{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.962 visninger | Oprettet:

Skrue speedo tilbage ved motorskift? {{forumTopicSubject}}

Burde man ikke spole et speedometer tilbage ved motorskift?

Eller er det selve cyklen km tælleren skal følge?

Det giver for mig mest mening, hvis den skal følge motoren.

Så hvis cyklen har gået 70000 og man sætter en helt ny motor i, burde man vel stille den til 0?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrue speedo tilbage ved motorskift?
  • #1   9. jun 2012 Nej efter min mening er det at snyde med km-tallet smiley

    Lige som på en bil bliver alt jo slidt efter km standen og ikke efter motoren der er lagt i, lejer, gummidele, lakken i sig selv, derfor ser jeg den eneste grund til at gøre det, efter en total renovering... Men er der bevis for denne, er det jo igen ligemeget med km-tælleren, så der er faktisk ingen grund til at stille den tilbage, andet end for at snyde...

    Min mening om den sag smiley


  • #2   9. jun 2012 nej... for det har cyklen jo ikke kørt mindre af.

    bare noter i servicebogen at der er skiftet motor ved XXXX km


  • #5   9. jun 2012 Så kan man vel også sætte den til noget der ligner nyprisen eller hvordan, hvis cyklens stand står til 0 km? Ville du ikke føle dig snydt så?

  • #6   9. jun 2012 det er jo snyd

    det ville være fint at du skrev i et dokument at ved xxxx km blev motoren skiftet til: motornummer og km


  • #7   9. jun 2012 Det er da bedrag så det vil noget.

  • #8   9. jun 2012 Efter min bedste overbevisning - ja så følger km tal cyklen - AL pilleri med km tal er snyd og bedrag !

  • #10   10. jun 2012 se hva de siger i mc forretningen, når du siger du har en ny, og vil bytte til en anden ny, , he he.. gi gas.. mvh hc

  • #11   10. jun 2012 kontakt dem her de ved ihvertifald hvordan ;o)

    http://www.km-justering.dk/


  • #12   10. jun 2012 Men km. tælleren måler vel på motoren af en grund. At skifte baghjulslejer eller forgaffel er nok lidt mere overkommeligt end at skulle skifte gearkasse el.lign.

    Hvis vi snakker biler, og der er skiftet motor, hvorpå der står "tandrem skiftet ved: 35.000" men at der på speedometeret står at den har kørt 500.000 så skal man blindt stole på at ejeren taler sandt om km. tal på den nye motor?

    Jeg ville i hvert fald give mere for en cykel der havde 70k på cykel og 30k på motor, end en der havde 30k på cykel og 70k på motor. Motorproblemer er bare så meget mere træls end alt andet, fordi at man ikke kan bruge lortet, og at det tit kommer uden varsel.
    Hvis affjedringen er ved at blive træt, eller plastikkåberne er blevet matte, kan lortet stadig køre


  • #13   10. jun 2012 like a boss det er fusk og røre ved de tal der står i dit speedometer. du må bare gi den noget mere gas til den har gået en omgang.

    min cykel er jo heller ikke nyrenoveret efter jeg har skiftet tændrør og olie/luftfilter..


    ville du ikke føle dig snydt vis du havde købt en cykel hvor der står 15.000 km i tælleren og så får du den hjem hvor efter forgaffel og samtlige bøsninger er totalt smaderet og ved at falde fra hinanden.


  • #14   10. jun 2012 Lad det nu stå, cyklen har stadig kørt længere, muligt at km tælleren sidder på motoren på din, hvad så med en bil hvor den måler på en abs føler, skal man så ifølge din logik nulstille speedometer når man skifter abs sensor?
    Muligt at motorproblemer er trælse, men det er en generelt slidt cykel også..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #15   10. jun 2012 Det er sgu da påfaldende at det ALTID lykkes folk at finde en motor med færre kørte km end den de skifter ud. Allerede der vil jeg være super skeptisk.

