{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.485 visninger | Oprettet:

Hvor hurtigt er hurtigt nok? {{forumTopicSubject}}

Folk skriver ofte: "Topfart: Nok" eller tilsvarende.

Men hvor hurtigt er hurtigt nok for dig? Hvis du af en eller anden grund skulle køre en Hayabusa gennem Tyskland på Autobahn, og gerne ville have det overstået så hurtigt som muligt, hvor hurtigt ville du så køre?

Forudsætninger for dit svar: Vejret er perfekt og du betaler selv benzinen. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor hurtigt er hurtigt nok?
  • #1   12. apr 2010 hurtig nok, er så hurtigt cyklen ka køre... har man en cykel der kan køre 300+, så skal det da afprøves... ka den som min, kun komme op på 230(speedometer), ja så er det "nok" haha.... og så er det vel efter forholdene, ka godt være benzin er billigt og solen skinner, men hvis der er meget traffik, ja så er kørslen derefter...

  • #2   12. apr 2010 Kører ALDRIG mere end 100 km/t ;o)

  • #3   12. apr 2010 Jeg ville mene en 220-230 skulle være nok, det tempo kan man jo også holde ud at køre; men det er selvfølgelig vigtigt at man har overskud hvis nu man skulle overhale en eller anden så mere er også fint :-).


  • #4   12. apr 2010 OG så tror jeg iøvrigt ikke, at man reelt er så meget hurtigere fremme (hvis overhovedet), da man så skal tanke for hver 150 km (+/-) og man er meget mere anspændt da det trods alt kræver lidt mere koncentration end ved f. eks. 160-180 (som på Autobahn er en fin march-hastighed).

  • #5   12. apr 2010 En marchhastighed på 180 er fint til mig.

  • #6   12. apr 2010 Hurtigt nok, må jo betyde at den kan køre mindst ligeså stærkt som ejeren tør.

    Men til dit andet spørgsmål. Så har jeg tidligere gjort en del i highspeed touring igennem tyskland.

    Og skulle man hurtigst muligt igennem, altså tidsmæssigt. Så skulle man ikke køre 100% gas.

    Maskinen bliver unødigt tørstigt, og det betyder tankstop. Og uanset hvor meget man prøver, så er det svært at køre et tankstop hurtigere end 8-10min.

    Og på de 10min, når man altså nemt at tilbageligge nogle kilometer.

    Vi lå oftest omkring 180-200. Der var maskinerne rimeligt økonomiske, og vi slap derfor for alt for mange tankstop.

    Og så skal man huske, at nattetimerne er den tid på døgnet hvor man lettest får spolet nogle kilometer på uret.


  • #7   12. apr 2010 Tak for jeres bud. Det lyder som om de fleste af jer synes, at en topfart på 180-230 km/t er rigeligt.

    Jeg er nysgerrig, fordi jeg aldrig selv har prøvet at køre motorcykel på Autobahn i Tyskland og kom til at tænke på, hvor hurtigt jeg mon selv ville køre. smiley


  • #8   12. apr 2010 Hurtigt nok er jo individuelt, forstået på den måde, at det afhænger af vejret, omgivelserne, opsætningen af den enkelte cykel, og ikke mindst hvor meget man SELV tør give gas.

  • #9   12. apr 2010 og forresten så er marchhastighed og topfart slet ikke sammenlignelige.

  • #10   12. apr 2010 En cykel med topfart på 180-200 er jo så ikke nok til en marchhastighed på selvsamme, da den jo så ville ligge alt for højt i omdrejningerne ved den hastighed og bruge for meget benzin. Derfor er det jeg mener at 220+ burde være nok til at man relativ afslappet kan ligge med ca. 180 og stadig have lidt overskud.

  • #12   12. apr 2010 syntes ikke jeg sidder ret godt på min speed triple ved 230 det blæser sku lidt meget. smiley


  • #13   12. apr 2010 Typiske march hastigheder er nok nærmere 130-140, det er til at holde ud, man overhaler nogen, man skal ikke tanke så tit som dem der kører 200 og man slapper noget mere af, kører ikke så anspændt hvis man følger en kolonne.

