1.858 visninger
|
Oprettet:
Særligt opmærksom på v/ CBR600 F2? {{forumTopicSubject}}
Hej MG.
Jeg tænker mig at tage ud og kigge på en Honda CBR 600 F2 fra 1993 med 58.000km på klokken.
Den står på billederne pæn og så er den synet.
Hvad skal jeg specielt være opmærksom på ved denne model, udover:
Skiver og klodser
Kæde + Tandhjul
og så knastkæden (Har hørt det er et typisk problem med CBR 600)?!
okt 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 113
Ellers har den ene fået skiftet køler (hamrende dyr) Men er de vil på de fleste. Så tjek utætheder!
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 144
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
"Over distance, Honda's CBR600F is as effective as a shower curtain. It does exactly what it promises, never gets in the way or offends, is simple enough to function one-handed when half asleep and only needs a quick rinse afterwards. It's great, just not in a way that makes you leap out of bed in the morning frothing at the mouth with enthusiasm".
Jeg syntes det beskriver den meget godt
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Jeg tror de fleste efterhånden _har_ forstået, at du hverken bryder dig om CBR600 specifikt eller Honda generelt, men her var det vist mere, hvad man skulle være særlig opmærksom ved køb af sådan en ;-).
Anyway - De fleste med begrænset kendskab til PC25'ere, vil antagelig nævne knastkædestrammeren (CCTL) som nr. 1 og ensretter/regulator som nr 2, af de ting man skal tjekke, og egentlig er det jo også rigtigt nok. Men IMO er det langt mere det faktum, at selvom det er en af de mest roste/holdbare sportscykler (oprindeligt udlagt som) med meget høj byggekvalitet, så _er_ det efterhånden en temmelig gammel cykel, der kan ha' en række ejere bag sig - Så det er langt mere væsentlig, at gå det hele nøje igennem, fordi det er en pot. større udgift end de 2 nævnte, d.v.s affjedring (især bagdæmperen, om den er blevet træt, men også forgaffel), alle sliddele (især skivemål på skiver), tjek for slør i alle lejer (kronrør/hjul), se efter tegn på, at cyklen har været nede, se efter rust i bagsvingeren (især helt fremme), og op under bagstellet. Motoren er uhyre holdbar, og derfor ikke det helt store problem (de er meget billige brugte netop af samme grund, da folk typisk har ødelagt cyklen før motoren), men lyden skal være "ren", rasler den (typisk CCTL-problem), eller har andre mislyde, så hør evt med en specialist før køb. Tjek også 2. gearet som altid på den slags cykler. Ensretter/regulator er uhyre nem at tjekke, men ikke den store udgift.
Det kan derfor være en rigtig god ide at alliere sig med en, der har specifikt modelkendskab, hvis du kender en. Hvis du poster et link til billeder af den cykel du har udset dig, kan der evt. være nogle mere specifikke ting.
aug 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 79
Men ja, ellers ser det ud til at jeg bare skal være opmærksom på det hele på sådan en cykel, må nok hellere allierer mig med en der har en smule mere forstand på sådan en ged end jeg har
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det kan godt lyde som mange ting, men egentlig skulle det bare forstås sådan, at det ikke de 2 velkendte ting, der skal være ens primære fokus, men derimod mere det faktum, at det er en 19 år gammel cykel, hvor det især kan være nyttigt at ha' modelspecifik konsulentbistand. Det samme ville gælde en hvilken som helst anden 15+ år gammel cykel....
okt 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 113
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
aug 2004
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 79
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 113
Ved ikke om det er sådan på CBR, men især mit baglys pulsede hurtigt, da min laderegulator var defekt.
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
Men det er ikke nogle moderne racer, jeg ser den personligt som en sportsture, da den er et nummer blødere i benene end en enlig sports/racermaskine, man sidder også mere oprejst på den.
Har også prøvet Kawasakis bud på en 600 sportsture fra 94 - her er f2'eren simpelthend lysår forud
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
"Men det er ikke nogle moderne racer, jeg ser den personligt som en sportsture"
Korrekt, CBR600F var oprindeligt udlagt som Honda's 600cc-sportscykel, og blev da også brugt i stor stil på racerbanerne, men fik gradvist mere og mere status som sportstourer, efterhånden som sportscyklerne blev mere og mere fokuserede. Dens stor styrke er dens versatilitet, som en jack of all trades, den gør det meste rigtig godt, men intet bedst, måske bortset lige fra som samlet pakke.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 638
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Hvem er langt de fleste? Det tror jeg godt nok du får noget svært ved at bevise eller blot sandsynliggøre, særligt givet den succes CBR600--serien havde fra PC25 og frem :-). Der synes heller ikke helt at være sammenhæng imellem "for nem" og "ikke samarbejder", må da nærmest være omvendt IMO
Jeg vil bestemt ikke udtale mig Honda generelt, ville være pænt tåbeligt, men for f.eks en PC25, er det for mig i hvert fald lige stik modsat, muligt at nogle finder den så letkørt, at det for dem bliver kedeligt, de vil hellere ha' noget der føles uregerligt/vildt/besværligt for at føle sig udfordret - Det har jeg i hvert fald intet problem med overhovedet. Men for mig var det den første cykel, hvor man netop følte, at det var et fælles projekt - mand og maskine - hvor cyklen bliver til en forlængelse af kroppen, og kørslen bliver helt intuitiv, og fokus blot bliver næste sving...
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.934
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Dine argumentation er som altid fabelagtig, og kræver iøvrigt ingen kommentar..
Men jeg vil til enhver tid forsvare din ret til dine meninger om Honda, franske biler og alt andet iøvrigt, og så blot tillægge dem den passende værdi :-).
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 63
Ellers skal du måske overveje en VFR750 det er også kram =)
Særligt opmærksom på v/ CBR600 F2?