2.928 visninger
|
Oprettet:
Gearskifte uden kobling ? {{forumTopicSubject}}
Hej nu har jeg hørt lidt om det der med at skifte gear uden kobling når det går stærkt men hvad siger i til det ?
og hvad nu når det er en gsxr 600 srad fra 98 ?
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 61
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 60 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.548
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 6 Svar: 61
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 226 Svar: 3.253
mar 2008
Følger: 67 Følgere: 60 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.548
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Trækker man for hårdt eller slipper gassen for meget eller en hvilken som helst anden ting som er forkert, så ødelægger man gearkassen - lige nøjagtigt som hvis man skifter forkert MED kobling.
Jeg bruger Quickshifter hvis ikke koblingen skal med...
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
quikshift kan det monters på alle cykler ?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Søg på google efter "translogic quickshift"
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 73 Svar: 829
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg bruger nærmest kun kobling når jeg skal holde stille, sætte i gang og så mellem 1.og andet gear, hvor man skal ramme meget præcist, hvis det skal gå helt uden spjæt. Dog, starter jeg op nedefra, og den skal have havre, anvender jeg heller ikke kobling mellem første og andet gear.
Og nej - gør man det ordentligt tager maskinen slet ikke skade af det.
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg skriver, at gør man det med omtanke, sker der intet. Faktisk er det et meget udbredt trick blandt MC-ister, der kører med passager, idet man faktisk kan gøre det helt umærkeligt, hvilket næsten er uladsiggørligt med kobling - umærkelige gearskift - mindre kan noget vist ikke slide:-)
Min gamle Intruder har kørt 120000 km - jeg har kørt de 90000 af disse- 80 % vel heraf uden kobling. Sidste vinter havde jeg den totalt adskildt, der var absolut intet at se:-)
Denne type gearkasse er bygget til det her, men selvfølgelig skal man sikre sig at gearkassen selv falder i hak. Volder man noget igennem, så smadrer man det - også med kobling!
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
Og når skiftet er blødere er sliddet etc mindre og det er fakta
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
det vigtigste er faktisk at gøre det bestemt og uden at tøve
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du kan roligt prøve - bare start ved mellemomdrejninger eller i den nedre halvdel af registret. De første gange vil du synes det er mærkeligt.
Begynd med at skifte nedefra og op, det er noget lettere at styre end det andet:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 273
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
har i så travlt at de 0,002 sek i vinder på det fra Lolland til jylland, betyder at i har vundet et løb...
og et bløder skifte ja ja , på de lorte veje der er kan i sgu ikke mærke forskel ....
he he.................................... bøller....
mvh
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
For mig handler det også mere om dovenskab, og så det at man har i hvert fald en hånd fri - til bajere, kaffe og smøger.....
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
mvh
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Til race, købte jeg en quickshift fra translogic med ast og eftmonteret shiftlight, - nøj hvor er det fedt når man lige finder ud af og bruge det og fyre godt 200 hk af på limet asfalt også den bare siger piv, hver gang den tager en ny remskive... Quickshift er vejen frem hvis du vil have fuldt træk med fuld roulade hele vejen op... ellers kan du lige så godt lære og lige slippe gassen hurtigt imens du holder et let pres på gearpedalen. Men ja afhængig af erfaring og fornemmelse, så kan det godt koste et par smuttere...
god fornøjelse med projektet...
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er helt rigtigt, selv en hypodfortandet synchromesh gearkasse med kasler til h-stilling kan gøre det, men det er nogen ting sværere end med en sekventiel MC-gearkasse med lige hjul.
Jeg kan også gøre det, og synes heller ikke det er svært, men det tog noget længere at lære det ordentligt:-)
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 257 Svar: 1.276
Vend i stedet dine gear om, så du har første op og resten ned, det gjorde jeg i stedet, var ret skeptisk i starten men efter at have kørt et par dage med det blev jeg super glad for det, og det er flere plusser ved det, bla. hurtigere gearskifte og når man ligger langt nede i sving og skal skifte risikere du ikke at få foden vrikket bagom forhvileren, og netop det har mange faktisk brækket foden ved..
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er vist besvaret, og det er oven i købet beskrevet udmærket hvordan.
