{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.439 visninger | Oprettet:

Bøjet eller strækte ben? {{forumTopicSubject}}

Ja, det var lige den bedste overskrift jeg kunne finde på.

Hvorfor er det at man til alm MC teori lærer at man altid skal holde knæene helt ind til cyklen i sving, mens man i race ser folk smide knæene helt ned i asfalten men i offroad/supermotard strækker folk benene helt?
Hvad gør det af forskel at strække benene? Jeg forstår ikke helt hvorfor man i supermotard ikke bare bruger samme teknik som i race..

jeg håber der er folk med erfaring som vil udvide min horisont en smule - tak smiley

Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøjet eller strækte ben?
  • #1   19. nov 2011 På gaden skal man bare holde bene inde ved cyklen fordi de ikke skal alt muligt andet, du kører jo ikke til grænsen på nogen måde.

    I "race" har det at gøre med tyngdepunktet. Det handler ikke om at få kneet i jorden men om at hænge så langt nede som muligt. Wannabee racers stritter som det første ud med kneet, så det ser ud som om de er på grænsen, men de rigtige er jo bare helt der nede hvor kneet tilfældigvis er nederest.

    Ved Motard er det vel noget med balancen, da de jo kurer rundt som ved offroad.

    Mine bud. ret sikker hehe


  • #2   19. nov 2011 Jeg er ingen wannabe, men jeg tager også knæerne ud til siden i sving, føler bedre Ballancen, og lufttrykket hjælper med at maskinen gør som jeg vil.


  • #3   19. nov 2011 Det er vel bare for at man ikke falder af.
    Det er vel egentlig bedre at læne sig den forkerte vej i forhold til vejgreb, men det bliver nok lidt svært at styre cyklen, og du ryger nok også af ? smiley

    Har da set i moto GP at de ved udgangen af et sving retter sig lidt over til den anden side, og det er vidst for at få ekstra vejgreb når de accellererer ud af svinget, så de ikke glider.

    Når man har knæet i asfaldten, giver det måske også en bedre føling?


  • #4   19. nov 2011 Til race: du bruger knæet til at mærke hvor langt nede på kanten du er af dækket, få vægt over på den rigtige side af cyklen, og til at rede en evt. lowsider.

    Supermotard: Grunden til du ikke bruger knæet er du ikke vil have vægt over på den ¨¨rigtige side'' da der tit er jord på halvdelen af asfaltstykket som bliver slæbt med fra jord stykke på en supermotard bane. Plus dine fodhviler rammer i jorden så du har ikke noget sted at sætte foden. Og da farten i svingene er meget lavere end i road racing på grund af svingene er mindre bruger du foden til at rede både en udskridning og en lowsider..


  • #5   19. nov 2011 Ok - tak for svar smiley

  • #6   19. nov 2011 Den med om man kan redde en udskridning og en lowsider er der en delt meninger om, personligt tror jeg godt man kan..

    men formålet med at man ikke stikker knæet ud på motard maskiner er at det faktisk tager lang tid at stå på fodhvilerne, placere røven til den ene side og hænge ud, kontra den tid det tager at stikke knæet ud og kontrastyre..

    Men som Boris skriver, så er der heller ikke plads til et knæ på motard..

    Jeg har et klip her hvor jeg prøver begge dele

    http://motorcykelgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=8981


  • #7   19. nov 2011 ØH, man drifter altså ikke på motard...

    Definer at køre efter forholdene...?


  • #8   19. nov 2011 Mirza A Jep man kan skam godt redde en lowsider med både knæet og i supermotard med benet smiley
    Tror ikke der går en træningsdag (road racing) uden det sker mindst en gang eller to.. smiley


  • #9   19. nov 2011 Boris helt enig, har selv haft et par upser hvor det var benet der reddede mig, jeg hentød til racere smiley

  • #10   19. nov 2011 [ Max Motor ]
    Man kan kun redde en lowsider i road racing med knæet. Hvis du tager foden ned på asfalten og prøver at skubbe ned mod asfalten med 200+ ryger du af cyklen smiley


Kommentér på:
Bøjet eller strækte ben?

Annonce