    Hvis du gladeligt giver en højere pris for en mc med udskiftet motor, kan det så ikke være komplet ligegyldigt hvad der står på tælleren?

    Det er jo ikke svært at forestille sig du bare vil spole den tilbage og så "glemme" at fortælle om motorskiftet til køber...


  • #16   10. jun 2012 Kilometertælleren sidder sgu da ikke på motoren!! Den tæller jo ikke kilometer når motoren står i tomgang, men tæller i forhold til hvor meget hjulet drejer rundt. - En timetæller sidder på motoren, som på fx cross og enduro cykler, men ikke en kilometertæller.

    Det er rigtigt at selve føleren kan sidde placeret på motoren, i kraft af at gearkassen sidder sammen med motoren på de fleste MC´er, men det er stadig bare på gearingen den tæller, og ikke på motoren.


  • #17   10. jun 2012 hahaha omg..

    hvor meget har så hjullejer, bøsninger, stel, hjul, gearkasse, koblingsgreb, sæde og ALT det andet på MC'en "kørt" ??


  • #18   10. jun 2012 Nå nej, det er jo noget vrøvl. Måleren sidder selvføllgelig på den der krans til tandhjulet.
    Buggi: Jo, jeg bruger ikke frigear smiley

    Når man går en cykel igennem ved køb, så tjekker man vel om bøsninger og lejer virker som det skal, derfor er selve køretøjet vel ikke vigtigt, fordi at man netop kan se, og mærke om det hele er iorden. Det tager ikke særlig langt tid at tjekke om slanger og gummidele er møre eller om kronrørslejerne er ved at gå. Derimod kan man jo ikke se om en plejlstang er ved at falde af pga. metaltræthed.

    Det var også bare en tanke.

    - Bonus: Kan man på en eller anden måde måle/se sig frem til, hvor langt motoren cirka har gået? F.eks. ved at se på slidde på knasterne el.lign. ?


  • #19   10. jun 2012 Stellet kan altså også blive metaltræt og flække, mener Suzuki lavede en model for år tilbage der havde problemer omkring svejsningen ved kronrøret. Har da også tit hørt / set veteraner der er fået en revne et sted på stellet specilet når de er uden eller med minimal affjedring. Og det kan man sgu ikke altid se med det blotte øje. På en maskine der er pakket ind i plastik kan du jo netop IKKE se det hele, vil du så begynde at skille den ad?

    Men som modsvar til dit, tjekker man vel også om motoren virker slidt ved køb??


  • #20   10. jun 2012 Peter: Men hvordan vil du tjekke det? Ved at skifte gear?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   10. jun 2012 Man kontrollerer maskinens generelle stand og om gear kører som de skal osv - nøjagtigt lige som man tjekker om affjedring, lejer / bøsninger osv virker som det skal.

    Det er noget elendigt sludder at komme med når du siger at man burde lade km følge motoren, og at motoren er det som er vigtigst ikke fejler noget på en brugt MC.
    Affjedring og bremser er da LANGT vigtigere - specielt på sådan en Hunsynong bong du har købt, og åbenbart vil renovere eller skifte motor i med henblik på videresalg.

    Indrøm det - det er jo derfor du spørger i den her tråd...?


  • #22   10. jun 2012 Km følger stellet, ikke motoren.
    I servicebogen skriver man det der er sket i bikens levetid f.eks. motorskift................


  • #23   10. jun 2012 Sajmon: Hvor har jeg skrevet at man burde lade km.tælleren følge motoren?
    Affjedring og bremser kan man tjekke visuelt, og også prøve det af, så jeg holder fast i, at motoren er det vigtigste. Skid hul i bremserne, de kan skiftes.

    Den Hyosung jeg har købt har gået 12000, og det fejler intet, udover at den skal have nyt kædekit, som er på vej.

    Jeg har købt en GSXR 1000, hvor sælger sagde at den har fået skiftet motor, til en der har gået 10.000. Selve cyklen har gået 31000. Det kunne jo være rart at kunne dokumentere det på en måde.