....så er der vel ikke yderligeren grund til at gøre dette til en religionsdebat:-=
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Hvis man har brug for at lave de hurtige skift, er det fordi man ikke på nogen mulig anden måde kan køre hurtigere= ingen har brug for det på offentligvej. Udover måske striben. Du kan lege med det, og få en fornemmelse for hvor fint sådan en gearkasse arbejder. Min egen erfaring var at jeg med q-shift og øvelse gik fra at have kørt 6.6 tider til mit bedste i år 6.113 på 201 m... arh der var vist også lige et dækskift der var skyld i det gik sådan. Men sekunder skal findes på manden og 100-del og 1000 på maskine, reaktionstider og setup/fintuning.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
Vi kan ikke allesammen være så stok konservative som dig.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
at det ikke kan holde til belastningen er nok at omgå sandheden lidt
man bruger den slags drev på både i biler og ikke mindst snescootere med med mere effekt end der ville være godt på en MC
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
http://www.youtube.com/watch?v=WTeufdhZSak&feature=fvst
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
Der er positivt outcome ved skifte uden kobling på gade
nemlig et blidere gearskift, især med ballast på bagsædet, hvis man mesterer teknikken
Hvad er din holdning til quick skift, ??
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Det er ikke for sjov skyld at dem der kører drag og rr samt på banejern piller alt det vægt af de kan. Hvis man ser usa hvor der køres meget lige ud, både 1/8 1/4 og flere langere acc. test på blandt andet 1 mile osv. Så er de langt fremme med motorstyringer osv. Det er lette 1000'ere man smider tryk på eller typisk hayabusa, zx12 og 14... man laver med tryk, og nogle lækre styresystemer til benzin, tænding, og boost control der gør at de kan styre en cykel med helt op til 500 hk... jeg synes sgu det er helt fantastisk. Ville sgu gerne selv prøve det. Men det er meget pebret og bygge sådan noget op fra bunden af.
Mange mener quickshift er noget for amatører og at det splitter gearkassen, jeg er ikke enig. Men nogen af dem har en software der bedre end andre er jeg slet ikke i tvivl om, men ja, til vejen er det sgu da overkill. Det er bare gejl. Jeg har haft stor fordel af det på min turbo r1 på banen... alene af den grund jeg døjede med hjulspind når jeg slap gassen for at skifte og lagde den på igen... (pga. den så booster effekten så voldsomt at den kunne finde på at trække spin i 4. gear... på klister bane... og så snart du spinder uden at du får kræfterne ned i vejen så er du tabt. Man må godt lave en anelse spin på en turbocykel til drag.... faktisk ved jeg at de gode tider bliver lavet med sorte streger hele vejen når det er på de lette turbocykler... Så ja intet ryk uden tryk. Det jeg vil sige var blot at q-shift er dejligt i forb. med en turbocykel da du kan holde den oppe over hvor den booster effekt og moment mest, og dermed får du et mere jævnt løb... hvis man ikke har noget boostcontroller på.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det fede ved en MC sammenlignet med en bil er jo, at man rent faktisk kan høre og mærke gearkassens indgreb ved skift - det gælder også klonket, ved skift fra frigear til første - MED KOBLING!
Det er jo usynkroniserede gear, så tandhjulene snurrer kun rundt med ens hastighed, hvis man arbejder med gassen, og kun når dyret er i drift
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 257 Svar: 1.276
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Da jeg så senere i livet skiftede op havde jeg så deriblandt 2 scootere med variomatik gear, som jeg begge var meget glade for pånær alle reperationerne, som til sidst førte mig til at bytte til en gammel honda 600 supersport som åbnede en ny dør for mig. Nu kunne der virkelig køres aktivt go samtidig var den god og leje på... og den trak jo helt sindsygt i forhold til alt andet jeg havde prøvet før. Med sine godt 91 hk på hjul 93 til sidst. Målet blev at få sig en større kværn efter jeg havde fået høvl et par gange af både 1000 ccm og 900 ccm, så jeg fandt en brugt haya til fornuftig penge med få km. Mage til motor skal man lede længe efter, for mig var den lidt grov i det og det kneb med tilliden til den de første par mdr. hvor den havde det med at køre lidt sidelæns med mig ud af nogle flade venstresving...
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Gearskifte uden kobling ?