{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.419 visninger | Oprettet:

Ang. tilbagebetaling af afgift {{forumTopicSubject}}

Hej MG

Jeg står og skal købe min første MC og har i den forbindelse overvejet flex/privatleasing. Til det skal jeg bruge en MC uden afgift, men skal jeg finde en uden eller er det muligt at købe en hvor der er betalt afgift og så få afgiften tilbage af skat?

Har selv prøvet at undersøge det, men fatter ikke en skid af skats hjemmeside!!!

På forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. tilbagebetaling af afgift
  • #1   17. jan 2010 Skat napper lige 10%, mener jeg det er, hvis du vil have afgift tilbage. Så det er nok en dårlig forretning

  • #2   17. jan 2010 Jeg tror nok, at du skal finde en uden afgift. Som jeg læser reglerne om tilbagebetaling af indbetalt afgift, skal der foreligge dokumentation for at køretøjet faktisk forsvinder ud af landet.

  • #3   17. jan 2010 du skal købe en uden afgift...

    og det er alt i alt en dårlig forretning, for dig... søg på nogle link her på MCG og læs om nogle der har været igemmen det..

    mvh


  • #4   17. jan 2010 Du kan både købe en uden afgift, eller købe en med og få afgiften refunderet, men det sidste er helt klart hverken praktisk eller økonomisk ansvarligt, idet kun 85% af afgiften refunderes (og cyklen skal i princippet eksporteres). Skal du flexlease kan det godt svare sige at finde en cykel, der har 1. indreg for mere end 36 mdr siden, idet den periodevise afgift så falder til ½procent af totalafgiften pr. md - Jeg har en PDF (SKAT's officielle, send en PB hvis du vil ha' den), der beskriver udregningen af såvel den periodevise afgift som rentetillægget (i øjeblikket ca. 3,5% p.a) af restafgiften og ligeledes reglerne for flexleasing - Husk du kan kun flexlease gennem et leasingselskab (= der skal betales moms af hele leasingydelsen), ikke som privatperson, KJ-motorcykler er blandt dem der gør det.

  • #5   17. jan 2010 Du skal have fat i en MC uden afgift.

    Hvis ikke du går med tanker om en meget exclusiv model i MV Agusta, Bimota, Ducati, hoss-boss m.m. så glem det, selskaberne der administrerer ordningerne skal have noget for deres besvær, og det ødelægger som regel regnestykket såfremt det er "normale" MC-modeller du kigger efter.

    Hvis du alligevel ønsker at gå videre, så kig efter en MC der er mere end 3 år gammel (laveste månedlige registreringsafgift).

    OG så kan jeg supplere med at SKAT netop nu laver et raid mod flecleasingselskaberne, da modellen med at kunden i princippet selv "ejer" sit køretøj og leasingselskabet kun administrerer afgiftsbetalingen er ulovlig. Såfremt SKAT får ret i at dette ikke er holdbart efter flexleasingmodellen, vanker der store bøder både til leasingselskabet og til dig - og her taler vi voldsome bøder og ikke en 500-mand.

    hilsen
    JLL


  • #6   17. jan 2010 Supplerende til Michael:

    Cyklen skal ikke i princippet eksporteres, den skal eksporteres, og rentesatsen for restafgiften der sættes 2 gange årligt af SKAT er p.t. 0,3% pr. måned


  • #7   17. jan 2010 Fuldstændig rigtigt - men i "princippet", fordi den regel såvel kan som bliver "omgået" på formentlig fuld lovlig vis (eksport-reimport) - og 3,5% pro anno = 0.3 per md, for cykler ældre end 36 md så der er vi enige. Det er iøvrigt også korrekt at SKAT i øjeblikket undersøger det "grå" leasingmarked. Ved fleaxleasing SKAL cyklen ejes af leasingselsskabet, og det er i mange tilfælde kommet i stand ved sale-lease-back systemet, og der er ikke helt enighed om hvorvidt det er en omgåelse hvis cyklen købes tilbage efter endt leasingperiode (Man flexleaser sin egen cykel uden afgift).

  • #8   17. jan 2010 Og skal det tilføjes, SKAT's fornyede interesse for flexleasingområdet, er ikke mindst kommet istand efter pres fra såvel bil som MC-forhandlere, der har det ekstremt dårligt med den del af markedet der går deres næse forbi, ligesom MFF har bedt SKAT kigge ekstra nøje på de vurderinger de foretager i forbindelse med parallelimport, joh krisen bider hårdt for mange...

