{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temperatur før fuld gas?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   8. aug 2011 Den skal efter min bedste overbevisning være driftvarm - dvs over 80 grader.

  • #2   8. aug 2011 Nu er det ikke kølevandet der er så vigtigt, men olien, der går noget længere tid før det kommer op i temperatur end vandet, så en 10-15km så er du sikker i hvert fald.

  • #3   8. aug 2011 Som morten siger, og det er bedre at køre den varm, end at lade den stå i tomgang på sidestøttefod. Da den kolde olienhar svært ved at komme op til den øverste cylinder

  • #4   8. aug 2011 Jeg har olietempmåler på min.. og der går min. 10 km. kørsel med 4000 rpm inden olien kommer over 60 grader... så efter min mening vil jeg sige det er min..

    mvh


  • #5   8. aug 2011 Til dragrace får cyklen lov og stå og køre lidt med lidt gas inden det går løs, også erfaringsmæssigt ramme en vand temp. på en 75-80 grader før det går løs, på min turbocykel var der tvangsstyring af blæser eller termostatdrift, så den kørte bare blæs på fra jeg kørte ind i start område... Og jeg har aldrig haft problemer, - vil sige det vigtigste er at du har en driftvarm olie, og olien ligesom ligeledes så er der jo noget med varmespændinger, der lige skal udlignes... men måske knap så relevant på en benzin maskine som en diesel.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #6   8. aug 2011 Det der med at olien har svært ved at nå et eller andet sted hen - er det noget der er bare et minimum af underbygget, eller snakker vi det sædvanlige "det har jeg hørt"?

    Olien og derved olietrykket er som det skal være i de fjerneste kroge af motoren meget få sekunder efter den er startet - ellers havde alle lejeoverflader været smadret efter kun 20-30 koldstarter.

    Som offslow siger, er det afgørende punkt nok at alle spændinger som er forårsaget af temperaturforskelle, er udlignede i motoren. Alle tolerancer er baseret på en driftvarm motor, så det er helt sikkert et mål i sig selv at man ikke presser motoren før de passer.


  • #7   8. aug 2011 Sajmon, har oplevet det på min gamle ZXR, udstødningsknastakslen og to knastfølgerer var slidt op efter knap 50.000 km.
    Har fået af vide af Niels ved Skjern MC at det højst sandsynligt er derfor. Kold olie er lidt tykkere og olietrykket er lavere i tomgang, end det er ved driftomdrejninger.
    Det slider selvfølgeligt ikke motoren op i løber af kort tid, men i det lange løb er det usundt


  • #8   8. aug 2011 nemlig... og det er såmænd ikke fordi jeg har erfaringer med smadrede mc motorer, men hvor har jeg oplevet mange der har knust diverse moderne diesel motorer, - ja jeg ikke blot tror og ved det, men har oplevet at folk barer kører som de har stjålet hele skidtet... det er der intet der holder til at blive banket af en frost hård morgen i det mørke jylland...

    synes jeg kan huske et link der var lagt op engang med en zx6r hvor man faktisk stressede den, noget med hvor lang tid den kunne holde til at ligge i begrænser, det var længe, - meget længe...


  • #9   8. aug 2011 Tommelfinger regel. er kør 15 min eller 15 km så er den gennemvarm.

    og ja olien omkriong de 80 grader, og lad være med at kigge på temp. måleren i uret da det er kølevandet og det har intet med olie temp at gøre.



  • #10   8. aug 2011 Arrangerere på et tidspunkt en informationsaften for min klub hvor vi havde en olie specialist fra Castrol ude for at fortælle lidt om olier.

    De moderne olier smører og bærer uden problemer fra start af, så det er kun de par sekunder der skal til for olien til at nå ud i krogene af motoren hvor olien vil skabe problemer hvis den fyres for tidligt af.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #11   8. aug 2011 Frederik S - Det gælder måske en godt fed 15 eller 20w mineralsk eller semisyntetisk olie - men ikke moderne fuldsyntetiske letløbsolier som stort set alle MC'er kører på idag.

    Din gamle ZXR var kendt for netop øget slid på knast og følgere fordi olietrykket var for lavt på de dele, ligesom en GSXR 1100 W motor skal have seperat smøring af knaster og overfald for at kunne holde længere end 40-50.000km ad gangen.

    Jeg kan sagtens følge din logik, men det ER altså ammestuesnak, det meste af det...


  • #12   8. aug 2011 Jeg har på alle mine MC'er fyret dem af på kold motor uden nogle problemer overhovedet..

    Så snart der er olietryk på er ikke noget reelt problem med moderne MC-motorer..

    og helt ærligt... hvor hårdt kan man reelt belaste f.eks. en R6'er fra '08 på offentlig vej ift. den kapacitet den har- nej ikke meget vel?!





  • #13   8. aug 2011 Sajmon²º¹¹ _
    den nu afdøde John Robinson fra performance bikes beskrev det på et tidspunkt , han nævnte at en af grundene til at især kawasakierne (bla zxr) gik meget højt på chokeren for at sikre olie alle steder ved koldstarter


  • #14   8. aug 2011 Skal skrive, skal ikke, skal skrive ....................

    Vedr olie og bæreevne , og hvornår man måler tollerancer osv

    Man måler ved kold motor , tror der er en der tænker gammeldags vippearme til ventiler eller noget i den stil

    Skal vi ´sige at den given motor har en olie pumpe der giver 1 bar i tomgang og 2 ved 5000 omd , så falder det tal når motoren er varm pga af at olien bliver tyndere , , skal vi sige at når olien har en temp på 80 g så giver pumpen stadig 2 bar , men flowet er størrer , så der kommer mee olie alså køling til stederne , men den skal jo stadig gerne helt op i knasterne , og det er ikke sikkert der er nok tryk til denne opgave , så tit når det bliver et problem får du mere smørring i bunden og mindre i toppen
    Det vi lige har fundet ud af er at der kan være nogen steder der æder for meget olie , til at andre dele ikke får nok ,
    Men hvis man nu har en for stor tollerance i feks krumtaps lejer , ja så har man en størrer bæreflade , men også mere plads til at trykke det ud ,
    Nu er vi ude i noget der hedder blueprinting , for at få 100 % de bedste stumper til at passe sammen

    Egneligt skulle der ikke være gener for at fyre MCen af når den er 20 g , bare hele motoren har de 20 g , og ikke kun cyl vægge , det er det vi bruger vandet til ,til at fordele varmen
    Næste gang i skal ud og køre prøv at mærke forskel på koblings dæksel og generator dæksel , så kan i mærke op til 50 g i forskel , og det er det der ikke dur

    Hele denne historie vedr olie og opvarmng kender alle der har kørt gamle Honda VF 2 er søg selv der findes masse


Kommentér på:
Temperatur før fuld gas?

Annonce