Fremrykkersæt = konstruktiv ændring?? Fremrykkersæt = konstruktiv ændring??
Hejsa
Læste at et fremrykkersæt gælder som en konstruktiv ændring, men har lige prøvet at sidde på en Intruder, men tror at det ville være en del mere behageligt at sidde på den med et fremrykkersæt, har lidt lange ben.
Mit spørgsmål går lidt på om det er noget bøvl at få sådan en monteret, og her tænker jeg på syn og skat ( nye afgifter osv. ), har ikke en skid forstand på det, men vil ikke lige pludselig risikere at blive stoppet, for at få at vide at cyklen er ulovlig, og at jeg så skal betale kassen????
Nogen der kan forklare mig hvad man kan/må og hvordan man forholder sig??
Skal man egentlig gøre noget ekstra, som syn og kontakte skat, hvis man skifter styr ud ( ikke noget vildt som ape hanger, bare til et mere lige ), og en anden udstødning... og hvad hvis man vil have en ny bagskærm på??
Det er sikkert dumme spørgsmål, men ved som sagt intet om det...
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 31 Svar: 414
Men hvordan reglerne er, ved jeg ikke.
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 787
Hvis du køber fremflytter, så køb for din egen skyld ikke de billigste modeller.
Fx disse her (link fjernet) er af god kvalitet.
Rigtige lejer og smørrenipler, og god chrom kvalitet.
Hvilken Intruder drejer det sig om?
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
ellers tror jeg faktisk ikke der er noget at komme efter...
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 29 MC-er: 8 Emner: 109 Svar: 641
Det ER en konstruktiv ændring! Havde min Intruder til syn i sidste weekend, og den skal omregistreres med konstruktive ændringer... Bl.a med fremrykkersættet..
For guds skyld, få attester og godkendelser på ALT hvad du kan! Ellers kan det komme til at koste..
Det koster mig bl.a omsyn og en ny godkendelse af min forgaffel, fordi jeg ikke fik TUV godkendelsen med fra sælger.. Så der røg 1500 bobs lidt spildt.. Men nu kan jeg så trygt køre og ikke frygte at blive stoppet, fordi det står i papirene at der er konstruktive ændringer..
Men fremrykkersæt er i min verden et MUST HAVE på en chopper....
Held og lykke med evt projekter..
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 186
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Udskiftning af styr: Ikke konstruktiv ændring. Kan synes med TÜV-godkendelse. Dog skal man være opmærksom på at styret ikke må være højere end 35 cm over sadlen. (medmindre den vedrørende mc er godkendt til det)
Udskiftning af bagskærm: Bare slå dig løs. Der er så vidt jeg ved ingen regler omkring godkendelse osv af skærme. Dog er alm sund fornuft en god retningsgiver i det tilfælde. Altså ikke noget med 30 cm lange syle og barberbladskanter. Dog skal du være opmærksom på placering af nummerplade og baglygte. Iflg reglerne skal nummerplade og baglygte være placeret midt for maskinen. Og nummerpladen må ikke vippes mere end 30 grader fra lodret. (mht placeringen af nummerpladen og baglygten er der delte meninger omkring dette emne. Men som reglerne foreskriver er det de ovenstående der gælder) P.s.: Baglygte skal være E-godkendt. Nummerplade skal være oplyst og der skal være monteret rød refleks bagpå a la den firkantede der sidder på alle nye maskiner idag.
Udskiftning af udstødninger: Ikke en konstruktiv ændring. Men må ikke larme mere (eller ret meget mere) end de originale. Din Mc har en typegodkendelse med en "støj" måling som den skal holde sig indenfor grænserne af ved syn. Dog er mange synsfolk ligeglade bare den ikker larmer øresønderrivende.
Fremflyttersæt: Hvis du har skivebremser bag, og bremsemasteren sidder sammen med din fodbremse, bliver der tale om en konstruktiv ændring, da du forlænger bremsevædskens vandring fra master til stemplerne i caliberen. altså = konstruktiv ændring.
Er bremsemasteren derimod monteret andetsteds på din mc og forbindelsen mellem fodpedal og master udelukkende er forbundet med en "stang" er der ikke tale om konstruktiv ændring, da bremsens funktion er uændret. altså = ikke konstruktiv ændring.
