{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.018 visninger | Oprettet:

Garanti toppakning Kawa, hvem betaler? {{forumTopicSubject}}

Har en kompis der køber en mc, kører 3 mdr, bliver så varm og kører på værksted, de konstaterer der mangler vand i køleren, lidt over 1 liter, han må køre og holde øje!
På en tur sydpå 60-80 km bliver den varm og han kører igen på værksted, hvor de konstaterer at systemet er utæt, der kommer vand ud ved topstykket!
De skiller den ad og konstaterer toppakning er skudt ud og han skal betale kr 10.000 for at få den lavet da garantien ikke dækker!
Det skal siges at der altid har været vand i beholderen som der skal være, og at vandstanden i køleren ikke er synlig, man skal ha værktøj for at komme derind og se efter!
Hvem skal betale når der er 6 mdr garanti?
De havde først sagt at garantien dækkede!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti toppakning Kawa, hvem betaler?
  • #1   17. sep 2010 Er cyklen købt brugt, ved forhandler?


  • #2   17. sep 2010 Ved godt jeg ikke skrev det men gik ud fra folk regnede den ud! Det fremgår jo faktisk af sidste linie i trådstarten! (og linie 6)
    Den er 12 år gammel og er en stor sports bike!


  • #4   17. sep 2010 brugt er brugt men 10.000 for en toppakning ????

  • #5   17. sep 2010 Hvis der står på slutsedlen at der er 6 måneders garanti, så er manglen dækket af garantien. Ellers er den dækket af reklamationsretten.

  • #6   17. sep 2010 Jesper: Mener jeg også!
    Man kan vel ikke forlange at folk skal ha værktøj med på turen og skille mc ad når man checker vand!


  • #7   17. sep 2010 En forhandler kan aldrig sælge en cykel eller bil til en privat uden at der er reklamationsret eller garanti....


  • #8   17. sep 2010 Energy: Iflg loven er ting der går i stykker jo dækket af garantien, forhandleren skal bevise at den var i orden og det kan han ikke!
    Formodningsreglen er den der gælder her!


  • #9   17. sep 2010 uanst hvad der står på slutseddelen er det de første 6 mnd forhandler der skal bevise at skaden ikke var der ved køb ! det kan han nok ikke .
    Men i og med han har fået den lavet på et fremmed værksted dækker de ikke , da de altid har ret til selv at lave den , han er på ferie i udlandet , skulle han så trække den hjem ! tjaaaa ellers skulle han havde kontaktet sælger og spurgt hvad han skulle gøre .


  • #11   17. sep 2010 og det hedder ikke garanti men reklamationsret , først 6 mnd hvor forhandler skal bevise den var fejlfri (svært ) de næste 18 mnd skal forhandler dække hvis køber kan bevise fejlen var der ved køb (lige så svært)

  • #12   17. sep 2010 Michael: Han har IKKE fået den lavet nogen fremmede steder, hvorfor tror du det? Den er skilt ad af sælger/forhandler, vederlagsfrit, der så konstaterer at det er nok omk 10 kilo! (som garanti ikke dækker)

  • #13   17. sep 2010 Christian R: Der er intet ulovligt i at en forhandler sælger uden garanti. Men reklamationsretten kan ikke undgå. Den er skrevet ind i købeloven. Men vælger han at sælge med garanti, skal det være under forhold der stiller køberen bedre end den retssikret reklamationsret. Men som allan også skriver, træder formodningsreglen ind her.
    Opstår manglen indenfor 6 måneder efter købet, formoder man den fejl/mangel også var til stede ved handlen.


  • #14   17. sep 2010 Og den vil også holde i retten.

  • #15   17. sep 2010 fordi du skrev sydpå smiley så er der ingen tvivl , den skal dække !

  • #16   17. sep 2010 hvad er det for en forhandler?

  • #17   17. sep 2010 Hvorfor ikke bare henvise forhandleren til købelovens bestemmelser om forbrugerkøb?

  • #18   17. sep 2010 Den skal forhandleren da æde uden brok. Eftersom der er tale om en 12år gammel stor sports bike, er der nok også næppe tale om en afhentnings cykel til 20k.

  • #19   17. sep 2010 Michale: Nemlig - det hedder IKKE garati. Når man kalder det det, er det mindst 2 år som loven siger. alt der efter er op til forhandlere selv - hvis han/hun vil give mere. Men 2 år skal er være på nyt.
    Der er rigtig mange mennesker der tro man kalder det garanti - og det hedder det IKKE.
    Det er to forskellige ting.


  • #20   17. sep 2010 * Fenris ( NEJ tak til Tupperware cykler) *

    En forhandler kan nu sagtens give en garanti indenfor to-års reklamationsperioden. Ex. 6 måneders garanti på visse dele, hvilket ikke er unormalt. Dermed har man garanti, og ikke blot reklamationsret, i den periode, forhandleren har stillet garantien. Når denne så udløber, vil man henfalde til den alm. reklamationsret efter købeloven.

