7.226 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Generator på MC'er Generator på MC'er

Hejsa.

Jeg må hellere korrigere en udbredt misforståelse her på MCG. En generator, hvis vi skal kalde den det, på en mc giver IKKE 12-14V. Den afgiver en 3-faset vekselspænding hvor størrelsen er afhængig af omdrejningstallet på motoren. Der kan sagtens være 20-30V VEKSELSPÆNDING ud af statoren. Denne vekselspænding ensrettes og via en regulator sendes der så en lettere stabiliseret spænding på ca 14V til Batteriet. Nogle cykler, f.eks. min gamle GS550 bruger kun to faser til at lade på batteriet og den sidste fase giver strøm til lyset når man kører. Da det er en vekselspænding der kommer til lyset og der samtidig er strøm fra batteriet på det samme lys, betyder det ikke noget da ensretteren sørger for fælles stelpotentiale. Herved vil statoren (generatoren) ikke trække strøm fra batteriet, men "hjælpe" med at lade i de positive halvperioder. Er ensretteren defekt vil statoren aflade batteriet eller batteriet vil ikke blive opladet.
Nogle Cykler, som f.eks. BMW er opbygget på samme måde, men har ikke en permanent magnet til at inducere strøm i statoren. Den har istedet en rotor og kul. Disse kul rører 2 kobberbaner, kaldet slæberinge, som sender en strøm ud i viklinger på rotoren. Herved dannes der et magnetfelt som bevirker at statoren begynder at afgive en vekselspænding. Denne spænding er OGSÅ omdrejningsafhængig, men laderegulatoren måler på batteriet og sænker/hæver strømmen i rotoren så magnetfeltet ændrer sig. Derved vil vekselspændingen ændre sig til et passende niveau. Det er samme virkemåde som på en bil. Ensretningen er i princippet det samme på alle cykler.

Torkild

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Generator på MC'er
  • #1   4. maj 2006 Korrekt Lars. Vill ikke virke belærende, kun oplyse. Jeg skrev det faktisk som oplysning i forbindelse med evt fejlfinding på en MC. Har jeg trådt dig, eller andre, over tæerne så må i undskylde.

Torkild

• #2   4. maj 2006 Puha, troede lige at jeg havde gjort i nælderne!! Tager så lang tid før man kan sidde igen. smiley jeg skrev faktisk det med vekselspændingen, fordi ham med Honda'en (den anden tråd) nævnte 5 ledninger. Fra/til batteriet er der jo som regel kun 2 ud til resten af cyklen.

• #3   4. maj 2006 Det er du ikke!!. Bare sørg for at generatoren altid er større end det du skal bruge - i ampere, altså. Og husk at en generator ALDRIG kan lade et batteri godt nok. Det kan sagtens holde i flere år, men blev et batteri pulsladet jævnligt, så ville du fordoble levetiden.

• #6   4. maj 2006 Hej Mikkel.

Jo, man anvender dobbeltensretning i dag og har altid gjort det på generatorer. Enkelte Gamle ladeapparater kører enkeltensretning og er ok, hvis det er en med trafo der har midtpunktsudtag.

Jeg skrev også at MIN GS550....

Men ellers har du ret. Bare husk at elektronik har udviklet sig vildt i de sidste 2 år.

Øhh... en 3 faset ensretter koster altså det hvide .... i forhold til en standard 2 faset da dioderne skal være lettere afstemte.

men uanset opbygning, så skal det bare virke. :-))

Løb iøvrigt tør for sølvlodde-materiale!!

Torkild

• #7   4. maj 2006
    Min gl. honda vfr mener jeg også gav 3 faset ac (rimelig høj spænding) til lade-ensretter, som sendte 12 v dc videre.
    Men er i tvivl om gl. 79' cb 900.
    Ser ud son 3 faset ac også, men er i tvivl om spændings-str. den afgiver.Dette kan vel variere.
    Det var vist dette der startede anden tråd om emnet.
    Må lige vold-måle den i morgen.

• #8   4. maj 2006 øhh.... der skulle stå 20 år....

• #9   4. maj 2006 Mikkel: for nogle år siden gik man over til VCC generatorer!! (VehicleComputerControlled) Det er mange år siden man lavede asynkrone generatorer, tror det var sidst i halvtredserne. Problemet på MC'er er jo den fysiske størrelse og der er (såvidt jeg ved) kun BMW der kører rotorkonstruktionen. altså indbygget i motoren.

• #12   4. maj 2006 Det er fordi at standard dioder i de størrelser er for langsomme. Mener at 50Hz er ca 3000omdr/min. tænk på hvad en moderne motor klarer. Og schottkydioder, som er hurtige, er ikke billige. En ensretter til f.eks. Golf 2 koster ca 400kr. Men tænk så på det antal der er produceret og ikke mindst størrelsen. Hvor har du læst til Maskinmester?? Jeg læste elektronik i Odense. Samme sted som maskinmestrene.

• #14   4. maj 2006 undskyld, men min formulering blev ikke korrekt. Man bruger stadig asynkrongeneratorer, men i dag bliver de styret af elektronikken i mange biler - især de japanske.

VCC generatoren får sit styresignal fra bilens computer. Dvs, at når generatoren drejer rundt, så producerer den strøm, men i stil med et nødprogram. Nu går bilens computer ind og siger at spændingen er for lav og hæver så feltspænding. Dette sker ved at generatoren har et separat stik KUN til computeren og uden signal der starter den overhovedet ikke.

I f.eks Mitsubishi og Honda skal der være: B+, Sense, VCC og D+! 3 sidstnævnte er +signaler som alle indirekte styrer generatoren. Er B+ ikke tilstede (afbrudt batteri) så starter generatoren heller ikke. Hvis jeg skal gå mere i dybden tror jeg vi skal gøre det på mail for ikke at blive kick'et ud! smiley

• #15   4. maj 2006 nåh, helt rolig. Jeg laver også genartor anlæg på 230 samt 380V baseret på en BILGENERATOR!! Er ved at bygge en hemmelighed med en dieselmotor til den danske redningsindustri (brandværn). Også med generator, kompressor osv osv. smiley

• #16   4. maj 2006 ups... pas på. 50Hz = 50svingninger/ sek. x 60min = 3000omdrej/min. Poltal ligegyldig her da det er diodens karakteristik. Jeg ved faktisk ikke hvad poltallet er for en bilgenerator, men hastigheden er op til 20.000omdr/min. på generatoren. MC er den lavere.

• #17   31. maj 2018 Uha, det var en god,gammel tråd, jeg lige faldt over her!

Sidder med en gammel BMW, hvor jeg måler kortslutning over alle tre faser i statoren.

Har fundet et sæt viklinger uden hus, men må nok ha' lidt guidence til at udføre skiftet, da det (heller!) ikke er noget, jeg har rodet med før...

Anyone?

Mico
    R60/5 / Kerteminde

profilbillede
Kommentér på:
Generator på MC'er

Annonce