Pas på nr du handler / bytter ombyggede mc'r/biler {{forumTopicSubject}}
25-08-2011
Principiel dom kan medføre at visse biler og motorcykler er både ulovlige og usælgelige.
Vi har netop vundet en landsretssag angående mangler ved en ombygget motorcykel (en ældre Triumph, der er ombygget til en chopper). Vi var advokat for køberen, der i forbindelse med købet havde givet sin gamle motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen.
Motorcyklen blev solgt nysynet og uden anmærkninger. Forud for købet /synet var der blevet foretaget konstruktive ændringer på motorcyklen, bl.a. i form af stift bagstel og ny forgaffel. Den pågældende synshal godkendte disse konstruktive ændringer uden anmærkninger.
Knap 3 uger efter købet blev motorcyklen synet i en anden synshal, der ikke kunne godkende motorcyklen på grund af de konstruktive ændringer – dette fordi der ikke forelå dataerklæringer eller anden dokumentation der kunne påvise, at de konstruktive ændringer var godkendt til brug. Det betød konkret at der slet ikke måtte køres på motorcyklen!
Køberen anlagde derfor retssag mod sælger og spørgsmålet for retten var, om der var mangler ved motorcyklen i et sådant omfang, at køberen kunne hæve købet.
Såvel sælgeren som skønsmanden mente, at der var fast praksis i synshallerne for, at synspersonalet kunne vurdere, om eventuelle konstruktive ændringer havde betydning for bl.a. sikkerheden m.v. Hvis det ikke var tilfældet, kunne synshallen godkende konstruktive ændringer uden at se dokumentation – dvs. godkende syn uden anmærkninger.
En repræsentant fra færdselsstyrelsen oplyste derimod, at der i henhold til synsreglerne altid skal foreligge dokumentation og at synshaller altså ikke selv kan dispensere herfra.
By- og landsret var enige med færdselsstyrelsen, dvs. motorcyklen var synet på et ukorrekt grundlag og var derfor behæftet med en væsentlig mangel. Køber kunne derfor hæve handlen.
Dommen er interessant på navnlig 2 områder:
For det første kom det frem under sagen, at der formentlig kører tusindvis af motorcykler rundt med konstruktive ændringer uden at den nødvendige dokumentation har foreligget ved synet. Derved kan dommen få betydning for en lang række motorcykelejere.
Konkret betyder dommen nemlig, at ejeren af en motorcykel med konstruktive ændringer, der er synet på et forkert grundlag
• løber en betydelig risiko ved at sælge motorcyklen, da køberen jo nu kan påberåbe sig mangler, selv om motorcyklen var/er nysynet uden anmærkninger. Omvendt kan ejeren selv overveje at rette et krav imod sælgeren,
• risikerer at blive stoppet af politiet og få taget nummerpladerne, hvis man ikke kan forelægge den nødvendige dokumentation for, at ændringerne er godkendt til brug,
• Risikerer at der ikke er forsikringsdækning, hvis det viser sig at man har kørt rundt på en motorcykel, der ikke er godkendt til brug.
For det andet havde køberen som nævnt givet sin gamle motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen. Køberen fik medhold i, at sælgeren skulle betale køberen det, som motorcyklen oprindeligt var blevet solgt for, mod dels at få den købte motorcykel retur, dels beholde ”byttemotorcyklen”.
Det vil sige at sælgeren ikke kunne ”nøjes” med at tage sin motorcykel retur mod at tilbagelevere ”byttemotorcyklen” og tilbagebetale den kontante del af købesummen – han skulle betale den fulde købesum!
By- og landsretten lagde i den forbindelse bl.a. vægt på det lange tidsrum der var gået siden købet, at ”byttemotorcyklen” i mellemtiden var blevet solgt og navnlig, at manglen var så væsentlig, at motorcyklen ikke havde kunnet anvendes.
Denne del af dommen kan få stor betydning for alle købere, der giver en bil eller motorcykel i bytte i handlen, da de - efter omstændighederne - har mulighed for at få hele handlen ”omgjort til penge” og ikke behøver at tage deres ”byttebil” tilbage.
Sagen har været refereret i en artikel i ”Motormagasinet”, der er et uafhængigt fagblad for autobranchen. Artiklen kan downloades ved at klikke her.
