492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Forsikring Forsikring

Hej Mc-Galleri.

Har lige et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig og få svar på. Jeg har lige købt en Mc, og er kun 18 så den skal drosles. Når jeg ringer til forsikringen siger jeg selvfølgelig at den er droslet osv, men vil de se papirer på det, eller er det nok at jeg bare siger til dem at den er blevet droslet? Og når jeg siger papirer, mener jeg, fra Syn og det.

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsikring
  • #1   6. mar 2010 som udgangspunkt er forsikringen ligeglad med om den er droslet eller ej, du skal betale forsikringen ud fra den model du har og ikke hvor mange heste den har... dog dækker forsikringen ikke hvis den ikke er droslet og bliver ført af en under 20/21 år..

• #2   6. mar 2010 Det er kun hvis det fremgår af registreringsbeviset, da dette fremsendes til forsikringsselskabet elektronisk fra Skat, at forsikringsselskaberne vil kunne se om din cykel er drosslet eller ej. Og selvfølgelig hvis de beder om dine synspapire, hvilket de nok næppe gør da de i realiteten kan være ligeglade med om den er droslet eller ej da de kun dækker hvis du kører lovligt.

Men som Rene G siger, forsikringen dækker ikke en daddel hvis det i en skades situation fremgår at din cykel ikke er droslet ned til de ca. 34 hk, eller er det 37hk, som den skal.

Så det kan blive en ret dyr affære du får dig rodet ud i, hvis du kommer ud for en ulykke eller forvolder skade på andre eller deres ting.

• #3   6. mar 2010
    "Det er din egen sag om du kører med eller uden. De dækker kun hvis du har den droslet og uheldet er ude."
    "dog dækker forsikringen ikke hvis den ikke er droslet og bliver ført af en under 20/21 år.."
    "Så det kan blive en ret dyr affære du får dig rodet ud i, hvis du kommer ud for en ulykke eller forvolder skade på andre eller deres ting."

Flere bud, hvor det man tror, bliver formuleret som kendsgerninger?

Det hænger sådan sammen:

At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC

Færdselsloven § 108 stk. 2

Forsikringsselskabets hæftelse og regres

§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.

• #4   6. mar 2010 Steffen ( Århus ) Miss Z

Flotte paragraffer smiley
    Det du skriver er sådan set det samme som folk skriver. Da forsikringsselskabet skal dække skaden over for skadeslidte i tilfælde af ansvarsforsikringsskader, vil de derfor søge regres(opkræve pengene) over for forsikringsejeren, i dette tilfælde Thomas L, såfremt han ikke overholder forsikringsbetingelserne.
    Hvilket han derfor ikke vil gøre hvis han kører på en stor MC med lille kort hvilket ville kunne betegnes som uagtsomt eftersom en stor mc lad det være 650ccm og derover med 70+ eller lign. HK kan være noget mere sprælsk end en MC der er neddroslet.

Men i grunden er det ikke særligt hensigtsmæssigt over for sig selv eller andre at ligge på kant med hvad forsikringsselskaberne dækker og ikke dækker, som i det her tilfælde, det er min personlige mening.

• #5   6. mar 2010
    Det er bestemt ikke det samme, det er det modsatte.

Selskabet kan IKKE gøre regres, med mindre HANDLINGEN har være grov hensynsløs.
    Og hvor finder du forsikringsbetingelser der siger at ansvarsforsikringen ikke dækker hvis den ikke er droslet?
    Ingensteder, for der står i loven at en sådan betingelse ikke vil have retsvirkning.

Bemærk at der står: "Hvis FORSIKRINGSBEGIVENHEDEN er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed ......" altså den begivenhed der fremkalder skaden.

Jeg har arbejdet i forsikringsbranchen i 20 år, - det er ikke noget jeg gætter mig til.

• #6   6. mar 2010 - Steffen ( Århus ) Miss Z -

Fair nok, jeg står irettesat.

• #7   6. mar 2010
    Det er også noget knudret noget, hvis man ikke roder med det til hverdag.

Men du har ret i at det nok er meget fornuftigt at køre droslet de første par år alligevel.
    Ikke p.g.a forsikringen, - og en bøde er vel også en af de mindste konsekvenser det kan få, hvis det får nogen - de større konsekvenser som død og ødelæggelse, kan måske begrænses lidt - og det er vel også derfor loven er lavet.

Og så skal man heller ikke undervurdere funfaktoren af 34 HK.
    En "mudderscooter" med 34 HK er kanonsjov.

• #8   6. mar 2010 Takker for alle de fine svar. Så nu har jeg forstået det, mange tak smiley

• #9   6. mar 2010
    Thomas L

Skrevet: 06-03-2010 16:45:26

Takker for alle de fine svar. Så nu har jeg forstået det, mange tak smiley

----

Og det er det vigtigste smiley

- Steffen ( Århus ) Miss Z -

Enig, forsikringsfaget er kompliceret men alligevel meget spændende at vide lidt om de forskellige ting inden for det. smiley

Kommentér på:
Forsikring

Annonce