{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskifte uden kobling ?
  • #1   2. dec 2011 dem jeg har kørt på kan man godt gøre det bare lige slippe gassen lidt så skifte og så gas igen

  • #2   2. dec 2011 ja men kan se det lidt mere sådan nogle off roader du har kørt på ved ikk hvordan det er med racer ?

  • #3   2. dec 2011 Ja det kan du godt. min Gamle GSR kunne jeg oz gøre det på, når jeg var ude og taget et par træk mod folk. Ellers holdte jeg bare gassen helt i bund samtidig med jeg skiftede gear med koblingen, den skal jo gerne være oppe i arbejder området hele tiden smiley

  • #4   2. dec 2011 nej har også kørt gs 500 gs 200 nogen ander maskiner

  • #5   2. dec 2011 okay men ellers skal man slippe gassen lidt når man gør det ? slf ikk for meget ? og hvad med skader ? har hørt nogle sige at det er bedre uden kobling når man fyre den af end med kobling ?

  • #6   2. dec 2011 de cykler jeg har kørt på har også alle kunne gøre det... husk al det kun er når du skifter op.. smiley

  • #7   2. dec 2011 Jeg gav bare fuld gas når jeg skiftede uden kobling.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #8   2. dec 2011 Man holder et let træk i gearpedalen, og letter så en smule på gassen - så smutter den selv i næste gear.

    Trækker man for hårdt eller slipper gassen for meget eller en hvilken som helst anden ting som er forkert, så ødelægger man gearkassen - lige nøjagtigt som hvis man skifter forkert MED kobling.

    Jeg bruger Quickshifter hvis ikke koblingen skal med...


  • #9   2. dec 2011 okay takker smiley men synes sku også den går fint med kobling smiley

  • #10   2. dec 2011 alle mine motorcykler har jeg gjort det på og så kan du se et lille udsnit af hvad jeg har haft i min profil og har også gjort det på en 750 udgave af din

  • #11   2. dec 2011 okay fedt det vil jeg lige tjekke ud så smiley

    quikshift kan det monters på alle cykler ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #12   2. dec 2011 Ja, men det koster lidt.

  • #13   2. dec 2011 er det noget man evt selv kan monter ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #14   2. dec 2011 Ja sagtens. Der er monteringsvejledning med.

    Søg på google efter "translogic quickshift"


  • #15   2. dec 2011 ja det kan du godt

  • #16   2. dec 2011 Det kan du altid gøre på en MC. Gearkassen på sådan en svend har lige skårne tandhjul og ingen synkromeshringe. Dertil kommer, at den er sekventiel - gearene ligger i stribe på to aksler. du kan gøre det både op og ned. Teknikken er som Sajmon skriver - belast gearpedalen let og lind på gassen på vej op. Nedad kan det også gøres, men det lræver en smule mere øvelse. Her slipper du bare gassen i det høje gear og giver en smule gas mens du trykker let på gearpedalen, så smutter den såmænd uden videre et gear ned.

    Jeg bruger nærmest kun kobling når jeg skal holde stille, sætte i gang og så mellem 1.og andet gear, hvor man skal ramme meget præcist, hvis det skal gå helt uden spjæt. Dog, starter jeg op nedefra, og den skal have havre, anvender jeg heller ikke kobling mellem første og andet gear.

    Og nej - gør man det ordentligt tager maskinen slet ikke skade af det.


  • #17   2. dec 2011 super tak smiley det var god viden smiley

  • #18   2. dec 2011 Kan se der er noget der hedder push og pull modeller ? kan de kun gear op og divs ned i gear ? :S

  • #19   2. dec 2011 ja det rigtigt nok niklas men tror nu også bare jeg bruger koblingen indtil jeg får quickshift smiley synes nu også mine gearskift går stærkt nok selv med kobling..

  • #20   2. dec 2011 Miklas:

    Jeg skriver, at gør man det med omtanke, sker der intet. Faktisk er det et meget udbredt trick blandt MC-ister, der kører med passager, idet man faktisk kan gøre det helt umærkeligt, hvilket næsten er uladsiggørligt med kobling - umærkelige gearskift - mindre kan noget vist ikke slide:-)

    Min gamle Intruder har kørt 120000 km - jeg har kørt de 90000 af disse- 80 % vel heraf uden kobling. Sidste vinter havde jeg den totalt adskildt, der var absolut intet at se:-)

    Denne type gearkasse er bygget til det her, men selvfølgelig skal man sikre sig at gearkassen selv falder i hak. Volder man noget igennem, så smadrer man det - også med kobling!


