5.899 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Crash med en IKKE godkendt ECE hjelm? Crash med en IKKE godkendt ECE hjelm?
Jeg er i en lidt dum situation.
Jeg har fået min en chopper, dertil vil jeg gerne have en fed "skal" at køre med når der virkelig er varmt.
Ved godt man kan få en bøde hvis politiet tjekker det.
MEN hvis man f.eks køre galt (lige meget om det er min eller evt modparts skyld) hvordan lyder forsikringen så, med hensyn til evt skader i hovdet osv.
En ven siger nemlig at de ikke vil dække noget så hvis den ikke er ECE godkendt.
Håber nogle har et godt svar på dette, da jeg har fundet den fedeste "skal" hehe
MvH Tommy.
0 synes godt om
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
Det virkelige spørgsmål er dog, hvorfor i al verden du vil risikere et styrt med en ikke godkendt hjelm af tvivlsom kvalitet???
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 5 Emner: 126 Svar: 1.422
Men var nu ikke spørgsmålet vel?
Jeg gider IKKE køre med en fed fullface hjelm når der er 30 grader og jeg er på tur med vennerne med max 50-60 MÅSKE 80 km i timen...
Så er der sku varmt i sådan en hjelm.
Der er vel altid en lille chance for det KAN gå galt, men nu har jeg kørt i 3 år med en fart der næsten aldrig var under 130-140 stykker... Det er ikke gået galt, så nu hvor jeg køre 60-80 regner jeg bestemt heller ikke med der sker noget. Men der kan jo altid komme en spade af en billist og tromle en ned, I know
sep 2007
DOT mærket (som den hjelm er jeg har kig på) er godkendelses typen i USA.
Ang brudstyrke osv er det næsten det samme som ECE, men er selvfølgelig fordi den ikke dække ret meget af hovedet den ikke kan blive godkendt her i EU
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
Jason Watt siger selv han var meget uheldig og kørte galt med under 70Km/t da han brækkede ryggen i 99 så gør dig selv og din familie den tjeneste og tag den fullface på.
Dress for the slide, not for the ride!
sep 2007
hehe, kan godt lide din sidste linje hehe.
Men tro mig, mine forældre er bare rigtig RIGTIG glade fordi jeg ikke køre ret stærkt mere
Men ja, kan være... synes bare det ødelægger det hele med en stor grim hjelm... Så kunne jeg ligeså godt have kørt på en total almindelig standard maskine også
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Se det var jo en interessant udlægning. Den havde jeg aldrig hørt før!
Jamen hvis du er så ked af, at køre med en godkendt hjelm så kør dog uden! Din læge kan sikkert også lave en attest, der siger, at du farer vild og får krampeanfald med hjelm på krydderen. Så kan du køre helt uden, når du nu alligevel ikke føler, at dit hoved er værd at ofre en smule beskyttelse på!
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
Resultatet må være det samme. Og så må overvjelsen jo gå på, om det er risikoen værd.
Jeg ville aldrig finde på at køre med andet end en fullface...
sep 2007
osv osv osv osv....
MEN hvad VAR spørgsmålet?
gang på gang kommentere folk indlæg her inde på forum, uden at svare på spørgsmålet, kun for at sige deres egen mening osv....
Det er HELT fint. Jeg har min mening, i har jeres.
Kan nogle huske hvad spørgsmålet stadig var? nå ikke... er ikke mærkeligt.
Nej, i kan bare glemme at skrive mere. Det er åbenbart næsten nyttelyst at få svar på sådan et spørgsmål...
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.568
Som du sikkert også har, så har jeg siddet og stor-Googlet. Og jeg kan ikke finde nogen hjelm som du beskriver, der er ECE godkendt.
Så som Narrowhead siger: Ring til dit forsikringsselskab og spørg om de dækker følgerne efter en flækket hjerneskal, når hjelmen ikke har haft ECE mærket.
sep 2007
Jesper H / Narrowhead Ja i har nok ret, men tror jeg ved svaret fra dem hehe.
Må bare finde en fin en der er ECE godkendt, selvom det er noget svært.
Men takker for jeres brugbare svar.
MvH
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Emner: 39 Svar: 1.138
Men kan du ikke love mig at du sætter farten lidt op så jeg er sikker på at du afliver dig selv, og ikke bliver indlagt, det er væsentligt billigere for samfundet
sep 2007
Hvad med du lukker gav flaben og ikke skriver...
Når man kun kan lukke lort og gedeost ud som dig... lol da.
jul 2005
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 396
Svar på dit spørgsmål: Forsikringen skal nok dække skader på andre og/eller ting (f.eks. din MC m.m.) men personlige skader på dig selv, dækker de ikke... (den er "lige til højrebenet" og logisk nok).
