Slick dæk {{forumTopicSubject}}
Stefanos A
Skrevet: 04-11-2010 14:59:30 Slet indlæg
Hej. Jeg har lige købt min R6 (banecykel) og jeg har aldrig før kørt på slick dæk. Indtil nu har jeg kørt på banen på alm. gadecykel.
Jeg håber, at i kan besvare mine spørgsmål:
- Er stor forskel mellem soft og medium dæk? Jeg har hørt, at de fleste kører medium bag og soft foran. Hvorfor?
- Hvad forskel gør det på banen at dækkene har forskellige profiller? F.eks. hvad er forkellen mellem 55, 60, 70?)
-Da mit budget er ikke så højt har jeg købt nogle let brugte slick dæk (jeg håber jeg har nok for resten af sæsonen). Var det en god ide?
-Jeg har hørt forskellige meninger ang. bagdækketes bredde. En erfaren kører sagde, at et på 190 er bedre i svingerne end et på 180 (bagenden bliver lidt højere). En anden sagde, at det ikke var rigtigt (180 giver større overflade). Begge kørere har god erfaring og kører på under 1.10 i Knustorp.
- Ang. dæktryk: Jeg vejrer 95 kilo. Skal jeg køre på 1.9 bag og 2.1 foran? Hvorfor mere dæktryk foran end bagved? Jeg har ikke fundet en god forklaring indtil nu).
- Er der en site hvor jeg kan finde sadån nolge oplysninge?
Jeg håber, at i gider læse min lange indlæg. Men jeg kan se, at mange af jer er meget flittige med at deltage i debatterne.
På forhånd
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 49 MC-er: 5 Emner: 35 Svar: 1.408
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvis du ikke er under 1.07 stabilt, så har du skudt en del over målet med slicks. Hvad der er endnu værre, er at du har købt brugte dæk, som dermed er hårde i overfladen og sværere at køre varme så de bider ordentligt.
9 ud af 10 mennesker som vælter på bane, gør det enten sidst i et pas hvor de er trætte, eller indenfor de første 2-3 omgange hvor der endnu ikke er varme og dermed bid nok i dækkene.
Det er en selvforstærkende virkning, for er der ikke varme i dem, tør man ikke køre hurtigt nok fordi de glider hele tiden, som køler dem yderligere ned så man tør mindre og mindre som så køler dem længere ned osv osv...
Hvis du tænker dig lidt om, så starter du med at købe et sæt gadedæk og bruge dem til de er slidt ned. Dem vil du ikke nå grænsen på før under 1.07 på f.eks Knutstorp - som svarer meget godt til at køre 1.48 på Anderstorp.
Brug ikke tid på slicks og dæktryk (1,9 / 2,1 er desuden alt for meget hvis det er målt på kolde dæk) før du er hurtig nok til at holde varme i dem.
Der kan sagtens sidde en masse mennesker herinde, hvis ego ikke kan tåle at høre ovenstående, men det er hvad enhver instruktør som har en smule forstand på banerace og dæk, vil fortælle dig...
Jeg er ikke sådan en, men jeg har hørt dem sige det MANGE gange - og jeg er selv først nu ved at være dernede i omgangstider hvor slicks er berettigede. Indtil nu har jeg kørt på Pilot Power One, som er en mellemting mellem gade og racedæk.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Jeg har dækvarmere for at varme dækkene op.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.796
55/60/70 er profilen og er et udtryk for højden i procent af bredden på dækket. Den generelle lære er at man ikke skal ændre på cyklens standardmontering.
Jeg kører med samme dæktryk for og bag. Omkring 1.9 målt på kolde dæk.
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvad kører du af tider hvorhenne?
maj 2006
Følger: 23 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 306
Der sad også slicks på min racer, men de blev skiftet ud til power one, og de holdte 3-4 trackdays samt 1 Rookie 600 løb, og bliver idag brugt på vejen.
