{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.087 visninger | Oprettet:

Køb af Enduro Kort/lang turs maskine {{forumTopicSubject}}

Nu der en del her inde, der køre endru og offroad, kan jeg se...

Jeg er tidliger motard køre,, og kan bedste lide lette maskiner... Men kan huske min gamle husky 610, den kørte jo kun godt når den fik gas hele tiden, ellers skulle man jeg køre med nyre bælde på vej, man blev rystet i stykker med mellem gas..

Men leder efter en ny enduro kort/lang turs maskine. en der er sjov, men man også kan overskue at køre mere en 10 km på..

Første valg for min siden er helt sikkert ( har ca 50.000 kr at købe/bygge for)



1. Honda XR 650 R (bange for den er for dårlig at køre langt på)

2. Honda africa twin 750 (bange for er for tung og sløv i teræn)

3. Yamaha super tenere 750 ( Er honda mand og er bange for er for tung til enduro men super på lande vej)

Håber der er nogen der kan hjælpe lidt..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af Enduro Kort/lang turs maskine
  • #2   13. aug 2011 Hvorfor tror du,, at en xr 600 er bedre end en xr 650 R.. er den grundet af skift af motor olie og holdbarhed?

    Er bare lidt mere til de vandkølet motor...


  • #3   13. aug 2011 Som rejseenduro er suzuki DL-650(1000) ej at glemme, der er rigtig mange som er glade for den til lange ture og semi-offroad. (ulempe med lav frihøjde, mener det omkring de 16-23cm)

    Du kan få en 2005 model for omkring 50.000kr på 123mc.dk eller dba.dk.

    Ellers kan du også kigge på BMW cyklerne, har selv erfaring med r65/80 GS (twin boxer motor så hvidt jeg husker) og F650 GS (enstamper rotax motor) som også kan fåes inden for dit budget, alt efter om du kigger på før eller efter 2000 modeller af F650GS .

    De er begge gode off-road duelige cykler, jeg foretrækker r65/80 GS selv om de er "tunge" (omkring 200kg) og nogle gamle svende smiley Motoren er yderst driftstabil og kører godt off-road med moment i bunden kontra F650 der skal have lidt mere gas.

    Det er dog lidt ældre cykler specielt r65/80 modellerne.
    Men fælles er at man sider ganske godt og kan kører langt uden at være smadret i kroppen.



  • #4   13. aug 2011 Yamaha Super Tenere
    Nu er jo nogen der mener, at enduro er = cross. Dernæst er det vel et spørgsmål om overarme. ;O)
    Jeg har haft meget sjov på den.
    Jeg er selv Honda-mand, men med en Super Tenere går du nu ikke helt galt i byen. Hvad motorens holdbarhed, er det Yamahas svar på Hondas VFR. Iflg. flere indlæg i Tenere-klubben er 150 - 200.000 km ikke uhørt.
    Men hvis du er seriøs, så kan du låne min en hel dag førend du beslutter dig for køb.
    ;O)


  • #6   13. aug 2011 I skal have tak for alle de svar indtil vider... og tak for tilbudt om at prøve din yamaha,, det kunne være meget intersandt.

    Jamen jeg kommer fra en crf 450 der vejer 100 kg så at komme op på en maskine med 45 hk og vejer 200 kg tror jeg, at jeg dør af... Tilgenglænd vil jeg rigtigt gerne med på nogle ture, til sverige osv.. så dur det ikke når man ligger og køre 110 km/t at min nyre er ved at ryste
    ud..

    Men man bliver jo nok bare nød til at komme ud og prøve nogen.

    Men i ville ikke køre fra nord afrika til syd på en Xr 650 R.. for det er faktisk med i tankerne jeg skal det..

    Men det vil sige jeg skal have 2 maskiner ?



  • #8   13. aug 2011 den her fx http://motorcykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=100911 eller ent KTM SXC

  • #9   13. aug 2011 Hey Lasse...