  • #14   12. apr 2010 jeg vil nok mene omkring 200 men dermed ikke sagt at den ikke også skulle have øret i bund i ny og næ, det skal sådan en jo! smiley

  • #15   12. apr 2010 "og forresten så er marchhastighed og topfart slet ikke sammenlignelige."

    Fair nok, så gør vi noget andet:

    "Jeg ville ikke købe en motorcykel med en tophastighed på mindre end X km/t."

    Erstat venligst X med det højeste tal, der giver en sand sætning for dig. smiley


  • #16   12. apr 2010 du er da godt nok ops på det fart der smiley
    jamen lad mig sige det sådan: det kommer helt an på maskinen! jeg vil f.eks gerne have mig en Chopper der er man jo så mere eller mindre ligeglad med topfarten, men skal man have en racer så er 240-250 nok et minimum for mig...


  • #19   12. apr 2010 jeg ved ikke hvad min R1'er kan på toppen, men det er nok til mig smiley for syntes det går fint stærkt selvom den kan mere end afprøvet. jeg syntes klart accelerationen er det fedeste.

  • #20   12. apr 2010 "du er da godt nok ops på det fart der ;)"

    Lad os bare sige det sådan, at jeg lige har været ude og slikke på vejen, og den smager stadig af salt, så min SV'er får lov at blive i garage en måned eller to mere. smiley

    Og når man så keder sig, så er det her forum altid god underholdning. smiley


  • #21   12. apr 2010 Hurtig nok vil jeg mene at det er når man kommer over den granse hvor det føles ubehagelig ellers er det efter forholdene

  • #22   12. apr 2010 "Hvis ens kriterie for at købe en MC er ud fra højeste tophastighed, så er man vist ikke meget over 20 år ...og/eller et scooterfjæs ;-)"

    Enig, men jeg siger jo ikke, at det er det eneste kriterie: "Denne kan køre 300 km/t, den anden kan kun køre 290, så jeg snupper denne."

    Jeg taler om, at nogle mennesker måske har det sådan at: "Ah, 120 km/t på speedo, det er sgu for langsomt, selvom den kommer hurtigt derop." eller "170 km/t på toppen? Det synes jeg måske er lige i underkanten, når jeg skal overhale." smiley

    Jeg tror ikke, der er ret mange mennesker, der er fuldstændigt ligeglade med tophastigheden før den kommer over et vist punkt, og det er det punkt, jeg gerne ville høre. smiley


  • #23   12. apr 2010 "Salt på vejene ..?? - Det er sq godt nok længe siden de saltede sidst, og det har regnet flere gange siden"

    Saltet ligger der stadig, for jeg kunne smage det så sent som i morges, og det er ikke fordi jeg er tosset, det siger stemmerne i mit hoved selv. Men det er bare et spørgsmål om tid, så skal jeg nok komme ud at køre igen, om smagen af salt så først forsvinder i september som den gjorde sidste år. smiley


  • #24   12. apr 2010 Mit korpus er ikke beregnet til at bevæge sig med over 200 kmt, så march-hastigheden ligger helt klart en del derunder. Vi kører mod Grækenland i midten af næste måned, og har snakket lidt frem og tilbage om netop farten. I længden er det nok ikke helt vildt sjovt at ligge på 180 på en Harley, så marchen kommer nok på en ca. 140- 150..

  • #25   12. apr 2010 I er seje venner!!!!!

    Faktum er, at når jeg kører bil tværs gennem dette land, op gennem Sverige eller ned gennem Tyskland, så sker det jævligt at en MC pisker forbi med voldsom hast. Imidlertid passerer jeg ham alleroftest igen inden for de næste 20-40 km.
    I en rimelig god bil går det snildt an at holde en reel gennemsnitshastighed pænt over 100 kmt, men det er meget svært på MC. Der er meget langt mellem max/min hastigheder og gennemsnit, og en MC-udfordrer dig fysisk, når hastigheden stiger.
    For mit eget vedkommende kører jeg somregel mellem 120 og 130 kmt, når jeg kører langt – bil eller MC. Ikke desto mindre tager 300 km på MC mig mindst en halv time længere end de gør i bil. Årsagen er ikke så meget hastighedsforskel når jeg kører, men antallet af afbrydelser og deres varighed. Når jeg køber en kop kaffe, kan jeg drikke den mens jeg kører bil, det går ikke på MC – husk, at 5 minutter med 120 kmt er 10 km!!!!