  • #9   17. jan 2010 Helt enig Michael, branchen er vist ikke specielt glade for disse modeller :o), men forhandlerne har jo frit spil til selv at etablere selskaber der beskæftiger sig med flexleasing,

    Sale lease back princippet indebærer jo at leasingselskabet nødvendigvis skal have kapital til at købe cyklen af kunden for at leje den tilbage igen - selskabet ejer således cyklen, og skal dermed have forrentet sin investering til en ofte ikke helt "fair" rente.

    Dette gør modellen endnu mere uinteressant, og de rentesatser jeg har set i de tilbud jeg har fået har været grænsende til ublu.

    JLL


  • #10   17. jan 2010 Delvist enig, altså det kan både være en mulighed for at prøve drømmecyklen i en sæson eller som længerevarende princip, uden at skulle svare hele afgiften, koster da ganske vist noget i leasingydelse, men den store fordel er så en tilsvarende mindre kapitallbinding, og at man slipper for den afskrivning der er i vintermdr. ved kun at lease i sommermdr (afgiftsdelen). Yderligere undgår man så den relativt store usikkerhed der er ved at købe nyt inkl. afgift, hvor der for mange har været afskrivninger på 40-50-60.000 på få eller et år, hvor markedet er kollapset. Det er korrekt, at rentesatserne mange selskaber opererer med i mange tilfælde er/har været monstrøse, men mon ikke det ændrer sig lidt, eftersom at renten (NB's) nu er nede i 1.05 og flexleasing som operationel model bliver mere udbredt (øget konkurrence). Endelig er der som sagt ikke helt enighed om, hvordan kontrakterne kan udformes og hvad der er og ikke er muligt. Derfor er det bestemt heller ikke noget man skal begive sig ud i, uden dels at sat sig ind i reglerne (kan være svært, da der ikke helt er konsensus om fortolkning af dele af disse) og indhentet og regnet tilbud godt igennem, for det er vitterlig et lidt "vildt" marked.

  • #11   17. jan 2010 Delvist enig Michael :o).

    Leasingselskaber/banker er ikke lige frem kendt for at følge Nationalbankens udlånsrente - jeg har da i hvert tilfælde ikke set forrentning der bare ligner 1,05% hos banker eller andre udbydere af financielle produkter.

    Rigtigt at kapitalbindingen er mindre, men hvis selskabet beregner sig ublu up-front betaling for kontrakt (hvilket ikke er er særsyn - 7-8000 er ikke usædvanligt), barske renter på 10% p.a., (heller ike et særsyn), ublu administrationsgebyr for håndtering af aftalen (heller ikke et særsyn), så skal du op i en cykel med et vist afiftsbeløb før det kan svare sig.

    Napper du en Ducati Desmosedicie med en afgift på 800.000, drukner dette i afrundingerne - kigger du på en 3 år gammel Honda CBR 600 så udgør dette en væsentlig andel og ødelægger helt sikkert regnestykket.

    Med andre ord, drømmecykler ja - alm. MC, glem det. Jeg har i hvert tilfælde ikke set et tilfredsstillende regnestykke i de tilbud jeg har gransket.

    JLL

    P.S. har fået et par tilbud på


  • #12   17. jan 2010 Det kommer jo ganske an på længden af kontrakten (6 sommermdr. så er renteudgiften jo relativ lav, selv med en ret høj rente, specielt på en "billig" cykel til 30-40.000 uden afgift) og så er der jo yderligere en afgørende faktor, der hedder forsikring. Da man jo kan nøjes med at kaskoforsikre cyklerne for ca. 1/3 af prisen med afgift, bliver forsikringen jo tilsvarende lavere og da mange skal af med 15-20.000 for at kaskoforsikre en ny supersports-MC til 180-250.000 m. afgift og måske som et "tænkt" eks. kan komme ned på 5-6.000 kan det alene i nogle tilælde betale for stort set hele eller størsteparten af leasingydelsen.

    Som sagt, det gælder om at regne tingene godt igennem, og derefter at se om fordelene opvejer ulemperne, det er i høj grad et subjektivt regnestykke, som afhænger ganske af den situation den enkelte står i og de betingelser man kan opnå hele vejen rundt uden et entydigt og objektivt resultat :-). Så vi kan sagtens være uenige og samtidigt begge ha' ret, da forudsætningerne er forskellige. Så jeg vil ikke helt sige glem det for alm. cykler...;-).


