{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.244 visninger | Oprettet:

Betale før prøvetur ved køb fra privat {{forumTopicSubject}}

I et tidligere indlæg vedr salg eller køb fra privat opstod der desværre en diskution der lidt overtog emnet.
Vi er jo mange der enten gerne vil sælge eller gerne vil købe her i starten af en sæson, så det er jo absolut et relevant spørgsmål.

Derfor oprettet jeg dette emne for at høre fra alle jer der har prøvet eller måske vil prøve at købe brugt mc fra en privat.

Ville du/i betale sælger før en prøvetur, eller forventer du/i at prøve maskinen inden forhandling?
Evt også skriv om du/i ville reagere,
Er du/i ok med at blive mødt med kravet om at skulle betale for maskinen før den er afprøvet, eller ville du/i finde en anden at handle med?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betale før prøvetur ved køb fra privat
  • Anders K
    Anders K Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 207
    #1   13. apr 2012 Ved prøvekørsel ville jeg aldrig overlade købssummen til sælger, før vi havde en aftale og en kontrakt. Han er selvfølgelig i sin gode ret til at nægte mig en prøvetur, men så bliver der ingen handel. Sådan ser jeg på det.

Når det er sagt, så købte vi min kærestes motorcykel sidste vinter uden at prøve den først - der lå sne, så vi gik den ekstra grundigt efter i garagen. Ingen fejl eller problemer.

/anders

• #2   13. apr 2012 Jeg har nu købt 4 maskiner privat, og alle gangene har sælger indvilliget i en prøvetur FØR betaling. - Havde han ikke gået med til det, var der ikke blevet nogen handel.
    Jeg lader også en evt. køber prøve min maskine hvis/når jeg har en til salg før et evt. køb. Dog gør jeg opmærksom på selvrisikoens størrelse ved evt. Uheld.
    - Jeg køber ikke et stykke brugt mekanik uden først at have prøvet at det virker. Om det så er motorcykler, guitarforstærkere, biler eller græsslåmaskiner.

• #3   13. apr 2012 +1 til Anders indlæg.

• #4   13. apr 2012 Ingen test tur af den mc jeg er villig til at betale måske 50000 + kr for...... fair nok, men så held og lykke med salget bassemand smiley

• #5   13. apr 2012 Jeg ville ikke give alle pengene på forhånd, så kan man altid komme og sige den ridse havde den ikke, eller værre endnu, hvem siger sælger har rent mel i posen og ikke bare stikker af med ens penge, og MCen er måske stjålet..

• #6   13. apr 2012 Hvis jeg var interesseret i, at købe en mc privat ville jeg da også forvente en prøvetur uden, at jeg skulle tvinges til at betale eller lægge et depositum. Fair nok at jeg skal opgive kørekort info osv.

• #7   13. apr 2012 En handel handler om tillid og jeg er 7-9-13 ikke blevet snydt endnu hverken som køber eller sælger

Hvis sælger udbad sig depositum eller hele købesummen, så fandt jeg et andet sted.

Omvendt ville jeg som sælger heller ikke bede om depositum, men holder da øje med om han/hun har kørekort til den og om kommer med tog eller stiller sin egen bil osv.

• #8   13. apr 2012 Ville heller ikke gå med til det. Har ikke noget imod hvis sælger kører med ved siden af, men vil sgu have lov til at prøve før jeg bruger penge på noget der er brugt.

• #9   13. apr 2012 En lille tilføjelse, synes selvfølgelig det er ok at man hæfter for de skader man evt. måtte lave på en lånt cykel.

• #10   13. apr 2012 First you try, then you buy - prøvet også min inden køb

• #11   13. apr 2012 Jeg har kun haft ansvar på mine cykler, så ingen prøvetur uden kontanter, og hvis køber er interesseret er det jo heller intet problem.

Hvad nu hvis han vælter, så skulle jeg jo sikkert til at kæmpe for at få pengene for cyklen, så ingen penge ingen tur.

