{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.218 visninger | Oprettet:

købt skadet mc, handel tilbage??? {{forumTopicSubject}}

hej Motorcykelgalleri.

jeg har for en måned siden, købt en rigtig fin motorcykel (R6) til en pris af 70.000, kørt 13200 km og er fra 2005.
Så opdagede jeg at toppakningen var gået og fik den til en mekaniker for at få det lavet, men da de fik den åbnet ser de så at den har været mere skadet en som så.
Det der var blevet lavet på den den gang, siger de var blevet lavet flot, men det var også den skade, der var skyld i at toppakningen var røget nu her.

sælger sagde intet om at den havde været skadet og det står der heller ikke noget om i kontrakten.

mit spørgsmål er så, hvad skal jeg lige stille op med det? er det på ingen måde smart at beholde den? osv?

håber i kan hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  købt skadet mc, handel tilbage???
  • #1   24. maj 2011 Jeg lytter li med her.

• #2   24. maj 2011 er den handlet privat eller igennem forhandler...?

• #3   24. maj 2011 det er privat, men mekanikeren sagde at hvis det er en skade man har kendt til har man pligt til og oplyse det ligemeget hvad. og de kan se der er blevet svejst på den, så det måtte de personen jo have kendskab til..

kim

• #4   24. maj 2011 Med mindre at han også har købt den sådan, uden at få det at vide.

• #6   24. maj 2011 uanset om han vidste den var skadet eller ej, tvivler jeg på at han frivilligt køber cyklen tilbage...

det er sq sur røv, men tror desværre ikke der er meget andét at gøre end at udbedre skaden og så smile.. smiley

• #7   24. maj 2011 Frederik: ja men kan den så ikke trækkes længer tilbage?

ja men det kunne mekanikeren også er der er blevet taget mange billeder osv. så det skulle ikke være noget problem... ja men hvem skal betale den hvis det er hans fejl?

• #8   24. maj 2011 står der noget købskontrakten om det ?

• #9   24. maj 2011 Kontakt en advokat for juridisk rådgivning.

Har du retshjælpsforsikring? Evt. igennem din familie/kaskoforsikring?

• #10   24. maj 2011 nej der står intet smiley

• #11   24. maj 2011 købt som beset desværre..

• #12   24. maj 2011 ja det er rigtig, men mekanikeren sagde at hvis han har holdt noget tilbage han vidste er det ikke lovligt og det her har han udmærket vidst

• #13   24. maj 2011 købt som beset holder ikke altid

• #14   24. maj 2011 det er jo påstand mod påstand det der, han kan jo bare sige han har oplyst dig omkring skaden ?

• #15   24. maj 2011 hvad nu hvis han har betalt en mekker for at lave cyklen. og mekkeren så har taget røven på ham, ved ikke at lave cyklen ordentligt ????
    tror desværre ikke du kommer nogen vejne med det problem ......

• #16   24. maj 2011 ja men så skulle det jo stå i kontrakten smiley

• #17   24. maj 2011 det er også rigtigt at det ikke er lovligt at tilbageholde sådan en information...

men men... det er pokkers svært for dig at bevise det....

eneste mulighed er at hive ham i retten..

• #18   24. maj 2011 derfor skal det vel stadig oplyses at der er sket ændringer i mortoer og stel? der står nej til alt i kontrakten

• #19   24. maj 2011 Hvis ikke der er aftalt andet, så gælder købeloven, og så har du 6 måneders reklamationsret.
    Her er det sælger der skal bevise, at der ikke er fejl ved varen.

• #20   24. maj 2011 Jeg prøver igen:

Har du retshjælpsforsikring?

• #21   24. maj 2011 nej det tror jeg ikke, hænger det sammen med andre forsikringer eller hvad?

• #22   24. maj 2011 Ja, det er typisk en del af ex. en kaskoforsikring, familieforsikring eller lign.

