7.999 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Fremrykkersæt = konstruktiv ændring?? Fremrykkersæt = konstruktiv ændring??

Hejsa

Læste at et fremrykkersæt gælder som en konstruktiv ændring, men har lige prøvet at sidde på en Intruder, men tror at det ville være en del mere behageligt at sidde på den med et fremrykkersæt, har lidt lange ben.

Mit spørgsmål går lidt på om det er noget bøvl at få sådan en monteret, og her tænker jeg på syn og skat ( nye afgifter osv. ), har ikke en skid forstand på det, men vil ikke lige pludselig risikere at blive stoppet, for at få at vide at cyklen er ulovlig, og at jeg så skal betale kassen????

Nogen der kan forklare mig hvad man kan/må og hvordan man forholder sig??

Skal man egentlig gøre noget ekstra, som syn og kontakte skat, hvis man skifter styr ud ( ikke noget vildt som ape hanger, bare til et mere lige ), og en anden udstødning... og hvad hvis man vil have en ny bagskærm på??

Det er sikkert dumme spørgsmål, men ved som sagt intet om det... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fremrykkersæt = konstruktiv ændring??
  • #1   23. jun 2011 Min blev synet med fremrykker på.
    Men hvordan reglerne er, ved jeg ikke.

• #2   23. jun 2011 Hmm, har ikke hørt om at fremflytter er 'ulovligt'.
    Hvis du køber fremflytter, så køb for din egen skyld ikke de billigste modeller.
    Fx disse her (link fjernet) er af god kvalitet.
    Rigtige lejer og smørrenipler, og god chrom kvalitet.
    Hvilken Intruder drejer det sig om?

• #3   23. jun 2011 hvis det er en harley skal der sikkert betales afgift bare du skifter en pære ud...:-)

ellers tror jeg faktisk ikke der er noget at komme efter...

• #4   23. jun 2011 Gert..
    Det ER en konstruktiv ændring! Havde min Intruder til syn i sidste weekend, og den skal omregistreres med konstruktive ændringer... Bl.a med fremrykkersættet..
    For guds skyld, få attester og godkendelser på ALT hvad du kan! Ellers kan det komme til at koste..

Det koster mig bl.a omsyn og en ny godkendelse af min forgaffel, fordi jeg ikke fik TUV godkendelsen med fra sælger.. Så der røg 1500 bobs lidt spildt.. Men nu kan jeg så trygt køre og ikke frygte at blive stoppet, fordi det står i papirene at der er konstruktive ændringer..
    Men fremrykkersæt er i min verden et MUST HAVE på en chopper....

Held og lykke med evt projekter.. smiley

• #6   23. jun 2011 Her er som jeg har forstået reglerne:

Udskiftning af styr: Ikke konstruktiv ændring. Kan synes med TÜV-godkendelse. Dog skal man være opmærksom på at styret ikke må være højere end 35 cm over sadlen. (medmindre den vedrørende mc er godkendt til det)

Udskiftning af bagskærm: Bare slå dig løs. Der er så vidt jeg ved ingen regler omkring godkendelse osv af skærme. Dog er alm sund fornuft en god retningsgiver i det tilfælde. Altså ikke noget med 30 cm lange syle og barberbladskanter. Dog skal du være opmærksom på placering af nummerplade og baglygte. Iflg reglerne skal nummerplade og baglygte være placeret midt for maskinen. Og nummerpladen må ikke vippes mere end 30 grader fra lodret. (mht placeringen af nummerpladen og baglygten er der delte meninger omkring dette emne. Men som reglerne foreskriver er det de ovenstående der gælder) P.s.: Baglygte skal være E-godkendt. Nummerplade skal være oplyst og der skal være monteret rød refleks bagpå a la den firkantede der sidder på alle nye maskiner idag.

Udskiftning af udstødninger: Ikke en konstruktiv ændring. Men må ikke larme mere (eller ret meget mere) end de originale. Din Mc har en typegodkendelse med en "støj" måling som den skal holde sig indenfor grænserne af ved syn. Dog er mange synsfolk ligeglade bare den ikker larmer øresønderrivende.

Fremflyttersæt: Hvis du har skivebremser bag, og bremsemasteren sidder sammen med din fodbremse, bliver der tale om en konstruktiv ændring, da du forlænger bremsevædskens vandring fra master til stemplerne i caliberen. altså = konstruktiv ændring.