  • #13   17. jan 2010 Glemte lige at kommentere de 7-8.000 i kontraktoprettelse og adm du nævnte, jeps det ville jeg heller aldrig betale, specielt ikke på en korttidskontrakt og det er muligt at få væsentlig lavere tilbud...

  • #14   17. jan 2010 Hvilken cykel har du flexleaset Michael - det er jo tosset at lade være :o) :o) :o)

    JLL


  • #15   17. jan 2010 P.S: fik et tilbud med en forsikringspræmie på 14.000 kr. for 1/2 år på en bil med en værdi af 250.000 kr. (værdi med afgift ca. 800.000). Omsat til 9 måneders forsikring altså 21.000 kr. eller 2,6% af værdien med afgift, eller ikke mindre end 8,5% af den reelle forsikringsværdi på 250.000. HOVSA glemte lige at der skulle lægges 9000 kr. til en SAT Tracker, som så er tabt efter 1/2 år.

    Betaler ca. 13.000 for min MC årligt, med en forsikringsværdi på 466.000 bliver det procentuelt til 2,8% - jeg har vanskeligt ved at se forsikringsfidusen i flexleasingmodellen.

    Forrentningen af 50% af nettoværdien på 250.000 (altså 125.000) beløb sig til 13.000 kr. over 6 måneder hvilket svarer til en årlig forrentning på ca. 20% ....... liiidt langt fra 1,05.

    Kontraktoprettelse 16.000 kr.

    Alle annoncer for flexleasing lover guld og grønne skove, men når tilbuddene dukker op, så er der langt fra annonceteksterne til virkeligheden.

    Men lad det komme an på en prøve, kan du anvise et sted der er villige til at lease mig en Ducati Desmosedicie, med en åop på 2% (lad os være fair leasingselskabet skal jo også tjene lidt så de kan score forskellen fra de 1,05). basispris 450.000, men den kan skaffes for 350.000 hvis man ved hvor man skal lede - bare samme forsikringspræmie som jeg betaler i dag ..... man skal jo ikke være grådig :o), og en kontraktoprettelse på 4000 kr. så er jeg på ;o)

    Glæder mig til at høre hvor du mener man skal henvende sig - send gerne pr. PB fidusen skulle jo nødigt alt for vidt omkring ;o)

    Hilsen
    JLL


  • #16   17. jan 2010 Take a wild guess :-).....men CBR600RR5 for under 2k/md inkl kasko og vægtafgift excl brændstof og service. Om man så synes det er dyrt eller ej er nok lidt individuelt

  • #17   17. jan 2010 Michael - det giver jo ike den reelle værdi, og helt ærligt, et leasingselskab med en 123.hjemmeside - get real.

    Jeg går ud fra du hentyder til exotic leasingstilbud på denne cykel, eller har du rent faktisk leaset en CBR600RR til under 2000 kr./md UDEN yderligere omkostninger, altså de 2000 kr. er incl kontraktoprettelse, finansiering, fuld kasko m.m.

    JLL


  • #18   17. jan 2010 Pointen er jo netop, at selv om du måske ikke kan få det til at hænge sammen med din Ducati, så kan der være andre, der kan opnå andre betingelser, har andre muligheder, evt. begrænsninger og vurderer ting anderledes, så jeg synes ikke rigtigt, at det kan være min opgave at finde et favorabelt tilbud til dig på en Duc, det må du søreme selv klare ;-).

    Og nej, det er ikke exotic leasingstilbud og ja det er inkl kontrakt/leasingydelse/fuld kasko/vægtafgift (2 sidstnævnte har jeg selv ordnet udenom leasingselskabet, så der ligger ingen avance til leasingselskabet), specielt forskellen i forsikring gjorde det attraktivt for mig


  • #19   17. jan 2010 Del, del, del din viden ;o)

    Du må have fundet et særdeles "menneskeligt" leasingselskab - noget jeg har ledt efter i godt et års tid :o).

    Nå men som du siger, så er det selvfølgelig en individuel ting - havde ellers satset på du kunne hjælpe mig med Duccen :o).

    Hilsen
    JLL


  • #20   17. jan 2010 JL L:
    Ikke alle selskaber skummer fløden - der er startet et leasing selskab som netop gør op med alle de andre og på den måde sætter kunden i fokus istedet for firmaets egen indtjening pr. leasing.