    Allan: Ja det giver mening. Jeg synes bare aldrig at der er servicehæfter med til motorcykler.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #24   10. jun 2012 I allerførste indlæg. "Så hvis cyklen har gået 70000 og man sætter en helt ny motor i, burde man vel stille den til 0?"

    Mit svar er stadig - "Nej så dokumenterer man det motorskift og lader km tælleren være."

    Motoren kan også nemt kontrolleres for mislyde og slid, så den er ikke mere afgørende ved køb end affjedring og bremser er. Man skal jo vurdere cyklen som helhed, og ikke kun på enkelte ting.
    200hk på hjulet hjælper ingenting hvis ikke lortet kan styre / bremse, så det hele skal give mening.

    31.000km er INTET for en GSXR1000 - så det lyder mærkeligt at man allerede skal skifte motor der, og det lyder endnu mere mærkeligt at man kan finde en med kun 10.000km på tælleren.
    Det er op til sælger at dokumentere det - du har ikke en chance for selv at gøre det uden nogle papirer, eller kvitteringer.


  • #25   10. jun 2012 Det er IKKE usædvanligt at finde en med 10 k på tælleren, det laveste jeg har set var under 1.500, købte selv dele fra sådan en totalskade, ca 2 mdr havde den kørt.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #26   10. jun 2012 Fair nok - nu er det heller ikke noget jeg laver hver dag, så det er muligt jeg ikke leder de rigtige steder. smiley

  • #27   10. jun 2012 Sajmon: Arh.. Det er et spørgsmål. Jeg mener ikke at man burde, men spørger, om man ikke burde. Så mit forslag er måske dårligt, men jeg prøver ikke at diktere.

    Som skrevet vil jeg bare mene at det er nemmere at diagnosticere cyklens stand, end motorens, ved køb. Det er klart, at hvis der er mislyde, så kan man godt, men en gammel motor laver vel nødvendigvis ikke mislyde.
    Hvis lortet ikke kan styre eller bremse som du skriver, kan man netop opdage fejlen med det samme, og bestemme en anden pris ud fra det.

    Ja det er lidt sjovt, men jeg mener at det var noget med et tunings projekt, hvor motoren døde lidt. Den er vidst til salg herinde.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #28   10. jun 2012 Ok.

  • #29   11. jun 2012 jeg bruger aldrig km tallet til noget som helst, der fuskes og stilles så for mig er det ligegyldigt om km tæller står på 100 eller 1 million km, det er nemt at tjekke cyklen på anden måde

  • #30   11. jun 2012 Enig med Tonny og Bodie

    for mig spiller det ingen rolle om folk de skifter speedo ved motorskift eller ej, bare de er ærlige. Det er nok der den ofte er gal, at folk netop ikke er ærlige ved et evt. salg.
    Derhar har jeg samme fremgangs mode som Bodie, jeg er fuldstændig ligeglad med km, derimod mere interesseret i historie, ejer, alder, brugsspor, kvittering osv. Ofte går jeg efter biler og cykler med mange kilometer da de er billigere OG det er mere sandsynligt at de ikke er fusket. Ved mc gange jeg gerne alder med 6000 km og ved biler (lidt afhængig hvad bil) omkring de 20.000 km. Hvis den har kørt mindre skal jeg se dokumentation før jeg "tror" på det, ellers er det sku fint.

    Men for lige at sige det helt tydeligt, så er der INGEN der kan fortælle om en mc eller bil har gået mere eller mindre end hvad der står. Jeg har set biler som havde kørt 150.000 km som lignende en der havde kørt en halv million, og jeg har set biler der har kørt en halv million men lignede nærmest en ny bil.

    Jeg har selv en mc med 130.000 på klokken (honda) og den står som om den aldrig er bleven kørt. Motor har været skilt af ved 100.000 og efter alt var i orden blev den samlet igen.