Fælles for begge er at fremflyttersættet skal være TÜV-godkendt til din mc for at den kan synes med det.
Og husk nu at gemme de papirer der følger med de nye dele.. synsmanden forlanger at se dem. (TÜV-papirer)
Og til sidst..
Så længe du nøjes med at montere fremflyttere (den sidste løsning), nye udstødninger, styr, skærme.. så ser jeg ingen grund til at kontakte SKAT eller for den sags skyld synsmanden... Det er først når/hvis du begynder med større ombygninger af konstruktiv art.. såsom ændring af bagsvinger, forgaffel, o.lign..
Håber det er et svar du kan bruge...
Held og lykke med dine ideer..
RIDE ON!!!!
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Brian : Okay, skod... ærgelige penge at skulle af med. Men tak for info, det skal jeg huske
Men vil det sige at jeg bare skal købe en med TÜV godkendelse, og så er der ingen problem, eller skal den synes igen selvom delen er med TÜV??
Og skal man så altid have et papir med hvor der står at det er godkendt, hver gang man er ude og køre, eller hvordan virker det... For bliver man stoppet, og ikke har noget papir med, hvordan ved politiet så at det hele er godkendt??
Sorry for alle mine ombygnings nybegynder spørgsmål ;-D
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Mine planer er kun at rykke fodhvilerne frem, nyt styr, ny udstødning og så evt. en ny bagskærm, da jeg synes den originale anderøvs skærm er grim ( men kun hvis det er lovligt, og at mc'en ikke mister identitet pga. det ).
Ved at den intruder jeg kigger på kun har tromle bremse ved baghjulet, ændrer det noget med hensyn til et fremrykkersæt??
jul 2008
Følger: 12 Følgere: 29 MC-er: 8 Emner: 109 Svar: 641
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Ingen probs med "syns-Niels"... Bare du sørger for at sættet du investere i er TÜV-godkendt og du får papirene med...
Det sæt som Kenn henviser til er det samme som jeg selv kører med.. Kanon kvali.. TÜV-godkendt og fantastisk at køre med.. Dog skal det lige siges at det er til folk med lange stænger.. Så vidt jeg husker bliver fodhvilerne rykket 19 cm frem med det sæt. Hvis du er ude efter noget lidt mere moderat er der et sæt der hedder "Falcon".. mener der er 14 cm fremrykning på.. Men er ikke sikker på mærket.. og om det er TÜV-godkendt... Men der findes løsninger så bare klø på..
Du er velkommen til at skrive en PB hvis du har nogen flere spørgsmål eller du leder efter dele.. Skal gerne hjælpe...
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Har du haft problemer af nogen slags, den er jo forholdsvis meget ombygget???
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 787
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Har ikke haft nogen probs.. ikke med hverken synsmand, potjens eller skat.. Skal dog siges at den skærm er udgået af produktion så du skal nok være lidt heldig hvis du skal rende over en...
Og den ser heller ikke sådan ud længere.. er i fuld sving med at bygge den om igen igen..
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 787
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Jeg sørger for at alt jeg investerer i er med TÜV så, det må en forhandler jo også kunne hjælpe med tænker jeg.
Men for lige at afrunde og komme med et sidste dumt pørgsmål, er det så en konstruktiv ændring hvis man har tromle bremse ved baghjulet, så man skal omregistrere den, eller skal man ikke foretage sig andet end at syne den??
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Mht indkøb af dele.. Kig i udlandet (på nettet). mange gange kan du finde det hele til det halve ca..
Har et rimeligt arkiv af links med dele til M800. Så skriv hvis der er noget du skal bruge.. så giver jeg et tip..
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Noget helt andet, nu hvor du selv har sådan en maskine, bremser den ellers okay, har aldrig ejet en cruiser før??
Og tror du det bliver et problem at have den holdende udenfor under en mc garage i sæsonen, da jeg desværre ikke har adgang til en garage lige for tiden, om vinteren kommer den selvfølgelig indenfor og stå. Tænker mest på med hensyn til alt det crom på sådan et dyr, det havde mine de andre mc'er jo ikke så meget af, og vil helst ikke have at den bliver grim, men ved heller ikke hvor sart den er, eller om lak og crom kvaliteten sagtens kan holde til det på denne type mc???
