{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.233 visninger | Oprettet:

straf/bøde uden kørekort {{forumTopicSubject}}

Mig og nogle kammerater snakkede omkring straf/bøde hvis man blev taget på mc uden kørekort, her er der så pludselig flere der begynder at påstå at hvis man er igang med at tage kortet, og teori prøve er bestået, og der kun er ca 7 dage eller lign til man skal til køreprøve, så vil man "kun" få en bøde på 500kr da man så betragter det som "øvelse" ?

kan dette virkelig være rigtigt? hvis ikke, hvad er straffen så når man er "igang" med at tage kortet, og køreprøven lægger tæt på døren? er straffen ens eller er det virkelig rigtigt at man hverken mister eller for udsat sine kort osv.

dette er bare af ren nysgerrighed hvis nogle evt var lidt mere inde i loven end jeg selv er.

tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  straf/bøde uden kørekort
  • #1   10. maj 2011 har nu godt nok kun hørt at bøden bliver halveret hvis man er igang og mener den er 5000 første gang (10000 anden gang) man bliver stoppet hvis man ikke har eller er i gang med at tage det. så det må jo blive 2500 men er ikke sikker

• #2   10. maj 2011 Ja, det er rigtigt nok den kan blive halveret. Men hvis du lave en skade på dig selv eller andre (også hvis det ikke er din skyld) kommer du selv til at bonge i sidste ende.

• #3   10. maj 2011 Kørsel uden MC kørekort straffes med fængsel på livstid og derover......

smiley

• #4   10. maj 2011 Min makker blev stoppet, godt nok for et par år siden, hans bøde lød på 3000 for at køre mc uden mc kort, grunden til de "kun" 3000 var at han havde kort til bil, ellers havde den lydt på 5000... tror de var ret ligeglade med at han var igang med at tage kortet til mc, enten har man det ellers har man det ikke, tror sgu ikke der er nogen gråzone ved det angår:-)

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   10. maj 2011 Brian J - Du skal stoppe med at lyve. Ansvarsforsikringen dækker uanset hvad - det er kun kasko'en der evt vil kræve regres, men det er maksimalt motorcyklens værdi.

Man kan søge lidt i forummet, for den har været oppe MANGE gange efterhånden...

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messages-search.asp?PostPW=87737674&searchstr=uden+mc+k%F8rekort&For_ID=&sort=Messages.Msg_ID+DESC&submitted=yes&GroupID=

• #6   10. maj 2011 Jeg forstår godt et var til starten kun en diskution , men ???? man bliver bare af sin mc når man ingen kørekort har og holder den hjemme i garagen SLUT , det er som at diskutere hvor lidt det der ulovlig at smugle over grænsen hvis man er kørt i en rød bil eller blå bil ??? tag kortet og pas på det og kan man ikke tage mc kortet eller bil kørekortet er det nok bedst man ikke er i trafikken af en eller anden gund , Jeg har selv haft problemer med en som påkørte mig og som ikke havde kørekort og det gave ham en madse problemer både bøde mæsssig og økonomisk , så om bøden er 500 eller 5000 kr er total ligegyldigt , jeg ved det lyder som en gammel vred mand ,men hvis I tænker jer om ved I godt at man skal lade være med at køre noget man ikke har kortet til og når man så har det skal man køre efter forholdene , jeg har selv 3 piger der alle har været bag plå fra de var 15 år og derigenem lært respekt for fart og motorcykler og de kører alle 3 deres egne mc idag og nyder det men de har lært at man godt kan køre friskt uden at kører for hurtig , jeg ved godt det lyder gammeldags men tænk på andrer i trafikken en jer selv og hvad I har lyst til når i kalkulee med hvad det koster i bøde og ikke hvad det koster hvis det går galt , for det at få en bøde er billig i forhold til de skader der kan ske på andrer mensker
    MC kører igennem 28 år med mc og bil kørekort

• #7   10. maj 2011 Uanset om du har kørekort til andet, eller er igang med at tage kørekort til MC er bøden 5000. Det kan ikke være øvelseskørsel uden du har en godkendt kørelære med, samt køre på en MC der er godkendt til øvelseskørsel.

• #8   10. maj 2011 Jeg håber sgu ikke man får rabat for at køre fordi man er i gang. Hr du ikke bestået køreprøven kan du jo være koplet idiot i trafikken hehe Burde give forhøjet bøde imo

Go pointe jhonny B: Hvis du ikke kan tage et kort bør du nok af en eller anden grund ikke være i trafikken smiley

• #9   10. maj 2011 vildt så mange der kommer med alle de røverhistorier om at man kommer til at stå i gæld hvis man kører galt..

