Hvad for noget beklædning og udstyr? Hvad for noget beklædning og udstyr?
Hej alle.
Jeg sår over for at skal købe min første motorcykel (street bike) og dermed også den beklædning, som man bør kører med når man leger.
Jeg er helt grøn på det her område og har ingen forstand på hvad der er godt eller skidt, hvad der kræves eller anbefales, samt hvad jeg bør afsætte i budgettet til beklædning/udstyr.
Jeg tænker at man bør have:
Hjelm
Rygskjold
Handsker
Jakke og bukser eller en form for dragt.
Er der noget mere, som man bør investere i?
Jeg tænker at holde hele beklædningen i helt sort og også hjelmen.
Hvad kan I anbefale af hjelm, rygskjold etc?
Om mig selv kan jeg sige at jeg er 24år og ikke er biker-typen der går med lædertøj osv. Jeg tænker istedet for at have læderbukser og jakke, kan man så ikke få sådan en heldragt? Hvad er fordele/ulemper ved de to former for beklædning, udover at man self ikke kan smide jakken hvis man får det for varmt når man holder pause.
Jeg værdsætter jeres hjælp. Tusind tak.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 244
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
Da jeg købte udstyr første gang var jeg i vildrede ligesom dig, det endte med at jeg købte et tekstil sæt, det kører jeg stadig med - men har efterfølgende også købt en læderdragt til at supplere med på de varme dage. Men man kan ikke komme udenom at tekstil tøj er mere praktisk og nemmere at have med at gøre.
Jeg kan personligt anbefale Halvarssons Track rygskjold da jeg købte mit var det det bedste og sikreste på markedet ifølge et kendt motorcykelblad som lavede en omfattende test på mange skjold. Under alle omstændigheder skal du ihvert fald have et "level 2" skjold, da det er det højeste et skjold kan blive godkendt til.
Med hensyn til budget så er det lidt hvad man gør det til. Jeg brugte 6-7.000 kr på et helt sæt. Jeg gik efter kvalitet, men dog til så billige penge så muligt - så jeg købte bla. min hjelm i tyskland. Men forvent i hvertfald 5000kr hvis du køber nyt tøj.
Held og lykke med det.
Hilsen Steven
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Regnovertræks tøj til læderdragten når det regner.
Tekstil holder desværre ikke så længe hen af asfalten, dernæst er det meste af det tekstil tøj der idag udbydes ikke med CE-beskyttere der kan fastspændes til de zoner de er skabt til at beskytte.
Hel-dragter er mere sikre, men har som du selv nævner en bagside såfremt man ønsker at tage jakken af.
Ordentlige handsker er et must.
Rygskjold er et must.
Hjelmen bør være af fiber-typen - plast hjelme er knallerthjelme også selvom de er godkendt. Fiber/Komposit hjelme klarer sig markant bedre i test.
Køb noget med nogle farver i - det er også med til at du bliver set.
Lædertøj skal derudover sidde tæt til kroppen for at yde den optimale beskyttelse.
Læs evt. mit tidligere indlæg om emnet:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=100508
Mvh
Thomas E
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 51
Tråden ang guide til køb af læderdragt fik mig til at indse at der er mange faktorer, som jeg ikke havde regnet med, som gør sig gældende ved valg af dragt.
Jeg synes klart en heldragt i læder ser fedest ud, men da jeg primært skal bruge biken som transportmiddel og derfor skal have mit normale tøj inden under, så er det måske ikke en heldragt, som man skal gå efter?
Jeg havde også regnet med at sætte omkring 10k af i budgettet til sikkerhedsudstyr. Skulle bare lige vide om det var lavt sat. Ingen grund til at spare der
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 118 Svar: 787
www.eracing.dk har også nogle billige sæt. Kender ikke kvaliteten. Men umiddelbart ser det ud til man får meget for pengene.
Kører selv i textil. Dog med knæbeskytter/skinnebensbeskytter spændt på. For ja, CE beskytterne kan godt daske lidt rundt i textilbukserne.
Overvejer læder. Ser lidt federe ud til det jeg vil. Og så er det jo ikke tosset at det samtidig er mere sikkert.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
Løsningen er en tanktaske, og at du smider frygten for at vise lidt bar røv når du klæder om til almindeligt tøj. :o)
Når du nu har valgt en streetbike som ingen vindafskærmning har, kan du glemme alt om textil tøj medmindre du agter altid at køre under 80-90km/t, for man kommer ret tidligt til at ligne og føle sig som en faldskærm i den situation.
Sikkerheden i textiltøj kan man altid diskutere om er lige så god som med lædertøj, men der er nok en grund til at man kører i læder i MotoGP, skal du se. :o)
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 118 Svar: 787
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 51
http://www.motoduc.dk/product.asp?product=198
Hvad siger I til det?
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
clover er en ganske fin kvalitet - bare hils fra Dragtdesigneren når du taler med ham.
Mvh
Thomas E
Hvad for noget beklædning og udstyr?