{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.905 visninger | Oprettet:

Afgift knæk på import?! {{forumTopicSubject}}

Hejsa Alle.

Jeg er ved at importere fra tyskland, og har lige været hos skat og fremvise, og har nu fået en ny beregning..
Men denne gang er afgiftknæk satserne anderledes.. Det virker til at de sætter dem som de har lyst, kan det passe? Er der andre der har oplevet det samme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift knæk på import?!
  • #1   23. okt 2010 jep jeg har næsten lige hentet en bil og der fik jeg også det indtryk af at de bestemt IKKE går efter et udregningssystem men simpelt bare tager 65% af hvad de står til ved en forhandler

  • #2   23. okt 2010 henrik F: Da jeg ringede ind og brokkede mig fik jeg at vide at de er pisse ligeglade med hva de koster uden afgift, alder og udstyr de ser på hvad de koster ved en forhandler og tager 65% af det!!!!!!!!
    Så sagde jeg også til ham at så måtte jeg vel kunne tage ned til en forhandler og spørge hvad han ville gi' for min golf med afgift, det må jo være det den REELT er værd? så fik jeg bare at vide at det er hvad de er sat tilsalg til, selvom det er en uhørt høj pris de er sat til, er de kolde over det


  • #3   23. okt 2010 SKAT er bare nogle svin

  • #5   23. okt 2010 men pules det skal man åbenbart . .

  • #6   23. okt 2010 Ingen der kan svare på mit spørgsmål, hvor har jeres afgift knæk ligget henne og er det blevet ændret i processen?
    Til dem der ikke ved hvad afgiftknæk er, så er det når skat f.eks. siger fr 0-8000kr er der 105% afgift og fra 8000-> er der 180% afgift..

    I ævler jo bare løs drenge smiley


  • #7   23. okt 2010 Ja det er en spooky verden vi lever i, ingen ved noget...............

  • #9   23. okt 2010 Ja det er sjovt nok ikke det jeg har fået ikke nogen af de 2 gange smiley

  • #12   23. okt 2010 De skalaknæk Henrik nævner gælder jo kun for nye MC'er, for ældre MC'er nedsættes disse forholdsmæssigt.

    I den regneapplikation SKAT har på deres hjemmeside kan man udfra nyværdi og estimeret handelspris både se såvel afgiftspligtig værdi, reg. afgift som skalaknæk 1 (105%) og skalknæk 2 (180%). Med andre ord skalaknækkene afhænger af SKAT's estimat for AV (handelspris), så ændres dette, ændres skalaknækkene ligeledes.


  • #14   23. okt 2010 Næh du tager fejl -

    (link fjernet)

    "Afgiften fastsættes på samme måde som for nye biler og motorcykler. Beskatningsgrundlaget, beløbsgrænser og beløb nedsættes med samme procentdele, som bilens eller motorcyklens værdi er faldet på det danske marked.
    Er bilen eller motorcyklen under 1 år gammel, kan afgiften alternativt fastsættes til den afgift, der ville have været gældende fra ny med fradrag af 1 pct. pr. 1.000 km, dog højst 2 pct. pr. afsluttet måned i de første 3 måneder og højst 1 pct. pr. måned i de følgende måneder"

    Prøv selv at bruge regnemaskinen med f.eks nyværdi 185000, handelspris 120000 og du vil se skalaknæk 1 = 120000/185000*8900 = 5773 og skalknæk 2 = 120000/185000*24900 = 16152

    Osv.


  • #16   23. okt 2010 Ha-ha Henrik, ja så siger vi at det var det du mente.....;-)

  • #18   23. okt 2010 Næh i mit eksempel for den brugte cykel med en handelspris på 120.000 og en nypris på 185.000 (AV = 49348) betaler man

    (49348-skalaknæk2) * 1,8 + (skalaknæk2-skalaknæk1) * 1,05 =

    (49348-16152) * 1,8 + (16152-5773)* 1.05 = (59754) + (10898) = 70652

    I reg. afgift

    Prøv selv regnemaskinen...


  • #20   23. okt 2010 Og derfor gælder de satser for beregning af afgiften du nævnte for nye MC'er, IKKE for brugte, som jeg nævnte i første indlæg (og som du svarede nej nej til) men skalaknækkene skal nedsættes forholdsmæssigt, er MC'ens værdi faldet til f.eks ½-delen af nyværdien skal skalaknækkene også nedsættes til ½-delen.

    Det var skalaknækkene der blev spurgt til, og de vil være anderledes fra gang til gang afhængig af den procentssats af nyværdi cyklen er faldet til.

    Rent intuitivt er det vel også nemt at forstå, hvis de 8.900 også skulle gælde som skalaknæk1 for brugte MC'er, ville man jo ikke skulle betale noget i afgift, så snart MC'ens værdi er faldet under 8.900 og det er jo ingenlunde tilfældet

    Men igen, hvis du stadig føler, at du har ret i det du har skrevet, og blot mener noget andet end jeg så bevares, så siger vi da bare det ;-).





  • #21   23. okt 2010 "så snart MC'ens værdi er faldet under 8.900 i AV og det er jo ingenlunde tilfældet"

    I ovenstående indlæg


  • #23   23. okt 2010 Det er fordi du ikke har forstået det ;-), jeg prøver en sidste gang. du siger at afgiften skal beregnes som følgende af AV

    0 pct. under 8.900 kr.
    105 pct. af 8.900-24.900 kr.
    180 pct. over 24.900 kr.