• #10   10. maj 2011 Sajmon: Det er nu ikke helt løgn hvad Brian J skriver. Ganske vist dækker ansvarsforsikringen i første omgang, men det er også ret sikkert at der vil komme et krav fra forsikringsselskabet med dig. Så det kan godt bliver en dyr affære.

• #11   10. maj 2011 forsikringen dækker altid i første omgang, derefter forsikringsselskabet gøre alt hvad de kan for at få de pengene tilbage. Åh jo, der ikke noget der hedder at man blot slipper nemt og let og forsikringsselskabet sluger klatten..

• #12   10. maj 2011 er helt enig i at man bør holde sig af vejene hvis man ikke har kort til køretøjet

men det var ikke det der blev spurt om

• #13   10. maj 2011 Tillægs spørgsmål.

Har lille mc kort - men er igang med at erhverve det store (Da jeg ikke har haft korteti over 2 år) Køre rundt på en Sv1000s nu, er der nogen der har en idé om hvad de ville sige til dette ?

• #14   10. maj 2011 Da jeg var 17, med en måned til jeg fyldte 18, blev jeg stoppet på en 45 knallert og kunne selvfølgelig ikke fremvise kørekort.
    Jeg var ved at tage det og mener at jeg havde bestået teoriprøven på daværende tidspunkt.

Jeg fik en bøde på 5000kr, som blev halveret pga at jeg stod i lære og havde en meget sparsom indkomst.

Jeg kender ikke de nuværende regler på dette område.
    Mvh Jess

• Sajmon ™

#15   10. maj 2011 Liltorp og Daniel - sæt jer ind i tingene og hold jer til fakta. Spørgsmålet har været oppe læssevis af gange før så det er nemt nok at påvise at i fylder ham med en gang mundl**t...

• #16   10. maj 2011 Sajmon...

Det kommer jo helt an på om forsikringen kan bevise grov uagtsomhed.
    Der skal bare een dygtig advokat til skranken, så er det løb kørt smiley

Færdselsloven:

§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

Helt mundlort er det nu ikke...

• Sajmon ™

#17   10. maj 2011 Det er mundlort at påstå grov uagtsomhed er det samme som at føre en mc uden kørekort - det er det ikke og det vil det aldrig være, som det er påvist læssevis af gange før i de her diskussioner.

Det du nævner er vi allesammen underlagt, så lad være med at bruge det som skræmmeeksempel.

• #18   10. maj 2011 Ja i de her diskussioner. Be du bare trådstarter om at henvise til mcgalleri når han står med vanten i postkassen... smiley

Det er jo ikke for sjov min kørerlærer advarede os imod lige netop at kunne komme til at hænge på den, og i den forbindelse gav eksempel herpå. Den unge mand, der godtnok kun var 16, skulle betale hele dyngen for uheldet, 160.000kr løb det op i.

• Sajmon ™

#19   10. maj 2011 Klart klart. :o)

• #20   10. maj 2011 Mja, du kan jo kontakte køreskolen i Hvidovre og forhører dig nærmere, nu du er ude på et klovnespor. Faktum er at forsikringsselskaberne kører regres og der dømmes i deres farvør til tider, alt efter detajler - uanset hvad der bliver skrevet herinde!!

• #21   10. maj 2011 Brian j Sajmon har ret!
    Ansvarsforsikring dækker og der kan IKKE laves regres på en simple ting som ingen kørekort!
    Det har aldrig været en grov uagtsomhed og bliver det aldrig!

• #22   10. maj 2011 OK, gider ikke nærlæse flere policer, artikler eller bruge mere tid på dette.

Men en dygtig advokat smider blot andre ting ind, end manglende førerpap, der giver forsikringsselskabet medhold. De kæmper til sidste dråbe blod, og ret det får de i langt de fleste tilfælde, er ikke mere end sikker på andet smiley

• #23   10. maj 2011 Brian J en advokat kan ikke smide noget som helst, hvis der ikke ligger klare beviser for det, han kan ikke opfinde en groft uagtsom kørsel i en grad der kan retfærdiggøre regres på ansvarsforsikringen!
    Kører en person galt og som det eneste han laver af fejl er manglende pap, ja så dækker ansvars forsikringen uden bøvl eller regres, for det SKAL DEN det er vedtaget VED LOV!
    Det er der ikke nogen som helst smart advokat der kan ændre ved!
    Fat det, eller lær det uden ad!

Kasko forsikringen er en helt anden sag!

Kommentér på:
straf/bøde uden kørekort

Annonce