{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.858 visninger | Oprettet:

Særligt opmærksom på v/ CBR600 F2? {{forumTopicSubject}}


Hej MG.

Jeg tænker mig at tage ud og kigge på en Honda CBR 600 F2 fra 1993 med 58.000km på klokken.
Den står på billederne pæn og så er den synet.
Hvad skal jeg specielt være opmærksom på ved denne model, udover:
Skiver og klodser
Kæde + Tandhjul
og så knastkæden (Har hørt det er et typisk problem med CBR 600)?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Særligt opmærksom på v/ CBR600 F2?
  • #1   10. mar 2012 Jeg kender 2 der har samme maskine. På begge gik knastkæden inden for et år.

    Ellers har den ene fået skiftet køler (hamrende dyr) Men er de vil på de fleste. Så tjek utætheder!


  • #2   10. mar 2012 her en der her kørt over 100000 km ingen problemer med motor eller andet super stærk og holdbar bike

  • #3   10. mar 2012 Forleden var der en herinde der skrev det her om CBR 600;

    "Over distance, Honda's CBR600F is as effective as a shower curtain. It does exactly what it promises, never gets in the way or offends, is simple enough to function one-handed when half asleep and only needs a quick rinse afterwards. It's great, just not in a way that makes you leap out of bed in the morning frothing at the mouth with enthusiasm".

    Jeg syntes det beskriver den meget godt


  • #4   10. mar 2012 Glenn B -

    Jeg tror de fleste efterhånden _har_ forstået, at du hverken bryder dig om CBR600 specifikt eller Honda generelt, men her var det vist mere, hvad man skulle være særlig opmærksom ved køb af sådan en ;-).

    Anyway - De fleste med begrænset kendskab til PC25'ere, vil antagelig nævne knastkædestrammeren (CCTL) som nr. 1 og ensretter/regulator som nr 2, af de ting man skal tjekke, og egentlig er det jo også rigtigt nok. Men IMO er det langt mere det faktum, at selvom det er en af de mest roste/holdbare sportscykler (oprindeligt udlagt som) med meget høj byggekvalitet, så _er_ det efterhånden en temmelig gammel cykel, der kan ha' en række ejere bag sig - Så det er langt mere væsentlig, at gå det hele nøje igennem, fordi det er en pot. større udgift end de 2 nævnte, d.v.s affjedring (især bagdæmperen, om den er blevet træt, men også forgaffel), alle sliddele (især skivemål på skiver), tjek for slør i alle lejer (kronrør/hjul), se efter tegn på, at cyklen har været nede, se efter rust i bagsvingeren (især helt fremme), og op under bagstellet. Motoren er uhyre holdbar, og derfor ikke det helt store problem (de er meget billige brugte netop af samme grund, da folk typisk har ødelagt cyklen før motoren), men lyden skal være "ren", rasler den (typisk CCTL-problem), eller har andre mislyde, så hør evt med en specialist før køb. Tjek også 2. gearet som altid på den slags cykler. Ensretter/regulator er uhyre nem at tjekke, men ikke den store udgift.

    Det kan derfor være en rigtig god ide at alliere sig med en, der har specifikt modelkendskab, hvis du kender en. Hvis du poster et link til billeder af den cykel du har udset dig, kan der evt. være nogle mere specifikke ting.


  • #5   10. mar 2012 Ved godt at det er en ældre cykel, men satser på at det stadig vil være en bedre oplevelse på sådan en CBR 600 frem for min nuværende GS500E?! smiley

    Men ja, ellers ser det ud til at jeg bare skal være opmærksom på det hele på sådan en cykel, må nok hellere allierer mig med en der har en smule mere forstand på sådan en ged end jeg har smiley


  • #6   10. mar 2012 Det kan slet ikke sammenlignes med en GS500 og en CBR600. CBR600 var klassens bedste sportscykel for sin tid, GS500 er en skrabet basiscykel, det er 2 vidt forskellige ting.

    Det kan godt lyde som mange ting, men egentlig skulle det bare forstås sådan, at det ikke de 2 velkendte ting, der skal være ens primære fokus, men derimod mere det faktum, at det er en 19 år gammel cykel, hvor det især kan være nyttigt at ha' modelspecifik konsulentbistand. Det samme ville gælde en hvilken som helst anden 15+ år gammel cykel....


  • #7   10. mar 2012 Forskellen er nok til at skifte over, helt sikkert.

