6.880 visninger
|
Oprettet:
Køre uden kørekort? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Havde en diskussion med en kollega, hvor vi snakkede om at køre uden kørekort. Han mente, at hvis man f.eks kørte på MC uden at have kortet til det, men havde til bil, og så blev stoppet, ville man miste sit bilkørekort og en bøde på 7000kr.
Jeg mener "bare" man får en bøde på 5000kr , men er reglerne ændret ?
jul 2010
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
De ringede også fra Politiet og sagde de ikke kunne forstå bøden var på 3000,- istedet for 5000,- men da det åbenbart er en computer der udregner bøderne så måtte de gå ud fra det..
Men da jeg fik bøden havde jeg gennemført alt praktisk og teoretisk mht. kørekortet så det var måske derfor..
Men normalt hedder bøden 5000,- og intet andet.
jan 2010
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 63
Ja. Men folk tænker heller ikke over konsekvensen ved at kører ind i en bil f.eks så bliver det noget meget dyrer.
Ved godt spørgsmålet gik ud på at kører uden kort og blive stoppet
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.035
Halv bøde hvis du har særlig lav indtægt.
Der er særregler for gentagne overtrædelser.
Mvh
JLL
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 35 Svar: 182
Daniel har dog ret, det er mere end dumt. Det faktum at denne tråd bliver oprettet (igen igen) er jo at der er nogle der spekulerer i det.
Politikkerne er åbenbart af samme mening, da der for få måneder siden er blevet indført en lille ændring i loven.
Hvor politiet før i tiden efter gentagne tilfælde af kørsel uden førerret kunne beslaglægge køretøjet, er reglerne nu at 3. gang man bliver taget, så ryger køretøjet UANSET hvem der ejer det.
Derefter bliver det taget hver gang.
Ja, man kan hurtigt komme til at skylde sin kammerat en ny bil, hvis man låner hans
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.086
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 27
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Hvilken gæld snakker du om?
aug 2006
Den diskussion har vi vist haft:-) Manglende kørekort kan ikke være årsag til regres mht ansvarsforsikring.
Men det kan blive dyrt at få lave sit eget køretøj i tilfælde af en ulykke, for kaskoen dækker i hvert fald ikke.
aug 2006
Enig og manglende kørekort kan ikke være årsag til regres mht ansvarsforsikring.
feb 2011
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 368
aug 2006
Nemlig, det er handlingen og ikke det manglende kort, der er afgørende. Hvis en person med kørekort har opført sig på samme måde, ville konsekvenserne være de samme.
Førerbeviset er ligegyldigt mht. regres og ansvarsforsikring.
aug 2006
Lad bare folk tro det, selvom det ikke er sandt, for det er bare dumt og ulovligt at køre uden kørekort. En lille hvid løgn har aldrig skadet nogen.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
Mvh
Peter
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 27
aug 2006
Hvis du læser hvad jeg skriver, så burde du kende min holdning - jeg går bare ikke ind for at komme med forkerte oplysninger, for at gøre min holdning mere "rigtig".
Reglerne om ansvarsforsikring er lovbestemt og forsikringsselskaberne kan ikke ændre eller fortolke som de har lyst - selvom de helt sikkert gerne ville:-)
At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC
Færdselsloven § 108 stk. 2
Forsikringsselskabets hæftelse og regres
§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”
Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
Det er udelukkende handlingen der tæller.
http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=112585
apr 2009
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
1) Voksenbabyen har altid ret.
2) I de tilfælde voksenbabyen ikke har ret, får han ret.
3) I de tilfælde voksenbabyen ikke får ret, der vil han have ret.
Lær at efterleve disse regler, så går det meget nemmere på dette forum, det er dog altid uhyr morsomt når folk udfordre disse regler.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
--//--
Man skal skelne imellem ansvarsforsikringen og kaskoforsikringen. De fleste selskaber undtager i forsikringsbetingelserne at dække kaskoskader sket medens køretøjet blev ført af en person, der ikke havde lovbefalet kørekort eller alder, medmindre det godtgøres, at skaden ikke skyldes manglende kørefærdighed (årsagssammenhæng). Desuden gælder at hvis selskabet på andet grundlag end policens har måttet betale en skade, der ikke er dækket af forsikringen, har selskabet regres fre de afholdte udgifter (policeregres).
Ansvarsforsikringen derimod er (primært) til for at beskytte 3. mand, hvorfor det principielt kun er ved tilfældet med grov hensynsløs kørsel, at ansvarsforsikringen kan gøre regres overfor føreren. Der skal dog rigtig meget til og sker derfor sjældent.
Hvad angår aftalens indgåelse og urigtige oplysninger ved aftalens afslutning er det reglerne i FAL §§ 4-10, der gælder. Her vil konsekvensen blive at forsikringaftalen opsiges og typisk at de indvolverede parter polititanmeldes for forsikringssvindel, hvilket kan medføre lige fra bødestraf til fængsel i særlig grove tilfælde.
Venlig hilsen
Forsikring & Pension
Forsikringsoplysningen
Riccardo Krogh Pescatori
aug 2006
Nemli' ja:-) Det er der bare rigtigt mange, der ikke ved/vil acceptere.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 528
Jeg tror det eneste der kan ende den, ellers uendelige diskution, er en kopi af en domsafsigelse i en sådan sag.
Måske min fætter, der er assurrandør, kan finde frem til sådan en domsafsigelse.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 528
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 392
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
er det med dine ord
"Ansvarsforsikringen derimod er (primært) til for at beskytte 3. mand, hvorfor det principielt kun er ved tilfældet med grov hensynsløs kørsel, at ansvarsforsikringen kan gøre regres overfor føreren. Der skal dog rigtig meget til og sker derfor sjældent."
grov hensynsløst at køre uden føre ret
aug 2006
Du er nu morsom - der står jo netop det, som jeg hele tiden har skrevet. Det er handlingen/kørslen, der er afgørende. Ved grov hensynsløs kørsel kan der gøres regres uanset om du har kørekort eller ej.
Hvad er det du er uenig i?
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 392
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
I rest my case
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3
Altså en bøde på ca. 5000kr.
Bliver man taget gentagene gange mister man kortet. Både bil, lastbil og mellem MC kort.
Er der nogen der kan svare på om jeg har opfattet det korrekt?
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3
apr 2009
Køre uden kørekort?