Generator på MC'er Generator på MC'er
Hejsa.
Jeg må hellere korrigere en udbredt misforståelse her på MCG. En generator, hvis vi skal kalde den det, på en mc giver IKKE 12-14V. Den afgiver en 3-faset vekselspænding hvor størrelsen er afhængig af omdrejningstallet på motoren. Der kan sagtens være 20-30V VEKSELSPÆNDING ud af statoren. Denne vekselspænding ensrettes og via en regulator sendes der så en lettere stabiliseret spænding på ca 14V til Batteriet. Nogle cykler, f.eks. min gamle GS550 bruger kun to faser til at lade på batteriet og den sidste fase giver strøm til lyset når man kører. Da det er en vekselspænding der kommer til lyset og der samtidig er strøm fra batteriet på det samme lys, betyder det ikke noget da ensretteren sørger for fælles stelpotentiale. Herved vil statoren (generatoren) ikke trække strøm fra batteriet, men "hjælpe" med at lade i de positive halvperioder. Er ensretteren defekt vil statoren aflade batteriet eller batteriet vil ikke blive opladet.
Nogle Cykler, som f.eks. BMW er opbygget på samme måde, men har ikke en permanent magnet til at inducere strøm i statoren. Den har istedet en rotor og kul. Disse kul rører 2 kobberbaner, kaldet slæberinge, som sender en strøm ud i viklinger på rotoren. Herved dannes der et magnetfelt som bevirker at statoren begynder at afgive en vekselspænding. Denne spænding er OGSÅ omdrejningsafhængig, men laderegulatoren måler på batteriet og sænker/hæver strømmen i rotoren så magnetfeltet ændrer sig. Derved vil vekselspændingen ændre sig til et passende niveau. Det er samme virkemåde som på en bil. Ensretningen er i princippet det samme på alle cykler.
Torkild
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Torkild
jan 2006
jan 2006
jan 2006
Jo, man anvender dobbeltensretning i dag og har altid gjort det på generatorer. Enkelte Gamle ladeapparater kører enkeltensretning og er ok, hvis det er en med trafo der har midtpunktsudtag.
Jeg skrev også at MIN GS550....
Men ellers har du ret. Bare husk at elektronik har udviklet sig vildt i de sidste 2 år.
Øhh... en 3 faset ensretter koster altså det hvide .... i forhold til en standard 2 faset da dioderne skal være lettere afstemte.
men uanset opbygning, så skal det bare virke. :-))
Løb iøvrigt tør for sølvlodde-materiale!!
Torkild
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 57 MC-er: 19 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 642
Min gl. honda vfr mener jeg også gav 3 faset ac (rimelig høj spænding) til lade-ensretter, som sendte 12 v dc videre.
Men er i tvivl om gl. 79' cb 900.
Ser ud son 3 faset ac også, men er i tvivl om spændings-str. den afgiver.Dette kan vel variere.
Det var vist dette der startede anden tråd om emnet.
Må lige vold-måle den i morgen.
jan 2006
jan 2006
jan 2006
jan 2006
VCC generatoren får sit styresignal fra bilens computer. Dvs, at når generatoren drejer rundt, så producerer den strøm, men i stil med et nødprogram. Nu går bilens computer ind og siger at spændingen er for lav og hæver så feltspænding. Dette sker ved at generatoren har et separat stik KUN til computeren og uden signal der starter den overhovedet ikke.
I f.eks Mitsubishi og Honda skal der være: B+, Sense, VCC og D+! 3 sidstnævnte er +signaler som alle indirekte styrer generatoren. Er B+ ikke tilstede (afbrudt batteri) så starter generatoren heller ikke. Hvis jeg skal gå mere i dybden tror jeg vi skal gøre det på mail for ikke at blive kick'et ud!
jan 2006
jan 2006
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 8
Sidder med en gammel BMW, hvor jeg måler kortslutning over alle tre faser i statoren.
Har fundet et sæt viklinger uden hus, men må nok ha' lidt guidence til at udføre skiftet, da det (heller!) ikke er noget, jeg har rodet med før...
Anyone?
Mico
R60/5 / Kerteminde
Generator på MC'er