    Så – lidt realisme var muligvis på plads inden i med overvurderede præstationer får lokket hinanden ud i noget I ikke kan magte.



  • #27   12. apr 2010 hvis du spørg om topfarten og svaret er nok, vil jeg mene at det som minimum er 260-270 kmt, havde selv en sv650s på et tidspunkt og blev hamrende træt af at jeg ikke ku følge med folk når hastigheden oversteg de 215 km/t. men "nok" er vel deroppe hvor folk ikke tør mere vil jeg mene smiley

  • #28   12. apr 2010 CJ - læs nu indlægget - det handler slet ikke om min intruder eller nogen andens hayabusa. Det handler om at holde gennemsnbitshastigheder.

    Og der kan jeg næsten med sikkerhed love dig, at på længere ture er en MC på vejen ikke så hurtig som en bil på vejen.

    Det skal den jo heller ikke nødvendigvis være:-)


  • #30   12. apr 2010 Hurtigt nok er for mig en hastighed hvor min skytsengel stadig kan følge med.

    CJ: En gennemsnintsfart over 100km/t er let at holde over korte afstande. På en tur til Nice fra lille DK, vil du have svært ved at holde den over de 100 i snit.
    Bike havde en artikel om det, hvor de kørte Busa og ZZR1400. Det var med et snit på en anelse over 100.


  • #31   12. apr 2010 jamen Knud, det kan du måske have ret i, og så alligevel...

    1. det stop du nævner som tager tiden på mc skal du gøre ligegyldigt hastigheden, så når jeg kører 200 frem for 130 så kommer jeg da helt sikker længere på en times kørsel, set kan jo slet ikke diskuteres...

    2. når nu jeg kører i min gamle polo og drøner afsted med 130 så føltes det som om jeg er ved at lette fra jorden, kører jeg derimod 130 på min Kawa føltes det som om jeg leder efter en parkeringsplads, der er jo enorm forskel på div. maskiner...

    og at det skulle være svært at holde en gennemsnitshastighed på over 100 på MC der er jeg slet ikke enig, tror nu nok nærmere du får svært ved at holde samme gennemsnitshastighed i din bil som de der kører større racer/touring maskiner gør smiley


  • #32   12. apr 2010 cracker jack.. du læser jo slet ikke hvad knud han skriver...
    kan du drikke kaffe mens du kører på din mc? kan du spise? de ting tager jo også tid. og det er tid væk fra vejen. men ikke i bil. (bare se på mange lastbils chauffører de klare snildt at få spist og drukket en del undervejs)


  • #33   12. apr 2010 personligt så er march hastighed for mig ca 140 og vil skyde på at topfart er 160. men ok det er også en bette chopper.

  • #34   12. apr 2010 "kan du drikke kaffe mens du kører på din mc? kan du spise?"

    Ja og ja. I starten er det lidt svært at få en burger op under hjelmen med 300 km/t, men det er lige som med så mange andre ting blot et spørgsmål om øvelse. smiley


  • #36   12. apr 2010 Kald det bare nedladende, men det er nu altså vel ment.

    Det her er jo ikke noget jeg observerer en sjælden gang, men mange gange på hver eneste lang tur mange gange årligt.

    Det er ikke noget problem at holde en høj gennemsnitsfart på en MC inden for 10-180 km, men bare 400 km, så kniber det, idet, det kræver mindst 2 tankstop.

    Fru Olsens kia kører 130 kmt uden stop 400 km.