    Kan du ikke beskrive hvad du mener enduro er?

    rejseenduro-offroad-enduro og så er der tilmed en der lige nævner cross som er en helt 4. verden.

    Enduro betyder udholdenhed.
    Rejseenduro har ikke noge tmed enduro som sådan at gøre udover at det betyder udholdendhed på rejser.
    Enduro i denne sammenhæng er en form for ekstrem offroad på lette små maskiner der ligner crossmaskiner med lygter men reelt er ret forskellige i kørbarhed.

    Super Tenere er FEDE
    XT600-LC4- XR er FEDE
    EXC-WR-CR .fl er FEDE...
    Men ingen af dem er gode til det hele.

    Af de store til dit budget er Supertenere fin, men til meget mere end grus blir du træt af den.
    I mellemstørrelsen er XR650 og LC4 nok de mest potente og med bedst dæmpning, men XR mangler sgu en elstart.
    De små er ikke egnet til transport, men jeg har kørt til Polen, 4 dages offroad og retur til DK på min gamle 2003 450er.
    Jojo, ondt i røven, men det får man også på en mellemstørrelse cykel.
    Af de små ville jeg vælge en EXC450 fra 2004 og frem.
    Det er en fed allrounder, der dog ikke er vil med en nordkap tur.. men den kan da...


  • #10   13. aug 2011 Jamen i har ret, jeg ved at de er vidt forskellige....

    Det jeg leder efter, nu har jeg lige tænke over det, hvad det er jeg vil bruge den til, for man kan ikke bruge den til det hele..

    Man kan heller ikke få en rally bil med god komfort.

    Men det skal være en som er god på en skov tur, men det skal også være en man gider og køre der hen på til skoven, for eller kunne jeg lige så godt købe en uden plader og køre den i min bil...

    Men hvad er jeres mening om XR 650 R for den er jeg meget til ?

    Jeg er meget honda mand, så der skal lidt over bevisning til hvis jeg hopper på en KTM eller lignen..

    Stadig tak for de mange svar.. håber at se nogle af jer i skoven smiley







  • #11   13. aug 2011 Henrik: Men jeg kan heller ikke lad være med at glo lidt på din 950 KTM og tænke bare ræs til afrika på den kunne være så fedt smiley
    Men så må man leje en den dag man skal det..


  • #12   13. aug 2011 Sådan en 950er er SÅ fed..
    Måtte desværre sælge den igen.
    Efter en søndagtur med et par af drengene med højhastighedswheelies, trappekørsel og alt for meget på den gale side af 200kmt hvor jeg faktisk var lidt taknemmelig over at være i live endnu da jeg kom hjem, satte jeg den og kørte ikke på den igen. Den var solgt dagen efter.
    Jeg er slet ikke gammel nok til at administrere det den kan, selvom den er sjov.
    Er du mere fornuftig end mig så køb.. køb for fanden, det blir ikke mere lækkert.
    MEN, den er altså heller ikke skabt til smal skov og sån.

    Flere jeg har kørt med er vilde med en XR650R.
    Jeg syntes den kører udemærket, men mangler sjæl og vildskab.
    Den mangler KAPAW...
    De får man i en KTM 625 SXC fra 2004 og frem.
    Dem har jeg haft nogle stykker af og har også måtte sælge dem igen.
    Jeg er ca 16 når jeg får hjelmen på, jeg tror den blokerer for ilttilførslen ;O)

    Du skal ikke være så forskrækket overfor KTM,
    De rasler og vibrerer ,men de har så meget sjæl og indbygget vildskab fra fødslen og så har den noget hondaen i den grad mangler....
    Dæmpning i verdensklasse... Fuld justerbar på alle leder og kanter.
    Koster intet i stumper.. og nem at få dele til i DK/DE modsat Hondaerne.

    Prøv en tur på en af hver og du ved hvad jeg mener.
    (min yndlings er 625 SXC 2004, 2005-2007 er også fin, men kan bare bedre lide speedo på 04eren)

    Ud og prøv... Typen af maskine er den rette retning ;O)

    Hvor bor du i landet?
    Jeg har nogle hardcore endurojern i den lette ende du kan prøve.

