4.912 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Knækket bolt i topstyk..hjælp :-( Knækket bolt i topstyk..hjælp :-(

jeg har knækket en udstødnings bolt i topstykket..
jeg var så "dum" og prøve med en ornepik..og ja den knækkede så..
vi har prøvet med at svejse en møtrik på..men det virker ikke..det er som om bolten eller ornepikken ikke kan svejses på..

hvad gør jeg nu?
det larmer jo lidt og kører med kun 7 bolte i udstødningn.

hjæææælp

mvh
johnni

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækket bolt i topstyk..hjælp :-(
  • #1   4. okt 2010 tag lige et billede..

jeg har også knækket en bolt i topstykket, og det var ikk meget der "stak" ud, men kunne sagtens svejse en møtrik..

• #2   4. okt 2010 det er noget rigtig pis ! det er faktisk umuligt at bore den ud , kan du overhovedet ikke få fat i den med en tang ?

• #3   5. okt 2010 Ja og du brænder udstødningsventilen af!

• #4   5. okt 2010 Du skal søge efter en virksomhed der laver gnist bearbejdning, og høre om de vil gniste den ud.....

Ornepikken er så hård at du ikke kan hverken hugge eller stikke i den, så at fjerne den ved hjælp af gnister, partikkel for partikkel, er den eneste mulighed......

Skulle det ske for dig igen, så slå en torx bits i et hul der passer til, den udvider ikke bolden så den klemmer i gevindet.....

Med venlig hilsen Mikael.

• #5   5. okt 2010 Ja på Rolls-Royce der havde vi en håndgnister, men det er jo ikke noegt almindelige fuskere ligger inde med!
    Du skal ha fat i en maskinfabrik som jeg sagde for 2 timer siden, eller en værktøjsfabrik!

• #6   5. okt 2010 Tvivler stærk på at TiN-bor kan bore i en ornepik!! Vi bruger dem selv på arbejde, og de er stærke. meeeeen.....

Næste gang så køb et venstre snoet bor, så kommer bolten ofte ud under boring, da man "bakker" med boremaskinen.

• #7   5. okt 2010 HVOR meget gevindstikker der ud? eller er det hele inde i blokken??
    Tag evt. en større møtrik, og svejs ned langs, så svejser du ikke på ornepikken!

• #8   5. okt 2010 den er 1-2 mm nede i gevindet smiley

johnni

• #9   5. okt 2010 hvor i kbh kan man få den gnistret ud..
    og hvad koster det mon?

og skal topstykket helt af?
    mvh johnni

• #10   5. okt 2010 Der er nok en del værktøjsfirmaer eller maskinværksteder, der kan gniste. Nok primært værktøjsfirmaer.

Og som udgangspunkt vil jeg mene, at topstykket skal af og skilles helt ad. Jeg vil tro at gnistvæske er noget skidt i et topstykke, hvis det ikke bliver skilt ad og renset.

Det koster nok noget, men med lidt held kan den klares med en seriøs stak kage og en kasse af de kolde.

• #11   5. okt 2010 Prøv evt. Ingana.. de laver ihvertfald en masse med gevind

• #12   5. okt 2010 Opspændt i en bænk, kan de fleste vel bore det ud? og skære nyt?
    Ingana er et godt, men ikke så billigt bud!!! (Ring og spørg om pris, FØR du kører der ned.) MEN de er pisse dygtige!!

• #13   5. okt 2010 min egen metode da det skete på en bandit for mig var at svejse en møtrik på bolten og varme gevindet op med ilt og gas det virkede for mig men var også heldig det er noget rigtigt lort at få de bolte ud

• #14   5. okt 2010 Det er intet problem at få en knækket bold ud.... nu sidder der bare et stykket knækket værktøjsstål i bolden.....Ingana har intet maskinel til gnistning og jeg undres hvis de går ind i opgaven.....

Søg gnistbearbejdning på nettet og spørg de enkelte virksomheder om de kan hjælpe dig..... ellers er der kun 2 andre options...... fræse omkring bolden med tynd stift fræser, trække stumpen ud, svejse op, og reetablerer hullet og nyt gevind, eller nyt brugt topstykke.....

Med venlig hilsen Mikael

• #15   5. okt 2010 En TiN belægning kan IKKE bore i hærdet stål, og det er normalt et almindeligt slebet bor der er belagt med TiN for at kunne holde til mere varme end et alm bor!
    Jeg har bor der kan bore i hærdet stål, problemet er bare opspændingen, den skal være stivere end det stiveste, ellers ødelægges boret øjeblikkeligt!
    Du kan IKKE bore det ud med en håndboremaskine!
    Problemet er at du har forsøgt, men ikke evnet, og har faktisk ødelagt de muligheder der var for relativt nemt at få stumpen ud nu, og har gjort det så svært at kun absolutte eksperter kan få den ud nu, UDEN at skille det hele ad! Det vil være noget nemmere at få den ud hvis topstykket ligger direkte på planet, uden motor og alt det andet udenom!

• #16   5. okt 2010 PS! Det er bor fra kr 1.000 og opefter...............

• #17   5. okt 2010 Simon: Et byggemarkedsbor til 22,- kan ikke bore i hærdet stål, hvad ornepiller jo er lavet af, det er fakta som der ikke kan argumenteres om!
    Jeg ringer lige et par steder hen og så ser vi hvad der sker!

• #18   5. okt 2010 Jølemo har en sådan håndgnister, men kør derud og snak, ring ikke, snak for din syge moster, tag gerne mc med så de kan se på den med det samme!
    Og så skylder du mig for en time ved telefonen, en kop the og 2 stk rugbrød m pålæg!

• #19   5. okt 2010 Bjørntoft Maskinfabrik snakker om at købe håndholdt trådgnister en gang næste år, januar måske, men de ligger så i Skovlunde!

• #20   10. mar 2015 Hvordan gik med den bolt, hvem gjorde hvad?

Kommentér på:
Knækket bolt i topstyk..hjælp :-(

Annonce