Når jeg handler cykel har jeg pengene med, jeg kommer jo for at købe ikke kun for at prøve den.

• #12   13. apr 2012 Man prøver det man køber. Pleje at tage en kammerat med. Prøvekører, mens sælger har mit kørekort og bil nøgler. Kammerat søger for at sælger ik stikke med bil:) og Så kan de stå og hygge snakke. Og sælger har kørekort, nøgler og kammerat:) som sikkerhed...

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #14   13. apr 2012 Som angivet ovenfor så handler det i den grad om tillid når der handles privat-privat. Og sålænge solen er fremme og der blå himmel, så er alt godt! Men hvad nu hvis..... der sker noget med MC'en under prøveturen?

Alle hensigter fra køber kan være 100% reel i forhold til prøveturen, men der vil "næsten" altid opstå uenighed om skyld, omfang og ikke mindst økonomi.

Når jeg har solgt brugt MC til privat, så har jeg altid lavet en købskvittering samt en "Aftale om prøvekørsel". Hvad angår prisen har den været fast og drøftet forlods, dvs. man starter MC'en. Sælger får mulighed for at se, lytte og røre... alt det han/hun vil. Slutteligt vil en prøvetur "næsten" altid komme på tale, hvorfor jeg har den holdning, at køber deponerer det beløb vi er blevet enige om - og såfremt der sker noget med MC (uagtet hvad det måtte være), så vil dette beløb blive brugt som garanti (økonomisk) ift. mig som sælger. Desuden har jeg angivet og fået køberaccept på, at det ikke bliver mig som skal afgøre om "noget" skal laves eller ej (hvis tvivl opstår). Dette har jeg angivet som nærmeste MC værksted jeg end bruger. Desuden stiller jeg også som krav, at testkørsel udelukkende kan finde sted med korrekt førerret - og at distancen skal være fair afstemt. Jeg stiller ikke min private salgsbare MC til rådighed for 500-1000km test-piloter der "bare vil prøve"... Så finder køber bare frem til en forhandler og får sine erfaringer på den front!

Så kan det godt være at der er nogle få ovenfor der angiver, at hvis I bliver mødt med depositum/deponering (krav), så finder I en anden MC. Jeg har bare ét at sige til det; Fair nok... det gør I bare! Hvis alle parter er seriøse, så er der ingen grund til at gøre det mere useriøst end nødvendigt, og i sidste ende, så afstår denne salg/købsform privat-til-privat fra *mange* useriøse test-piloter!

• Dani P
    Dani P Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 33
    #15   13. apr 2012 Har brugt begge metoder både ved køb og salg. Det er lidt forskelligt,nomalt ikke det store problem.

• #16   13. apr 2012 GTR1400
    Jeg kan godt følge dine argumenter.
    Men jeg kan ikke lade være med at tænke på følgende senarie.
    Man ser en flot maskine til f.eks 85000.- man er interreseret og som du beskriver så forhandler man måske prisen lidt ned til 80000.-.
    nu kommer så tiden til prøvetur og jeg giver sælger en konvolut med 80 af de store sedler.
    Under prøveturen hopper mc'en ud af 2 og 3 gear ved alm acceleration og den kører i øvrigt på tre cylindre når den bliver rigtig varm, og så har den problemer med at trække over en bakke uden at jeg skal geare ned.

Da jeg når tilbage med mc'en står ejer nu med 4 "køleskabs formet" venner og siger til mig at de beholder pengene og jeg kan bare betragte det som jeg har købt cyklen.
    Så har jeg reelt betalt 80.000.- for en bunke skrammel.
    Derfor har jeg det som rigtig mange andre, de kan tage kopi af billede ID + jeg har oftest en kammi eller lign med som bliver stående sammen med min bil.
    Men hvis det ikke er sikkerhed nok så kan vi ikke handle sammen.

Jeg er ikke mere interreseret i at blive snydt end sælger er det, og når pengne har skiftet hænder så står man rigtig dårligt som køber hvis produktet ikke lever op til forventningerne.