    Tjek i øvrigt enduroklub.dk


  • #13   14. aug 2011 Henrik, lyder til du har en del erfaring med KTM. Hvad mener du med de rasler som bar fanden, betyder det at hvis man skal længere end ned til bageren så skal man have et skruenøglesæt med?

    Eller mener du mere at serviceintervallerne er lige lovlige korte, f.eks. hver 3000km ligesom en typisk racer?


  • #14   14. aug 2011 Jeg mener at de rasler.. .som i at det rasler.
    Hvis du hører en Yamaha XT600 stå i tomgang hører du bare tøftøf fra potten...
    En KTM i tomgang har noget mere... lad os kalde det teknisk støj.
    Der er noget klapren og tikken, men det skal være der....
    (vel at mærke det rigtige klapren og tikken)
    Min længeste rejse på en LC4 var dk-Norge-England-Skotland rundt-England-Holland-Tyskland-dk....
    Det gik fint på et olieskift.
    De har serviceintervaller på 5000km men jeg plejer at skifte hvert 2500km og så filtre hver anden gang.
    På længere ture er det fint med 4-5000km.
    (det er 10 min og 2 ltr olie vi taler om, der er jo ikke kåbe og andet skrammel man ska lafmontere først.. .)

    Jeg har ikke fornemmelsen af at man skal skrue mere på en LC4 end en XR650. Skal jeg være helt ærligt kender jeg flere med motorrenoveringer på deres XR650 end jeg kender LC4 ejere med samme problem.
    Rygterne er hårde ved KTM, men det er ofte fordi folk sammenligner de forkerte maskiner. Passer man dem ordentligt kører de sgo som de skal.
    At de vibrere lidt vænner man sig til og så lige efterspænde div. skruer ved service er ikke noget stort offer for at få en super potent maskine der kan det meste.
    Jeg er, modsat manges opfattelse, ikke KTM fanatiker, pt. kører jeg Husky, Gasgas og indimellem min LC4, men i klassen 130-150 kg er der ikke meget andet jeg ville have hvis vægten skulle være offroad...
    Skulle det være en pendlermaskine med oprejst kørestilling og looket fra offroad, så blev det klart en af de nyere XT660R.
    Det er en fin knallert der bare virker altid.


  • #16   14. aug 2011 Ok. tak for feedbacket henrik. smiley

  • #17   15. aug 2011 Ja det er en fin ktm 640 adventure og er det lc4 motoren ? .... Hvad siger du til sådan en Henrik..

    Og tak for at give dig tid til det her...


  • #18   15. aug 2011 Det gode ved KTM er at originaldele koster faktisk det samme i Danmark som de gør i tyskland og en del billigere end i USA, prøv fx at se hvordan det forholder sig med de japanske mærker.... og bortset fra det så kan næsten alt fås til KTM på den tyske ebay....

  • #19   15. aug 2011 Mjooo...
    Den jeg kørte til skotland på var faktisk sådan en i samme årgang og det hele.
    Mjn var peppet lidt op med Keihin 41, SCX udstødning og CDI...
    Kørte fantastisk.

    Enten elsker man den eller også hader man den.

    Jeg er vild med kåben da den faktisk giver langt mere læ end man skulle tro.
    Man skal regne med at den har lidt ekstra motorstøj under kørslen da kåben virker lidt som en tragt lige op i hjelmen.
    Jeg er personligt ligeglad,

    Grunden til jeg ikke forslog den var at kåben er en belastning ved smalt skovkørsel.
    Alt kan læres og jeg har selv kørt en del offroad på dem jeg har haft.
    Men, udfra det jeg ser mellem linierne at du vil tænker jeg mere SXC 625 med en 13/18 ltr. tank og så afsted,
    Adventuren har 25-28 ltr. Det er ca 500km... så har man alligevel brug for en pause for at hvile røven.


Kommentér på:
Køb af Enduro Kort/lang turs maskine

Annonce