Slicks var også det jeg ville starte på, men det er jeg glad for at jeg ikke gjorde idag, da du får meget mere ud af nogle gadedæk/sportsdæk
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.796
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Kører man ikke hurtigt nok starter man på dæk der er godt varme og med godt greb, og efterhånden som man har kørt sig varm og får lidt mere fart på, mister man varmen i dækkene og dermed grebet.
Som det er nævnt tidligere kan man snildt køre 1:07 tider på Knutstorp på gode supersportsdæk. Samtidigt kører man så med dæk hvor det optimale temp område ligger så lavt at man uden problemer kan køre med rigtigt godt greb gennem hele passet.
Med andre ord: Skift til slicks når du 'smelter' dine gode sportsdæk.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
dvs. at før man har kørt 100-150 omgange og man ikk længere kan skære mere end 1/10 af tiden, så skal man bare blive ved med at køre på gadedæk..
for handler trackday i virkeligheden ikke om at udnytte motorcyklens grænser ? Man kører jo ikke decideret RACE, hvor det gælder om at køre en hurtigste tid, eller komme først..!
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Sjvp det var nemlig 10-11 og det var koldt puha.
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.796
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
1:25 på Knutten. Glem alt om slicks. Du kan slet ikke holde dem varme.
Køb nogle gode sportsdæk, og når du begynder at køre i sort klasse så kan du med fordel overveje at skifte til slicks med hvad dermed følger.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
- Er stor forskel mellem soft og medium dæk? Jeg har hørt, at de fleste kører medium bag og soft foran. Hvorfor?:
Der er en mærkbar forskel ja. Grunden til forskellig compound er at fordækket vil man ikke skride på og de baner vi har i scandinavien bliver sjældent RIGTIG varme og derfor en blødere compound foran. Man kunne også kører soft bagpå men sliddet vil øges .
- Hvad forskel gør det på banen at dækkene har forskellige profiller? F.eks. hvad er forkellen mellem 55, 60, 70?):
Forskellen er jo din rullediameter. Og den kan ha` noget at sige sige for både styring og føling såvel som mange andre små parametre.
-Da mit budget er ikke så højt har jeg købt nogle let brugte slick dæk (jeg håber jeg har nok for resten af sæsonen). Var det en god ide?:
Ikke specielt god ide. Har du forstand på at se om de er kørt ihjel. Altså om de er blevet hårde ?.
-Jeg har hørt forskellige meninger ang. bagdækketes bredde. En erfaren kører sagde, at et på 190 er bedre i svingerne end et på 180 (bagenden bliver lidt højere). En anden sagde, at det ikke var rigtigt (180 giver større overflade). Begge kørere har god erfaring og kører på under 1.10 i Knustorp.:
der er ikke nødvendigvis forskel højden af 190 og 180 dæk . Men en ting er helt sikkert 190 har den største overflade af de to str du nævner.
men du KAN muligvis spore en lidt mere træg mc at svinge såfremt den er født med 180.
- Ang. dæktryk: Jeg vejrer 95 kilo. Skal jeg køre på 1.9 bag og 2.1 foran? Hvorfor mere dæktryk foran end bagved? Jeg har ikke fundet en god forklaring indtil nu).:
Alle dæk har forskellige specifikke dæktryks anvisninger så det er svært at svare på . Men du smider mere i for fordi det er der den største belastning forefindes ved indbremsninger og du ønsker ikke at krænge dækket med resultat af en smuttur.
- Er der en site hvor jeg kan finde sadån nolge oplysninge?
Jeg håber, at i gider læse min lange indlæg. Men jeg kan se, at mange af jer er meget flittige med at deltage i debatterne.
På forhånd:
Derfindes massere af sites der omhandler de ting du spørger om . Det er bare at bruge google nogle timer.
Held og lykke med dit banerace .
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Sejmon skriver, at 2,1 0g 1,9 er for meget målt på kolde dæk. Sjyp kører med 1,9 målt på kolde dæk. Hvem har ret?