Uanset hvordan vi vender det så er der en risiko ved handel imellem private, og som køber forventer jeg at sælger oppebærer den risiko ligesom når jeg køber hos en forhandler.
    Når jeg sælger har jeg også fuldt ud accepteret at der er en risiko og givet prøveturer basseret på en vurdering af personen, evt kopieret ID.

• #17   13. apr 2012 Nummerpladen har man selvfølgelig fået inden, og tjekket om den passer til stelnummeret, synsdato, gæld osv. Man kan altid ringe til politiet og spørge om den er meldt stjålet.

• #18   13. apr 2012 Når man vil sælge sin mc må man acceptere og forvente at mcen skal prøvekøres, ingen køber en mc til en kvart mio uden at prøve den, og ingen køber ligger mange penge i hænderne på en fremmed mand for noget han ikke har papirer på eller noget som helst, det ville jo være idioti.
    Er sælger bange for skader under kørsel, jamen så må han jo få kasko på cyklen i salgsperioden. (hvis han ikke har det i forvejen. Få kørekortnummer og et billede af personen, så skal det nok gå hvis han stikker af med den.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#19   13. apr 2012 .....tja, sælger skal da ikke løfte en større risiko end køber! Hvorfor dog det? Nu spørger trådstarter om *ERFARINGER* og hvad I har gjort - ikke holdninger til og såfremt og måske... Og jeg fastholder blot, at såfremt en test-pilot skal ud på min MC, så må han/hun pænt finde en forhandler forlods og prøve type af inden... jeg skal ikke have test-pilot afsted på min MC for at MÅSKE han/hun kunne bruge sådan en - no way! Og så når vi frem til køb og måske prøvekørsel... jamen, depot af penge - kør pænt - og kom retur! Tilfreds? Godt... så handler vi. Og hvad angår sælgers evne til at fremskaffe 4 stk. køleskabsstore kammi's, tja, så ville jeg som køber end ikke overveje at handle et sted (privat) hvor der kunne være anledning til sådan en situation - slet ikke!

Forøvrigt bør jeg da også tilføje, at de sidste to gange jeg har handlet MC, der har jeg handlet via forhandler, dvs. solgt min brugte til forhandler... jeg gider bare ikke private købere - hold da kæft hvor er der mange useriøse test-piloter og urealistiske holdninger til hvad en given sælger bør- og skal gøre!

Det sjove er jo... Sælger har retten til at vælge hvem han vil sælge til. Og præcis det samme har køber... hvis sælgers krav/behov synes "for meget" så find dog et andet sted - og uden at pive, eh?

• #20   13. apr 2012 Nu er det vel ikke så meget beløbet men mere princippet vedr privat handel.
    20.000 kroner kan betyde ligeså meget for nogen som 250.000 kroner betyder for andre.

• #21   13. apr 2012 Thomas, helt enig, der er for at sætte det lidt på spidsen smiley
    Jeg gør sådan at jeg sætter det til salg fordi jeg gerne vil sælge den. Folk der er er interesserede i min mc må hjertens gerne komme og prøve en tur på den, også uden at have kørt land og rige rundt hos forhandlere for at prøve modellen, kanske jeg kunne sælge ham en Ducati istedet for den Honda han også overvejde når han først fik en tur på min..Den tager næppe skade af 20km med en fremmed mand/kvinde på. Skulle fanden stå i det at køber er så uheldig at vælte, så må han betale selvrisikoen, nægter han det så koster det mig så 3k, det er en risiko ved at sælge privat. Jeg forstår ikke folk er så pivede, gad vide om det er samme princip med biler?
    Føl folk lidt på tænderne og se et kørekort..

• #22   13. apr 2012 GTR1400 har du virkelig solgt en MC til en værdi af +30-40k uden at køber har prøvekørt den????

