Anbefaling og erfaringer med hjelme {{forumTopicSubject}}
Jeg har kigget efter styrthjelm det sidste stykke tid, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg har kigget på snart samtlige mærker og prøvet flere af dem, hvor langt de fleste har passet fint.
MEN; nu er det jo ikke muligt at prøve hjelmen af inden køb, så jeg aner ikke hvordan vindstøj, komforten, aerodynamiken mv. er i de forskellige modeller og mærker.
Derfor tænkte jeg på I kære mennesker herinde - I har helt sikkert en mening om emnet, og en masse erfaring I glædeligt deler med en rookie som undertegnede. Netop derfor lytter jeg med stor interesse på hvad I har af kommentarer og erfaringer.
I må meget gerne sende links til de steder I har købt den.
På forhånd tak for alle guldkornene
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
Når du skal købe hjelm, så husk at køb en der sidder MEGET stramt på hovedet.. Det skal være sådan at du ikke kan tygge tyggegummi uden at bide dig i kinderne men du må ikke få hovedpine af at have den på.. det er meget vigtiget da en hjelm tilpasser sig din hovedform, og et nummer for stor hjelm er også med til at øge larmen og rusken..
okt 2006
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 221
jeg har en shark f2(foggy legend)
rimelig støjsvag men ved længere ture tager jeg propper i ørene(det gør de fleste nok uanset hjelm)
super nemt skift af visir
et KÆMPE minus er hage remmen det skal gennem 2 bøjler og så knappes fast(jeg hader det, møg besværligt)
men ellers ok tilfreds med den
god jagt
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.816
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Du kan selvfølgelig være heldig at du rammer rigtigt første gang, men chancen er ikke ret stor...
En 1000kr hjelm der passer 112% er mere sikker end en 7000kr hjelm der passer 50%...
Men held og lykke med jagten...
/ Bülow...
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
/ Bülow...
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 28 Svar: 195
Ja i sandhed en vanskelig beslutning.
Jeg har rigtig god erfaring med Schuberths modeller S1, og den nye C3. Sikkerhed, komfort og pris forenes rigtig godt i nævnte fabrikat.
... og sidst men ikke mindst .... du kan "prøvekøre" modellerne inden køb hos forhandlerne. se evt. www.schuberth.dk
Mvh
JH
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 9
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
apr 2007
Jeg havde også regnet med, at det temmelig sikkert er nødvendigt med øreropper på længere ture. Har set Alpine laver nogen der filtrerer støj fra, men ikke stemmer. Er det noget der fungerer eller skal man kigge på andre modeller?
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.137
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 239
apr 2007
Schuberth er en fin hjelm, men har de ikke lidt et rygte som en pensionisthjelm (forstå mig ret)? Min far har en flip-up hjelm fra dem, og den ser mere praktisk ud end den ser sporty ud
apr 2007
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 52 Svar: 638
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 239
jun 2006
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 378
Sharp laver nogen rigtig gode tests af hjelme. Det dur jo ikke du har en fantastisk hjelm, men hvis du en dag styrter virker den alligevel ikke.
http://sharp.direct.gov.uk/
/Michael
mar 2005
Følger: 35 Følgere: 35 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 279
Jeg har testet en hjelm hos vores lokale MC-forhandler...det kan altså godt lade sig gøre DK.
Prøv at spørge der hvor du plejer at handle.
apr 2005
Følger: 39 Følgere: 38 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 727
Det er jo et halv langt indlæg efterhånden, så jeg har ikke læst alle svar. Måske mit går igen...
Anyways. Mht pasformen kan du bruge tommelfinger reglen; hjelmen skal side så stramt at den føles for lille. Men ikke så stramt at du har følelsen af en finger der prikker dig meget hårdt i hovedet. Hvis det er til at forstå
Mht til mærke og model afhænger det jo helt af din knold. Alles hoveder er jo ikke ens så nogen passer andre hjelmtyper bedre end andre. Men personligt ville jeg gå efter et "top" mærke som Arai, Suomy eller Shoei. Der ved du du får en gennemtestet hjelm. Ikke kun efter den påkrævede, men også efter producenternes egne kvalitetskrav. Specielt Arai ved jeg gør meget ud af tests på hver enkelt hjelm.
Og så er der jo det med pengene. Kvalitet og pris hænger sammen. <--punktum!
Som Kevin a siger, så brug et par ørepropper i steddet for at tænke støjsvag hjelm. Syns' jeg læste et sted at Caberg laver de mest støjsvage hjelme. De er til gengæld også store som en campingvogn!
Håber du kan bruge det til noget...
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 67
Vindstøjen kommer fra turbulensen på cyklen og passer hjelmen ikke forstærkes det selvfølgelig kraftigt.
Det er fint nok at høre andres erfaringer osv, men husk at det er dit hoved, din cykel og din siddestilling som hjelmen skal bruges til.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du bringe emnet sikkerhed på bane, skønt Fanta faktisk siger det meget tydeligt længere oppe.
Sikkerhed er et spørgsmål om pasform og størrelse, pasform og størrelse og pasform og størrelse!!!!!
Personligt giver jeg ikke en dyt for diverse tests - hjelme er alt for personlige til, at en test på dummiyhoveder kan anvendes til noget som helst. Det er klart, at kan man finde flere, der sidder ordentligt, så kan man lave sammenligninger, men ellers ikke:-)
jun 2006
Først vil jeg gerne sige, at jeg syntes godt nok det er en mærkelig holdning at smide afsted. (noget af en sviner)
Hvem er "Fanta"?
Ud fra det du skriver, kan du ligeså godt køre med en hue, som passer godt på dit hoved, fordi du er jo ligeglad med hvilket materielle hjelmen er lavet i?
Kim C:
Da jeg købte hjelm prøvede jeg en 10 stykker, hvor af 6 passede rigtig godt.
Mit valgt faldt på den billigste, som også var den hjelm der havde fået de bedste anmeldelser fra diverse sider og Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2r
Tænk dig om inden du vælger en hjelm. Det er trods alt en cykel uden nogen form for sikkerhed du kører på. Din hjelm skal beskytte dit hoved, så du kan overleve ved et slemt styrt. Der er absolut ingen grund til ikke at vælge en hjelm, som ikke har top karakter fra Sharp eller en anden "test".
/Michael
aug 2005
Jeg skal være den første til at beklage det, hvis du opfatter mit indlæg som en sviner - sådan var det bestemt ikke ment:-)
Det bliver så desværre ikke bedre af, at jeg kalder Bülow Fanta, det skal igeledes beklages.
Men derefter beklager jeg ikke mere - den (selvfølgelig godkendte) hjelm, der sidder rigtigt, er til enhver tid mere sikker end den, der ikke sidder rigtigt - alt andet uafhængigt deraf. Du kan have verdens bedst testende hjelm på, hvis den sidder så du brækker nakken eller den ryger af - det er pasform og størrelse, der er altafgørende i sikkerhedsmæssig sammenhæng.
jun 2006
Det er klar at hvis hjelmen ikke passer virker den ikke.
aug 2005
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
(link fjernet)
Det er til gengæld den letteste ( 1437 g ) og mest støjsvage ( ca 86 dB ) af klaphjelmene! Den er i øvrigt også godkendt til motorsport.
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
Anbefaling og erfaringer med hjelme