2.354 visninger
|
Oprettet:
Dæk til Trackday {{forumTopicSubject}}
Godaften derude
Jeg står og håber på at komme til min første trackday på Padborg park d. 28 Maj
Derfor er jeg på udkig efter nogle dæk til min baneged..
Lige pt sidder der slicks på fra den tidligere ejer, men det er vist vildt nok lige at starte ud med dem, da jeg aldrig har kørt trackdays før.
Maskinen jeg har til vej-brug er med Pilot Power 2CT, og disse er jeg super tilfreds med. Jeg har dog kigget lidt på Michelin Power One til trackdays, men er det for vildt at starte med dem, uden dækvarmere?
På forhånd mange tak, og forsat god aften !!
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 86
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Medmindre man har en masse erfaring, vil man heller ikke kunne udnytte Power One eller gadedæk fuldt ud - og det er en klar fordel at lære at finde grænsen på dem før man skifter til slicks.
maj 2006
Følger: 23 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 306
Jeg tror dog stadig jeg vælger Power One, da jeg stadig er ny i "klubben"
Vi ses dernede
aug 2005
Følger: 76 Følgere: 80 MC-er: 5 Emner: 30 Svar: 1.329
Nogle mener simpelthen de SKAL have slicks, sprit nye selvom de er nybegyndere.. Fair nok, hvis de har penge nok.
men faktum er at en nybegynder, og selv en øvet kører, slet ikke udnytter dækkene til fulde.
Lad os antage følgende vi tager udgangspunkt i et "kunstigts" sving.
Det er 90gr. med en radius på 20m.
Et slickdæk vil kunne gå igennem, med 120km/t presset helt til grænsen, og det vil begynde at advare opm grænsen ved 118km/t.
Et dæk som eks Metzler racetech interact, med mønster vil kunne gå igennem med 100km/t, men begynde at advare om grænsen allerede ved 80km/t.
Men manden der sidder på cyklen, formår ikke at tage svinget med mere end 70km/t.
Hvorfor så køre slicks? de kan en masse som piloten ikke formår.. til gengæld er de svære at vurdere ude på grænsen.
Og lad os så lige huske på at Harms ogf de andre SuperSport tosser kører IKKE på slicks, og tvivler på der er nogen i DK, ud over førnævnte der kører ligeså stærkt som SS feltet.
Det samme med brugte dæk, der er mange der ikke vil køre på aflagte dæk, fra de store raceteams.
Typisk har disse dæk kørt 20-25min, og så er de ikke gode nok for de proffesionelle piloter mere, så mister de den edge der skal til for at holde sig inde for 1/10 af de tider der bliver kørt den pågældne dag.
Mendet er tider, og et tempo vi andre aldrig kommer i. Og derfor er de dæk sku så rigeligt fine til os andre.
Vi udnytter ikke potentialet overhovedet. Og omvendt, så køber folk jo gerne sprit nye fæk, og kører 4 trackdays på dem..
Allerede på dag 2, er de en del ringere end et sæt der har kørt 20min race.. Så hellere skifte hver dag.
Men Martin.. vælg et hvilken som helst af de nye DOT mærkede dæk, og kom så ud og kør.. du kan alligevel ikke mærke forskel.
Men dækvarmere er et MUST.. ikke mindst fordi du ikke skal tænke på om dækkene er varme nok. Men også fordi du ellers bruger de første 5-8min af et pas på at varme dæk op.
Et pas er 20min, så det er mellem 1/4 og 1/3 af dagen, du spilder på at varme dæk op. En dag koster nemt 1200kr, så det er op mod 400kr. om dagen der går til spilde..
For slet ikke at snakke om hvad det koster i ekstra dækslid.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 331
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.984
Men hvorfor ikke nuppe "de frække" når man alligevel poster max. kroner i et komplet raceudstødning/lækkerhedsfælge/PWcommander og jeg ved ikk hvad... c",)
/Rass
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 456
Hvis du stadig ikke forstod den handler det om at slicks ikke giver samme feedback før det er for sent
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 20
Jeg håber, at i kan besvare mine spørgsmål:
- Er stor forskel mellem soft og medium dæk? Jeg har hørt, at de fleste kører medium bag og soft foran. Hvorfor?
- Hvad forskel gør det på banen at dækkene har forskellige profiller? F.eks. hvad er forkellen mellem 55, 60, 70?)
-Da mit budget er ikke så højt har jeg købt nogle let brugte slick dæk (jeg håber jeg har nok for resten af sæsonen). Var det en god ide?
-Jeg har hørt forskellige meninger ang. bagdækketes bredde. En erfaren kører sagde, at et på 190 er bedre i svingerne end et på 180 (bagenden bliver lidt højere). En anden sagde, at det ikke var rigtigt (180 giver større overflade). Begge kørere har god erfaring og kører på under 1.10 i Knustorp.
- Ang. dæktryk: Jeg vejrer 95 kilo. Skal jeg køre på 1.9 bag og 2.1 foran? Hvorfor mere dæktryk foran end bagved? Jeg har ikke fundet en god forklaring indtil nu).
- Er der en site hvor jeg kan finde sadån nolge oplysninge?
Jeg håber, at i gider læse min lange indlæg. Men jeg kan se, at mange af jer er meget flittige med at deltage i debatterne.
På forhånd
tak
Dæk til Trackday