    Det ændrer dog ikke på, at garanterer forhandleren intet, hedder det reklamationsret og ikke garanti.


  • #21   17. sep 2010 Fenris: Arbejder du ikke et sted der lever af at sælge MC'er og udstyr?
    Hvis man som forhandler vælger at give garanti, er der intet i købeloven, eller aftaleloven der dikterer det skal være 2 år. Ligeledes står der heller ingen steder i købeloven, at der på ny vare skal være garanti


  • #22   17. sep 2010 synes satme også det lyder helt sindssygt, 10000 for at få skiftet toppakning!

  • #23   17. sep 2010 Den kostede en 60-80 kilo for 3-5 mdr siden

  • #24   17. sep 2010 Forhandleren må tage den på nakken.
    Havde selv samme problem, og det krævede ikke mindst stor tålmodighed, men også et par kvaler mellem forhandler og undertegnede.
    Jeg fik også ½ års 100% garanti, som der så fint stod på købspapirene - og det kom han til at æde til mindste detalje.


  • #25   17. sep 2010 Hvis du vil kalde det garnti på en vare så skal det være 2 år. At du laver en anden form for særaftale er der ikke på en brugt vare - er ikke ulovligt så længe den ikke er dårligere for kunde en reklamtions loven.
    Men ved nye vare hedder garanti 2 år. Og inden for det første halve år - formoder man at hvis der er noget - så var fejeln der fra staten af. Dermed er kunde bedre sikket. Derefter er det op til kunde at bevise at der var fejl og mangler hvis det overstiger et halv år. Men i alt er det to år. Ved nye vare.


  • #26   17. sep 2010 Gik ud fra, at vi snakkede brugte varer, hvilket er udgangspunktet i tråden.

    Anyways er der god vejledning at hente på forbrugerombudsmandens hjemmeside vedr. hans fortolkninger af de gældende forbrugerregler.


  • #27   17. sep 2010 10k for en toppakning, wtf brugte de 20 timer på at skifte den ??

    Nå.. men hvis man ikke kan få sådan noget dækket fra forhandleren hva fan' er meningen sådan ? sliddele dækker de (af rimelig årsager) ikke.. men hvad er der så tilbage ?!?


  • #28   18. sep 2010 Fenris: Igen. Arbejder du ikke et sted der sælger dele og udstyr?
    Du blander en masse sammen.
    Først siger du en garanti skal være 2 år, og dernæst at hvis manglen/fejlen opstår indenfor 6 måneder formoder man.
    Det med at formode, henviser til formodningsreglen der står beskrevet i købeloven (KBL) § 77a stk. 3. Men den henviser til den forbruger sikret reklamationsret. Og den står omtalt i KBL § 81, hvor man som forbruger har 2 år til at reklamere i. Formodningsreglen har intet med garanti at gøre.
    Absolut ingen steder i købelovens bestemmelser for forbrugerkøb, står der noget om garanti, garantis løbetid eller andre krav.
    Eneste krav der er til garanti, er at det skal stille forbrugeren bedre end købelovens bestemmelser om reklamationsret.
    Garanti er KUN noget man har, hvis sælgeren tilbyder det, og der udstedes et garantibevis, eller der skrives på en slutseddel. Intet lovkrav om en garanti skal være 2 år, eller skal være på en ny vare. Det blander du sammen med reklamationsretten.
    At handelspraksis så tit indebærer garanti, betyder ikke det står i loven.
    Men hvis du mener du har ret ifht. lovgivningen, vil jeg da gerne vide hvor det står.


  • #29   18. sep 2010 det som jesper skriver lidt forsimplet

    du skal bruge formodningsreglen, som der er i købeloven

    den siger at indtil 6 måneder skal sælger, reparere de fejl, du ikke selv havde mulighed for at undersøge ved at kigge på cyklen og eventuel testkørsel, det vil fx være at du ikke lige kan skille motoren ad og se om toppakning er defekt

    det er forhandlerens problem, hvis de ikke vil det, så bør i tage fat i fdm eller en advokat


  • #30   18. sep 2010 Jesper [Virum] P

    Prøv lige at læse afsnittet "Fortolkning og udfyldning af markedsføringslovens regelsæt" i følgende:

    http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/garanti/?SC_itemid=c9667cee-1cac-49e0-aa93-59a823e9ceb9

    - læg mærke til, hvad der står om nye varer og garanti.


  • #31   18. sep 2010 Lars L: Kender jeg godt. Og der står ikke der skal være garanti på en ny vare, men at en garanti skal stille forbrugeren bedre end købelovens 24 måneders reklamationsret. Forenklet set.

    Og ja, som dækmanden så fint skriver. Formodningsreglen træder i kraft. Hvis toppakningen er defekt 3 måneder efter købet, var den det også ved købets indtrædelse, og motorcyklen er derfor solgt med en mangel.


Kommentér på:
Garanti toppakning Kawa, hvem betaler?

Annonce