Er bremsemasteren derimod monteret andetsteds på din mc og forbindelsen mellem fodpedal og master udelukkende er forbundet med en "stang" er der ikke tale om konstruktiv ændring, da bremsens funktion er uændret. altså = ikke konstruktiv ændring.

Fælles for begge er at fremflyttersættet skal være TÜV-godkendt til din mc for at den kan synes med det.

Og husk nu at gemme de papirer der følger med de nye dele.. synsmanden forlanger at se dem. (TÜV-papirer)

Og til sidst..

Så længe du nøjes med at montere fremflyttere (den sidste løsning), nye udstødninger, styr, skærme.. så ser jeg ingen grund til at kontakte SKAT eller for den sags skyld synsmanden... Det er først når/hvis du begynder med større ombygninger af konstruktiv art.. såsom ændring af bagsvinger, forgaffel, o.lign..

Håber det er et svar du kan bruge... smiley

Held og lykke med dine ideer..

RIDE ON!!!!

• #7   23. jun 2011 Kenn : Det er en Intruder M800 årgang 2005 og frem jeg kigger på, synes bare ikke det føltes helt godt fra standard, så et fremrykker sæt vil nok gøre det meget bedre smiley

Brian : Okay, skod... ærgelige penge at skulle af med. Men tak for info, det skal jeg huske smiley
    Men vil det sige at jeg bare skal købe en med TÜV godkendelse, og så er der ingen problem, eller skal den synes igen selvom delen er med TÜV??
    Og skal man så altid have et papir med hvor der står at det er godkendt, hver gang man er ude og køre, eller hvordan virker det... For bliver man stoppet, og ikke har noget papir med, hvordan ved politiet så at det hele er godkendt??

Sorry for alle mine ombygnings nybegynder spørgsmål ;-D

• #8   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Kanon info, mange tak smiley
    Mine planer er kun at rykke fodhvilerne frem, nyt styr, ny udstødning og så evt. en ny bagskærm, da jeg synes den originale anderøvs skærm er grim ( men kun hvis det er lovligt, og at mc'en ikke mister identitet pga. det ).

Ved at den intruder jeg kigger på kun har tromle bremse ved baghjulet, ændrer det noget med hensyn til et fremrykkersæt??

• #9   23. jun 2011 Er det en konstruktiv ændring, skal den synes og omregistreres smiley

• #10   23. jun 2011 Lejrchefen N : Tak for link smiley

• #11   23. jun 2011 Brian : Okay, super, så ved jeg det, føler at jeg er ved at blive lidt klogere på det nu smiley Og så står det bare som et punkt på registreringsattesten eller ??? For så er det jo bare at tage en kopi af den, og så altid have den på sig smiley

• #12   23. jun 2011 Har selv en M800 så ved udemærket hvad du mener.. smiley

Ingen probs med "syns-Niels"... Bare du sørger for at sættet du investere i er TÜV-godkendt og du får papirene med...

Det sæt som Kenn henviser til er det samme som jeg selv kører med.. Kanon kvali.. TÜV-godkendt og fantastisk at køre med.. Dog skal det lige siges at det er til folk med lange stænger.. Så vidt jeg husker bliver fodhvilerne rykket 19 cm frem med det sæt. Hvis du er ude efter noget lidt mere moderat er der et sæt der hedder "Falcon".. mener der er 14 cm fremrykning på.. Men er ikke sikker på mærket.. og om det er TÜV-godkendt... Men der findes løsninger så bare klø på.. smiley

Du er velkommen til at skrive en PB hvis du har nogen flere spørgsmål eller du leder efter dele.. Skal gerne hjælpe... smiley

• #13   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Var lige inde og kigge på din mc, hold op den er fed, og den bagskærm du har på, læste mig frem til at den hedder Fat Ass, den sidder lige i øjet , gennerelt er det en super fed ombygning smiley

Har du haft problemer af nogen slags, den er jo forholdsvis meget ombygget???

• #14   23. jun 2011 Du kan kigge forbi mig i næste uge -er ikke hjemme i weekenden. Smid en besked så får du mit mobilnr.

• #15   23. jun 2011 Tak tak.. smiley

Har ikke haft nogen probs.. ikke med hverken synsmand, potjens eller skat.. Skal dog siges at den skærm er udgået af produktion så du skal nok være lidt heldig hvis du skal rende over en...