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Kommer helt an på hvilket dæk de kører på.
Check dækfabrikantens anbefalinger og brug dem som udgangspunkt.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Se power ones side, hvor man kan indtaste de forhold man skal køre under, der varierer det anbefalede tryk meget med samme dæk
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.938
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Ang. dæktryk:
Mit spørgsmål er hvem har ret. Sajmon eller Sjyp, fordi jeg læser, at Sejmon måler dæktryk på varme dæk og Sjyp på kolde dæk.
Ang. 1.20 på Knutten:
Jeg ved ikke om det er rigtigt. Det har jeg aldrig målt min tid rigtigt. Jeg har også kun kørt på banen på en helt almindelig mc (CBF 600) og på almindelige gadedæk dæk. Jeg forstiller mig at jeg vil køre hurtigere med R6.
Ang. brugte dæk:
De brugte dæk jeg har købt er en ny Bridgestone Batlax (foran) og et sæt Bridgestone Batlax.
Dette nye Bridgestone Batlax er fra july 07. Skal jeg smide det væk eller kan det bruges? Jeg har alligevel givet ikke så meget for det.
Ang. hårdhed:
Hvordan kan et dæk blive så hurtigt hårdt i overfladen? Bliver de ikke kun hårdt hvis de bliver for gamle? Så meget jeg vide kan mc dæk efter max. 4 år skal skiftes. Er det rigtigt?
Hilsner
Stefanos
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 254 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.900
Hvis der er en hurtig kører der har kørt på de dæk du har købt så bliver de så varme at de bliver hårde. Du kan feks se hvis de er blålige så er de ikke så fede mere. Men at smide dem ud hvis der ER noget tilbage er da også en skam . Men få dem varmet godt op inden du kører ud HVER gang. Og obbevar dem i mørke og ved max 15 grader indtil de skal bruges.
ubrugte dæk kan godt ligge 4-5 år såfremt de er opbevaret korrekt.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg måler mine Power One både kolde og varme og med en reference til temperaturen - så kan man altid gå tilbage og se hvad man gjorde rigtigt og forkert sidste gang man kørte under de pågældende forhold.
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Grunden til dækne bliver blå er fordi de bliver udsat for heat cyklus er, hver gang bliver dækket "porrer" lidt mere åbne, den flotte farve man kan se er olien i dækket der siver ud.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Jeg er først og fremest taknemmelig, fordi i gider at beskægtige jer med mine spørgsmål og undren.
Hvor hurtigt skal man cirka kører en omgang på Knustorp og Anderstorp for at holde slickdæk varme?
Kan man ikke holde dækkene varme hvis man ikke kører stabil 1.7 på Knustorp (som Sejmon skriver)?
Hej præci-dækmanden og Natteravnen.
I mener, at jo hurtige man kører jo varmere bliver dækene og dermed bliver de hårdere og "porrede". Er det forstået korrekt?
Hej Seimon.
Jeg er enig i dig, at en ny begynder på banecykel, som mig kan klare uden slick dæk. Jeg har kørt bagved folk , som kørte på slick dæk men alligevel var de ikke meget hurtige end mig.
Da du kørte på Pilot skiftede du til regndæk i regnvejr?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Kører du på gadedæk, vil du kunne bruge dem til begge dele uden problemer - og det vil du lære utroligt meget af.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Jeg så mange gutter, som går meget op i deres udstyr måske unødvendigt (?).
Det er ikke alle der kan køre 1.07 vel?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Nu skal jeg på natarbejde.
Vi snakkes
God nat
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
jan 2006
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 25 Svar: 634
Jeg kører i rød klasse (med R4F) og ligger på en tid omkring 1:12-1:14 på Knutstorp
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 785
Et godt sportsdæk skal ligge på omkring 50-60 grader, og et touring dæk fungerer fint ved 30 grader.
Slick dæk