3.508 visninger
|
Oprettet:
Juridiske forpligtelser ved salg af mc {{forumTopicSubject}}
Godformiddag til jer alle!
Jeg står og skal sætte min mc til salg, det er første gang og jeg søger derfor lidt vejledning.
Forsikringen skal ikke afmeldes, man indberetter et ejerskifte eller hvordan? Hvor mange myndigheder skal vide den har skiftet ejer? Formulerer man en kontrakt der beviser ejerskiftet, og hvad skal der evt. stå i den?
Hvis der var en som gad opliste en "step for step" procedure, ville jeg være meget taknemmelig.
Ps. Det er self. meget forskelligt og kommer an på den pris der er sat, men hvor lang tid har det typisk taget jer at afsætte en mc?
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.092
2: Gå ind på FDM og print en slutseddel. Udfyld slutsedlen sammen.
3: Få kontanter eller banknoteret check af køber
4: Gå sammen ned til SKAT og få den omregistreret
5: Ring til din forsikring, og sig du har solgt din MC.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
og ikke mindst underskrift fra både dig og køber.
hvis du lader ham køre med dine plader dækker din forsikring i op til 3 uger.
du kan skrive på salgskontrakten at køber hæfter økonomisk for eventuelle skader. hvorvidt det gør den store forskel ved jeg ikke.
men køber har så 3 uger til at få evt. synet og omregistreret geden.
du kan ringe til dit forsikringsselskab og sige den er solgt, men de gør ikke noget ved det før der er gået 3. uger.
hvis den så ikke bliver omregistreret inden 3. uger ringer du til forsikringen og afmelder den og ringer til politiet og oplyser om forholdet.
for mit vedkommende er det slut med at lade folk køre på min forsikring. køretøjer jeg sælger skal omregistreres sammen med mig! jeg har solgt en bil engang hvor der gik 6 uger før han lige fik tid at omregistrere, og jeg solgte bilen for kun 2500. så der røg en del gryn tilbage igen på forsikringen :-(.
håber du ikke får problemer af nogen art med salget
og husk MHT priser så bliver den ikke solgt er den for dyr! da tings værdi udelukkende styres af hvad folk vil give for det, ikke hvad folk vil have for det.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 57 Svar: 112
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Har solgt +20 MC'er gennem tiden. Kun en enkelt gang har køberen ikke omregistreret til tiden, så den tvangsafmeldte jeg efter de 3 uger. Intet større problem i det. Og forsikringen gav penge tilbage fra salgsdagen.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
Det har jeg gjort hver gang, og 3-5 dage senere stod overskydende på min nemkonto. Så klarer forsikringen resten, hvis den ik er omreg. senest inden for 3 uger. Bare man selv har slutseddel som bevis, købers navn, add og persnr. + dato. ved salg.
mar 2006
dec 2003
Hvis man vil ned og omregistrere sammen, afholder det en fra at købe/sælge MC i weekenden.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 961
Jeg har altid brugt fdm´s slutseddel, og ladet køber om at omregistrerer. Gør han det ikke i tide, kan du med di slutseddel i hånden henvende dig hos myndighederne og udfylde en formular om manglende omregistrering
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 87 Svar: 613
Hvis du får pengene, og han får reg. attest, og du så ringer til forsikringen og siger den er solgt, så går det vel bare slag i slag.
hvis han så ikke får den omregistreret, klipper politiet vel bare pladerne? Du kan jo ikke gøre for han er en hat?...
- Eller hvad?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Lav en slutseddel få pengene og meld den stjålet hvis der går mere end 3 uger.. slut!
ps.. hvis motorcyklen er mere end 10 år gammel og ikk har været syn indenfor det sidste år, kan det slet ikke lade sig gøre at omregistrere motorcyklen her og nu.. så tænk lidt over den..
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 961
Hvis du får pengene, og han får reg. attest, og du så ringer til forsikringen og siger den er solgt, så går det vel bare slag i slag.
hvis han så ikke får den omregistreret, klipper politiet vel bare pladerne? Du kan jo ikke gøre for han er en hat?...
- Eller hvad?"
Og hvis køber så foretager sig noget kriminelt med køretøjet, inden det er omregistreret, hvor tror du så politiet først henvender sig?
Sørg for altid at lave en salgskontrakt, med navne osv. på! Det er dit bevis på at køretøjet ikke er dit mere!!
"Lav en slutseddel få pengene og meld den stjålet hvis der går mere end 3 uger.. slut! "
Nix, den går ikke!! Cyklen er ikke stjålet, og du er derfor ved at lave en falsk anmeldelse. Men som jeg skrev kan man anmelde manglende omregistrering!
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Så er alt lukket og slukket, og man behøver ikke spekulere i om køber får det gjort.
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 89
Jeg valgte at begå selvtægt og stjæle nummerpladerne og aflevere dem til skat. Men han sjtal nye plader og satte på. Dem fik jeg også parkeringsbøder fra. Det skete på fire sæt nummerplader.
Jeg har ikke betalt bøderne, da sludsedlen beviste at jeg havde solgt bilen. Men sikke engang lort at skulle igennem. Vi afventer også at skulle i retten med køber. Hvis jeg møder ham en dag er det ikke utænkeligt at der bliver delt håndmadder ud.. Og de er billige..
dec 2003
mar 2006
dec 2003
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det altafgørende er at der foreligger et underskrevet handelsdokument, og at man er sikker på købers identitet. Så er det LOV, at ansvarsforsikringen dækker de tre uger køber har til at omregistrere/syne. Skulle køber så vise sig at være en klovn, der ikke har styr på det, modtager man en opkrævning på afgift eller forsikring. Det returnerer man så bare sammen med en kopi af handelsdokumentet.
Men efter min erfaring, er der netop mange der forsømmer at skrive det handelsdokument - dumt, når man nu bare kan printe et fortrykt eksemplar ud fra FDM' hjemmeside.
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 89
Jeg havde skab tvangsafmeldt den, men det er sådan, at hos parkering København sender man bøden til den sidste registrerede ejer. Også selv om bilen har stjålne nummerplader på.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Juridiske forpligtelser ved salg af mc