Hvis du har spørgsmål til sagen eller måske befinder dig i en lignende situationen, er du meget velkommen til at kontakte advokat Klaus Paulsen på tel. 87 22 80 80 eller e-mail
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 499
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
; /
sikke en masse problemer man kan havne i... øv øv....
mvh
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Men bare vent sådan en dom kan kun medføre, at vi er et skridt nærmere periodiske syn af MC'er.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
"vi" har jo selv givet dem en masse af grundene til at indføre periodesyn...
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Gad vide hvilken baggrund den skønsmand har, for han har da ikke et klap forstand på det han udtaler sig om! Mon også det er sådan inden for andre brancher mht. syn og skønsmands afgørelser ?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Eller også gider Trafikstyrelsen som det hedder nu til dags, dig ikke mere fordi du er en kværulant !
Der er jo netop mulighed for at fabrikanten (importøren) kan skrive en erklæring om at de acceptere den ændring du har lavet. F.eks ved udskiftning af en forgaffel. At fabrikanten ikke vil give dig den erklæring er jo ikke Trafikstyrelsens problem !
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
"Knap 3 uger efter købet blev motorcyklen synet i en anden synshal, der ikke kunne godkende motorcyklen på grund af de konstruktive ændringer – dette fordi der ikke forelå dataerklæringer eller anden dokumentation der kunne påvise, at de konstruktive ændringer var godkendt til brug".
Og netop DERFOR er det så vigtigt at have disse papirer og at dette SKAL påføres reg.attest - og at man som ejer/projekt/bygger tilser at oplysninger ER korrekte!
I denne sag kan man drage sine tvivl om hvor naiv sælger/ombygger reelt var? Jeg gætter på... MEGET naiv!
/H
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Alt for mange folk tager synsattester for gode varer...
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 7 Svar: 70
Ejer oplyser at den er syntet med de ændringer der er. Og jeg kan vel kun stole på det når jeg ser en syns rapport hvor der står at køretøjet er godkendt?
Eller skal der ligge et helt andet dokument hvorpå der står at der er lavet det og det osv.? Eller hvordan kan jeg være sikker på at jeg får en cykel jeg kan køre på?
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 848
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 166
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
F.eks, man har en Honda 750 sohc, der skal ombygges til cafe racer. Der indkøber man en Marzocchi forgaffel, men kan "man" få Honda fabrikken til at sige, at det skam snildt kan lade sig gøre? Næppe!
Hvordan gør svenskerne, der jo må siges at have el lang, sund, tradition for ombygninger?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
De har jo ikke de samme afgift problemer vi har her, og deres synsfolk er væsentligt mere kvalificerede end her i landet.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Hvor kvalificeret skal man være for at kunne godkende denne skude?
Hvis hovedreglen er at næsten alt kan godkendes, så behøver man vel ikke være sælig kvalificeret, gør man?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
DET VED ALLE !
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Dette burde være nok for de offentlige myndigheder, men en djøf'er skal vel have alt i kasser og kan derfor ikke tolerere "u-autoriseret" byggekunst!
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Eller er jeg helt gal på den?
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 389
Den Kan også ses i veteranposten.
For hvor langt skal man gå
Tidligere har Bremseskiver købt i mcnøglen heller ikke været godkendte
Og støddæmpere fra Koni-hagon-ølin er jo også en ombygning?
Og hvad så med biler =andre fælge-girling støddæmpere - andet rat-
andre sæder =ombygget?
mange af dem jeg kender har skivebremser på deres 50-60er us vogn og de er bare synet men drøn ulovlige da fabriken jo ikke har godkendt det.Det driller jeg dem tit med men de tager det ganske roligt..
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 44 MC-er: 1 Emner: 86 Svar: 504
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 44 MC-er: 1 Emner: 86 Svar: 504
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.891
VIP
Skrevet: 06-09-2011 19:31:40
Jo, men så kan ombyggerne bare få styr på papirarbejdet.
"vi" har jo selv givet dem en masse af grundene til at indføre periodesyn...
Sajmon2011 har du forresten betalt afgift af din upsidedown forgaffel på din SV1000...? så vidt jeg kan se er den orginael med en anden forgaffel.. så du skal vel også betale en ekstra afgift, og hva med dem der smider beder bremse calipere på deres racer. ??
