{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.472 visninger | Oprettet:

Dæk til Gpz 500 {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg skal til at have nye dæk på min Gpz 500. Jeg har indtil kørt på bridgestone bt 45 og jeg synes de står udemærket fast både på tør og våd vej, men efter godt 5000 km er der er under 4 mm mønster tilbage på bagdækket og mønsteret på fordækket begynder også hurtigt at rejse sig.
Da jeg ikke synes det kan passe at der maks. er 7500 km i et bagdæk på en 500 cc mc, vil jeg hører om der et alternativ til bt 45 der står lige så godt fast, men holder noget længere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk til Gpz 500
  • #1   18. okt 2011 Pirelli angel - Holder minimum 10k

  • #2   19. okt 2011 Glem Angel - det er et radial dæk, du skal køre på diagonal dæk !
    Men der er noget "galt" med din MC, en GPZ kan ikke fu bugt med et BT45 så hurtigt som du skriver, check luft. affjedring, om hjulet løber lige mv. laver du "brændere" ?
    Du får næppe bedre dæk end BT45 til din GPZ 500 !


  • #3   19. okt 2011 Jeg havde samme problem med bt45 på min XBR. Der rejste mønsteret sig på fordækket også, og gav en kant der ikke var sjov i sving. På min Spada har jeg dog ingen problemer med samme dæk.
    Du kan prøve avon am20/21, pirelli sport demon Eller metzeler lasertec. Det er dæk der passer god til de små maskiner. Avon har jeg selv kørt med på nogle af minde tidligere mc'er og var fint tilfreds, næste gang prøver jeg sport demon.


  • #4   19. okt 2011 Jeg laver ikke brændere og jeg vil mene hjulet løber lige, det skal dog siges at jeg nok laver en hel del krikke accelerationer, men det burde da ikke gøre så meget?
    Jeg kører med det tryk dækmanden sagde der stod i hans bog den skulle køre med, 2,1 bar for og 2,3 bar bag, men jeg skal måske øge trykket lidt?
    Affjedring ved jeg ikke helt hvad jeg skal tjekke ved.


  • #5   19. okt 2011 Dæktryk'et lyder okay - mener kawa skriver der skal 2,3 for og bag.
    Kvikke acc. med al' respekt, det er en GpZ500, det er ikke lige maskinen der sparker gang i slukkede mælkeveje.
    Hva' str. kører du ? den org. str. eller ?
    Normalt skal du nok forvente +10.000 km på sådan et sæt BT45, så der ligger et eller andet begravet her, kører du med meget læs ? kører du kun motorvej ? hvornår måler du trykket, for de værdier der skrives som std. for din Mc, er med kolde dæk, ikke dæk der har kørt hverken 5 eller 10 km. førend trykket prøves...?


  • #6   19. okt 2011 Min Kawa ER-5 har lige brugt et sæt BT 45 på 6500 km. Efter en tur syd på til Italien, med en del oppaknning og ca. 3800 km på 8 dage, var der ikke meget mønster tilbage. De første dæk der sad på Kawasakí´en var dunlop og de holdt de første 18000 km, men de var meget hårde og havde ikke så godt fat i vejen som Bridgestone dækkene har. Jeg går også og tænker på hvad der kunne være et alternetiv?

  • #7   19. okt 2011 Niels: prøv dem jeg nævner tidligere. Men i ER5 størrelse kan du måske også få pilot road

  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #8   19. okt 2011 Ifølge vores godkendelse skal der køres med 2,5 bar og 2,7 bar kold tryk med Bridgestone BT-45. Størrelse 110/70 + 130/70 -17

    Husk altid at konsultere det pågældende dækfabrikat, da trykopgivelserne på OE-dæk/motorcyklen kan variere fra dækfabrikat.

    BT-45 bliver hurtigt kantet, når det kører med for lavt dæktryk og revner i bunden af mønsteret kan også opstå. Derfor er det vigtigt at køre med korrekt dæktryk.

    Michelin Pilot Road findes ikke i den størrelse - kun Pilot Aktiv som er meget kilometerstærk, men knap så god i vådt føre som Bridgestone. Vil man have dæk der bider og holder 8000 km eller - eller som Niels er inde på - have et der holder 18000 men knap så meget bid.

    Hvis du accelerere kraftigt - bremser du måske også hårdt ?

    Niels / Kolding: Hvis MC'en er pakket op og motorvejshastighed betyder kraftigt slid(øget varmepåvirkning=slid) Især hvis bagdæmperen ikke kan rette sig ud efter påvirkning, bliver dækket brugt som affjedring og det koster kilometer.

    Måske passer din kørestil / behov til et andet dæk - men at lave et dæk er altid et kompromis. Vær ærlig omkring dit kørselsbehov og vælg derefter. Pirelli Sport Demon, Dunlop GT501 eller Michelin Pilot Aktiv er gode alternativer - men...ja du ved vel hvad jeg vil sige smiley


  • #9   19. okt 2011 Carsten M: er det samme dæktryk i 16"?

  • #10   19. okt 2011 Jeg har brugt 1 1/2 sæson på at ligge og kigge på sådan en, enten i bakspejlene, eller close op bagfra ;o)
    Og derfra er det sikker som vist - en kwak på 16" skal påfyldes 2,3 bar for og bag, og helst luft fra Berchtesgarden :o)


  • #11   19. okt 2011 Det er meget svært at finde dæk som passer mit kørselsmønster, for jeg bruger min mc til alle kørselsformer. Gennem byen til og fra arbejde, landevejsture ofte med kæresten bag på og lange ferieture, med oppakning, derudover kører jeg ofte friske hyggeture, på de små snoede veje. Jeg har egentlig været godt tilfreds med BT 45, men de måtte gerne have haft lidt flere km i sig. Ja jeg skal måske være bedre til at tjekke dæktryk og justere bagdæmperne, alt efter belastning.

  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #12   20. okt 2011 Et link til dæktryk fra "det gamle land"

    http://bridgestone-freigaben.motorrad-daten.de/index.php?mode=shop_start&catID=mc&searchmode=

    Kawa 16" er 2,2 for og 2,5 bag med BT-45


  • #13   20. okt 2011 Mange tak for hjælpen, jeg tror det ender med Bridgestone bt 45 igen og så håbe på at levetiden stiger lidt ved at følge bridgestones anbefalinger til dæktryk.

Kommentér på:
Dæk til Gpz 500

Annonce