{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.880 visninger | Oprettet:

Køre uden kørekort? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Havde en diskussion med en kollega, hvor vi snakkede om at køre uden kørekort. Han mente, at hvis man f.eks kørte på MC uden at have kortet til det, men havde til bil, og så blev stoppet, ville man miste sit bilkørekort og en bøde på 7000kr.

Jeg mener "bare" man får en bøde på 5000kr , men er reglerne ændret ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre uden kørekort?
  • Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
    #1   24. mar 2012 Jeg fik en bøde på 3000,- da jeg blev taget i en fotofælde, dumt, men det var jo min egen skyld..

De ringede også fra Politiet og sagde de ikke kunne forstå bøden var på 3000,- istedet for 5000,- men da det åbenbart er en computer der udregner bøderne så måtte de gå ud fra det..

Men da jeg fik bøden havde jeg gennemført alt praktisk og teoretisk mht. kørekortet så det var måske derfor..

Men normalt hedder bøden 5000,- og intet andet.

• #2   24. mar 2012 Magnus D

Ja. Men folk tænker heller ikke over konsekvensen ved at kører ind i en bil f.eks smiley så bliver det noget meget dyrer.

Ved godt spørgsmålet gik ud på at kører uden kort og blive stoppet smiley

• #3   24. mar 2012 Jeg har popcorn, hvem har cola

• #4   24. mar 2012 Bødetaksten er pr. 01.01.2012 ændret til 7000 kr. (første gang)

Halv bøde hvis du har særlig lav indtægt.

Der er særregler for gentagne overtrædelser.

Mvh
    JLL

• #5   24. mar 2012 Grunden til at bøden er på 3000 kr. kan være at du har kørekort til bil-. Så hedder det "kun" kørsel uden førerret til kategori.

Daniel har dog ret, det er mere end dumt. Det faktum at denne tråd bliver oprettet (igen igen) er jo at der er nogle der spekulerer i det.

Politikkerne er åbenbart af samme mening, da der for få måneder siden er blevet indført en lille ændring i loven.

Hvor politiet før i tiden efter gentagne tilfælde af kørsel uden førerret kunne beslaglægge køretøjet, er reglerne nu at 3. gang man bliver taget, så ryger køretøjet UANSET hvem der ejer det.

Derefter bliver det taget hver gang.

Ja, man kan hurtigt komme til at skylde sin kammerat en ny bil, hvis man låner hans smiley

• #6   24. mar 2012 Du mister hvertfald ikk bil kørekortet. Førhen hed bøden 5000 for manglende kørekort til den kategori man fører, men den er sikkert sat op som det bliver nævnt. Kender flere som har været igang med at tage kortet som har fået nedtaget bøden pga. dette

• #7   24. mar 2012 Åh nej, nu kommer alle dem der "ved" noget og begynder at snakke om fængslesstraf og livslang gæld

• #8   24. mar 2012 bøden er minimal målt imod den gæld der følger med en lille bitte fejl der kan ske selv ved en lille tur, ha en god sommer

• #9   24. mar 2012 - carsten holm R
    Hvilken gæld snakker du om?

• #10   24. mar 2012 -Niklas D
    Den diskussion har vi vist haft:-) Manglende kørekort kan ikke være årsag til regres mht ansvarsforsikring.
    Men det kan blive dyrt at få lave sit eget køretøj i tilfælde af en ulykke, for kaskoen dækker i hvert fald ikke.

• #11   24. mar 2012 -Niklas D
    Enig og manglende kørekort kan ikke være årsag til regres mht ansvarsforsikring.

• #12   24. mar 2012 Jeg gir Cola:)

• #13   24. mar 2012 -Niklas D
    Nemlig, det er handlingen og ikke det manglende kort, der er afgørende. Hvis en person med kørekort har opført sig på samme måde, ville konsekvenserne være de samme.
    Førerbeviset er ligegyldigt mht. regres og ansvarsforsikring.

• #14   24. mar 2012 -Niklas D
    Lad bare folk tro det, selvom det ikke er sandt, for det er bare dumt og ulovligt at køre uden kørekort. En lille hvid løgn har aldrig skadet nogen.

• Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 77
    #15   24. mar 2012 Ved også udemærket at det var dumt gjordt, men sket er sket, og min bøde var på 3000,- smiley

Mvh
    Peter

• #16   24. mar 2012 jeppe. du får det jo næsten til og lyde som om det ikke er så slemt og kører uden kort. skadelidte får altid betalt men en evt gæld er nok ikke noget de bare siger den betaler vi for du har jo ikke kørekort men ved bestemt hvordan man skal kører. så behøver vi jo ikke køre kort øhhhhhh

• #17   24. mar 2012 -carsten holm R
    Hvis du læser hvad jeg skriver, så burde du kende min holdning - jeg går bare ikke ind for at komme med forkerte oplysninger, for at gøre min holdning mere "rigtig".