  • #21   2. dec 2011 Helt enig med Knud her, og især med bagsæde ballast meget blødere skift.

    Og når skiftet er blødere er sliddet etc mindre og det er fakta


  • #22   2. dec 2011 kunne være man skulle prøve ellers må der jo (bare) ny gearkasse til smiley

  • #23   2. dec 2011 Bare ud og prøv, der skal faktisk ret meget til at ødelægge gearkassen på en MC.

    det vigtigste er faktisk at gøre det bestemt og uden at tøve


  • #24   2. dec 2011 Mathias V:

    Du kan roligt prøve - bare start ved mellemomdrejninger eller i den nedre halvdel af registret. De første gange vil du synes det er mærkeligt.

    Begynd med at skifte nedefra og op, det er noget lettere at styre end det andet:-)


  • #25   2. dec 2011 ...og begund at arbejde mellem de højeste gear. Når det går godt, så ryk en tak ned - så opdager du omgående hvor let det er

  • #26   2. dec 2011 Selv min kina kværn har holdt fint til koblingsfri-skift i årevis uden problemer.

  • #27   2. dec 2011 hvad er iden med det......

    har i så travlt at de 0,002 sek i vinder på det fra Lolland til jylland, betyder at i har vundet et løb...
    og et bløder skifte ja ja , på de lorte veje der er kan i sgu ikke mærke forskel ....
    he he.................................... bøller....



    mvh


  • #28   2. dec 2011 mange tak jeg tager sku chancen når vejter er med os igen !!! god vind der ude i det nye år og pas nu på smiley

  • #29   2. dec 2011 Busa:

    For mig handler det også mere om dovenskab, og så det at man har i hvert fald en hånd fri - til bajere, kaffe og smøger.....


  • #30   2. dec 2011 arr knud bejer mens man kører på 2 hjul smiley ja jeg skulle ihvertfald ikke smiley men nu kører jeg nok også lidt mere rødnet smiley

  • #31   2. dec 2011 lol lol... havde jeg da lige glemt du indtog imens du køre..




    mvh


  • #32   2. dec 2011 OK - bajerne er lyse.......som regel

  • #33   2. dec 2011 hehe ja ja ville vi også sige smiley

  • #34   2. dec 2011 næh du vil du det rigtigt og har noget og bruge det, så inv. i en rigtig quickshift, - jeg har selv tidligere kørt på et par racere og sporttouring. Her har jeg altid kørt uden quickshift, den sidste gadecykel øvede jeg en delbaghjulskørsel hvor jeg blot for at øve skift på hjul, vippede den op i 1 eller anden... også fortsatte, her lægges så let tryk på gearpedal, ca 1500 omdr. før begrænser, og det virker rigtig godt... det er jo bygget sådan...
    Til race, købte jeg en quickshift fra translogic med ast og eftmonteret shiftlight, - nøj hvor er det fedt når man lige finder ud af og bruge det og fyre godt 200 hk af på limet asfalt også den bare siger piv, hver gang den tager en ny remskive... smiley Quickshift er vejen frem hvis du vil have fuldt træk med fuld roulade hele vejen op... ellers kan du lige så godt lære og lige slippe gassen hurtigt imens du holder et let pres på gearpedalen. Men ja afhængig af erfaring og fornemmelse, så kan det godt koste et par smuttere...

    god fornøjelse med projektet...


  • #35   2. dec 2011 mange tak smiley

  • #36   2. dec 2011 ALLE gearkasser kan skifte gear uden kobling, det er ikk kun forbeholdt offroader, motorcykler og hvad ved jeg, i bil kan man også skifte både op og ned uden at der bliver børstet tænder, jeg gør det dagligt, dog mest op, da det er svært at gå ned i gear uden kobling

  • #37   2. dec 2011 Mirza

    Det er helt rigtigt, selv en hypodfortandet synchromesh gearkasse med kasler til h-stilling kan gøre det, men det er nogen ting sværere end med en sekventiel MC-gearkasse med lige hjul.