• #23   24. maj 2011 Prøv evt. at læse mere på:

(link fjernet)

• #24   24. maj 2011 så skal jeg lige have undersøgt det for det er er jeg ikke helt sikker i. men hvad kan det så bruges til?

• #25   24. maj 2011 okay det kunne godt ske har da mange af de forsikringer de nævner der.

• #26   24. maj 2011 Det kan du læse i dine forsikringsbetingelser hvis du har forsikringen, men grundlæggende dækker en sådan forsikring bl.a. sagsomkostninger i en eventuel retssag - typisk mod en selvrisiko.

• #27   24. maj 2011 Det kan godt være reglerne ikke er sådan men hvis du køber privat skal du regne med OK garanti (Over Kantstenen).
    Det er sådan jeg køber og er jeg i tvivl om sælger så finder jeg en anden. Du er nok ikke den første der har købt noget brugt hos en privat der ikke har fået alle informationer. Det kan jo være svært at se om det der er lavet i den tid du har haft den og kender en mekker der siger at sådan var den da han åbnede den.
    Påstand mod påstand kan blive temmelig dyr i sags omkostninger

• #28   24. maj 2011 Matthias H.M: Du blander reglerne for handelskøb ind i det.

Kim K: sælger er sådan set forpligtet til at oplyse om mangler. Hvis han bevidst holder en væsentlig mangel skjult ved handlen eller ikke oplyser om den kan der gøres noget. Sælger er dog ikke forpligtiget til at oplyse om skader, hvis disse er udbedret. Men dine beføjelser afhænger af, om sælger var bekendt med den pågældende mangel eller ej.
    Som du selv nævner, har dit værksted fortalt at den skade der har været på den er lavet godt nok, men at man så nok ikke dengang, har været opmærksom på følgeskader. (hvilken skade er der tale om?)
    Det vides så ikke om sælger selv har udbedret skaden eller om det er på et værksted. Ved sidstnævnte har sælger med rette kunne formode at skaden er korrekt udbedret, og han har derfor ikke været klar over der var en mangel på motorcyklen. Han har dermed ikke skjult noget, og der er derfor ikke noget du kan gøre, andet end selv at punge ud.

Men ring dog til sælger og hør hans historie.

• #29   24. maj 2011 Privat handel????

Glem det - sorry, men de barske realiteter er, at skal du forfølge dette, så starter du med et civilt søgsmål. Dette betyder formentlig mindst to års sagsforløb - to år, hvor du ikke må køre på dyret, idet der på et eller andet tidspunkt skal foretages syn og skøn........

• #30   25. maj 2011 Jeg læser det som om at der ikke er nogen skade længere på cyklen, er det rigtigt ?, fordi så skid da hul i om der er lappet på den, så længe det er gjort ordentligt.

• #31   25. maj 2011 Skulle jeg sælge min cykel, så ser jeg da heller ingen grund til at fortælle at den har været smadret, den delene der var skadet er jo blevet udskiftet.

• #32   25. maj 2011 Til Jesper:
    Nej, jeg tager ikke fejl. Læs venligts her:
    Købeloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
    Så Loven gælder derom ingen tvivl.

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt
    ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i
    aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
    Der står at købelovens bestemmelser gælder med mindre andet
    udtrykkelig er aftalt og ingen aftale = så gælder hele købeloven.

• #33   25. maj 2011 Mere til Jesper:
    Handelskøb er de tilfælde, hvor sælger og køber af varen begge er erhvervsdrivende. Det er der vist ikke tale om her?

• #34   25. maj 2011 Jeg tror ikke der er meget at gøre ud over at få skaden lavet og komme videre, uanset regler og man" burde og skulle" bla bla bla, bor vi i danmark hvor de fleste ting går evigt langsomt gennem systemet, og dertil skal sælger bare sige at han ikke kendte noget til skaden da han solgte den, og derved er det en du har lavet efter den har været solgt uanset hvad den mekanikker siger, for sælger har nok en mekanikker der siger noget andet. så det vil nok bare ende i en lang dyr sag, som du også skal betale. det er sur røv. men det er sådan det er i DK

• #35   25. maj 2011 Matthias: sorry, skrev forkert. Men du tager stadig fejl. Reklamationsretten er beskrevet i Paragraf 83. Den er dog kun gældende ved forbrugerkøb, så der er ingen reklamationsret efter købeloven i dette tilfælde.