Reglerne om ansvarsforsikring er lovbestemt og forsikringsselskaberne kan ikke ændre eller fortolke som de har lyst - selvom de helt sikkert gerne ville:-)

At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC

Færdselsloven § 108 stk. 2

Forsikringsselskabets hæftelse og regres

§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.

http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=112585

• #18   24. mar 2012 Jeppe har fuldstændig ret! Loven er ikk bestemt udfra hvad visse personer synes er bedst, der kan ikk kræver regres

• #19   24. mar 2012 He he he og "voksenbabyen" kæfter op igen.

1) Voksenbabyen har altid ret.
    2) I de tilfælde voksenbabyen ikke har ret, får han ret.
    3) I de tilfælde voksenbabyen ikke får ret, der vil han have ret.

Lær at efterleve disse regler, så går det meget nemmere på dette forum, det er dog altid uhyr morsomt når folk udfordre disse regler.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #20   24. mar 2012 Der er rigtig mange der ynder at sparke dialogen om manglende førerret igang igen og igen og igen... Forsikringsoplysningen har følgende kommentar til den del:

--//--

Man skal skelne imellem ansvarsforsikringen og kaskoforsikringen. De fleste selskaber undtager i forsikringsbetingelserne at dække kaskoskader sket medens køretøjet blev ført af en person, der ikke havde lovbefalet kørekort eller alder, medmindre det godtgøres, at skaden ikke skyldes manglende kørefærdighed (årsagssammenhæng). Desuden gælder at hvis selskabet på andet grundlag end policens har måttet betale en skade, der ikke er dækket af forsikringen, har selskabet regres fre de afholdte udgifter (policeregres).

Ansvarsforsikringen derimod er (primært) til for at beskytte 3. mand, hvorfor det principielt kun er ved tilfældet med grov hensynsløs kørsel, at ansvarsforsikringen kan gøre regres overfor føreren. Der skal dog rigtig meget til og sker derfor sjældent.

Hvad angår aftalens indgåelse og urigtige oplysninger ved aftalens afslutning er det reglerne i FAL §§ 4-10, der gælder. Her vil konsekvensen blive at forsikringaftalen opsiges og typisk at de indvolverede parter polititanmeldes for forsikringssvindel, hvilket kan medføre lige fra bødestraf til fængsel i særlig grove tilfælde.

Venlig hilsen

Forsikring & Pension
    Forsikringsoplysningen

Riccardo Krogh Pescatori

• #21   24. mar 2012 -GTR1400 !
    Nemli' ja:-) Det er der bare rigtigt mange, der ikke ved/vil acceptere.

• #22   24. mar 2012 Åhhhhh, jeg grinte allerede helt op til ørene da jeg læste om Popcorn og Cola.

Jeg tror det eneste der kan ende den, ellers uendelige diskution, er en kopi af en domsafsigelse i en sådan sag.

Måske min fætter, der er assurrandør, kan finde frem til sådan en domsafsigelse.

• #23   24. mar 2012 Det sidste jeg hørte var en bøde på 5000 uden kørekort og 2. gang var den 7500 og 3. gang 10000 plus at man ikke kan tage kørekort i 2år.

• #24   24. mar 2012 Så la' da vær' !!!!!!

• #25   24. mar 2012 Nilklas svar med ja eller nej - hvis du kan

er det med dine ord

"Ansvarsforsikringen derimod er (primært) til for at beskytte 3. mand, hvorfor det principielt kun er ved tilfældet med grov hensynsløs kørsel, at ansvarsforsikringen kan gøre regres overfor føreren. Der skal dog rigtig meget til og sker derfor sjældent."

grov hensynsløst at køre uden føre ret

• #26   24. mar 2012 -Niklas D
    Du er nu morsom - der står jo netop det, som jeg hele tiden har skrevet. Det er handlingen/kørslen, der er afgørende. Ved grov hensynsløs kørsel kan der gøres regres uanset om du har kørekort eller ej.
    Hvad er det du er uenig i?

• #27   24. mar 2012 Så la' da vær' !!!!!!

• #28   24. mar 2012 3) I de tilfælde voksenbabyen ikke får ret, der vil han have ret.

I rest my case smiley

• #29   29. maj 2013 Sådan jeg kan forstå på det hele er bøden den samme hvis du bliver taget uden MC kørekort eller med mellem MC kørekort (dvs. mc med 49HK)

Altså en bøde på ca. 5000kr.
    Bliver man taget gentagene gange mister man kortet. Både bil, lastbil og mellem MC kort.

Er der nogen der kan svare på om jeg har opfattet det korrekt?

• #30   29. maj 2013 ..... Og forsikringen (ansvarsforsikringen) dækker så længe man ikke har kørt hensynsløst selvom man er skyld i skader.?

• #31   29. maj 2013 Det er også min opfattelse af det..

Kommentér på:
Køre uden kørekort?

Annonce