    For både nye MC'er og brugte MC'er

    (Bruger du den formel i det eksempel jeg har brugt (AV=49.348) kommer du frem til ca. 60.806 i afgift, hvilket jo ikke passer med SKAT's regnemaskine).

    Jeg siger, at den for brugte f.eks skal beregnes som følgende af en MC som er faldet til 50% af nyværdi (igen beregnet på basis af AV).

    0 pct. under 4.450 kr.(50% af 8.900)
    105 pct. af 4.450-12.450 kr.
    180 pct. over 12.450 kr. (50% af 24.900)

    Du skriver "er det afgiftspligtige beløb under 8900, ja så opkræves der ikke afgift. Sådan er det bare......"

    Men det er det ikke, det gælder kun for nye, for brugte skal minumumsbeløbet nedsættes forholdsmæssigt.

    Ellers må du lige forklare flg afgiftsfastsættelse fra 2010 på en Yamaha XS400 1983 -


    Art Motorcykel
    Mærke YAMAHA
    Model 400CCM
    Typebetegnelse XS400
    Registreret 1. gang 10/05-1983
    Karosseri type / antal døre 0 døre
    Motor 2 Cylindre 393 cc 27 HK 4 ventiler
    Gear / drivkraft / km 006 / BENZIN / 36324 KM
    Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og
    køretøjets stand


    --------------------------------------------------------------------------------

    Værdiansat pr. 21/05-2010
    Oprindelig nypris incl.afg. 28558
    Afgiftspligtig værdi 7769
    Registreringsafgift 4231
    Handelspris inkl. afgift 12000








  • #25   23. okt 2010 Okay, du har angivet nogle satser til beregning af afgift, men du har ikke skrevet noget som helst om, at det skal ganges med noget i dit oprindelige indlæg for at få de korrekte skalaknæk for brugte, og det var vel primært det spørgsmålet gik på, og derfor får man et forkert resultat hvis man bare anvender det kritikløst uden videre, og hvis du ser i mit oprindelige indlæg er det _nøjagtigt_det jeg skriver -

    "De skalaknæk Henrik nævner gælder jo kun for nye MC'er, for ældre MC'er nedsættes disse forholdsmæssigt."

    Hvis du ligger lidt i beregneren, burde det ikke være så vanskeligt at se, hvad SKAT betegner som skalaknæk 1 og 2 og hvordan de beregner det, hvad du så vælger at kalde tingene og forudsætte, kan være fint for dig, men ikke hvis man vil forsøge at bibringe andre forståelse for hvordan tingene hænger sammen..

    Du mangler iøvrigt lige at kommentere det XS400-eksempel jeg gav, for det tyder på at du måske alligevel ikke helt har forstået det ;-).


  • #26   23. okt 2010 Står alt dette ikke på SKAT's hp. under Registreringsafgift for køretøjer?
    Der er der vist en regnemaskine.


  • #27   23. okt 2010 Jo, og det er netop den jeg refererer til smiley -

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0



  • #28   23. okt 2010 nemlig....;-)

  • #29   23. okt 2010 jeg går og overvejer en bil som ikke er ret mange af i dk, og slet ikke ved forhandlere, hvad gør de så i det tilfælde?


  • #30   23. okt 2010 puler dig i hoved og røv...stol på det.....

    mvh


  • #31   23. okt 2010 jamen det vil jeg da så se frem til *host* tror jeg nok

    IRONI OFF*


  • #32   23. okt 2010 der er på SKAT's side eksempler på værdifastsatte priser på brugte mc og biler, men de svinger en hel del og kan kun bruges som ca.priser efter min mening.
    sidst jeg ringede og spurgte om priser, fik jeg besked om at køretøj skal toldsynes inden SKAT vil give svar på afgiftstørrelse. Der er for mange der vil undersøge priser inden de køber...de har sikkert for travlt, de stakkels ansatte.


  • #33   23. okt 2010 det faktisk ret latterligt de bruger den metode

    så køber man en bil, uden at vilde i hvad område den ligger i, når man så har købt den, så fucker de en

    hvad så med at ligge vurderingerne offentligt tilgængeligt så man kan danne sig et billede af det


  • #34   23. okt 2010 De lægger jo også netop ( i hvert fald nogle af) vurderingerne offentlig ud på -

    (link fjernet) (pop-up killer off),

    Så man kan danne sig et indtryk, men det kræver jo, at der er et vist antal nogenlunde nye vurderinger på en given model, jo ældre de bliver og jo færre der er, jo sværere (mere upræcist) bliver det som rettesnor. Derudover kommer også hensynet til standen (ikke oplyst i modep), der yderligere komplicerer sagen (og der er faktisk endnu flere faktorer involverede). Så samlet set kræver det dels en stor indsigt i DK-markedet (svært i disse tider, hvor markedet i udpræget grad flyder og er nervøst), såvel som det marked man ønsker at importere fra, og dertil også en vis risikovillighed i forhold til den endelige afgift, hvis den primære motivation for at importere, er at spare nogle penge, det er det nu heller ikke for alle, for nogle er det mere det meget større udvalg, hvis man udvider sin horisont til f.eks hele EU.

    For de allermest importerede modeller, som f.eks VFR750F, CBR600 osv, opererer SKAT jo med niveaulister for nogle af årgangene, så det bliver en smule nemmere, at ca. kende afgiftens størrelse på forhånd.


Kommentér på:
Afgift knæk på import?!

Annonce