Start guide til mc Start guide til mc
Hejsa MG
Jeg har kørt bil i 3 år nu og fik mig for leden en aprilla rs50 med motor og gearkasse fra en 125'er.
Anyways, det hele var bare for sjov og for at pjatte lidt i sommeren men nu er jeg hook'd!!!
Skal tage mc kort her om 1 uge og ud og købe en RIGTIG cykkel snart!
Så nu kommer vi til pointen
Vil nogle her give lidt fif om forskellen på cyklerne og biler, er ret god til motore men det er en del anderledes kan jeg se når jeg roder med aprillaen.
nr 2.
Beklædning, er faktisk ret bange for at falde når jeg køre 100+, ikke sådan at jeg er usikker på migselv, men har ikke noget der beskytter mig mod et styrt, hvad kan i anbefale ?
3. Ryggen, er godtnok ret øm i min ryg efter flere dages kørsel på den, er det bare noget tilvænning, eller er det fordi det er en sådanne lille cykel ?, eller er det faktisk muligt at få en slags trøje til det ??
4. cyklen,
har siddet og kigget på det hele, og som den blærerøv / drengerøv jeg er vil jeg have en mc med kåbe med rigtig racelook eller noget lidt mere "street" er der nogle navne for den slags ?
Og hvordan ved man hvilke cykler der er med købe / uden købe / street agtige / chopper osv. ? - altså mener bare ud fra navnet, kan godt SE foreskel
Sidst men ikke mindst
Kortet:
Er der nogle der kan forslå et GODT OG billigt sted omkring falster ?
For kan lige så godt være ærlig, jeg har tænkt mig at prøve grænser af med det ;), så vil gerne lære det af en der virkelig ved hvordan man køre sådan en.
- lige inden folk flamer mig, har selvfølgelig ikke i sinde at blive sådan en vanvids billist der raser rundt om bilerne, men køre på arbejde klokken 4 om morgenen omkring gedser da jeg arbejder på en færge, så kan godt prøve at køre lidt stærkt der
På forhånd, SUPER mange gange tak for hjælpen
Glæder mig rigtig meget til at have kortet og en MC
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Du kører i princippet "boret knallert" lige nu, og det er OK.
2: du skal nok ikke planlægge med, at der er noget som helst beklædning, der kan redde dig, hvis du kører 100 +. Det det virkelig handler om er at planlægge sin kørsel, så man ikke rammer noget elle kommer ned at ligge, når man kører regulært. Beskyttelse hjælper dig, hvis du har plads til at kure uden at ramme noget, og så hjælper det dig, når du dummer dig ved lav fart og dratter at. Efter min mening er en god velsiddende hjelm vigtigst, dernæst handsker, der sikrer at fingrene bliver ved hånden )som er utrolig let at invalidere og sko, der sidder fast. Dernæst en jakke med beskyttelse og evt en rygskinne. støvler og bukser er også gode, men rent sikkerhedsmæssigt, er de efter min mening ikke så vigtige. Asfalteksem er skide ubehageligt, men det giver meget sjældent varige men. Vil du snyde med påklædning pga varmen, så begynder bare bagfra med listen.
ad 3) knallerten du sidder på er udformet som en racer. Dvs du runder ryggen og det bliver man øm af!!! Du skal finde dig en cykel, der lader dig sidde med strakt ryg, gerne med et lille svaj. det handler om geometri - du kan ikke klæde dig på fra den problem.
ad 4) glem det der med navne - selv meget erfarne mc-ister har svært ved at skelne. Det eneste der er til at huske er, at "R" normalt står for racing, og det slår igennem i forsikringspræmier. Jeg vil foreslå, at du besøger f.eks Brdr. Jensen. Jeg er ligeglad med deres ry, men de har rigtig mange forskellige cykler at kigge på, og prøv så at sidde på dem også. Når du har fundet ud af, hvad du kan lide og synes, du sidder godt på, så er de såmænd også rimelige med prøveture.
Du skal IKKE købe noget som helst uden at have en kyndig med. Find evt en frivillig herinde.
aug 2005
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 323
Ang. beklædning så siges leder at være mere holdbart i et styrt mens tekstil er mere praktisk til dagligdagsbrug og meget af det er vandtæt i modsætning til meget leder.
