1.144 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
KTM som hverdagsmaskine? KTM som hverdagsmaskine?
Hej MCG (:
Jeg står og skal til at investere i min første mc. Den vil blive brugt til skolekørsel igennem Odense, så der vil være køkørsel! Jeg vil selvfølgelig også komme ud på landevej, men bykørsel vil stadig fylde i den daglige kørsel.
Jeg overvejer at købe mig en KTM motard, men er det helt hul i hovedet, eller kun lettere blasfemi? Min indtægt er ikke noget man kan prale med, så derfor har jeg ikke råd til de store reparationer - hvis uheldet skulle være ude.
Håber i kan hjælpe mig (:
- Steffen
0 synes godt om
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 99
eller er det kun ved hård kørsel?
i så fald kunne det blive en lidt bekostelig omgang medmindre man selv kan fikse havelågen.
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 78 Svar: 576
Supermoto... det er og bliver legetøj, ikke transportmidler..
Langt hen ad vejen vil jeg given Henrik S ret.
Skal det være rigtigt supermoto, så vejer de omkring 120kg.. ikke mere.
Det betyder at det er rene racermaskiner, godtnok med nummerplader, men det ændrer ikke på at teknikken har mere tilfælles med en cross maskine, end med en gademaskine.
Og på sådan nogle, der regner man vedligehold i timer, ikke tusinde km.
Dermed ikke være sagt at man ikke kan få noget holdbart til gaden.
Der findes grundlæggende 3 kategorier, hvor den første ikke har en skid med Supermoto at gøre, ud over siddestillingen.
De store:
Ktm Superduke
Aprilia Dorsoduro
Yamaha 660
Fælles for dem alle er at de har laaange service intervaller, og meget høj vægt.
Mellemklassen:
KTM LC4-690 mums.. den nye udgave af nedenstående.
Ktm LC4 - findes i et væld af muligheder, nogle mere sporty end andre
Husqvarna SM610 - en ganske god allround maskine
Honda FMX650 - solid, omend lidt gumpetung.
Fælles for dem alle, er at de forsøger at kombinere driftsikkerheden fra de store, med det sjove fra racerne.. Nogle bliver vellykkede og rimeligt sjove, andre bliver hverken gode til det ene eller det andet.
Letvægterne, de rene racerjern.
Husaberg FS450-550-650 Dårligere rygte end de fortjener, serviceret ordentligt holder de okay.
Ktm 450/525 - Det er kun EXC (enduro) udgaven der er gadelovlig, men den kan bygges op med de rigtige gafler mm. faktisk rimeligt holdbar.
Husqvarna 450/530/510 - alt efter årgange rimeligt holdbare.
Aprilia SXV450/550 - Der var på de første årgange lidt problemer, men efter mange mange timers arbejde, så er de efterhånden uhyre driftsikre.
Motoren adskiller sig fra de andre racere, ved at være lavet mere som en alm. mc motor, og holder derfor bedre til hovedveje, og motorveje. Det største problem er tolerancer, selv en ny motor skal lukkes op. Det er samtidigt vigtigt at alle opdateringer er lavet.
Fælles for dem alle, er at det er vanvidsmaskiner, med yderst potente vægt / kraft forhold.. De vil gerne på hjulet, de kan kastes rundt som gale. Og man skal intressere sig lidt mere for mekanikken, end på eks. en CBR600.. Men behandlet ordentligt, vil de give mange km, sjov og ballade.
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Min blev stjålet forleden, men havde en gps tracker på den så fik den igen et par timer efter.
Du kan nappe en EXC, det er en perfekt bycykel
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.458
At sige at en KTM har en lille tank er noget sludder...
En KTM EXC 2002 har 7,5 ltr... Ved alm. gadekørsel kører den mellem 20 og 25 km på en liter... Det er en bedre aktionsradius en mange alm. gademaskiner.
En KTM 660 Rally har 48 liter og kører lige omkring 20 pr liter... Regn selv...
Mht. service er der enorm forskel på modellerne...
Ganske som på en Suki RMZ450 og en SV1000...
Som at sammenligne æbler med bananer.
KTM er fint gadeduelig, kræver bare den rigtige model.
Læs en af de 100 tråde om netop det emne.
KTM som hverdagsmaskine?