  • #8   10. mar 2012 Tjek om ens-retteren er udsk. Mener en ny koster omkring 800,-

  • #9   10. mar 2012 Umiddelbart kan jeg se at man kan købe en helt ny enretter på ebay til 400dkr inkl shipping, så det er jo ikke så galt. Plus at den burde være lige til at skifte smiley

  • #10   10. mar 2012 Fuldstændig korrekt, det er uhyre nemt at tjekke om cyklen lader korrekt, og ikke store udgift (hvis det er ensretteren).

  • #11   11. mar 2012 Den ensretter jeg købte billigt på ebay satte min cykel i brand...

    Ved ikke om det er sådan på CBR, men især mit baglys pulsede hurtigt, da min laderegulator var defekt.


  • #12   11. mar 2012 Har en - super dejlig cykel, syntes personligt at den er alle pengene vær. Min spinder som en mis, men havde også problemet med knastkædestrammeren, da jeg købte den. Jeg valgte dog at ombygge min strammer til en manuel, så er man helt ovre det problem :o)
    Men det er ikke nogle moderne racer, jeg ser den personligt som en sportsture, da den er et nummer blødere i benene end en enlig sports/racermaskine, man sidder også mere oprejst på den.
    Har også prøvet Kawasakis bud på en 600 sportsture fra 94 - her er f2'eren simpelthend lysår forud smiley


  • #13   11. mar 2012 Man skal holde sig fra dem fra Kina, men en brugt OEM kan typisk fås for 3-400,-. Nogle vælger istedet den dyre Schnabel-løsning, fordi de er bange for at en brugt erstatnings-OEM også brænder af, hvilket jeg personligt ikke finder rentabelt (da det endnu ikke er lykkes _mig_ at brænde en OEM af på trods af +15 CBR600'ere). Nogle er proaktive, og sikrer sig bedre køling af OEM'en med kølepasta/god kontaktflade osv.

  • #14   11. mar 2012 Chris G skrev -

    "Men det er ikke nogle moderne racer, jeg ser den personligt som en sportsture"

    Korrekt, CBR600F var oprindeligt udlagt som Honda's 600cc-sportscykel, og blev da også brugt i stor stil på racerbanerne, men fik gradvist mere og mere status som sportstourer, efterhånden som sportscyklerne blev mere og mere fokuserede. Dens stor styrke er dens versatilitet, som en jack of all trades, den gør det meste rigtig godt, men intet bedst, måske bortset lige fra som samlet pakke.


  • #15   11. mar 2012 Glenn B jeg ville ikke kaste med mudder hvis jeg selv ejede en af de grimmeste og ringeste mærker men det kan være du synes Suzuki er en god mc????

  • #16   11. mar 2012 Det er ikke mig der kaster med mudder. Langt de fleste indrømmer at de fleste Hondaer bare er for nemme at køre frisk på og man derfor ikke får den følelse af at man samarbejder med cyklen

  • #17   11. mar 2012 Glenn B -

    Hvem er langt de fleste? Det tror jeg godt nok du får noget svært ved at bevise eller blot sandsynliggøre, særligt givet den succes CBR600--serien havde fra PC25 og frem :-). Der synes heller ikke helt at være sammenhæng imellem "for nem" og "ikke samarbejder", må da nærmest være omvendt IMO

    Jeg vil bestemt ikke udtale mig Honda generelt, ville være pænt tåbeligt, men for f.eks en PC25, er det for mig i hvert fald lige stik modsat, muligt at nogle finder den så letkørt, at det for dem bliver kedeligt, de vil hellere ha' noget der føles uregerligt/vildt/besværligt for at føle sig udfordret - Det har jeg i hvert fald intet problem med overhovedet. Men for mig var det den første cykel, hvor man netop følte, at det var et fælles projekt - mand og maskine - hvor cyklen bliver til en forlængelse af kroppen, og kørslen bliver helt intuitiv, og fokus blot bliver næste sving...


  • #18   11. mar 2012 Der bliver også solgt mange franske biler, betyder det så de er gode............

  • #19   11. mar 2012 Glenn B -

    Dine argumentation er som altid fabelagtig, og kræver iøvrigt ingen kommentar..

    Men jeg vil til enhver tid forsvare din ret til dine meninger om Honda, franske biler og alt andet iøvrigt, og så blot tillægge dem den passende værdi :-).


  • #20   11. mar 2012 affjedringen er det eneste jeg ikke var så glad for på min, men jeg er også en stor fedberg, så den føltes lidt for blød og jeg var ikke helt tilpas. så sørg for at få den stillet efter din vægt og kørestil. Ellers er det en fin cykel der er bilig at have med at gøre og ikke koster noget at køre kilometer på.

    Ellers skal du måske overveje en VFR750 det er også kram =)


Kommentér på:
Særligt opmærksom på v/ CBR600 F2?

Annonce