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#23   13. apr 2012 @Mirza A: Ja! (jeg antager at du mener et højere beløb end 30-40k)

• #24   13. apr 2012 utroligt, men den sidste idiot er jo ikke født endnu c")

• Mr. M
    Mr. M Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 98
    #25   13. apr 2012 Har solgt en gammel toprenoveret englæner til ham som ik fik nogen prøve tur
    kom nok 10-20 som ville prøve men nix
    gider ik bruge ½ år på og lave en mc som ander kan hyge sig med og køre søndag tur på
    fik 50 for mcen og så fik han mc som han kunne køre prøve tur når han kørt hjem

• #27   13. apr 2012 Jeg vil aldrig betale penge up front før en prøvetur. Hvem gider at løbe rundt med så mange kontanter hvis det prøvede alligevel ikke står mål med ens forventninger. Så hellere finden en anden sælger der har omløb i hovedet. Hvis man ikke har kasko på ens cykel, så har man vel heller ikke noget imod den bliver smadret. En idiot i bil kan jo ligeså godt kører ud foran en selv som vedkommende der prøver cyklen.

Hvis jeg er sælger må en køber da hjertens gerne prøve min maskine. Jeg skal bare have en kopi af kørekort og sygsikringskort før prøveturen. Det er vel ikke for meget forlangt.

• #28   13. apr 2012 "En idiot i bil kan jo ligeså godt kører ud foran en selv som vedkommende der prøver cyklen."

Så dækker idioten i bilen, hvis man rammer bilen altså..

• #29   13. apr 2012 Men din motorcykel er alligevel smadret!

• Anders K
    Anders K Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 207
    #30   13. apr 2012 Dont T: "Jeg ville ikke have noget imod at lægge et depositum (f.eks. svarende til selvrisikoen) inden en prøvetur."

Er fuldkommen enig. Det ville jeg heller ikke have noget problem med. Der er dog lige det at, hvis ikke cyklen er kaskoforsikret, skal det være et lidt stort depositum hehe. Synes dog stadigvæk at det er sælgers problem, hvis hans cykel ikke er kaskoforsikret - og reglen om høfligt at afvise prøveture gælder naturligvis stadigvæk.

Hvis ikke man kan blive enige om vilkårene for at handle, så er det jo bare at sige tak for idag og gå hver sin vej. Det er jo intet personligt (så farverige beskrivelser af intelligens bør også være overflødigt).

/anders

• #31   13. apr 2012 Jeg ved der er mange meninger om dette her, her er min:

Jeg ville aldrig nogensinde købe en MC uden at prøvekøre den, og vil sælger have andet end mit kørekort, sp kan han sgu lede efter en anden køber.

Når jeg sælger - og det har jeg gjort flere gange, skal køber selvfølgelig have lov at prøve en tur uden at betalæe eller underskrive underlige dokumenter først. Jeg kan jo eventuelt køre med bagpå eller på en anden MC. Der FINDES folk, som ikke får lov at prøver - har jeg en fornemmer af, at det bare er en TESTPILOT, der ikke reelt er i markedet, eller er der ikke et kørekort, så er der lukket!

• #32   13. apr 2012 Købte min Yamaha R6 privat uden og prøve den, hørte den i tomgang, gassede den op, den lød super fin i motor, og alt så iorden ud !!! så jeg tog den bare med og har intet fortrudt, og har gjort det før

• #33   13. apr 2012 Det vil være rimeligt at lave en kontrakt på prøvetur (findes på nettet)
    Hvor man ligger et dopositum, der svare til selvrisikoen på MC´en. Det er jo ikke Mc' en købspris man ligger.

• #34   13. apr 2012 Benny: Vil du så også syntes det var rimeligt, at når en forhandler holder åbent hus, at man så skal ligge et depositium for hver maskine du gerne vil prøve?

• #36   13. apr 2012 har oplevet at man skulle underskrive en kontrakt, hvor man hæfter for en selvrisiko. Det var dog ikke "kontanter" og heller ikke en maskine til 85000.