    Jeg kan også gøre det, og synes heller ikke det er svært, men det tog noget længere at lære det ordentligt:-)


  • #38   2. dec 2011 tror sku jeg spare koblingen næste gang smiley skifter sku bare gear uden båede i bil og på mc smiley

  • #39   2. dec 2011 Jeg bruger altid kobling og følger fint med de andre ;o)

  • #40   3. dec 2011 Man kan sagtens skifte uden brug af kobling, også på din model har jeg selv gjort på min.. Men er stoppet med det igen efter jeg snakkede med min mc-mekaniker problemet opstår når du laver et fejl skifte og det kommer du næsten med garanti til, ikke sikkert der sker noget første eller anden gang men pludselig står du med en defekt gearkasse, efter hvad min mekaniker fortalte har de lavet mange gearkasser grundet fejlskifte uden brug ag kobling..

    Vend i stedet dine gear om, så du har første op og resten ned, det gjorde jeg i stedet, var ret skeptisk i starten men efter at have kørt et par dage med det blev jeg super glad for det, og det er flere plusser ved det, bla. hurtigere gearskifte og når man ligger langt nede i sving og skal skifte risikere du ikke at få foden vrikket bagom forhvileren, og netop det har mange faktisk brækket foden ved..


  • #41   3. dec 2011 Niklas, det handler (for mit vedkommende) om at have forståelse for mekaniken, og være et med maskinen.. det er så nemt bare at gøre ligesom alle de andre, bare fordi man føler det er det mest sikre..

  • #42   3. dec 2011 Niklas, prøv det bare 1 gang, det er lidt lige som at spise forårs ruller om efteråret, du ved "living on the edge" brænde lyset i begge ender osv...

  • #43   3. dec 2011 Helt ærligt - denne tråd startede med et spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at skifte gear uden brug af kobling.

    Det er vist besvaret, og det er oven i købet beskrevet udmærket hvordan.

    ....så er der vel ikke yderligeren grund til at gøre dette til en religionsdebat:-=


  • #44   3. dec 2011 ja og efter religionsdebat kommer ekstremisterne og fører krig på mc-galleri smiley .... årh skidt Knud... vi er jo vant til det. God weekend og tak for en fin tråd.

    Hvis man har brug for at lave de hurtige skift, er det fordi man ikke på nogen mulig anden måde kan køre hurtigere= ingen har brug for det på offentligvej. Udover måske striben. Du kan lege med det, og få en fornemmelse for hvor fint sådan en gearkasse arbejder. Min egen erfaring var at jeg med q-shift og øvelse gik fra at have kørt 6.6 tider til mit bedste i år 6.113 på 201 m... arh der var vist også lige et dækskift der var skyld i det gik sådan. Men sekunder skal findes på manden og 100-del og 1000 på maskine, reaktionstider og setup/fintuning.


  • #45   3. dec 2011 men quickshift kombineret med fuld åbne spjælde og tryk er en fantastisk rar ting smiley når man flyver forbi resten af flokken på deres sugemotorer... bare fordi de kører fra en i starten skal de sgu ikke tro løbet er kørt... hehe

  • #46   3. dec 2011 niklas det er fordi der ikke fåes bæltetræk og variomatik gear der kan holde til belastning og lave en hård nok tilkobling hvor du formår at omsætte det en moderne mc kan... Men ja jeg forstår jo ikke at de mc-ingeniører ikke kommer ind i kampen?...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #47   3. dec 2011 Niklas - Jeg har allerede en scooter med det du siger, så det er da et meget dumt spørgsmål du stiller der...

    Vi kan ikke allesammen være så stok konservative som dig. smiley


  • #48   3. dec 2011 Offslow [midtjyllland] P

    at det ikke kan holde til belastningen er nok at omgå sandheden lidt

    man bruger den slags drev på både i biler og ikke mindst snescootere med med mere effekt end der ville være godt på en MC



  • #49   3. dec 2011 cvt-drev og 400hk

    http://www.youtube.com/watch?v=WTeufdhZSak&feature=fvst


  • #50   3. dec 2011 dingle B: DET DER ER FANME LEGETØJ FOR MÆND ! smiley Haha!!!

  • #51   3. dec 2011 Niklas

    Der er positivt outcome ved skifte uden kobling på gade

    nemlig et blidere gearskift, især med ballast på bagsædet, hvis man mesterer teknikken

    Hvad er din holdning til quick skift, ??