  • #37   12. apr 2010 Kan ihvertfald fortælle at en topfaten på en GS 500 ikke er nok for mig smiley

  • #38   12. apr 2010 I den klub jeg kørte i tidligere, var der på turene til Camping Moto et sneglehold og et turbohold.
    Der var maks 2 timer til forskel i ankomsttiden. Ikke meget over 1.800km...
    Og jo, det er mere anstrængende at køre 200 end 150, for det kræver skarpere opmærksomhed og bedre reaktionsevner. Desuden er den øget fartvind og vindstøj også ekstra trættende.
    Det betydød turboholdet holdt lidt længere pauser, og pga. deres hastighed også havde større benzinforbrug, og dermed også flere tankstop.


  • #39   12. apr 2010 "Det er ikke noget problem at holde en høj gennemsnitsfart på en MC inden for 10-180 km, men bare 400 km, så kniber det, idet, det kræver mindst 2 tankstop."

    Er det virkelig rigtigt? HØJST 200 km/t per tankfuld? Taler vi 300 km/t i modvind her? smiley


  • #40   12. apr 2010 snetyven, det er jo ikke alle der kører på en øko maskine som din smiley ka huske da jeg havde sv´er, for dælen den ku kører langt på literen, men min nuværende cbr 900 rr ( indstillet med flowcommander) sluger heeelt vildt smiley

  • #42   12. apr 2010 Fair nok, Bo, men stadig HØJST 200 km/t per tank? Dannie skrev, at alle i hans gruppe, der kører op til 240 km/t, kørte MINDST 200 km/t per tank.

  • #45   12. apr 2010 min kører ca 170-180 km inden den skal på reservetanken, men så ligger der jo også en 50 km i den eller mere måske :-))))

  • #47   12. apr 2010 "Det er rigtigt snetyv når vi kører sydpå, er den der kører kortest pr. tankfuld en ZXR 750, han går på reserve omkring 200 km. sådan ca., derfor lægger vi tankningerne udfra det. Når jeg selv kører til f.eks. Berlin, med kæresten bagpå tanker jeg omkring de 300-350 km."

    Det var også nærmere hvad jeg forventede. Knud snakkede om at stoppe for at tanke to eller flere gange for hver 400 km og det syntes jeg var lidt voldsomt.


  • #48   12. apr 2010 Ikke jeg vil pege på noget specielt indlæg i den her tråd - men det er vel en ret "akademisk" snak - til de af jer der virkelig har taget turen sydpå, og snakker march hastigheder på +200 km/t mv.. tænk tilbage hvornår i sidat har kunne køre lad os sige den hastighed uden at blive bremset, i fem minutter...... ?
    Trafik'en er så tæt pakket gennem europa, at det er komplet snik snak og skrive, at der igennem længere perioder kan holdes march hastigheder på omkring 200 km/t.
    et par gange om året tager jeg turen fra det østjyske til den sydlige del i Schweiz, uanset hvornår på døgnet, hvornår på året, så har jeg aldrig kunne holde et højere gennemsnit end max 125 km/t (målt kun på den tid hvor køretøjet bevæger sig) og det uanset hvad køretøjet har været - ustandseligt bliver man bremset af hr og fru campingvogn, der i dagens anledning kører dørtræk med trucker günther, Prius chauffører der personligt har sat sig for at sænke co2 udslippet med flere tons på deres færd fra Hannover til Kassel..mv..............
    Så hvor hurtig er hurtig nok - om du så kører 1198 eller baby ninja, som tommelfingerregel 1000 km rejse = 10 timer rejsetid mv..


  • #50   12. apr 2010 Tror jeg vil give den en 180-200, også køre cyklen en 200km, før den begynder at lyse efter noget saft, også er røven nok også ved at være lidt øm smiley

  • #51   12. apr 2010 OY05

    Du har fat i et helt andet og ikke mindre vigtigt aspek. Hvis man under de reelle forhold virkelig mener man skal holde et gennemsnit på ret meget over 100 kmt, så er det jo ikke underligt, at der er fart involveret i 2 trediedele af alle MC-dødsfald.

    Men ellers er jeg faktisk helt enig i din betragtning 100 kmt som snit ved en tur gennem Europa, er det man skal regne med. Så kan man være heldig at køre 1000 km på 8-9 timer, man man kan også risikere, at det tager 12!


