{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.163 visninger | Oprettet:

FDM kørekursus vs. trackday {{forumTopicSubject}}

Hej..

Jeg overvejer lidt at tilmelde mig det FDM kørekursus Niv. A på Jyllandsringen. Spørgsmålet er bare, om jeg istedet skulle tage 2 trackdays mere på min baneræser.

Nogen der har tiltaget på FDM kursuset ??.

Får man lov at give den gas på hele banen med overhalinger.. Eller skal man køre i kolonne uden overhalinger ??.

Syntes nemlig 3100 kr er mange penge, hvis man ikke føler, at få nok ud af kursus. Det er selvfølgelig forskelligt, hvad folk vil opnå med kurset


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FDM kørekursus vs. trackday
  • #3   22. jun 2010 Syntes da kun de der bronce kurser koster 1100 for en weekend, kan ikke lige huske hvem der holder dem, men det kan googles

  • #4   22. jun 2010 Jeg var på FDM kursus i sidste uge, på netop niveau A.
    Jeg fik rigtig meget ud af det, men ved selvfølgelig ikke hvad du forventer af et sådan kursus.

    Med hensyn til at give den gas på banen, så handler niveau A fortrinsvis om, at lære og kontrolere kontrastyring, og om at bruge synet rigtigt, dvs. korrekt indstyring i sving osv.
    Så øvelserne går på, at man har 20 min. teori med Tommy Rønn, derefter 20 min. på manøvrebane, med kompetent vejledning af kørelærerne, og derefter 20 min. på banen, hvor man er 5 kørere pr. hold, og hvert hold har en licenskører til at vejlede og instruere.

    Øvelserne på banen, er på første dagen mest baseret på kontrastyringen, og indstyring i svingene, og det skal foregå i samme gear rundt på banen, og uden at bremse.
    hvor stærkt du kører er op til dig selv, man bliver lukket ud på banen enkeltvis, og kører ca. 20 på banen på en gang.
    Overhaling må dog kun foregå i svingene, og kun på ydersiden smiley
    Det kan vise sig svært nok, men absolut ikke umuligt.

    Hvert hold på 5 mand, har et farvet klistermærke på nummerpladen, så når man kører rundt på banen, så kan instruktøren/licenskøreren se at man hører til ham, og han kører så og "holder øje" med hvordan man kører, og hvis han evt. vil vise en kører en bedre linje, så overhaler han, og klapper lige på sit bagsæde, så hænger man sig bare på hans baghjul, og får dermed fuld valuta smiley
    Efter de 20 min. på banen, holder man lige 5 min. sammen med instruktøren, og får ris og ros for sin kørsel, og selvfølgelig gode råd til næste pas.

    På anden dagen, får man lov at bruge både bremser og gear.
    Hvis instruktøren mener at man har styr på det, og kan finde ud af at gøre hvad øvelserne omhandler, så får man adgang til at melde sig på niveau B kurset.
    Der kørte et B hold da vi var der, og de gav den virkelig gas, med kørsel i gearene, nedbremsning og vægtforskydning.

    Så helt sikkert lærerigt, og kan klart anbefales.
    Trackdays bliver uden tvivl sjovere bagefter, når man har "lært" at køre på den "rigtige" måde.
    Jeg har selv kørt i over 20 år, og lærte en masse, og har helt sikkert endnu mere at lære, så jeg vil videre på niveau B smiley


  • #5   22. jun 2010 Jeg skrev iøvrigt lidt om kurset da jeg kom hjem, det er i denne tråd, der står også noget om priserne.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=144542


  • #6   22. jun 2010 Nu har jeg kørt i mange år, MEN slet ikke som man lærer på de kurser, har ikke selv været på et, syntes det er lidt for mange penge. ville gerne, men hver gang der e lidt penge, opdatterer jeg i stedet mine bremser/fjedrer/styretøj osv.
    MEN en dag vil jeg på det kursus!!

    INDTIL den dag, kan man faktisk lærer meget af at se A twist af the wrist!! (eller jeg kunne) samt at læse lidt i bogen. Den kan sikkert downloades en masse ulovlige steder. MEN det ville være ulovligt. SÅ køb den, for at støtte producenten, den er det værd, og billig tilmed..

    http://www.google.dk/search?q=a+twist+of+the+wrist+keith+code&hl=da&source=univ&tbs=vid:1&tbo=u&ei=W2ggTO69B5ySOOTsmF8&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCwQqwQwAw

    der kan man se en del om det!

    der er både bog og "film"

    http://www.saxo.com/dk/item/keith-code-a-twist-of-the-wrist-paperback-2.aspx
    http://www.mc-topgear.dk/vare/907097


    sikkert set billigere andre steder!


  • #7   22. jun 2010 Ang. prisen på et kursus, så mener jeg ikke det er urimeligt dyrt.
    Det er trods alt 2 dage, og med fuld forplejning. Morgenmad, middagsmad og eftermiddagskaffe med kage smiley

    Vi giver immervæk mange tusinde for vores mc, og er ikke blege for at hænge udstyr på for store summer.
    Så syntes jeg ikke, at 3000,- er meget for at blive en bedre og mere sikker motorcyklist, og for at få lært at køre den optimalt.


  • #8   22. jun 2010 Jeg er ikke i tvivl om, at man køre meget på kurset. Men mener også at trackdays er meget lærerigt.

    Er der ingen trackdayskører der har deltaget i det FDM kursus??


  • #9   22. jun 2010 Jesper
    Er volume II bare en opdateret I'er eller giver det mening at læse begge to?


  • #10   22. jun 2010 -Jesper L S
    Tommy Rønn har faktisk bygget FDM kurset op efter Keith Codes metode, da han selv er blevet undervist af ham. Som han sagde: Hvorfor ændre noget, der virker.


  • #11   22. jun 2010 Jo, den er opdatteret (har kun skimmet etteren for nogle dage sid, 2 virker nemmere at forstå, og kanon film!!

    ved faktisk ikke om der var film til 1?


  • #12   22. jun 2010 Jeppe, Ja Keith Code, har undervist sygt mange personer smiley
    Og hans system virker letforståeligt, selv for en "tumpe" som mig!! OG føler allerede man har ændret på et par af ens dårlige vaner!


  • #13   22. jun 2010 hans T>>
    Jeg vil give dig helt ret.

    Var du med på kurset i sidste uge..??
    Der var nemlig en på B holdet som kørte på en FZ6, samme farve som din..
    Hvis det var dig, så må det siges at du har fået temmelig godt fat i det rigtige smiley
    Så hurtigt/godt er det vist kun de færreste der kommer til at køre.

    Vi stod en overgang på balkonen ved cafeteriet, og talte om hvor god han var til at køre, ham på den FZ6'er, hvor Tommy Rønn kom med udtalelsen, "ham på den FZ6'er, er klart den hurtigste og bedste kører på banen"

    Dert må da være meget rart at vide smiley


Kommentér på:
FDM kørekursus vs. trackday

Annonce