• #37   13. apr 2012 Christian: Jeg er helt enig med dig.

Benny: DU svarer ikke på mit spørgsmål?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#38   13. apr 2012 @Smed: Nu er forskellen på privat- og forhandler salg, at man som privatperson ikke sælger så ofte som en forhandler gør det. Dernæst har man som forhandler tegnet forsikring på netop "test-piloter" - eller man har mulighed for at gøre det. Og trådstarter stiller desuden ikke spørgsmål ift. forhandlersalg - det er privatsalg der drøftes! Men når du alligevel har løftet bolden på den del - så kan jeg da nævne, at der er forhandlere der stiller krav om depositum ift. prøveture - hvilket så igen kan være med difference (læs: alt efter hvem man er). Og det skal ikke tolkes som en fordomsfyldt holdning, men jeg er mere end sikker på at den lokale BMW forhandler ikke ville låne sin BMW K1600GT ud til prøvetur når der står en ung og "tvivlsom" person og sitre for at køre prøvetur.... hvor i mod han gerne vil låne den ud - endda til længere prøvetur - hvis en gammel og kendt kunde møder op!

• #39   13. apr 2012 Jeg har købt/solgt en 7-8 mc'er..jeg har aldrig skulle ligge nogle penge, eller andet, og har altid fået en prøvetur. Jeg har også altid givet en prøvetur. Måske hænger det også sammen med at de mc'er jeg har købt/solgt er i den "billige" ende, 0-25.000,- og i den prisklasse er der nok ikke så meange joyriders.
    hvis en evt. sælger ville have mig til at ligge et depositum, og det eneste der manglede for at afslutte handlen var en prøvetur, ville jeg nok gøre det.

• #40   13. apr 2012 og er ellers enig med christian..

• #41   13. apr 2012 GTR 1400: Jeg tror nu ikke det er den store forskel på at handle privat kontra forhandler. Hvis der kommer en af den type du nævner, så vil jeg da heller ikke lade vedkommende prøve min MC. Sådan tror jeg da alle har det.
    Jeg har da været til åbent hus hos en BMW forhandler, og jeg fik lov til at prøve alle maskinerne til trods for jeg aldrig havde været der før......men jeg ser nok også ganske hæderlig ud:)))

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#42   13. apr 2012 @Smed: Ja, du er en nydelig mandsperson der udstråler tillid og seriøsitet - ikke alle gør det! smiley Som sagt beretter jeg om de salg/situationer jeg har haft, og de har foregået ganske problemfrit. Faktisk er det lykkedes at feje langt de fleste useriøse købere væk i telefonen - trods alt! Hvis jeg f.eks. skulle sælge til en bekendt, så ville jeg uden tvivl stille MC til rådighed - evt. køre med på anden MC. Men igen, der er nok forskel på at sælge en MC til 25k end f.eks. en maskine til 150-250k. Uagtet om sælger har Kaskoforsikring eller ej- og om køber evt. var/er villig til at betale en eventuel selvrisiko, så vil en skade være én skade for meget....

• #43   13. apr 2012 ok, Smed, jeg fik ikke skrevet, at det var ved en forhandler ved et åbenthus arg.

• #44   13. apr 2012 Benny: Hvis du ikke vil svare er det også OK. men spørgsmålet gik på om DU syntes det så også var OK en forhandler tog et depositum for en prøvetur?

• #45   13. apr 2012 Jo hvorfor ikke, men hvor går grænsen, jeg ved det ikke.
    Er det en seriøs, eventuel køber, eller en det bare skal prøve en
    dyr mc til 300.000 eksempelvis, hvem kan afgøre det.
    Med et depot på selvrisiko, kommer soteringen nok automatisk.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #46   13. apr 2012 Sjovt..
    Mange vil ikke betale sælger før en prøvetur, men kan huske der ikke for så længe siden var en tråd om det modsatte, der ville folk ikke lade andre prøve en tur på deres MC med mindre de lagde beløbet kontant først. smiley

Ikke noget at sige til markedet er gået i stå smiley

• #47   13. apr 2012 Denne forum er da vist kørt lidt af sporet , nogle kalder de andrer idioter ????? der er vist når agumenter slipper op at man bruger skælds ord ?

