1.713 visninger
|
Oprettet:
Temperatur før fuld gas? {{forumTopicSubject}}
Hej MC'ere
Hvor varm skal motoren være, før man virkelig giver den gas og får lov til at trække igennem?
Der er tale om en R6 fra 06
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
dec 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Emner: 63 Svar: 540
mvh
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Olien og derved olietrykket er som det skal være i de fjerneste kroge af motoren meget få sekunder efter den er startet - ellers havde alle lejeoverflader været smadret efter kun 20-30 koldstarter.
Som offslow siger, er det afgørende punkt nok at alle spændinger som er forårsaget af temperaturforskelle, er udlignede i motoren. Alle tolerancer er baseret på en driftvarm motor, så det er helt sikkert et mål i sig selv at man ikke presser motoren før de passer.
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
Har fået af vide af Niels ved Skjern MC at det højst sandsynligt er derfor. Kold olie er lidt tykkere og olietrykket er lavere i tomgang, end det er ved driftomdrejninger.
Det slider selvfølgeligt ikke motoren op i løber af kort tid, men i det lange løb er det usundt
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
synes jeg kan huske et link der var lagt op engang med en zx6r hvor man faktisk stressede den, noget med hvor lang tid den kunne holde til at ligge i begrænser, det var længe, - meget længe...
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.702
og ja olien omkriong de 80 grader, og lad være med at kigge på temp. måleren i uret da det er kølevandet og det har intet med olie temp at gøre.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
De moderne olier smører og bærer uden problemer fra start af, så det er kun de par sekunder der skal til for olien til at nå ud i krogene af motoren hvor olien vil skabe problemer hvis den fyres for tidligt af.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Din gamle ZXR var kendt for netop øget slid på knast og følgere fordi olietrykket var for lavt på de dele, ligesom en GSXR 1100 W motor skal have seperat smøring af knaster og overfald for at kunne holde længere end 40-50.000km ad gangen.
Jeg kan sagtens følge din logik, men det ER altså ammestuesnak, det meste af det...
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
Så snart der er olietryk på er ikke noget reelt problem med moderne MC-motorer..
og helt ærligt... hvor hårdt kan man reelt belaste f.eks. en R6'er fra '08 på offentlig vej ift. den kapacitet den har- nej ikke meget vel?!
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
den nu afdøde John Robinson fra performance bikes beskrev det på et tidspunkt , han nævnte at en af grundene til at især kawasakierne (bla zxr) gik meget højt på chokeren for at sikre olie alle steder ved koldstarter
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Vedr olie og bæreevne , og hvornår man måler tollerancer osv
Man måler ved kold motor , tror der er en der tænker gammeldags vippearme til ventiler eller noget i den stil
Skal vi ´sige at den given motor har en olie pumpe der giver 1 bar i tomgang og 2 ved 5000 omd , så falder det tal når motoren er varm pga af at olien bliver tyndere , , skal vi sige at når olien har en temp på 80 g så giver pumpen stadig 2 bar , men flowet er størrer , så der kommer mee olie alså køling til stederne , men den skal jo stadig gerne helt op i knasterne , og det er ikke sikkert der er nok tryk til denne opgave , så tit når det bliver et problem får du mere smørring i bunden og mindre i toppen
Det vi lige har fundet ud af er at der kan være nogen steder der æder for meget olie , til at andre dele ikke får nok ,
Men hvis man nu har en for stor tollerance i feks krumtaps lejer , ja så har man en størrer bæreflade , men også mere plads til at trykke det ud ,
Nu er vi ude i noget der hedder blueprinting , for at få 100 % de bedste stumper til at passe sammen
Egneligt skulle der ikke være gener for at fyre MCen af når den er 20 g , bare hele motoren har de 20 g , og ikke kun cyl vægge , det er det vi bruger vandet til ,til at fordele varmen
Næste gang i skal ud og køre prøv at mærke forskel på koblings dæksel og generator dæksel , så kan i mærke op til 50 g i forskel , og det er det der ikke dur
Hele denne historie vedr olie og opvarmng kender alle der har kørt gamle Honda VF 2 er søg selv der findes masse
Temperatur før fuld gas?