  • #52   12. apr 2010 NOK = når din krop tager permanent fysisk skade af G-påvirkningerne under acceleration.

  • #53   12. apr 2010 "Ikke jeg vil pege på noget specielt indlæg i den her tråd - men det er vel en ret "akademisk" snak - til de af jer der virkelig har taget turen sydpå, og snakker march hastigheder på +200 km/t mv.. tænk tilbage hvornår i sidat har kunne køre lad os sige den hastighed uden at blive bremset, i fem minutter...... ?"

    Det er jeg altså uenig i. I sommers kørte vi gennem Tyskland til Holland i bil, og der gik lange perioder med sømmet i bund. Folk var rigtigt gode til at flytte sig, når man kørte hurtigere, og jeg gjorde selvfølgelig det samme, når vi blev indhentet.

    Forrige år kørte jeg med en kammerat til London for at aflevere en bil og hente en anden, og her var historien den samme, selvom begge biler kunne køre meget hurtigere end min Fiat. Lad os bare sige, at vi fik gennemprøvet topfarten på begge biler. smiley


  • #54   12. apr 2010 Ligegyldigt....
    Der er alligevel ikke ret mange her på galleriet der ejer en hurtig motorcykel....Eller iøvrigt har prøvet en hurtig motorcykel... Så det bliver nok svært for det fleste at forholde sig til...


  • #55   13. apr 2010 Jeg var i Hamborg for et par år og hente en FJ1200 og blev hentet på banegården dernede, og der så jeg horder af danske MCer der skulle på Autotoget, for de gad ikke køre alt det Autobahn og sparede så også en overnatning på hotel/kro, og det var ellers store maskiner der nok kunne rykke fra!
    Var det ikke en ide?


  • #56   13. apr 2010 Jamen hvor heldigt "Snetyv", fantastiske ture du har haft dig der...
    Jeg kører ml 6 - 8000 km. på tyske motorveje om året - jeg kan ikke, om jeg så vrider min erindringer nok så meget, huske at jeg bare har kunne passere gennem landet uhindret på nogen måde !
    Men okay - jeg kører også fra Flensborg til Singen / Basel, og ikke kun NL eller vinker af mod færgen/toget til UK, der er et par kilometer i forskel.
    Anyway snetyv - gode fif og ideer til at få Tyskland spolet igennem på rekordtid er der vist ikke kun mig her der efterspørger, så gode råd er jeg sikker på alle vil ta' imod...


  • #57   13. apr 2010 Sjovt som det her emne egentlig er drejet sig over på lettere skænderier og gennemsnitsfart igennem Europa!

    Overskriften i trådstarters ånd er jo faktisk:
    "Hvor hurtigt er hurtigt nok?"

    Med henblik på topfart?

    Som jeg selv skrev tidligere finder jeg stor forskel på topfart, og marchfart.

    (INGEN kan lovligt rejse igennem tyskland til italien på en Busas topfart konstant)

    Dette statement skal I ikke længere end til Kieler kanalen for at få bekræftet. :o)


  • #58   13. apr 2010 Jo med garanti CrackerJack - men jeg har krydset europa rundt flere gange end jeg husker, og de der uforglemmelige ture hvor alt har spillet er godt nok i undertal, en sen tur hjem fra Wien (bil) på ti timer = 140 Km/t. i snit alt inkl. er vist det eneste jeg lige sådan kan hive ud af ærmet som okay syntes jeg selv, og ikke mindst værd at huske, men de der fabelagtige ture med Milano på 8 timer bla bla.... dem kender jeg ikke til - og jeg vil sq.. sætte en del på, at i 2010 lader det sig ikke gøre mere !
    Og det er totalt ligegyldigt snart hvornår man starter, kl. fire om morgen - okay man kan score et par gode timer og så pakker det til.
    Sent om aften - på tidspunkt skal de fleste truck's ind for natten - men igen efter fire fem stive timer skal man også lige nurse sig selv lidt.
    Men fortæl endelig hvis du kender til huller igennem Tyskland eks... jeg kender dem ikke !


Kommentér på:
Hvor hurtigt er hurtigt nok?

Annonce