  • #31   11. jun 2012 Ja, men når en cykel har 100 ejere på et år, ingen histore, ingen servicehæfte, og ingen kvitteringer forefindes, så er du jo ligesom overladt til dig selv. Du kan ikke vide om ejeren taler sandt.

    Gange med 20.000 km. er måske lige i overkanten smiley


  • #32   11. jun 2012 bil gange med 20k

    Og nej du ved ikke om ejeren taler sandt, men du ved for pokker heller ikke om den næste ejer husker at sige at speedo er skruet tilbage, så hvor fedt er det lige ??


  • #33   11. jun 2012 Mirza:

    Så hvis den har kørt 100.000 ganger du med 20.000? = 2 milliarder kilometer.. Aaarh smiley

    Mirza: Igen igen, jeg synes hurtigt at man kan se og mørker om styretøj, lejer og gummi osv. har i god stand, så det er lige meget. Det vigtigste er stadig motoren efter min mening.


  • #34   11. jun 2012 Nej boss jeg tror mirza mener år smiley Dvs ti år gamle gange 20.000 = 200.000 km

    Men f.x. en mercedes diesel må man gerne gange med 40.000.

    Prøv for sjov (på tyske mobile.de) at tjekke diverse audier, mercedes, bmw (men også andre biler) når de er 2-3 år gamle. Du vil se at mange nye biler har kørt 200.000 km efter 2-3 år.

    Bagefter søg på biler der er 10, 15 eller 20 år gammel... Stadigvæk har hovedparten kun kørt 200.000 km... Det er da lidt underligt.

    Det er kun for at bevare den kritiske sans, naturligvis vil der være nogle der kører langt mindre, og især ved MC er de tjo set at folk kører det første år, bliver gift, får børn osv og 10 år senere sælges motorcyklen med 10.000 km..

    Og om du kan mærke om lejer osv er slidt, næppe smiley Nu ved jeg ikke hvordan du prøvekører dine mcer, men jeg kan ikke mærke forskel på en cykel der har kørt 10.000 eller 50.000 km, og undskyld jeg siger det, men jeg tror altså ikke der er nogen der kan. I de tyske magasiner har de ofte givet cykler til motorsagkyndige, synsfolk osv, hvor har bedt om en km vurdering, og de har altid ramt ved siden af (bmw med 200.000 vurderes til 50.000 osv). Køb og regn med at du bliver snydt, så bliver du mindre skuffet hvis det sker smiley


  • #35   11. jun 2012 Ah jeg misforstod smiley Ja det er rigtigt, men det kan du bare ikke sammenligne biler med motorcykler.
    Hvis jeg havde haft en fast motorcykel de sidste 5 år, havde jeg nok kun kørt omkring 5000 på den. Mens andre snildt kører 50 på et år!

    En bil er oftest et transportmiddel, men det er en motorcykel nødvendigvis ikke. Et smut til kalø eller hjejle om ugen er ikke noget der trækker specielt på km. kontoen smiley

    Jeg vil stadig holde fast i, at der er mindre resterende levetid i en motor der har kørt 50k end 10k. Når motoren brækker sig, kommer man ikke videre, før man får fixet den, eller får en ny motor.
    Som du selv skriver, kan man jo ikke vurdere, hvis det hele spiller. Hvis sælger tilmed lige har brugt nogle timer på at rense motor og polere osv. kan han sagtens få den til at se halvt så brugt ud.

    Summa: Motorarbejde kræver mere viden, tid, og penge. Alt andet er mere slavearbejde og "lige til" synes jeg.



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #36   11. jun 2012 .... Synes du....

    Men sådan behøver det ikke være. Alt kan udmåles - men logisk nok er det mere omstændigt at gøre det på en så stor og omfattende del som motoren, end det er på en enkelt ting som et baghjulsleje eller en støddæmper.





  • #37   11. jun 2012 Det var egentlig bare det jeg tænkte. Hvis motoren er glad, så er bossen glad smiley

Kommentér på:
Skrue speedo tilbage ved motorskift?

Annonce