3.793 visninger
|
Oprettet:
Finde gæld og lig. i mc før køb {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg står for skulle købe mc her i den nærmeste fremtid, og i den forbindelse vil jeg jo gerne vide om mc'en er:
1. Uden pant
2. Ikke er stjålet
Jeg ved kun at jeg kan tjekke pant i mc på bilbasen, men det er jo ikke helt gratis. Er der nogen steder der er det?
Jeg har kun fået stelnummer af sælger indtil videre. Er det nok?
Jeg ser frem til at få en masse vise ord fra jer
jul 2004
Følger: 127 Følgere: 141 MC-er: 8 Emner: 372 Svar: 1.542
Er motorcyklen i orden?
Du skal selvfølgelig undgå at købe "katten i sækken". Kender du en, som har forstand på motorcykler, så få vedkommende med ud og kigge på den, inden du skriver under. Alternativt kan du få en mekaniker eller FDM til at gennemgå motorcyklen.
Syn
Motorcykler er underlagt reglerne om syn ved ejerskifte. Motorcyklen skal godkendes ved syn inden registrering af ejerskifte, hvis:
Motorcyklen er registreret første gang mellem 5-10 år siden og ikke er synet indenfor de sidste to år.
Motorcyklen er registreret første gang mere end 10 år siden og ikke er synet indenfor det sidste år.
Du kan læse mere om regler for syn på politiets hjemmeside.
Fejl og mangler
Når du køber motorcyklen af en privatperson, skal du være opmærksom på, at du ikke kan forlange, at sælger reparerer den. Her må du nøjes med enten at få prisen sat ned eller træde tilbage fra handlen.
Ejerforhold
For at sikre, at du ikke køber en stjålet motorcykel, skal du bede om en kopi af registreringsattesten. Her kan du se, om det er sælger, der står som ejer af motorcyklen. Du kan også kontakte din lokale politistation og bede dem tjekke, om motorcyklen er meldt stjålet.
Undersøg for restgæld
For at undgå at komme til at "hænge på" den gæld, sælger måske har i motorcyklen, skal du kontakte Bilbogen, for at få alle hæftelser oplyst. Hos Bilbogen kan du også få oplyst, om nogen har pant eller ejendomsforbehold i motorcyklen.
Du kan ringe til Bilbogen v/retten i Århus på telefon 86 12 91 45 mellem kl. 11-14 på alle hverdage. Det er gratis at få oplysningerne, du skal bare have motorcyklens stelnummer parat, når du ringer.
mar 2009
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 144 Svar: 694
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er hamrende ligegyldigt om der er gæld - altså om sælger har lånt penge til at købe cyklen eller ej. Det vigtige er, at der ikke er tinglyst pant i motorcyklen, og det oplyser de på bilbogen.
Du skal sørge for at se registreringsattesten, og ved køb skal du have den med.
Du skal sikre, at sælger er eller repræsenterer ejer ejer!!!!
Du skal sikre at I har et ordentligt handelsdokument udfærdiget. Henvisningen ovenfor til FDM er udmærket, brug den slutseddel.
Dertil kommer alle de praktiske ting, der er nævnt ovenfor
Så rent psykologisk er det smart at spørge sælger, om der er pant i cyklen. Siger han "Nej", men bilbogen siger "Ja" - så er det et alarmsignal - løb langt væk fra ham og find en anden cykel!!!!
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.495
brug bilbogen som andre også nævner
(link fjernet)
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
Man behøver ikke gå i panik fordi der er tinglyst et pant, men be sælger om at få det aflyst.
Løsørepantet bliver ikke automatisk slettet fordi gælden er betalt, så det er ikke sikkerat der er gæld.
Handlen må ikke indgåes før tinglysningen er aflyst.
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 32 Svar: 100
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Det er nu ikke helt rigtigt!
Alternativt kan man vælge at betale pengene ind til det pengeinstitut, som er tinglyst panthaver (forudsat selvfølgelig, at der ikke er lyst flere hæftelser eller endog udlæg i MC'en).
Men det kan selvfølgelig kun ske ifølge aftale med sælger, men summa summarum: Enten får han (sælger) pantet aflyst, før han får gysserne, eller også insisterer man som køber på, at pengene indbetales til den tinglyste panthaver.
Allan
aug 2005
Det korte og det lange er, at oplyser sælger, at der ikke er pant, mens det viser sig at være tilfældet, så er han enten en skovl, der har købt uden at gøre sig klart, hvad han har købt, eller også er han i ond tro!!!!
I begge tilfælde er han ikke en person man skal engagere sig yderligere forretningsmæssigt i - kynisk ja, men det er livet jo;-)
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.025
Også selv om sælger virker super reel og det måske ikke er lige til at gøre det her og nu.
Har prøvet at der var 60.000 kr gæld i en cykel, som jeg var sekunder fra at købe for 70.000 kr...
Sælger vidste det ikke en gang, da han ikke selv havde tjekket det fra forrige ejer. Det viste sig de følgende dage, at forrige ejer lige var stoppet med at betale af på sin gæld og at banken nu var interesseret i cyklen...
aug 2005
Eksakt - og jeg er ikke i tvivl om, at du derefter fortrød, at du overhovedet havde TALT med sælger:-)
Finde gæld og lig. i mc før køb