ZZR 400 vs. GSXR 400 {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg går og overvejer, at sælge min Suzuki GSR600 og købe en ældre 400 ccm racer (kawasaki ZZR 400 eller Suzuki GSXR 400) til brug for småture på landevejene og banekørsel.
Jeg vil nemlig gerne have en billig cykel til at køre i blå klasse med, da kaskoforsikringen ikke dækker her... Og jeg gider ikke have en baneracer til at stå og samle støv - derfor en cykel på plader som jeg også kan bruge i weekenderne.
Jeg har kigget efter ZZR 400 og GSXR 400 fra starten af 90'erne, da de koster omkring 30k. Er det en dårlig ide, at købe en så gammel mc? Og er den ene model at foretrække frem for den anden?
Input vedr. cyklerne og forslag til andre cykler til formålet søges...
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
Jeg har selv haft en GSX400F (som motoren fra GSX400R), det var en fin maskine, som faktisk kunne kaskoforsikres for ingen penge. Når det er "så gammel" en maskine, skal du selvfølgelig være ekstra opmærksom på stand, samt den mekaniske stand. Specielt fordi 400ccm mc-parken ikke er særlig stor i DK, kan det give problemer mht. reservedele, både levering og pris mæssigt. Men umiddelbart havde jeg ingen problemer med min, så nåede aldrig at undersøge det i dybden.
Jeg vil sige, det bliver et kvante spring - i den forkerte retning, rent teknik, og udstyrs mæssigt for dig. Da jeg gik fra min 400, til min SV´er, var jeg dybt imponeret over styre egenskaber og bremser, i forhold til det jeg havde været vendt til. Jeg følte simpelthen SV´en var kanon!
Så mit bedste råd.. Prøv en, undersøg lige markedet for GSX400F´er - jeg gav 4000 i fuld kasko (50.000) som 18 årig!
God jagt.
MvH
Michael
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
Der kører stadig mange VFR/RVF400 rundt på banerne.
Min egen RVF kører nu som bane mc på 7. år uden at have forbrugt andet end væsker/bremseklodser/filtre.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 8 Svar: 58
Suzuki GSX 400 F er udelukket - jeg er ikke interesseret i en touring-mc. Forsikringsdelen er ligegyldigt - jeg skal give ca. 2300 med fuld kasko for både GSXR400 og ZZR400.
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 207
Ved godt de lige er lidt dyrere, men de er altså også lige lidt bedre! Gsxr400 har et karburator-problem, og de er ikke nemme at få reservedele til + reservedelene er virkelig dyre. Men jeg synes at den kører virkelig godt, men nu har jeg heller ikke rigtigt prøvet andet end den
jun 2006
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 74 Svar: 770
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
Basalt set er de ens langt han af vejen, selv om der er sket rigtigt mange opdateringer fra VFR til RVF.
De mest iøjenfaldende er USD forgaffel, 17" baghjul, bremserne og hele designet.
VFR400R er designmæssigt en skrumpet VFR750R (RC30) hvor RVF400R designmæssigt er en skrumpet RVF750R (RC45).
Kørestillingen er lidt mere afslappet på RVF'en da kronrøret er trukket længere ind i stellet og clip on'erne sidder lidt højere.
Inden i motoren er der også ændret mange ting, selv om ydelsen ikke er hævet. De yder begge ca 54HK std, men med en gennemgangspotte yder de typisk 62-63HK på baghjulet.
VFR400 har en rigtig close ratio gearkasse med et 1. gear der rækker til over 100kmh, hvor RVF400 har lidt lavere udveksling i de 3 første gear hvilket letter bykørsel.
RVF'en har lidt mindre kaburatorer der dog er mere effektive end VFR'ens
18" baghjulet på VFR'en kan udskiftes med 17" ditto fra RVF. Der fåes uoriginale kopi hjul til en meget rimelig pris.
Begge modeller er udstyret med tandhjulstrukne knastaksler.
Der er ingen problemet med stumper til dem, hvis man gider hente i udlandet hos nogle at de store netforretninger der har specialiseret sig i enten Honda eller 400ccm Grey Import.
Der er stadig en del after-marked udstyr til begge modeller hvor http://www.tyga-performance.com er en af de store med forhandler bla i UK.
180kmh begrænseren er let at sætte ud af drift på begge modeller.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
Men en gennemgangspotte skriger den præcist som 600 R4'erne.
maj 2007
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 8 Emner: 16 Svar: 54
aug 2005
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 47
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 8 Svar: 58
Godt input vedr. priser og leveringstider på reservedele på GSXR 400. Hvad med ZXR 400 og VFR / RVF ??
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
De leverer normalt inden for en uge.
Det de ikke har på deres hjemmeside skaffer de.
Men det er altså meget begrænset hvad de bruger af reservedele ud over alm servicedele, med mindre du krøller den.
Lav service om vinteren og så betyder et par dage kortere eller længere leveringstid ikke noget.
Evt kan du kigge på http://www.400greybike.com/forum/index.php der kan du finde 'alt' om sports 400ccm'erne
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 8 Svar: 58
GSXR400 og ZXR400 handler omkring 25-35k, hvilket virker mere fair, synes jeg.
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58&forumid=7&postid=72610&view=topic
Den er rigeligt prisen værd. Jeg solgte selv en i efteråret for en hel del mere
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 8 Svar: 58
ZZR 400 vs. GSXR 400