1.826 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Årets 1. tur lige ved at ende galt :) Årets 1. tur lige ved at ende galt :)

Så kører man glad ud på den første lille trilletur for at se om ens nye bagdæk er blevet ordentligt afbalanceret på fælgen.

Selvfølgelig er det sidste man tænker på når solen skinner og man sidder på cyklen for første gang i 5 mdr, at et nyt bagdæk er meget glat!!! Efter 50m gav jeg den lige lidt gas hvorefter cyklen kvitterede med hjulspin, slinger til begge sider med bagenden hvorefter jeg måtte redde den helt nede på den ene side med fodhvileren i jorden.

FUCK man jeg kørte pænt de sidste 10 km inden jeg måtte konkludere at jeg venter et par uger endnu med at trille for alvor, for meget salt og for kolde veje!!

Nogle gode råd til hvad man gør med sådan et nyt dæk, synes ikke jeg har så meget lyst til at tage det første sving hvor jeg rigtig ligger den ned...kan man slibe lidt på det med sandpapir eller noget?

Anyways pas på derude.... smiley især med nyt bagdæk og for meget forårsadrenalin i blodet hehe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Årets 1. tur lige ved at ende galt :)
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
    #1   6. mar 2011 Tør det over med en gang fortynder - så er den røv barberet.

• #2   6. mar 2011 Hvem pokker montere jeres nye dæk , de nok 200 dæk jeg har monteret på mine egne mcère har sku være stabile lige fra start.
    De må da næsten smøre dækket totalt ind i dækpasta for at få det så glat syntes man !!.

• #3   6. mar 2011 Ja ud i rabatten og lav en brander så den graver sig ned til kæde hjulet ....

Jeg kørte også min første tur i går på nyt bagdæk jeg var så bare ved at blive kørt ned efter 4 km da en bilist som ikke overholdte sin vige pligt ikke så mig

Kørte Ca 55 Km/t så et par baghjulsblokader blev det også til og så tror jeg der er bid på den så må siderne jo komme senere ...

• #4   6. mar 2011 JA god pointe, underligt det ikke lige er blevet renset eller noget. Har hørt et sted at de fra producenten sprøjter dem med noget stads, ved så ikke om det er for at de skal se pænere ud på hylden eller om det er noget med holderbarhed...evt. begge dele. Vildt var det i hvert fald... smiley

• #5   6. mar 2011 eller giv det en hurtig gang med sandpapir....så er du over det problem

• #6   6. mar 2011 Det er set før

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1498970.ece

• #7   6. mar 2011 Nyt bagdæk giver ridser på kåben....

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1498970.ece

• #8   6. mar 2011 Der var steffen lidt hurtigere.... smiley

• #9   6. mar 2011 HAHA det var lige præcis det jeg gjorde...godt jeg nåede at hamre foden i...men folk stod og kiggede en del på de gamles stikvej..PINLIGT

• #10   6. mar 2011 der er en overflade behandling på nye dæk som kan være glat. Du skal egentlig bare få varmet dit dæk godt op, køre stille i sving og tage en tur på motorvej...

nedlægning skal du ikke være så nervøs for da du jo stille og roligt kan ligge den mere og mere ned i sving, der er jo ingen der siger den skal ned og skrabe i første sving.

Det anbefales at man kører forsigtigt de første 100 km efter man har fået nyt dæk på. Men som nævnt tag lidt sandpapir og krads i det, men fortynder... nej... du kan risikere at dit dæk hærder istedet og dermed mister du vejgreb på dækket...

Der var iøvrigt en i silkeborg som lavede et nummer med en spritny cbr 1000 lige hentet hos forhandler. Han nåede ca. 50 meter inden han lagde den ned i svinget... 125.000 var den skadet for... smiley

• #11   6. mar 2011 Tak for god info smiley det vil jeg gøre...Er så glad for jeg nåede at gribe den smiley

• #12   6. mar 2011 Gør sådan her
    http://www.youtube.com/watch?v=6GNB7xT3rNE&feature=player_embedded

Så er den også varet igennem ... smiley

Kør forsigtigt

• #13   6. mar 2011 Når jeg får monteret mine dæk hus Chris så fiser bagenden også helt vildt rundt. Umuligt at få greb og man skal køre rigtig forsigtigt ellers ligger man der. Men når man når asfalten så er den klistret til vejen.

• #14   6. mar 2011 chris

jeg er til dels enig med dig

jeg har dælme også skiftet mange dæk i tidens løb, og har ikke rigtig set så mange glatte dæk, ud af et par hundrede er det nok en 2-5 stykker

men jeg havde samme oplevelse med et BT023, gav måske 1/8-1/4 gas ved igang sætning rundt i et kryds, er du gal jeg fik udskridning på, HELT ud til kanten, UFATTELIGT jeg ikke smed den, det var sgu mere held end talent da,cyken var HELT sin egen, jeg var bare kartoffelsæk på den

• #15   6. mar 2011 C1 . Klart du ikke kan køre 200 + op af min grusvej smiley .

Dækmanden . Ja der findes da nok nogle der ER mere glatte end andre og jeg sliber da også gerne dækket hvis "kunden" ønsker det men jeg har personligt aldrig oplevet noget. Og heller ikke hørt om at nogen jeg har monteret for har sagt der har været noget.

