1.087 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
18 år og mc? 18 år og mc?
Da jeg bliver 18 til maj og bil ikke siger mig noget, har jeg overvejet at investere i en mc. Jeg har kigget mulighederne igennem og har besluttet at købe ny, men hvordan gør jeg det bedst og hvor meget skal jeg tage højde for?
Ud over det hvordan fungere nedrosling af en maskine da jeg har overvejet en 650 cc maskine med 85 hk skal den jo nedrosles.
Sidst men ikke mindst, hvordan er en Suzuki GSX 650 F og leve med til hverdan og sådan?
Mvh Mads
0 synes godt om
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 51
Man kommer dog på ingen måde udenom at en 600 ccm virker mere snorlige på landevejen og vil egne sig bedere til lange ture.
Det spørgsmålet om at du vil have den i stedet for bil for at hygge dig så vil jeg mene mindre ccm er et bedere svar til en starter.
Det er hvad jeg har erfaret ind til videre, det er dit eget valg. Så hvis du har kortet så prøvekør
P.s ingen erfarringer med gsx 650 F'eren
Håber det hjalp
maj 2008
maj 2008
sep 2006
Følger: 58 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 519
Jeg har et par gode råd, som også kan komme dig til gode... Som markedet er nu og efter finanskrisen er det utroligt god chance for at du kan gøre dig et rigtigt røverkøb ved at handle brugt. Især nu hvor du skal have en cykel som er droslet.
Alle som har prøvet at købe helt nyt VED at så snart du ruller ud over kantstenen så er køretøjet 25% mindre værd. Som økonom kan jeg kun sige - det ville jeg ALDRIG gøre, især ikke for lånte penge.
I stedet for at spilde 3500 kr på at få en cykel droslet, så find hellere en der er det allerede. Der er INGEN penge at spare ved at købe en ny cykel, sætte drosling på og så pille den af igen når du må. Værditabet er simpelthen for stort på den nye cykel.
Hvis jeg var dig, så ville jeg sørge for at låne så lidt som muligt, køre på den droslede cykel de år du nu skal (det kunne være en GS500)... Og brænd så hele børneopsparingen og pensionen af på at købe din drømmecykel senere.
Jeg garanterer dig, at hvis du har MC i blodet, så får du lyst til at prøvet noget nyt når du kan
Så find en brugt cykel der allerede er droslet, gem pengene til din næste cykel eller til udstyr (det er også dyrt).
Køb IKKE en ny cykel for lånte penge som din førstegangscykel
maj 2008
Hvilke cykler ville i kalde gode første gangscykler?
Eneste krav er den ikke er noget sindsygt gammelt, den er hurtig uden begrænsninger, og den skal være nogenlunde billig at forsikre og køre
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Du kan gøre tingene på 2 måder, købe en sprit ny maskine for 100.000kr og betale 2-3k hver måned i afdrag + dyr kasko forsikring, eller købe en ældre maskine for 25-35k (det kommer man langt med) og så koster forsikringen 2500kr i ansvar..
jeg kan godt anbefale de små 400ccm racere, selvom man nok piller droslingen af efter et ½ år, så slår de dig ikke ihjel..
tjek evt min ud (nej ikke til salg)
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 116
og du kan tune den lidt med et 155 polini kit og arrow uds..
aug 2006
Følger: 25 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 967
sep 2006
Følger: 58 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 519
Vær ikke bange for at købe en brugt cykel der allerede er droslet - du skal nok få den solgt igen.
Det er helt klart både nemmere og billigere end at købe en som ikke er droslet og så få den droslet og af-droslet igen senere hen. Billigere cykler er efterspurgte - dyrere cykler er ikke.
Jeg startede på en GS500F fra 2004 - lige som Honda CB500 og Kawasaki ER5 er disse motorer skudsikre og hvis du køber en med lavt kilometertal kan du være sikker på at der ikke er nogen ubehagelige overraskelser i form af reparationer.
Som førstegangskøber er det bare SÅ surt at erfare, man ikke har råd til service fordi man ikke lige havde overvejet at der er forskel på prisen om man har en firecylindret rækkemotor eller en simpel parallel-tocylindret.
Min første cykel kostede 58.000 kr. Jeg havde den i to år, så ville jeg prøve noget vildere og solgte den for 48.000 kr. Dertil kom ca. 1.500 kr til service hvert år, 550 kr om året i vægtafgift og 6.500 kr til forsikring.
Alt i alt ca. 1.100 kr om måneden plus benzinforbrug ALT inklusive for en GS500F som 24-årig. hvis du låner penge har du selvf. fordel af rentefradrag som banken selv melder til skat - men det er ikke mange penge.
Nu hvor du skal låne pengene kan du godt regne med at banken skal have pant i køretøjet og det er ligeledes noget man skal betale for. Som regel koster det ca. 3.500 kr at oprette et billån (som er det man bruger til en brugt MC også) og så 10% af køretøjets værdi hvis der dertil skal etableres pant.
Så hvis du skal have en cykel til 50.000 kr skal du regne med at det koster melle, 6 og 8.500 kr at etablere lånet med pant. Denne omkostning skal du naturligvis lægges oveni og fordeles ud over månederne i den periode du regner med at have cyklen for at du kan se hvad du i realiteten koster dig pr. måned.
Hvis du financierer cyklen - husk da at aftale en afbetaling med banken som dækker BÅDE cyklens værditab, renteomkostninger og etableringsomkostninger over den periode du regner med at have cyklen i... og læg gerne lidt til. Så står du ikke pludselig med en cykel du har solgt og en restgæld.
Hellere gøre hjemmearbejdet og regne ud hvad det koster på forhånd!
Måske du ikke nødvendigvis skal op i en cykel der er droslet - sådan en som dem her er også et godt bud og de ser fede ud:
http://www.dba.dk/kawasaki-ninja-250-250-ccm/id-82078489/ (bedste kvalitet)
eller
http://www.dba.dk/hyosung-gt-250-r-250-ccm/id-66912554/ (lyder klart fedest)
De er også nemme at sælge igen uden et stort værditab
Jeg tror det bedste råd jeg kan give dig er - lad være med at gøre noget forhastet... Der kommer ALTID et lige så godt tilbud og en lige så god cykel. Tænk dig desuden om to gang før du køber en cykel som er ridset eller omlakeret - de er sværere at sælge og kan have skjulte fejl.
Ellers - så spørg herinde hvis der er noget du er i tvivl om.
mar 2012
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 1
Men ud og prøv lidt forskelligt og se på dem
Derudover skal du huske også at lægge penge til side til udstyr ! hjelm, dragt, rygskjold osv ! det er et must !
maj 2008
18 år og mc?