• #48   13. apr 2012 Hvis det er en cykel til mange penge som køber skal låne til i f.eks banken, kan man jo ikk komme med beløbet, før end man ved om det er den man vil have? Sommetider skal den jo også pantsættes og det foregår jo samtidigt med man låner pengene. Er sælger så paranoid at alle kan mistænkes for at ville stjæle den eller smadre den, så burde man måske overveje at sælge til en forhandler? Har aldrig nægtet nogle en prøvetur på / i noget køretøj inden køb og forventer selv det samme, ellers er jeg sgu smuttet. Jeg har derimod før bedt om at se / beholde deres kørekort mens de er væk. Det er lidt det samme med sælgere som ikk vil sælge, selvom man har kontanter og vil gi prisen, fordi de ikk har fundet noget andet endnu eller ikk vil undvære, det er simpelthen for useriøst

• #49   13. apr 2012 Jeg har aldrig krævet at køber skal betale noget inden en prøvetur, men vi har da aftalt pris osv og hvordan vi klarer betaling - jeg gider sgu heller ikke have folk til at komme og lige prøve, fordi de lige skal se om de nu er den type motorcykel de skal have - så man kan da godt sige at der skal være penge tilstede for at jeg vil lade folk tage en prøvetur, men de skal da ikke betale inden de har sikret sig at MC'en er i orden (hvilket den selvfølgelig er) smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #50   14. apr 2012 Næsten umuligt at gardere sig, skal derså tages billeder først; sælger kan påstå gamleskader er opstået under prøvetur

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#51   8. maj 2012 Og så er der lidt inspiration til de velvillige der låner deres MC ud ift. salg mv. Tak for kaffe... I rest my case! :o)

http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=180368

• #52   9. maj 2012 GTR 1400:
    Og hvis han havde brugt nogle af de gode råd med kopi af kørekort og sygesikring, så havde det nok været en anden sag. Men det melder historien ikke noget om.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#53   9. maj 2012 Nå nej, for hvis han havde set et kørekort eller sygesikring, så kan man nemlig ikke stikke af med MC'en... thi der er iskrystal...iskrystal...iskrystal... og virtuel "lås" der kan aktiveres via InterGalaxy Bike-hunter v2,33Beta... Not!

• #54   9. maj 2012 Min holdning er, Ingen prøvetur = Intet salg. Længere er den ikke. Desuden ville jeg vælge at vende mig om og gå hvis sælger forlangte penge før en prøvetur.
    De gange jeg har købt (bil) hos privat har jeg altid haft enten min bror eller en kammerat med som kunne blive hos sælger sammen med enten nøglerne til mit eget køretøj eller identifikation på mig, således at sælger ikke var i tvivl om at jeg ville komme tilbage.
    Personligt ville jeg også forlange at personen der skulle have prøvetur hos mig viste billedidentifikation og efterlod noget før at jeg overdrog nøglerne - tillid er godt - kontrol er bedre.

• #55   9. maj 2012 Jeg syntes det er svært at lede noget ud af det indlæg, da der jo slet ikke står noget om hvad sælger havde gjort, så jeg syntes det er lidt en sjov holdning du ligger for dagen GTR1400.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#56   9. maj 2012 @Smed! Ingen tvivl om at hændelsen er tragisk - og endnu mere når hans forsikring angiver hændelsen som bedrageri og dermed "ingen dækning". Hvilket blot sætter problemstilling endnu mere frem i lyset og måske kan forklare, hvorfor "nogen" ikke efterlyser test-piloter og har en afholdende attitude ift. test/demo-kørsel.

Kommentér på:
Betale før prøvetur ved køb fra privat

Annonce