Og den ser heller ikke sådan ud længere.. er i fuld sving med at bygge den om igen igen.. smiley

• #16   23. jun 2011 Og udnyt bare Hr Bobber.... han har sq fået skruet lidt i den model smiley

• #17   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Lyder godt, mange tak... Synes godt nok det er ved at være lidt af en jungle med hvad man må og ikke må smiley

Jeg sørger for at alt jeg investerer i er med TÜV så, det må en forhandler jo også kunne hjælpe med tænker jeg.

Men for lige at afrunde og komme med et sidste dumt pørgsmål, er det så en konstruktiv ændring hvis man har tromle bremse ved baghjulet, så man skal omregistrere den, eller skal man ikke foretage sig andet end at syne den??

• #18   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Kan godt se i dit album at du er igang igen, ser super godt ud indtil videre, glæder mig til at se det færdige resultat smiley

• #19   23. jun 2011 Nope det er det ikke.. smiley Det er bare en stang der "rager" til mekanikken i tromlen.. så ikke nogen konstruktiv ændring der.. Og det er såmænd heller ikke fordi sådan en tromlebremse er det mest effektive bremsemiddel der findes.. smiley Plejer at kalde den for holde-bremsen ved lyskryds hvis vejen falder under 20 promille.. smiley

Mht indkøb af dele.. Kig i udlandet (på nettet). mange gange kan du finde det hele til det halve ca..

Har et rimeligt arkiv af links med dele til M800. Så skriv hvis der er noget du skal bruge.. så giver jeg et tip.. smiley

• #20   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Fantastisk, jamen så bliver det måske slet ikke så bøvlet som frygtet at få lidt dele skruet på den smiley

Noget helt andet, nu hvor du selv har sådan en maskine, bremser den ellers okay, har aldrig ejet en cruiser før??

Og tror du det bliver et problem at have den holdende udenfor under en mc garage i sæsonen, da jeg desværre ikke har adgang til en garage lige for tiden, om vinteren kommer den selvfølgelig indenfor og stå. Tænker mest på med hensyn til alt det crom på sådan et dyr, det havde mine de andre mc'er jo ikke så meget af, og vil helst ikke have at den bliver grim, men ved heller ikke hvor sart den er, eller om lak og crom kvaliteten sagtens kan holde til det på denne type mc???

• #21   23. jun 2011 Kenn : Tak for tilbudet smiley Er du glad for din maskine, og hvad siger du til bremse egenskaberne på den og mener du godt at jeg kan have den stående udenfor under en mc garage i mc sæsonen, uden at skulle risikere at den bliver alt for grim i lakken og cromen, har som skrevet desværre ikke mulighed for en garage lige for tiden???

• #22   23. jun 2011 Og tak til alle for hurtig og konstruktiv hjælp og vejledning med hensyn til mine MANGE spørgsmål, det er sgu rart når man ikke lige selv har nogen erfaring på dette område smiley

• #23   23. jun 2011 Der er ikke sindsygt meget chrome på en M800.. Og den smule der er er rimelig nem at holde... Bare sørg for at holde det rent og giv det noget voks eller lign. så sker der ikke noget med det...

Den bremser ok.. så ingen probs der... Men du skal trække noget hårdere i bremsegrebet på sådan en end på en sportscykel naturligvis.. Men den kan sagtens stoppe rimelig hurtigt hvis bare man tør tage hårdt nok fat.. smiley

Det er ikke bøvlet overhovedet.. den er faktisk rigtig nem at skrue på.. Men husk at tænke 2 -3 skridt frem inden du går igang.. da en enkelt tilsyneladende lille ting kan medføre 4 - 5 andre ændringer for at helheden fungerer... smiley

En bagskærm f.eks. Det kan nemt medføre ny saddel, andre blink, anden baglygte, anden nummerpladeholder..

og et styr: nye kabler (længere)... længere ledninger, andre risers..

Og andre risers medfører: lidt probs med montering af speedo... ændring af styreudslaget på forgaflen..

Så det ene kan sagtens medføre det andet.. (taler af erfaring).. Men fat mod.. intet er umuligt.. bare man er fast besluttet på resultatet...

Så du skal ikke blive bange for at skrue lidt.. løsningen er lige om hjørnet hvis der er noget der driller.. smiley

• #24   23. jun 2011 Jeg syntes at den bremser ok....det er jo ikke en racer smiley
    Du kan sagtens have den til at stå ude, under en mc garage. Med alm. vask og pleje er den nem at holde.