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Da ingen af tingene ændrer ved køretøjets identitet, skal jeg ikke svare afgift af dem - primært fordi gaflen er fra en 6 år ældre MC og der er TÜV på bagdæmperen.
Desuden er ekstra afgift og syn 2 VIDT forskellige ting, så lad være med at blande dem sammen...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Ikke Niels & Gunars. Motoren er selvfølgelig en NSU 1000, gearkassen fra en kawa 1000 der er svejset på, indsprøjtning fra GPz 1100 kawa, stellet er så vidt huskes fra en BSA B 31, forhøjet og forlænget. Forgaflen et 3'die fabrikat, forbremsen vistnok Triumph trident og man kunne blive ved.
Har desværre ikke noget billede af den.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Køber fandt hurtigt ud af, at der var fejl ved bremser og andet, og derfor fik køber nogen med forstand på ældre Triumph-motorcykler til at se på den.
Resultatet blev, at motorcyklen igen blev synet i en anden synshal, og her ville man ikke godkende motorcyklen, da der var foretaget konstruktive ændringer, og der ikke forelå de nødvendige dataerklæringer eller anden dokumentation, der kunne påvise, at de konstruktive ændringer var godkendt til brug. Derfor fik motorcyklen køreforbud og påbud om fornyet omsyn inden for 33 kalenderdage.
Fejloversigten lød i uddrag på: Forgaffel, dokumentation medbringes ved omsyn. Bremsepedal, dokumentation medbringes ved omsyn på grund af ombygning. Svingarm, ukorrekt, ifølge årgang på køretøj burde der være affjedring på bagsvinger, dokumentation medbringes. Bremseskive, dokumentation medbringes ved omsyn.
Køberen af motorcyklen anlagde derfor retssag mod sælger, og spørgsmålet for retten var, om der var mangler ved motorcyklen i et sådant omfang, at køberen kunne hæve købet.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Jeg kender kun sagen fra Motormagasinet.
Mit sidste indlæg er bare et uddrag af artiklen, som svar til Søren på hvorfor at den var til syn igen allerede 3 uger efter.
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 134
Så skarp som du er, så ved du selvfølgelig også at det kræves at kandidater til Synsuddannelsen ER uddannet mekaniker ( auto/Mc/traktor eller lign relevant udd.)
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 134
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
"Så på den måde, så beder færdselsstyrelsen os alle sammen om, at tage bukserne helt ned om knæene, bukke os forover, så de kan kneppe os i røven mens de selv tager pengene op af vores lommer."
Du har ud fra den sunde fornufts betragtning uden tvivl ret i din antagelse at du kun ændrer cyklen til det bedre.
Men det er nu engang sådan, at når en fabrikant producerer en cykel, så har de det grundlæggende produktansvar. Derefter sørger de for at den opfylder alle de krav den skal for at kunne typegodkendes, hvilket gør at den uden videre kan sælges og indregistreres i de lande som den er typegodkendt uden at skulle synes fra ny.
Hvis du begynder at blande delene sammen fra forskellige årgange, så svarer cyklen ikke længere til det som forlod fabrikken. Derfor er det nødvendig at fabrikanten erklærer, at de vil stå inde for ændringerne. Det vil de sjældent, da de hellere vil have at du køber en ny cykel af dem i stedet. Så er der desværre kun den tunge (dyre) vej med TÜV godkendelse el. lign.
Det er fint nok at du med en konkret viden ved, at en bestemt cykel kører med det samme stel i en årrække og delene derfor passer lige over på fra en nyere model.
Men den viden kan alle synsmænd jo ikke have. Derfor er reglerne meget firkantet. Hvis man foretaget konstruktive ændringer på køretøjet, så det ikke længere svarer til det typegodkendte, så skal der være en form for dok. el. erklæring som står inder for at ændringen er forsvarlig.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 11
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Konstuktive ændringer omfatter køretøjets styreapparat, bremser, motor og bærende konstuktion (stel og hjulophæng)
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 9 Emner: 27 Svar: 71
vi bliver vel nød til at ekspotere alle de fine cykler til sverige
her er der ikke så mange sindsyge regler
god afetn til jer alle
Pas på nr du handler / bytter ombyggede mc'r/biler