2.439 visninger
|
Oprettet:
Bøjet eller strækte ben? {{forumTopicSubject}}
Ja, det var lige den bedste overskrift jeg kunne finde på.
Hvorfor er det at man til alm MC teori lærer at man altid skal holde knæene helt ind til cyklen i sving, mens man i race ser folk smide knæene helt ned i asfalten men i offroad/supermotard strækker folk benene helt?
Hvad gør det af forskel at strække benene? Jeg forstår ikke helt hvorfor man i supermotard ikke bare bruger samme teknik som i race..
jeg håber der er folk med erfaring som vil udvide min horisont en smule - tak
Martin
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.024
I "race" har det at gøre med tyngdepunktet. Det handler ikke om at få kneet i jorden men om at hænge så langt nede som muligt. Wannabee racers stritter som det første ud med kneet, så det ser ud som om de er på grænsen, men de rigtige er jo bare helt der nede hvor kneet tilfældigvis er nederest.
Ved Motard er det vel noget med balancen, da de jo kurer rundt som ved offroad.
Mine bud. ret sikker hehe
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 32 MC-er: 15 Emner: 361 Svar: 1.797
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.390
Det er vel egentlig bedre at læne sig den forkerte vej i forhold til vejgreb, men det bliver nok lidt svært at styre cyklen, og du ryger nok også af ?
Har da set i moto GP at de ved udgangen af et sving retter sig lidt over til den anden side, og det er vidst for at få ekstra vejgreb når de accellererer ud af svinget, så de ikke glider.
Når man har knæet i asfaldten, giver det måske også en bedre føling?
dec 2007
Følger: 79 Følgere: 73 MC-er: 11 Emner: 99 Svar: 354
Supermotard: Grunden til du ikke bruger knæet er du ikke vil have vægt over på den ¨¨rigtige side'' da der tit er jord på halvdelen af asfaltstykket som bliver slæbt med fra jord stykke på en supermotard bane. Plus dine fodhviler rammer i jorden så du har ikke noget sted at sætte foden. Og da farten i svingene er meget lavere end i road racing på grund af svingene er mindre bruger du foden til at rede både en udskridning og en lowsider..
jul 2011
Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 64
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
men formålet med at man ikke stikker knæet ud på motard maskiner er at det faktisk tager lang tid at stå på fodhvilerne, placere røven til den ene side og hænge ud, kontra den tid det tager at stikke knæet ud og kontrastyre..
Men som Boris skriver, så er der heller ikke plads til et knæ på motard..
Jeg har et klip her hvor jeg prøver begge dele
http://motorcykelgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=8981
apr 2009
Definer at køre efter forholdene...?
dec 2007
Tror ikke der går en træningsdag (road racing) uden det sker mindst en gang eller to..
apr 2009
dec 2007
Man kan kun redde en lowsider i road racing med knæet. Hvis du tager foden ned på asfalten og prøver at skubbe ned mod asfalten med 200+ ryger du af cyklen
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 43 Svar: 400
Bøjet eller strækte ben?