Iøvrigt findes der andre "fede hjelme" eks. Bandit-hjelmene som HELLER IKKE er ECE-22.05 godkendte - men til det siger "pøblen" ikke at man er hjernedød m.m. - nej, de siger bare " mega fed hjelm ,dér " !!!
- det fatter jeg ikke, princippet er det samme !
Moral-prædiken skal du heller ikke slippe for her: Det handler om at klæde sig sikkert og minimere skaderne - det handler IKKE om at se SMART UD !
- god fornøjelse
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Emner: 39 Svar: 1.138
Eller hov vent lige....
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 161
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 572
hov vent lige
og vil stole fuldt og fast på det svar du får herinde
hov vent lige
sep 2007
Så må der findes noget andet.
Har fundet et godt alternativ synes jeg selv
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Shark-Evoline-Series-2-Absolute/SubProducts/Shark-Evoline-Series-2-Absolute-0001
Der er hvad jeg har brug for, men måske knap så smart..
Men den har fået super anmeldelser på webbikeworld...
Hvad siger i gode mennesker så til den
MvH.
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 396
- føler man sig sikker - kører man sikkert.
jul 2005
Roof laver også nogle lidt frække hjelme, der også er godkendte og får 4 stjerner i crash test.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Roof-Boxer-V8/SubProducts/Roof-Boxer-V8-0001
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Roof-Bumper/SubProducts/Roof-Bumper-0001
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Roof-Boxer-V8-Star/SubProducts/Roof-Boxer-V8-Star-0001
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Vil ikke fortælle dig hvor dumt en åben hjelm er!! MEN komme med en lille historie!!!
Min kære far, var i 1995 på vej på arejde, på en Puch Maxi! kørte på cykelstien, med ikke over 35 km.t.
En spritbelist i en ladvogn, kørte forbi, opdagede han var kørt for langt, stoppede, smed den i bakgear, og bakkede lige ned af en sidevej for at vende.. Min far var så lige tilfældigvis på cykelstien der hvor han bakkede op!
Min far ramte ham på bagklappen, og blev smidt hen på fortorvet.
Han var bevistløs på stedet, og hans ansigt lignte lort!!
Han blev kørte på hospitalet, og kom til sig selv 5 timer senere.
Han havde kraniebrud, som blødte ud gennem næsen, så de var nød til at bore hul, for at få overtrykket ud.
Han tilbragte ca. 1,5 mdr. på hospitalet, før han kom hjem..
Han har "kun" fået 8% hjerneskade.. og er ellers kommet sig helt..
Hvad er så 8% hjerneskade??
Ja min far var tjener, og kunne huske hvad alle borde havde fået en hel aften, og behøvede ALDRIG skrive ned hvad folk fik.... nu kan han ikke huske 2 borde fra hinanden.. Han kan ikke koncentreer sig om at læse en bog (eller meget svært) Tidligere var han det flinkeste mest godmodige meneske på denne jord... sparkede du ham i røven, vendte han sig om, og sagde undskyld!
Han er blevet opfarende, lidt tvær og den slags!! og har mistet sit nattesyn!! (er campist)
Nå nok om det, den hjelm han havde var en såkaldt pilot hjelm, med åbent ansigt.. årsag? det var nemmest med briller!!!!!!!!
Da han tog ansigtet ind i bagsmækken, og asfalten, gjorde hjelmen ikke meget godt for ham!!
MEN det er nok for denne tale, folk bestemmer selv. Hjelm er det eneste hvor jeg ryster på hovedet, vil folk køre bare tæer, shorts bar mave osv. dem om det, MEN kalder folk uden hjelm for fjolser...... (eller med åbne)
Det er jo ikke kun personen men også famillielivet det går ud over når det er hovedet...
MEN husk, han kørte 40 eller der under (kan ikke sige hvor meget han fik bremset..
God aften!!
sep 2007
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Dit spørgsmål:
"MEN hvis man f.eks kører galt (lige meget om det er min eller evt modparts skyld) hvordan lyder forsikringen så, med hensyn til evt. skader i hovedet osv."
Din ven har ikke ret.
Ved ansvarlig modpart:
Forsikringsmæssigt er der ingen forskel om du har godkendt hjelm/ikke godkendt hjelm/ingen hjelm.
Erstatning for personskade kan kun nedsættes eller bortfalde hvis du forsætligt eller ved grov uagtsomhed har medvirket til skaden.
(Færdselsloven § 101,2)
Din egen ulykkesforsikring:
Her skal du have udvist grov uagtsomhed, hvis erstatningen skal nedsættes eller bortfalde, - og det går manglende/forkert hjelm ikke ind under. (bemærk at formuleringen er anderledes end i færdselsloven, hvor du skal have MEDVIRKET til skaden ved grov uagtsomhed)
Det kan variere lidt fra selskab til selskab.
Crash med en IKKE godkendt ECE hjelm?