1.905 visninger
|
Oprettet:
Afgift knæk på import?! {{forumTopicSubject}}
Hejsa Alle.
Jeg er ved at importere fra tyskland, og har lige været hos skat og fremvise, og har nu fået en ny beregning..
Men denne gang er afgiftknæk satserne anderledes.. Det virker til at de sætter dem som de har lyst, kan det passe? Er der andre der har oplevet det samme?
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 601
Så sagde jeg også til ham at så måtte jeg vel kunne tage ned til en forhandler og spørge hvad han ville gi' for min golf med afgift, det må jo være det den REELT er værd? så fik jeg bare at vide at det er hvad de er sat tilsalg til, selvom det er en uhørt høj pris de er sat til, er de kolde over det
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
Til dem der ikke ved hvad afgiftknæk er, så er det når skat f.eks. siger fr 0-8000kr er der 105% afgift og fra 8000-> er der 180% afgift..
I ævler jo bare løs drenge
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
I den regneapplikation SKAT har på deres hjemmeside kan man udfra nyværdi og estimeret handelspris både se såvel afgiftspligtig værdi, reg. afgift som skalaknæk 1 (105%) og skalknæk 2 (180%). Med andre ord skalaknækkene afhænger af SKAT's estimat for AV (handelspris), så ændres dette, ændres skalaknækkene ligeledes.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
(link fjernet)
"Afgiften fastsættes på samme måde som for nye biler og motorcykler. Beskatningsgrundlaget, beløbsgrænser og beløb nedsættes med samme procentdele, som bilens eller motorcyklens værdi er faldet på det danske marked.
Er bilen eller motorcyklen under 1 år gammel, kan afgiften alternativt fastsættes til den afgift, der ville have været gældende fra ny med fradrag af 1 pct. pr. 1.000 km, dog højst 2 pct. pr. afsluttet måned i de første 3 måneder og højst 1 pct. pr. måned i de følgende måneder"
Prøv selv at bruge regnemaskinen med f.eks nyværdi 185000, handelspris 120000 og du vil se skalaknæk 1 = 120000/185000*8900 = 5773 og skalknæk 2 = 120000/185000*24900 = 16152
Osv.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
(49348-skalaknæk2) * 1,8 + (skalaknæk2-skalaknæk1) * 1,05 =
(49348-16152) * 1,8 + (16152-5773)* 1.05 = (59754) + (10898) = 70652
I reg. afgift
Prøv selv regnemaskinen...
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det var skalaknækkene der blev spurgt til, og de vil være anderledes fra gang til gang afhængig af den procentssats af nyværdi cyklen er faldet til.
Rent intuitivt er det vel også nemt at forstå, hvis de 8.900 også skulle gælde som skalaknæk1 for brugte MC'er, ville man jo ikke skulle betale noget i afgift, så snart MC'ens værdi er faldet under 8.900 og det er jo ingenlunde tilfældet
Men igen, hvis du stadig føler, at du har ret i det du har skrevet, og blot mener noget andet end jeg så bevares, så siger vi da bare det ;-).
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
I ovenstående indlæg
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
0 pct. under 8.900 kr.
105 pct. af 8.900-24.900 kr.
180 pct. over 24.900 kr.
For både nye MC'er og brugte MC'er
(Bruger du den formel i det eksempel jeg har brugt (AV=49.348) kommer du frem til ca. 60.806 i afgift, hvilket jo ikke passer med SKAT's regnemaskine).
Jeg siger, at den for brugte f.eks skal beregnes som følgende af en MC som er faldet til 50% af nyværdi (igen beregnet på basis af AV).
0 pct. under 4.450 kr.(50% af 8.900)
105 pct. af 4.450-12.450 kr.
180 pct. over 12.450 kr. (50% af 24.900)
Du skriver "er det afgiftspligtige beløb under 8900, ja så opkræves der ikke afgift. Sådan er det bare......"
Men det er det ikke, det gælder kun for nye, for brugte skal minumumsbeløbet nedsættes forholdsmæssigt.
Ellers må du lige forklare flg afgiftsfastsættelse fra 2010 på en Yamaha XS400 1983 -
Art Motorcykel
Mærke YAMAHA
Model 400CCM
Typebetegnelse XS400
Registreret 1. gang 10/05-1983
Karosseri type / antal døre 0 døre
Motor 2 Cylindre 393 cc 27 HK 4 ventiler
Gear / drivkraft / km 006 / BENZIN / 36324 KM
Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og
køretøjets stand
--------------------------------------------------------------------------------
Værdiansat pr. 21/05-2010
Oprindelig nypris incl.afg. 28558
Afgiftspligtig værdi 7769
Registreringsafgift 4231
Handelspris inkl. afgift 12000
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
"De skalaknæk Henrik nævner gælder jo kun for nye MC'er, for ældre MC'er nedsættes disse forholdsmæssigt."
Hvis du ligger lidt i beregneren, burde det ikke være så vanskeligt at se, hvad SKAT betegner som skalaknæk 1 og 2 og hvordan de beregner det, hvad du så vælger at kalde tingene og forudsætte, kan være fint for dig, men ikke hvis man vil forsøge at bibringe andre forståelse for hvordan tingene hænger sammen..
Du mangler iøvrigt lige at kommentere det XS400-eksempel jeg gav, for det tyder på at du måske alligevel ikke helt har forstået det ;-).
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
Der er der vist en regnemaskine.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
mvh
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
IRONI OFF*
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
sidst jeg ringede og spurgte om priser, fik jeg besked om at køretøj skal toldsynes inden SKAT vil give svar på afgiftstørrelse. Der er for mange der vil undersøge priser inden de køber...de har sikkert for travlt, de stakkels ansatte.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
så køber man en bil, uden at vilde i hvad område den ligger i, når man så har købt den, så fucker de en
hvad så med at ligge vurderingerne offentligt tilgængeligt så man kan danne sig et billede af det
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
(link fjernet) (pop-up killer off),
Så man kan danne sig et indtryk, men det kræver jo, at der er et vist antal nogenlunde nye vurderinger på en given model, jo ældre de bliver og jo færre der er, jo sværere (mere upræcist) bliver det som rettesnor. Derudover kommer også hensynet til standen (ikke oplyst i modep), der yderligere komplicerer sagen (og der er faktisk endnu flere faktorer involverede). Så samlet set kræver det dels en stor indsigt i DK-markedet (svært i disse tider, hvor markedet i udpræget grad flyder og er nervøst), såvel som det marked man ønsker at importere fra, og dertil også en vis risikovillighed i forhold til den endelige afgift, hvis den primære motivation for at importere, er at spare nogle penge, det er det nu heller ikke for alle, for nogle er det mere det meget større udvalg, hvis man udvider sin horisont til f.eks hele EU.
For de allermest importerede modeller, som f.eks VFR750F, CBR600 osv, opererer SKAT jo med niveaulister for nogle af årgangene, så det bliver en smule nemmere, at ca. kende afgiftens størrelse på forhånd.
Afgift knæk på import?!