  • #52   4. dec 2011 ja dingle b ved jeg godt, men på en dragknallert er og bliver sådan noget for tungt... mere der jeg vil have jer hen, kunne sku da være smart om man kunne få et 2 kgs. kit man kunne smide på mc men ja, nu drømmer jeg igen... Tror nærmere fremtiden hedder el... der er momentet der også køre med en kæde der kan holde til stresset...

    Det er ikke for sjov skyld at dem der kører drag og rr samt på banejern piller alt det vægt af de kan. Hvis man ser usa hvor der køres meget lige ud, både 1/8 1/4 og flere langere acc. test på blandt andet 1 mile osv. Så er de langt fremme med motorstyringer osv. Det er lette 1000'ere man smider tryk på eller typisk hayabusa, zx12 og 14... man laver med tryk, og nogle lækre styresystemer til benzin, tænding, og boost control der gør at de kan styre en cykel med helt op til 500 hk... jeg synes sgu det er helt fantastisk. Ville sgu gerne selv prøve det. Men det er meget pebret og bygge sådan noget op fra bunden af.
    Mange mener quickshift er noget for amatører og at det splitter gearkassen, jeg er ikke enig. Men nogen af dem har en software der bedre end andre er jeg slet ikke i tvivl om, men ja, til vejen er det sgu da overkill. Det er bare gejl. Jeg har haft stor fordel af det på min turbo r1 på banen... alene af den grund jeg døjede med hjulspind når jeg slap gassen for at skifte og lagde den på igen... (pga. den så booster effekten så voldsomt at den kunne finde på at trække spin i 4. gear... på klister bane... og så snart du spinder uden at du får kræfterne ned i vejen så er du tabt. Man må godt lave en anelse spin på en turbocykel til drag.... faktisk ved jeg at de gode tider bliver lavet med sorte streger hele vejen når det er på de lette turbocykler... Så ja intet ryk uden tryk. Det jeg vil sige var blot at q-shift er dejligt i forb. med en turbocykel da du kan holde den oppe over hvor den booster effekt og moment mest, og dermed får du et mere jævnt løb... hvis man ikke har noget boostcontroller på.


  • #53   4. dec 2011 Jeg kan da levende forestille mig at det er rigtigt. Jeg er i hvert fald helt enig med moseliget længere oppe, hvor man skriver - mindre spjæt, må nødvendigvis være mindre belastning.

    Det fede ved en MC sammenlignet med en bil er jo, at man rent faktisk kan høre og mærke gearkassens indgreb ved skift - det gælder også klonket, ved skift fra frigear til første - MED KOBLING!

    Det er jo usynkroniserede gear, så tandhjulene snurrer kun rundt med ens hastighed, hvis man arbejder med gassen, og kun når dyret er i drift


  • #55   4. dec 2011 her en lille anekdote: da jeg var 10 år købte jeg en demo crosser yz80, den var spedalsk i forhold til de hjemme tunede knallerter vi havde brugt de 3 foregående år til lidt stubrace og kørsel på en grusvej.
    Da jeg så senere i livet skiftede op havde jeg så deriblandt 2 scootere med variomatik gear, som jeg begge var meget glade for pånær alle reperationerne, som til sidst førte mig til at bytte til en gammel honda 600 supersport som åbnede en ny dør for mig. Nu kunne der virkelig køres aktivt go samtidig var den god og leje på... og den trak jo helt sindsygt i forhold til alt andet jeg havde prøvet før. Med sine godt 91 hk på hjul 93 til sidst. Målet blev at få sig en større kværn efter jeg havde fået høvl et par gange af både 1000 ccm og 900 ccm, så jeg fandt en brugt haya til fornuftig penge med få km. Mage til motor skal man lede længe efter, for mig var den lidt grov i det og det kneb med tilliden til den de første par mdr. hvor den havde det med at køre lidt sidelæns med mig ud af nogle flade venstresving...


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #56   5. dec 2011 Intet ryk uden tryk, skønt bragesnak. Knud, en mc gearkasse kører med konstant indgreb, det er derfor den er så hurtig, skiftet sker ved at låse tandhjulene til akslen via "dogs", knopper som sidder på siden af tandhjulene, hvad hedder de på dansk?.

  • #57   5. dec 2011 Jeg bruger sjældent koblingen på banditten udover igangsætning. Det er væsentligt nemmere at lave gode skift på den uden brug af kobling. Det var lige omvendt på æfferen.

Kommentér på:
Gearskifte uden kobling ?

Annonce