    Jeg kan af interesse indblanden ikke oplyse selskabets navn, men det ligger ikke så langt fra hvor jeg bor....... smiley

    Mvh
    Thomas E


  • #21   18. jan 2010 Mathias J > hvorfor er det lige a du selv vil finde en mc til dit forehavende ? - jeg tror ikke leasingselskaberne bare tager den du måtte komme med.......

    Dernæst skal du være opmærksom på, at når du efter kontrakten udløber tilbageleverer den så er de enormt petitesse-agtige omkring ridser, buler, defekter etc. som du kommer til at punge ud for.
    Læg det oveni tinglysningsafgift, adm.gebyrer, udbetaling, renter osv. - så tror jeg sgu det koster det samme som alm. bankfinansiering ?!
    Yderligere hvis du ønsker at komme ud af kontrakten før tid, kommer du til at betale for den indtjening selskabet ikke har fået på de ydelser du endnu ikke har betalt og det er heller ikke småpenge.
    Husk på, de gør det for at tjene penge, ikke for kundernes skyld smiley
    Læs alt det med småt inden du kaster dig ud i det!!


  • #22   18. jan 2010 Tak for svarene - jeg har tydeligvis ikke sat mig godt nok ind i tingene til at kunne diskutere med i denne debat. Jeg må lige kigge ordenligt på det og så revurdere om det kunne være interessant - men tak for responsen!

  • #23   5. apr 2010 Michael og JL L har meget godt fat i principet. Men flexleasing kan også være en mulighed for de lidt billigere mc'er 150k, for dem der i disse finanskrise tider ikke kan låne penge. Der meget et spørgsmål om at finde et selvskab man har tillid til, da man overdrager ejerskabet af mc.en til dem. Der er mange fuskere på markedet, der åbner og lukker selvskaber. Man bør gå efter nogen med en storkunde aftale med skat.
    JL L du har sku også blevet tørret med din bil ;-), der er sku synd, fordi med de biller om mc'er du snakker om er det oplagt. Jeg har selv både bil og mc hos Breinholt i Gentofte uden problemer.


  • #24   5. apr 2010 Tråden lever endnu :o).

    Nu var bilen heldigvis kun et tilbud, og ikke noget jeg hoppede på :o).

    Super at Breinholt fungerer, det var også min opfattelse at de er en af de mere seriøse spillere, desvære har jeg forgæves forsøgt at få uddybende information fra dem omkring leasingeksempler.

    Jeg deltog med Ducatiklubben i et arrangement med Breinholt, og har efterfølgende telefonisk forsøgt at få materiale, men uden held - noget der desværre får mine alarmklokker til at ringe.

    Herligt at nogle har positive erfaringer, men umiddelbart er jeg en smule skeptisk når et firma vælger at krybe i flyverskjul, når der efterspørges konkrete informationer (og her taler vi et af de tilsyneladende seriøse firmaer)

    JLL



  • #25   6. apr 2010 Hej Johnny,

    Der er jo skete en del ændringer fra SKAT på området, som begrænser mulighederne for leasingtager og leasingselskab. En af ændringerne "Den kalkulerede risiko", indebærer bl.a. at leasingselskabet SKALl eje køretøjet efter leasingperiodens ophør og leasingtager kan ikke længere gøres forpligtet til at aftage køretøjet, hvilket kan blive en dyr fornøjelse for leasingselskabet, hvis MC'en eksemplevis har være skadet og eller ombygget, således at værien falder drastisk.

    Der arbejdes på formulerings løsninger og jeg ved at sagen igen bliver taget op i EU, idet leasing reglerne igen er forskellige blandt EU-borgere. (fx. Danskere vs Tyskere)


  • #26   6. apr 2010 Ja, det er faktisk en yderst speget affære med retsstatus/retssikkerhed lige pt,som bedst kan karakteriseres som flydende. Den store knast er om det skal karakteriseres som kreditkøb, hvis man køber cyklen efter endt leasingperiode, som f.eks vil være aktuelt, hvis man vil flexlease egen cykel efter sale-lease back-buy back princippet. Der er nemlig stor forskel på om det er en pligt eller en ret man har til køb jævnfør følgende -

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1880239&vId=0&search=leasing

    Jeg personligt vil i hvert fald lige vente med at flexlease i 2010 igen, indtil der foreligger noget mere nagelfast, mht fortolkningen.


Kommentér på:
Ang. tilbagebetaling af afgift

Annonce