Siddestilling har ellers meget at sige så det skal du nok også være opmærksom på, specielt når du allerede klager over ryggen
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 323
aug 2005
I har helt ret. Der er ingen grund til at starte med en litermaskine her - det er der i øvrigt næsten aldrig:-9
en relativt let 4-600 cc at lære på er kanon i dette tilfælde.
Og Kim Phillippe:
du skal sgu ikke flames, men have stor ros for din selverkendelse:-)
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
Du kan se min bandit 1200 - den er ret godmodig på trods af motorstørrelsen.
De kører jo ikke hurtigere end man beder dem om.
aug 2005
Tjo, min VFR eller en større BMW er også godmodige og letkørte - bare de peger den rigtige retning, når den får noget øre. Trådstarter siger selv, at han nok vil vride rullen, og så er det smart nok at begynde med noget knap så "voluminøst" og tungt.
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 25
Hmm, så en racer som jeg så gerne vil have er ikke meget god at køre +30 km på ?
Tak for tips om beklædningen.
Og mht. kyndig til motorcykel køb så er min far (Som er meget stolt af at jeg vil have mc) meget engageret i MC og er med i en stor klub som jeg kender mange af medlemmerne privat. så det bliver let nok.
og tak til alle mht beklædning, er der nogle steder man kan få sådan noget billigt da kort + mc bliver en smule dyrt i forvejen
MHT. at min ryg er øm.
Der er altså ikke noget trick til det
Undrede mig nemlig over hvordan andre kunne køre på dem uden problemet, men det er jo nok det samme som bil, man er altid øm i benene efter sine første køreture
TAK
Min far ville gerne have jeg fik en 1000cc, men han køre også harly som nok har "brug" for de ekstra cc for at kunne trække til hvoraf jeg regnede med at nøjes med noget 250cc da jeg ved at en stor motor er farlig for mig med mit vove mod.
knud, er meget glad for at min selverkendelse respekteres da jeg hellere vil være ærlig om at jeg kan lide suset men også har MEGET respekt for farten.
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 396
OT: CELF SSI 2010?
jul 2011
Hvis du mener om jeg gik på celf i nykøbing falster 2010 har du ret
Hvordan finder man så lige den rigtige cykel med rigtig kørestilling ?
Det er jo ikke fordi jeg har tænkt mig at prøve 50+ cykler og vende tilbage til respektive sælger hvis jeg endelig får bestemt mig.
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 118 Svar: 787
Den har lige omkring de 75 heste, på en V2 motor. Og har et ok bundtræk og lyder super potent, med de rette potter.
Der kører godt nok mange SV650´ere på vejene. Men der er også rigtig mange dele til dem, så du har mulighed for at sætte lidt præg på den.
Designet på SV650´eren blev ændret drastisk i...2003, mener jeg det var...? Bare så du ikke falder over de første SV650´ere, og måske ikke er vild med det design.
jul 2011
Cool nok, men er det ikke sådan at jeg kun må køre med 29½ HP de første 2 år ?
dec 2007
Og jo da - ud og prøv nogle forskellige maskiner - du vil måske blive overrasket over hvad der passer dig at køre. Både stilling og stil svarer ikke altid til det man tror. Men nu skal du jo ha kortet først, og alle kørelærere jeg kender til her i nærheden har et par forskellige cykler, så der er på en måde den første prøvetur.
jul 2011
Begynder på mandag på kortet hvis alt er som det skal være
Fedt nok mht. celf
OG FEDT med den regl med 2 år eller 21.
Så kan jeg få de store maskiner
Og også fedt mht. unge bilister, da jeg var 18 og kørte bil har jeg kørt galt og for hurtigt aallltt for mange gange, det er faktisk kun det sidste 1 år jeg begyndt at respektere mit og andres liv, og farten.
Så det er cool nok at unge bilister skal starte i det små
dec 2007
Ellers er der eglund i nykøbing som jeg lige kan huske nu.
dec 2007
Start guide til mc