• #36   25. maj 2011 Privat køb, så skal du bevise at sælger kendte til fejlen ved salg = held og lykke..

• #37   25. maj 2011 SOLGT I OND TRO, HVIS SÆLGER VIDSTE TIL SKADEN !

• #38   25. maj 2011 kan godt se det er sur røv men købeloven er en gang baljefis også når vi snakker privat til privat jeg har handlet meget med biler scooter osv og der er kun en ting at sige ....der er ok. garanti over kantstenen og ikke merer uanset hvad loven siger så har du ikke råd til at tage turen med en sag. en hver advokat vil fortælle dig at der er under 30% chance for at du vil vinde så du skal begynde at sparer gevaldigt op da det kan rende op i mange 1000 kroner .
    derfor jeg altid handler tingene helt i bund i prisen for så er der råd til at reppe når det går galt og så er broblemet jo løst
    mvh
    Jan

• #39   25. maj 2011 Jeg ville slette denne tråd og sælge maskinen hurtigst muligt smiley smiley

• #40   25. maj 2011 fanden heller...

Snakker vi ikke om en skide toppakning?

Mekanikeren siger at den tidligere skade er lavet flot, så få ordnet toppakningen og nyd din fede cykel.
    Lad dig ikke gå på af ting du alligevel ikke kan ændre, og ind i positivitetstipien og ja-hatten på og nyd det gode vejr.

Stramt kabel og deruda...

• #41   25. maj 2011 Henrik .: også det jeg tænker, skaden er udbedret, enda flot... så er den fis da ikke længere.
    Det var noget andet hvis skaden ikke var lavet, men bare var blevet "sminket" op

Der er da også et par kvadret gevind på min cykel, skal jeg så også til at levere den tilbage til ham jeg købte den af ?

• #42   25. maj 2011 Var det da dyrt at udbedre (følge)skaden for dig?
    For ellers skal du da bare betragte det som en almindelig udgift efter et brugtkøb. Er det ikke normalt, at man smider nogle penge efter et brugt køretøj på værkstedet, når man har købt det billigt. Sådan lige for at skifte slidte dele smiley

Jeg kender en, som endda går så langt, at skifte tandrem, hver gang han har købt en brugt bil smiley

• #43   25. maj 2011 Et ord: ADVOKAT hvor svært kan det være?? jeg har min advokat på alle sådanne sager, ja det koster da, men der er altid styr på det, og han har reddet mig i så mange situationer, der er svære at opgøre i kr/øre.

MVH

• #44   25. maj 2011 Jesper (Virum)
    Det er altså ikke mig der tager fejl. Læs nu lidt i det link jeg tidligere har henvist til.
    Hvis ikke der er aftalt noget om købeloven i forbindelse med handlen, så gælder den uanset hvad du påstår.
    Paragraf 83 omhandler slet ikke noget der vedrører denne handel.

Jeg er helt klar over, at det kan blive svært at komme videre i forbindelse med sælger, men så må man som andre også skriver, kontakte en advokat.
    Men det kan blive så dyrt, at det ikke lønner sig.

• #45   25. maj 2011 Matthias: Du kan svare på min PB når du kan dokumentere du har ret.

• #46   25. maj 2011 Hvad for en skade havde den haft, som får toppakningen til at gå???

Holder med de andre der siger, få lavet den toppakning. Glæd dig over at du har fået fed cykel til en god pris og nyd livet. Det andet bliver sku for bøvlet.

• #47   25. maj 2011 Jesper [Virum] P

Prøv du nu lige at kigge engang på købelovens § 54 smiley

Minder den dig om en anden bestemmelse? *host*

Kommentér på:
købt skadet mc, handel tilbage???

Annonce