• #25   23. jun 2011 Claus aka #Mr. Bobber# A : Jamen så kan jeg jo roligt gå i seng og drømme om projekt M800 så, dejligt... smiley

Har kigget på flere forskellige mc'er, men er hele tiden vendt tilbage til M800, da den har lidt flere kræfter end de andre i den liga, og efter denne tråd, er jeg da helt sikker på at det nok er sådan en sag jeg investerer i smiley

Tak for din hjælp smiley

• #26   23. jun 2011 Kenn : Lyder godt, tak for din hjælp smiley

• #27   23. jun 2011 Villige indskyde at hvis du skifter styr på din MC skal det være et godkendt styr til pågældende MC, altså det er ikke noget du selv må lave. Så længe styret er godkendt må det være lige så højt over sædet som man lyster, det er HÅNDTAGNE der ikke må være mere end 30 cm over sædehøjde, og ikke under.

• #28   23. jun 2011 Ingen årsag.. Du spørger bare igen hvis der er noget du vil vide.. smiley

Og husk.. en V2'er vinder ikke på HK.. men på moment (Nm) og lyd.. smiley

• #29   24. jun 2011 Ja, fremflytter sæt er en konstruktiv ændring, fordi der udskifttes dele vedr. bremsen f.eks. bremsepedalophæng, forbindelsesled og stænger til bremsen.

Vedr. udskiftning af styr.

14.05.4 Ændret indretning og udstyr
    Sb. § 22. Hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug
    1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion, Udskiftning af styr anses ikke som en registreringspligtig konstruktiv ændring, såfremt den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes.

• #30   24. jun 2011 (1) Styreapparatet skal være således indrettet:
    a) at fuldt styreudslag er mindst 25° til hver side, og
    Før 01.04.84: Gælder ikke.
    b) at der ved ethvert styreudslag er tilstrækkelig plads til førerens hænder.
    Før 01.04.70: Gælder ikke.
    (2) For styr gælder,
    a) at bredden skal være mere end 0,55 m, Bredden måles mellem styrets yderpunkter (koblings- og bremsegreb eller anden indretning, der rager uden for styrets yderpunkter, medregnes ikke).
    b) at håndtag ikke må være anbragt lavere end førersædets siddeflade og ikke højere end 0,30 m derover, og
    c) at styret skal være fastgjort direkte til forgaflen.

• #31   24. jun 2011 Gert kik på skad.dk side ifølge dem må du næsten ikke sætte noget uorginalt på.men de der er med i det på mcsiden skal jo også leve af at ombygge cykler og få dem godkendt.
    Claus har nok været heldi med sin, ifølge min lokale synsmann gælder tüv feks ikke i danmark,en bekendt spurgte først om han ville syne hans inkøbte cykel fra tyskland med tüv på andre hjul og ifølge synsmann gælder det ikke i danmark.meen så kender vi jo en anden synsmann som syner alt men ligger 50 km væk.
    den lokale synsmand forlanger også E mærke på meget tydlige uorgionale udstødninger,er ikke sikker på fra hvilken årgang.men han har den store bibel han lige kikker i,hedder hvis styr.
    Nu er det jo nok også harley som de er mest efter jeg kender feks en fra nøresundby som har en hd hvor der står konstruktive ændringer på regattest.han var blevet lidt bange da dem fra styr skrev lidt om regler i hdjournalen om regler og spurgte skat hvad der var betalt extra afgift at.
    De svarede at hab kunne komme forbi med cyklen og så ville de se om der evt skulle betales mer.Ja så pillede han pop forgaffel og hjul af fordi han var bange for policen og.En af hans makker har fået inddraget hans hd og fået en regning på opbevaring på 10000 kr.kan ikke huske om de har haft den 9-11 måneder.
    men har ikke hørt andre cykler end hd som de er efter.og kender en del som har ombyggede japaner.
    mvh kk

• #32   26. jun 2011 Hejsa. Har ikke lige kunne tjekke tråden de sidste dage, da jeg har været på kajak kursus smiley

Steen og karl : Tak for info smiley

Men vil det nu sige at man ikke kan bruge TÜV til noget i Danmark alligevel??

Kommentér på:
Fremrykkersæt = konstruktiv ændring??

Annonce