykel (nypris større end 41700 og uden fradrag for ABS osv) er afgiften

Afgift = (9/14 - 10007/nypris) * handelspris

F.eks giver nypris 185.000 og handelspris 100.000 en afgift på 58.877, sådan er SKAT's regnemaskine indrettet.

Problemet er vurderingselementet = handelsprisestimatet - Det kan være helt velkendt på forhånd (de cykler der er på SKAT's niveaulister) eller helt ukendt (ingen cykler i SKAT's system), og så alle ting mellem disse 2 yderpunkter (mere eller mindre sammenlignelige cykler i SKAT's system).

Denne problematik kan man ikke rigtig beregne sig ud af, men kun søge at estimere bedst muligt, er der slet ingen lign. cykler i SKAT's system bliver det naturligvis et ret usikkert estimat. SKAT vil søge at finde sammenlignelige modeller i markedet at fastsætte afgiften udfra, og man kan altid "hjælpe" SKAT på vej ved at vedlægge en evt. afgiftsansøgning relevante eks. fra markedet, men der vil altid være et større eller mindre usikkerhedsmoment i denne situation.

• Allan B
    Allan B Tilmeldt:
    maj 2012

#13   20. aug 2012 en fra mid-slut 90'erne smiley
    jeg ved godt det med vurderingen
    jeg har bare meget svært ved at finde handelsprisen, i det folk har vildt forskellige meninger om hvad de vil ha for dem, selv forhandlere

• #14   20. aug 2012 ...men hvad hvis prisen er ca. 15000 på en cykel i tyskland og en herhjemme v. minus 60% fratrækning, 30000 kr? ..hvordan finder man så ud af hvad den fra tyskland koster med afgift? ..altså inden for 5000 kr. overslag.

• #15   20. aug 2012 Allan B -

Ja, men det er jo netop den usikkerhed man må leve med, at handelsprisestimatet i nogle situationer bliver enormt usikkert, når prisen i markedet kan fluktuere/variere med en faktor næsten op til 2, så ved man aldrig helt hvor SKAT ender (hvis det er en for dem på forhånd helt eller næsten helt ukendt model). Kan man ikke det (eller er villig til en evt. langvarig proces med klager til motorankenævn osv), skal man holde nallerne fra en sådan model

• #16   20. aug 2012 Umiddelbart vil en ZX6R fra 1996 koste ca 21000 kr i afgift og en ZX6R fra 1999 vil koste ca 31000 kr i afgift

• #17   20. aug 2012 Men det er jo i bund og grund ikke Skat's opgave og/eller problem at folk vil importere køretøjer. Det er da fornemt nok, at de stiller en ca-liste til rådighed...

• #18   20. aug 2012 Jabbekot -

Det er jeg nu ikke helt enig i, hvis DK var en isoleret lukket ø(konomi), så ja måske. Men vi har valgt at være en del af EU, med det integrerede/fælles marked, så der er mange ting, der følger med dette. F.eks. var muligheden for at få tilbagebetalt afgift ikke noget, der bare blev indført helt frivilligt, men en måde at undgå en retssag mod det danske afgiftssystem for tekniske handelshindringer.

• #19   20. aug 2012 Enig, men når nu sagen er som den er, så må vi være glade for, det vi trods alt kan ;o)

• #20   20. aug 2012 Jabbekot -

Det er jeg nu heller ikke enig i.

At Danmark / SKAT vælger at det skal være muligt at lave import, betyder også at de må stille rådgivning samt en valid udregning tilrådighed.

I det mindste skulle det være muligt at betale for et bindende svar på hvad afgiften er på en given MC ud fra en gennemsnits pris.. Ved syn, kan synshandlen så vælge at øge eller mindske prisen med 5-10-15%....

• #21   20. aug 2012 Det er vist kun +/- 5% nu, ikk? Eller er jeg galt på den..
    Men du kan jo altid få et "bindende tilbud" fra Skat på afgiften? Som du selvfølgelig kan klage over.. Alt andet lige, er det da fedt at vi KAN importere..
    Jeg ser helst glasset som halvfuldt i stedet for halvtomt ;o)

• #22   20. aug 2012 Problemet opstår jo ofte fordi man først kan få en afgiftsbehandling = handelsprisestimat fra SKAT, når man står med en given cykel (har købt), og i den situation er jo så ofte for sent at fortryde for mange, såfremt man finder totaløkonomien i projektet er skredet p.g.a. SKAT's vurdering. Løsningen på det problemet hedder jo model/årgangs-lister, som SKAT jo faktisk også har i form af niveaulister (så det er ikke fordi de ikke kan), de er blot ikke særlig ekstensive IMO, hverken i modelomfang eller aktualitet, så den del kunne i hvert fald godt forbedres lidt. Der skulle iøvrigt komme nye niveaulister på torsdag for interesserede :-).

• #24   21. aug 2012 Det kan du selv læse her ( i mellemtiden har SKAT ændret det til onsdag, altså i morgen) -

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2046786

Men bare rolig, jeg skal nok poste linket når listerne bliver frigivet :-).

• #25   21. aug 2012 Det nemmeste er vel at bruge skat's regnemaskine: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=11169

du skal bruge en handelspris. Tag en gennemsnitspris fra f.eks. dba.dk, og læg 5.000 kr til . Nypriser skal du også bruge, som kan findes på sydfynsmc.dk.

Har brugt denne metode flere gange og skats endelige vurdering endte med 500 kr mere end regnemaskinen havde kalkuleret.

Denne metode giver et rigtig godt udgangspunkt på hvad reg afgift vil være.

Eks: zx6r fra 99, listepris =50.000 kr - nypris =133997 --> 28409 kr... sættes listeprisen 10.000 højere vil afgift være ca 6.000 kr højere og tilsvarende vil afgiften være ca. 6000 kr lavere hvis listeprisen er 10.000 kr lavere.

Når skat vurderer listeprisen sorterer de den dyreste og billigste fra og kigger herefter på gennemsnitsprisen + stand af mc som kan sættes + 5% eller minus 5%...

Har lige søgt om afgift i maj i år på en 2006 og 1994 fireblade - og de endte som sagt med +500 kr i forhold til regnemaskinen

• #26   21. aug 2012 Det er godt nok begrænset hvor mange forskellige modeller der findes i den liste smiley

Hvad siger SKAT, hvis man ringer og spørger til hvad en anslået afgift vil være på baggrund af at man ikke vil betale 40k for en cykel, hvor afgiften kan være fra 40-100k?

• #27   21. aug 2012 Skat er jo en offentlig instans og konservative i ordets forstand og de er pænt ligeglade med hvad man selv syntes. De har deres regler og processer som de forholder sig til indtil de finder på at opdatere og ændre dem. Har snakket med dem om samme problem og deres svar var at "man skal følge deres processer for at få vurderet afgift" og de tager ikke stilling til hvad man vil gi men hvad man skal betale i afgift.

Kommentér på:
Afgifts beregning??

Annonce