• #16   6. mar 2011 Chris...er det dig der har monteret disse nye dæk ??
    http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4

;O)

• #17   6. mar 2011 Den simple tekniske forklaring er, at producenterne sprayer formen på indersiden for at dækket skal slippe.
    Men jeg har så'gu'da aldrig før hørt, at dækket skulle hærde op, hvis man tørrer det over med en fortynderklud.
    Så fortsæt blot med det, hvis man ikke kan tage den med ro de første 25-30 km.

• #18   6. mar 2011 Sidst jeg fik nye dæk på, var på min nu solgte fzr 1000. Da blev de tørret af med bremse rens af mekanikeren. Han sagde at det tog det fedte lag og der så ikke var den store chance for at smide cyklen pga dette.

• #20   6. mar 2011 giv den noget at leve af de f'rste 10-15 km ( upright ) og det samme med nedbremsninger ( upright ) så skulle varmen nok have bredt sig til hele dækket at du kan starte gradvise nedlægninger og få det skrubbet ind.
    glem alt det der med a slibe dækket med snadpapir osv. det er falsk sikkerhed, den anden måde får du en føling med hvad stadie dit gummi er på ( jeg mener dækket lol )

• #21   6. mar 2011 Det er altså ikke kun nye dæk der kan være glatte, min lavede også lidt hjulspin på vej ud af en rundkørsel idag, men går ud fra det var pga alt saltet på vejen smiley

Men jeg syntes nu heller ikke nogen af de dæk jeg har haft på, har været specielt glatte fra ny af, men kan være jeg bare har været heldig så.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
    #22   6. mar 2011 Ud af de ca 150 dæk jeg har skiftet har jeg måske tørret de 120 af med fortynder eller bremserens - og det hærder de sgu ikke af.

Så det fortsætter jeg med - det tager den værste glatte overflade.

• #23   6. mar 2011 Og så skal man lige tænke på, at vejen er ultra kold samt at de færreste af os kører med reduceret dæktryk for at få genereret noget varme ud i gummiet!
    Så alt i alt en typisk rookie fejl!

• #24   6. mar 2011 Henrik det må være en forbandelse der hviler over R6'ere.

Forleden dag skinner solen. Og jeg tænker "Hallo...vejene må være tørre nok, jo". Jeg hopper op på R6'erne, starter min tur og det går rimelig godt (udover det også er riiimelig koldt). Jeg parkerer cyklen ved min kammerat og taler lidt med ham. Det skal siges jeg har lige købt den. Den er cirka 2 uger gammel på det tidspunkt. Og hans forældre og nogen af mine venner står og roser den "Neej hvor er den flot....den ser ond ud...Den skal da males matsort....osv.). Stolt sætter jeg mig op på den og skal til at køre hjemad. Triller ud af deres indkørsel, dytter, vinker og sætter den i 1.gear. Da jeg kører ud, kan jeg se at jeg kommer for bredt i mit sving og begynder at køre over på den modsatte vejbane, så jeg læner mig lidt til siden og giver den lidt gas. Idet jeg rammer de hvide midter linier siger cyklen "NUL VEJGREB" på baghjulet og lægger sig på siden, laver 180 graders svingning på jorden, midt på vejen, og ender med at vende snuden den modsatte vej jeg skulle køre.

Så min 2. tur, på det tidspunkt, endte rent faktisk galt :). Men det var ikke det slemmeste styrt. Fik et par ridser på kåben og smadret nogen skruer som er blevet skiftet. Det var en pinlig oplevelse, en forskrækkelse og en "Aha" oplevelse. Jeg synes sku hellere ikke at vejene er klar til at blive straffet endnu.

Så Henrik. Det kunne være endt værre for dig smiley

Haze

• #25   6. mar 2011 køres til?

Er det noget du har noget konkret på...

skulle der ske en magisk kemisk process efter nogle km. eller hvordan?

• #28   6. mar 2011 Jeg prøvede det sidste år med et nyt dæk. 100 m. efter jeg havde hentet cyklen, var den lige ved at lægge sig ned på siden. Fordi det nyt dæk jeg havde fået på, var glat på overfladen.

• #29   6. mar 2011 fed med hjulspind! mindre fed årstid og køre mc på

• #30   7. mar 2011 Kan se der er lidt blandede holdninger til om det med glatte dæk er rigtigt eller forkert. Vi kan dog hurtigt blive enige om at jeg ikke tænkte mig om fordi jeg var så glad over at komme ud på cyklen igen smiley

Hazem A ja jeg er glad for jeg slap billigere, og du har ret, man har fået sig en lille "huskekage" ovenpå den oplevelse smiley

• #31   7. mar 2011 Nye dæk skal altid køre - ganske få - km roligt for at blive "ruet" lidt op, men dertil skal man lige huske at både dæk og vejbaner er temmeligt kolde i disse dage, og har man kørt et dæk lidt varm, bliver det meget hurtigt koldt igen. Det er en rigtig god ide at køre temmelig roligt med både gas og bremse...

...det er faktisk stjernedumt IKKE at gøre det så længe det ikke er varmere.

Kommentér på:
Årets 1. tur lige ved at ende galt :)

Annonce