Detail-forskelle på Honda XBR og GB500 {{forumTopicSubject}}
I tråden "Honda XBR erfaringer søges" blev der spurgt til forskel i specs på Honda's herlige etbenede XBR500 og GB500. Mit svar forsvandt, men her er det i en ny mere udførlig udgave, der dækker '85 GB500 TT (JP/NZ-model med aubergine-farvet tank), '89-90 GB500 (US med sortgrønmetall-farvet tank og '85-89 XBR500 og XBR500S ('S* for Speciche, trådegerhjul). Oplysningerne er taget ud af hukommelsen, så bær over med mig; nederst er der kilder til mere detaljeret info.
Motor: Grundlæggende samme incl. samme knastaksel, men fra '88 blev dekompressionsmekanismen automatisk virkende. (Tidlige droslede XBR i D havde en anden knasakselprofil, senere var som GB500 droslet via indugningsgummi og dyser). I '88 skiftede også fortandingen på kædehjulsakslen, alle år havde 525-kæde og 15 tænder foran, bagklingen på '89-90 GB500 havde en tand mere end de øvrige.
Udstødning: Alle GB'er havde 2:1 udstødning, XBR havde 2:2 og mere åben med meget højere lyd (Reelt højere end de tyske regler fra '92 tillod, derfor udgik XBR og Honda D solgte et restpart US GB500 som finale, de fleste i DK stammer derfra). De tidligere XBR-udstødninger havde sammensvejste forrør og potter, de senere havde separate. Ingen af dem passer direkte på en GB500 pga forskel i understelbredde, så GB-pedalerne skal modificeres.
CDI: '85 GB500 TT og alle (ikke-droslede) XBR500/S havde samme CDI. '89-90 GB500 havde anden CDI med støttebens/gear/koblings-kredsløb og mindre max. fortænding. Bl.a. derfor har GB'en mere jævnt træk mod toppen, hvor XBR's er mere brutalt. (CDI fra XR650L's passer med små mod, XBR's og visse XL/XR CDI kræver indgreb i GB-ens ledningsnet).
Karburator – Alle havde samme CV-karburator med 40mm bred / 42mm høj lysning, GB's karb er angivet med det ene mål, XBR med det andet. GB500 TT havde #152 hoveddyse, og XBR (udroslede) #158 (nogle kilder siger dog #152), US GB500 havde #145 ('49 state') og #142 ('CA'lifornia). Der var to forskellige dysenåle til US-modellerne, ved ikke om de andre. (Stort set samme fysiske mål har NX/FX/SLR650- og XR650L-karburatoren, som er en semi-forced CV, hvor klokken bliver tvangsåbnet de første ca 20pct af åbningen, så gasresponsen i bunden bliver kvikkere. Trods den fordel en sjælden modifikation på XBR/GB500).
Stel: Både GB500 TT og GB500 er bygget til en person og 45-50 kg mindre totalvægt end XBR, hvis bagstel er kraftigere med en ekstra tværstræber. GB500 TT og XBR havde centralstøttefod, US GB500-stellet har ingen fæste for støtteben, CA-modelen har på det sted dåsen med aktivt kul til tank/svømmerhus-udluftningen. XBR-understellet har en anden bredde end ihvertfald GB500, og overstellets fæste for tank og sæde er forskellig fra ihvertfald GB500.
Styretøj: Styregeometrien er en smule forskellig. GB500's ud-i-et clip-on'er er 12-15mm lavere end GB500 TT og XBR500 (senere XBR fik todelt clip-on, men i samme højde).
Affedring: Forgaflerne ligner hinanden, men ihvertfald GB500 har kortere affjedringslængde. XBR500's bagdæmpere har udvendigt oliereservoir.
Hjul: XBR har 100/90 fordæk mod GB'ernes 90/90, GB500 TT har lidt smallere forfælg end XBR og GB500. Alle har samme 110/90 bagdæk og -fælgbredde. Alle GB og den senere XBR500S har trådegerhjul, std. XBR500 har pladehjul. Iflg. Motorrads daværende test styrede GB500 med det smallere fordæk endnu bedre end XBR500.
Mange har gennem tiden ombygget XBR med GB-tank- og sæde; sjældent med kønt resultat pga. forskel i stel samt tank- og sædefæste. Til gengæld er der mange flotte eksempler på at ombygge XBR til cafe racer med enkeltsæde; min favorit er spanske Fernando's fyrig flotte: http://www.dolecek.de/2005/umbaufernando.htm
Links til brochurer mm:
GB500 (US) hos Arvid Løvik: http://lovik.tripod.com/Clubman2.html
XBR500S på xbr.de (tysk): http://www.dolecek.de/xbrat/prospekt.htm
Tachi's GB500 TT m.fl. (delvis japansk): http://www.amy.hi-ho.ne.jp/tachi/english/index_eng.html
Masser af test med XBR og GB i TechNtest på xbr.de: http://www.dolecek.de/xbrat/techntest.htm
– og i XBR-Media samme sted: http://www.dolecek.de/xbrat/media.htm
Håber det afdækker emnet. Har jeg glemt noget, så sig til
sep 2009
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 91
Man kan se en rigtig fin GB500 her:
(link fjernet)
Mvh Johnny
mar 2004
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 67 Svar: 421
Hvorfor har du ikke nogle billeder af dine fine cykler, herinde?
/Hilsen Dennis
Der faktisk ærgersig over at have solgt sin fine XBR
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 74 Svar: 947
mar 2004
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 67 Svar: 421
Men jeg har lavet et lille album hvor du ka' se hvordan min så ud .....
/Dennis
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 74 Svar: 947
Har skam allerede set den, utroligt flot og meget gode billeder, den så meget velholdt ud
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Og ejeren har været rigtig flittig med at modificere den med mange hjemmelavede dele – i GB-kredse vækker ikke alle ubetinget applaus, men sådan er det jo med customizing. Jeg får fx tæsk for mit pt råberør, en megafon uden reverse cone som originalen, men så sætter jeg bare en kopi af sådan en på, når jeg møder dem
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Hej Dennis, ja, hvorfor solgte du dog den...
...ikke mindst set i lyset af, hvad du anskaffede i stedet
Men du havde da tidligere en meget udførlig XBR500-dataside i din profil, ikke? – hvor blev den af?
Mht. data og billeder af mine egne VF'er og GB'en valgte jeg at melde mig her for at bidrage med viden, der hvor den manglede – og ikke fandtes i svar et par sider længere tilbage i forummet Ideen med 'udfordringer' og mentaliteten bag er jeg derimod ikke vild med; derfor har jeg valgt ikke at vise mine egne. Mere er der nu heller ikke i det.
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 74 Svar: 947
Detail-forskelle på Honda XBR og GB500