1.857 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Martin V
Martin V
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 14

Ved du noget om ABS? Ved du noget om ABS?

Hey!

Jeg er på udkig efter en ny MC og har besluttet mig for, at det er en god idé med ABS.

For nylig var jeg så ude at prøve en Yamaha FZ6 (Fazer i daglig tale), som sælger påstod havde ABS.

Når jeg bremsede med den med den klikkede den dog ikke, som køretøjer plejer at gøre, når de har ABS. ...og det afføder en byge af spørgsmål, som du gerne må svare på, hvis du ved mere om ABS end jeg gør:

Hvis den ikke klikker og hvis man kan lave langtrukne bremsespor, så er det fordi den ikke har ABS eller fordi det ikke virker, right?! Hvis det skyldes sidstnævnte, er det så noget der er nemt at fikse - en sikring, som jeg f.eks. kan forslå sælger at skifte eller noget tilsvarrende nemt?

Er der nogen der ved om man fysisk kan se på en MC om den har ABS? Se bremserne f.eks. anderledes ud, hvis der er ABS på, end hvis der ikke er?

På forhånd tak!
-Martin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ved du noget om ABS?
  • #1   8. aug 2011 Der ses normalt en lille takket skive indenfor bremseskiven. Der sidder en føler og registrerer hvis hjulet blokerer - hvilket du har helt ret i, at det ikke skal kunne.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
    #2   8. aug 2011 Det er rimeligt simpelt at se om den har ABS, for alle bremseslanger skal igennem en ventilblok, som derfor enten sidder under sædet eller et andet sted på cyklen. Man følger bare den bagerste eller de forreste bremseslanger, og hvis de går direkte ned til kaliprene, er der IKKE ABS på.

På en ABS cykel vil der også sidde en tandkrans foran og bagved, samt en føler som måler hastigheden på hjulene seperat.

Der SKAL desuden være en ABS advarselslampe i instrumenteringen som lyser når nøglen drejes - den er ret nem at se.

Bremseskiver, kalipre og bremsemaster er normalt det samme som bruges til modellen uden ABS, så der kan man ikke se nogen forskel.

• Sajmon ™

#3   8. aug 2011 Og du har helt ret - man må IKKE kunne lave bremsespor eller stoppies på den.

• #4   8. aug 2011 Som en tilføjelse til det SJYP nævner, så plejer der også at være en ABS selftest når du sætter tænding på.

Dvs. en form for lampe eller indikator i displayet som viser at det fungerer. Normalt skal lyset i lampen slukke såfremt ABS'en virker.

Du kan se ABS lampen her:
    http://www.bikeshop.ro/uploads/file_286012_phprWm7CP.jpg

• #5   8. aug 2011 Sajmon²º¹¹ _:

Man kan nu godt lave en stoppie på en ABS cykel ..

• #6   8. aug 2011 Eller, det måske også forkert at kalde det en stoppie.

Men det er ikke umuligt at få en ABS cykel til at løfte baghjulet ved en hård nedbremsning.

• Sajmon ™

#7   8. aug 2011 Den løfter det kun et par cm - så falder det ned igen fordi den tror det er blokeret.

Det er ikke en stoppie. smiley

• #8   8. aug 2011 Hjulet er jo ikke blokeret ved stoppies. Det drejer jo stadig, så umiddelbart vil jeg sige, at man godt kan lave stoppies på en ABS-cykel.

• Sajmon ™

#9   8. aug 2011 I det sekund det slipper asfalten, drejer det langsommere end forhjulet - så nej du kan ikke lave stoppies med ABS.

Du er mere end velkommen til at finde en ABS cykel og prøve, som jeg gjorde...

Jeg har ret... :o)

• #10   8. aug 2011 man kan ikke lave en stoppie med en abs cykel hvis man bremser alt hvad man kan begynder den og blive let også griber absen ind jeg kan stille mig på bag bremsen så den stepper et splitsek også leder den bremse kraften i forhjulet genialt. men ikke optimalt til rigtig hård kørsel så som banekørsel

• #11   8. aug 2011 Det lyder da som et kedeligt system smiley

• #12   8. aug 2011 Prøvede en Honda cb1000ra til åbenthus og var noget imponeret over det ABS. 150 og så bare bremse alt hvad kunne, for pokker den stopper hurtigt uden drama.

• Sajmon ™

#13   8. aug 2011 Kedeligt ved jeg nu ikke om det er... Det højner helt sikkert sikkerheden på MC i en paniksituation - men det er jo mindst lige så vigtigt ikke at havne i en sådan situation overhovedet.

Jeg skal ikke have ABS foreløbig - kan ikke se nødvendigheden...

• Martin V
    Martin V Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 14
    #14   9. aug 2011 Hej alle!

Tak for alle de super-grundige svar!

-Martin

• #15   10. aug 2011 ABS er godt, men kunne satme også være lækkert med en ON-OFF knap..!

• #16   10. aug 2011 Ja jeg gad godt have abs, jeg har sq ikke så meget styr på bremserne at jeg kan bremse fuld kraft i regnvejr uden at låse dækket.
    Selv tørvejr er svært nok når der kommer en hund eller et rensdyr ud foran, så kaster jeg sq bare anker smiley

• #17   3. sep 2019 Er der ABS på alle Yamaha FZ6 modeller/årgange?

• #18   3. sep 2019 #17 nej. Og mine cykler kan godt køre på næsehjulet selvom de har ABS smiley

• #19   3. sep 2019 #18 tak for svar, hvor kan man se hvilken årgang det skifter? Eller ved du det?

Kan det passe at 2005 modeller ikke har og at 2006 modeller har, eller er det ikke så let?

Mvh.

• #20   3. sep 2019 Jeg tror det var tilkøb, så det hænger ikke på årgang. Men kig efter abs-krans. Jeg vil dog sige, at på min yamaha xj6, kan man ikke se abs-kranse da de sidder inde i fælgen. Giv den evt et kig, den er til salg.

• #21   3. sep 2019 Tak for svar - havde håbet på at det var afhængig af årgangen. Men sådan er det.

Din cykel ser fin ud.

Kommentér på:
Ved du noget om ABS?

Annonce