{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Problemer med gear, hjælp tak :) {{forumTopicSubject}}

Jeg har makket lidt med MC'en her hen over vinteren, bla. afmonteret fodhvilere, da de skulle sandblæses og males igen.

Da jeg skulle montere min venstre fodhviler igen og tilslutte gearskifteren, så var det som om at gearskifteren ikke "sad rigtig i". Jeg kan trække den cirka 2 cm ind og ud fra motorblokken og den virker løs... smiley

Ved tænding af MC kunne jeg heller ikke sætte den i gear, men den forbliver i neutral og knaser bare lidt, hvis jeg påvirker gearskifteren (med koblingen aktiveret selv.).

Er min gearskifter hoppet ud af gearkassen eller er problemet noget andet ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med gear, hjælp tak :)
  • #2   15. jan 2012 Nu ved jeg ikke hvordan det er bygget op, men er det lavet som på mange andre mc'er, har du nok fået trykket gearakslen ind, hvorefter den vil hoppe af tandhjulene overe i koblingssiden.
    Hvis du kan finde nogle tegninger over hvordan det er lavet, og akslen går helt over i modsatte side af motoren, ville jeg prøve at afmontere koblingsdækslet, og se om det er hoppet af hinanden derovre.

Gør akslen ikke helt derover, men kun ind midt i motoren, tyder det på at du har en masse arbejdstimer foran dig.

• #6   15. jan 2012 Hvis det er akslen du kan flytte, så vil jeg tro at låseringen der skal holde den på plads mangler, så den er blevet skubbet for langt ind... eller også er det nr 36 som Michael siger du ikke har fået monteret ordentligt smiley
    Hvis det er selve geararmen på pedalen, så må der sidde en møtrik på den modsatte side, til at spænde den fast med ?

• #7   15. jan 2012 Enig med morten P, det er låseringen 33 du har kommet til at skubbe ud over rillen den skal side i, det vil gøre præcist som du har beskrevet det.... relativt simpelt at udbedre... du skal dog muligvis/helst have koblingsskjoldet af for at få den indvendige skiftearm ordentlig på plads

• #8   15. jan 2012 Tak for jeres svar - det er dejligt med hurtig respons fra jer. Selve geararmen, som sidder på gearpedalen er ikke problemet, det er den "aksle" som geararmen sidder på, og som går ind i motoren, som jeg kan flytte ud og ind cirka 2 cm. Jeg kan også flytte gearpedalen frem og tilbage uden der rigtig mærkes noget (den går ikke i gear)

Jeg skal skrue koblingsskjoldet af og så prøve ?? smiley

• #9   15. jan 2012 kig lige om du mangler den låseklips der sidder og holder gearakslen, hvis den er væk, eller pakningsskiven er, så skal du have monteret nyt af det, ellers sker det bare igen, når du så har fået fat i nyt af det, så af med koblingsdækslet, også sæt geararmen på skiftetromlen igen. Også på med ny låsering på akslen smiley

• #10   15. jan 2012 Jeg prøver lige og afmonterer dækslet og se om jeg selv kan udbedre det - vender frygtlig tilbage om lidt smiley

• #11   15. jan 2012 Det var nr 33 som var hoppet af og trykket ind. Den er nu sat på plads, men det løste ikke problemet - jeg kan stadigvæk ikke få den i gear. Nr 36 er også tjecket, og den var spændt. Kan det være inde i selve geaorkasden problemet er nu ? Efter som nr 33 ikke sad rigtigt..

• #12   15. jan 2012 Ingen kyndige i nordjylland som kunne være interesseret i at komme og kikke på det - mod et beløb selv.

• #13   15. jan 2012 Ja det var også mit bud... af med koblingsskjoldet og så skal du lige presse armen på plads.... jeg er desværre fra århus området så der er lidt langt ;( men jeg er sikker på at du burde selv kunne klare det hvis du ellers har mod på at prøve det smiley

• #15   15. jan 2012 Hvor i nordjylland snakker vi om ?

• #16   15. jan 2012 Okey, det lyder simpelt. Jeg troede det vsr det venstre skjold der skulle af ved gearskifteren.. Er det akslen der skal sættes på plads - den som nr 33 sidder på? Og hvad skal den sættes på plads i?

Nb. Bor i Svenstrup syd for Aalborg.

• #17   15. jan 2012 Okey, det lyder simpelt. Jeg troede det vsr det venstre skjold der skulle af ved gearskifteren.. Er det akslen der skal sættes på plads - den som nr 33 sidder på? Og hvad skal den sættes på plads i?

Nb. Bor i Svenstrup syd for Aalborg.

• #18   16. jan 2012 Det er lidt svært at sige hvad den skal side fast i, men piller du højre motorskjold af, så vil du nok kunne se hvad det er der er hoppet af, der sidder typisk en arm gearakslen hiver i, som går op og hiver i skiftertromlen, nr 5 på billedet... men det kan være du skal have koblingen afmonteret, tror måske den dækker for alle delene... men start med at hive dækslet af også se hvordan det ser ud, så er det også tit meget nemmere at forstå :)... og du skal vel ikke ud og kører lige med det samme ? smiley

• #19   16. jan 2012 Ikke lige de næste dage, men skalpå trackday midt april, så der skal den bare spille smiley

Jeg må lige få afmonteret sidedækslet og kikke lidt på det.. Vender tilbage, men nok først i næste weekend..

• #20   16. jan 2012 evt tag billede af det når du står og roder med det... det hjælper tit os andre

• #21   16. jan 2012 Go ide med billeder - det vil jeg gøre når jeg får åbnet op i weekenden.

Jeg prøvede dog lige for sjov at starte dyret op nu her og jeg kunne godt sætte den i 1. gear samt neutral uden de store problemer. Ved lidt besvær gik den så i 2. og 3. gear, men det gik ikke helt så let (måtte prøve en 5-10 gange inden den gad).

Så nu kan jeg da i det mindste få den nogenlunde i gear, dog ikke helt fejlfrit.

Hjælper det med fejlfindingen?

• #22   17. jan 2012 nøh, der er jo ikke det vilde i det, gearakslen har været hoppet af, så den skal bare sættes rigtigt på igen, så virker den nok.
    Når du får den åbnet så vil du bare sige "nååh, derfor den ikke virker" du har skiftertromlen med nogle hakker i som gearakslen hiver i så tromlen drejer rundt, og den skifter gear... er meget simpelt smiley

• #23   17. jan 2012 Super, tak for det Morten. Håber det giver en "ahaa oplevelse". Jeg vender lige tilbage når jeg får den åbnet her i weekenden smiley

Kommentér på:
Problemer med gear, hjælp tak :)

Annonce