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Den bremser ok.. så ingen probs der... Men du skal trække noget hårdere i bremsegrebet på sådan en end på en sportscykel naturligvis.. Men den kan sagtens stoppe rimelig hurtigt hvis bare man tør tage hårdt nok fat..
Det er ikke bøvlet overhovedet.. den er faktisk rigtig nem at skrue på.. Men husk at tænke 2 -3 skridt frem inden du går igang.. da en enkelt tilsyneladende lille ting kan medføre 4 - 5 andre ændringer for at helheden fungerer...
En bagskærm f.eks. Det kan nemt medføre ny saddel, andre blink, anden baglygte, anden nummerpladeholder..
og et styr: nye kabler (længere)... længere ledninger, andre risers..
Og andre risers medfører: lidt probs med montering af speedo... ændring af styreudslaget på forgaflen..
Så det ene kan sagtens medføre det andet.. (taler af erfaring).. Men fat mod.. intet er umuligt.. bare man er fast besluttet på resultatet...
Så du skal ikke blive bange for at skrue lidt.. løsningen er lige om hjørnet hvis der er noget der driller..
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 787
Du kan sagtens have den til at stå ude, under en mc garage. Med alm. vask og pleje er den nem at holde.
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Har kigget på flere forskellige mc'er, men er hele tiden vendt tilbage til M800, da den har lidt flere kræfter end de andre i den liga, og efter denne tråd, er jeg da helt sikker på at det nok er sådan en sag jeg investerer i
Tak for din hjælp
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 485
jul 2007
Følger: 121 Følgere: 103 MC-er: 5 Emner: 64 Svar: 591
Og husk.. en V2'er vinder ikke på HK.. men på moment (Nm) og lyd..
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
Vedr. udskiftning af styr.
14.05.4 Ændret indretning og udstyr
Sb. § 22. Hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug
1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion, Udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
a) at fuldt styreudslag er mindst 25° til hver side, og
Før 01.04.84: Gælder ikke.
b) at der ved ethvert styreudslag er tilstrækkelig plads til førerens hænder.
Før 01.04.70: Gælder ikke.
(2) For styr gælder,
a) at bredden skal være mere end 0,55 m, Bredden måles mellem styrets yderpunkter (koblings- og bremsegreb eller anden indretning, der rager uden for styrets yderpunkter, medregnes ikke).
Før 01.04.70: Gælder ikke.
b) at håndtag ikke må være anbragt lavere end førersædets siddeflade og ikke højere end 0,30 m derover, og
Før 01.04.70: Gælder ikke.
c) at styret skal være fastgjort direkte til forgaflen.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 389
Claus har nok været heldi med sin, ifølge min lokale synsmann gælder tüv feks ikke i danmark,en bekendt spurgte først om han ville syne hans inkøbte cykel fra tyskland med tüv på andre hjul og ifølge synsmann gælder det ikke i danmark.meen så kender vi jo en anden synsmann som syner alt men ligger 50 km væk.
den lokale synsmand forlanger også E mærke på meget tydlige uorgionale udstødninger,er ikke sikker på fra hvilken årgang.men han har den store bibel han lige kikker i,hedder hvis styr.
Nu er det jo nok også harley som de er mest efter jeg kender feks en fra nøresundby som har en hd hvor der står konstruktive ændringer på regattest.han var blevet lidt bange da dem fra styr skrev lidt om regler i hdjournalen om regler og spurgte skat hvad der var betalt extra afgift at.
De svarede at hab kunne komme forbi med cyklen og så ville de se om der evt skulle betales mer.Ja så pillede han pop forgaffel og hjul af fordi han var bange for policen og.En af hans makker har fået inddraget hans hd og fået en regning på opbevaring på 10000 kr.kan ikke huske om de har haft den 9-11 måneder.
men har ikke hørt andre cykler end hd som de er efter.og kender en del som har ombyggede japaner.
mvh kk
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.376
Steen og karl : Tak for info
Men vil det nu sige at man ikke kan bruge TÜV til noget i Danmark alligevel??
Fremrykkersæt = konstruktiv ændring??